Het allerlaatste paard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34815
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:04

DuoPenotti schreef:
Dat heb ik ook, stel ik heb geen paarden meer, wil ik hier dan nog wel wonen?
Huis verkopen kan, maar wat dan terug?
En de wei verhuren aan een ander? Zeker geen paarden, dat zou me te zeer doen, gewassen dan?


Dat is de reden dat wij ze niet aan huis willen. Stel ze gaan ooit weg, hoeven wij alleen stal op te zeggen en dan is het klaar.

De stress ook hier gehad, 2 paarden in 1 jaar waarvan 1 pas 5, in laten slapen is gewoon echt ellendig en ben er nu 4 jaar later soms nog steeds verdrietig om. Maar de 2 die we nu hebben geven zoveel plezier kan me nog geen leven zonder voorstellen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 02:30

kitobeer schreef:
Ik heb 22j lang geroepen ik stop nooit met paarden.
Tot een half jaar geleden ik heb toen zoveel stress gehad. Dat ik mijn gedachte heb bijgesteld.
Als ik alle reacties hier lees . Dan lees ik bij de mensen die al tig karen paard -en hebben hetzelfde gevoel en de reden die bij bij mij mijn gedachten heeft bijgesteld.
En ik weet nu als je nog heel ver van die grens bent dan ben je nog heel ver van dit gevoel verwijdert.
Maar als je de grens hebt aangetoetst dan begrijpen wij elkaar allemaal.
En ik durf te zeggen dat de situatie van een half jaar geleden bij mij echt een trauma heeft nagelaten.
Te hoog stress level gaat mijn paard rhino rhino besmet worden/ gaat mijn paard anderen paarden aansteken / hoeveel geld gaat het mij nog meer kosten geld dat ik toen niet had.
Mijn paard koste opdat moment 750 per maand stal lessen/ voer etc. Ik viel toen ook achterover bij mijn berekening. En de rhino heeft mij toen nog eens 600euro aan swaps gekost bovenop het stalgeld zonder dat mijn paard gelukkig niet besmet is geraakt. Maar ik had gewoon geen 600 euro meer liggen.
Geliukkig is alles nu anders . andere stalling , ruime financiële buffer inmiddels.


Dat is toch niet voor iedereen hetzelfde.

Ik ben echt al mn hele leven een paardenmeisje en weet gewoon ook niet beter dan dat we paarden hebben.

Wij hebben echt enorm veel ellende en pech gehad. De afgelopen jaren ook 2x met een jonger paard, waarbij de laatste in nog geen half jaar duizenden heeft gekost en we alsnog moesten laten gaan.
De andere jaren gezocht naar wat hij mankeerde, proberen, weer foto's en onderzoeken en ook alsnog moeten laten inslapen.

Maart 2021 mn ruin van 23 na 19jr samen moeten laten inslapen omdat hij me 's ochtends wakker maakte met veel herrie en ingeslapen moest worden. Hij zat wel in reserve tijd, maar het was heel traumatisch.

September zijn shet maatje van 25+ na 21jr samen. Ik ben er echt nog steeds ziek van.

En nu in Mei onze merrie van 29. De moeder van onze ruin van 23 en merrie ( met veulen ) van 15. Inslapen was een ramp helaas, maar we proberen aan haar mooie dingen te denken. Mijn man zijn hart slaat wel elke dag over als haar dochter rondloopt en hij zich even vergist. Ik was gek met die merrie, maar zij waren echt een duo en dat heb ik weer meer met haar dochter, dus ik zie het verschil wel.

Mn ruin is op ene speciale dag geboren en mn eerste eigen veulen van toen.

En dan is dit alleen de laatste 5jr. Van oudere paarden weet je dat het sowieso een keer komt, maar zeker als je ze lang hebt, zitten ze door en door in je systeem. De shet liep mee de tuin in en ging ook mee buiten rijden, de honden uitlaten etc. Daar ben ik nog lang niet overheen.

En toch hebben we 2 nieuwe shetjes. Puur omdat we een speelmaatje zochten voor ons veulen en ik gek ben op shetjes. Ik wilde dan geen zwarte en ze zijn totaal anders, dus loop niet te vergelijken. Maar mevrouw was eerst bang en wil nu opeens mee de tuin in lopen.

En ja, we hebben erg veel zorgen en angsten. Echt wel. De merrie zou dit jaar weer gedekt worden zodat we in de toekomst weer allebei een jong gelijk paardje hadden en ze ook elkaar zouden hebben. Maar ik durfde even niet omdat alles TE goed was gegaan.

Door die ochtend met mn ruin, slaap ik nog amper tot niet en loop zeker elke nacht 1 of 2x buiten om te checken. We hebben een pp en ze mogen er 's nachts nog maar beperkt op. Heb vanavond een draadje anders gedaan, dus liep net alweer te kijken.

Niet elk paard is hetzelfde en ik heb ook echt weleens minder band gehad. Dan baalde ik ook enorm. Maar zoals nu; ik heb mn merrie geholpen bij de bevalling en je veulen is gewoon speciaal. De shet merrie kwam toen haar veulen 3 weken was en ik dacht dat je altijd het verschil zou voelen. En ja, het is anders, maar ben zo gek met die kleine.

Dat is gewoon met dieren. Je bent er gek op, maar je hebt ook de zorgen. Als je een band hebt gehad met je ene hond, wil dat niet zeggen dat je met een andere hond geen band kan krijgen. Ik mis mn BC na 8jr nog heel erg, maar we hebben 3 geweldige honden. Alle 3 anders en alle 3 een ander gevoel, maar hou niet meer of minder van de 1 of de ander.

De keren dat dit wel bij de paarden gebeurden, waren het paarden waar mijn man weer alles mee deed en een sterke band mee had, dus deed ik er ook net iets minder mee. Of het is net niet die klik.

Ik heb reuma, dus denk echt wel na over de toekomst, maar heb al gezegd dat als het rijden voor mij stopt, ik sws nog een paar shetjes wil houden voor de gezellig.
Maar misschien komt er ook ruimte zoals ik eerder zei om een keer wel te reizen. Maar zoals nu is dat voor ons geen noodzaak. Net als wij niet veel shoppen of wat anderen doen.

Gewoon zitten en naar buiten kijken, een lekkere knuffel of ze iets geks zien doen, spelen met de hondjes. Je kan je op meerdere manieren vermaken met dieren.
Maar wij hebben zeker wel meerdere keren die genoemde grens aangetikt en dat is zuur, echt zuur, want ook wij worden overgeslagen bij de loterijen.
En het verdriet is soms heftig. Je kan ze niet vervangen, ook niet met een ander paard. Maar even mn neus in de hals van een paard drukken en huilen als je eentje hebt moeten laten gaan, geeft toch ook wel troost. En dat hoeft niet per se confronterend of pijnlijk te zijn. Een ander dier is een ander dier en de dieren die leven moeten verzorgd worden, dus je gaat door.

Ben overigens ooit 2x gestopt heel kort en dan vragen mensen of ik ajb weer een paard wil kopen, want ik ben niet zo leuk zonder.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:45

kitobeer schreef:
Ik heb 22j lang geroepen ik stop nooit met paarden.
Tot een half jaar geleden ik heb toen zoveel stress gehad. Dat ik mijn gedachte heb bijgesteld.
Als ik alle reacties hier lees . Dan lees ik bij de mensen die al tig karen paard -en hebben hetzelfde gevoel en de reden die bij bij mij mijn gedachten heeft bijgesteld.
En ik weet nu als je nog heel ver van die grens bent dan ben je nog heel ver van dit gevoel verwijdert.
Maar als je de grens hebt aangetoetst dan begrijpen wij elkaar allemaal.
En ik durf te zeggen dat de situatie van een half jaar geleden bij mij echt een trauma heeft nagelaten.
Te hoog stress level gaat mijn paard rhino rhino besmet worden/ gaat mijn paard anderen paarden aansteken / hoeveel geld gaat het mij nog meer kosten geld dat ik toen niet had.
Mijn paard koste opdat moment 750 per maand stal lessen/ voer etc. Ik viel toen ook achterover bij mijn berekening. En de rhino heeft mij toen nog eens 600euro aan swaps gekost bovenop het stalgeld zonder dat mijn paard gelukkig niet besmet is geraakt. Maar ik had gewoon geen 600 euro meer liggen.
Geliukkig is alles nu anders . andere stalling , ruime financiële buffer inmiddels.


Precies dit inderdaad wat je schrijft over die grens aanraken.
Ik heb altijd gezegd als ik oud en versleten ben, koop ik een paar shetjes om in het karretje te spannen.
Wel nee, mijn mening is danig bijgesteld ondertussen.
Na deze 2 paarden komt er echt niks paardachtig meer op het erf :')
Al vind ik ezeltjes ook wel heel schattig, maar genoeg is genoeg :+

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:52

SusanH schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat heb ik ook, stel ik heb geen paarden meer, wil ik hier dan nog wel wonen?
Huis verkopen kan, maar wat dan terug?
En de wei verhuren aan een ander? Zeker geen paarden, dat zou me te zeer doen, gewassen dan?


Dat is de reden dat wij ze niet aan huis willen. Stel ze gaan ooit weg, hoeven wij alleen stal op te zeggen en dan is het klaar.

De stress ook hier gehad, 2 paarden in 1 jaar waarvan 1 pas 5, in laten slapen is gewoon echt ellendig en ben er nu 4 jaar later soms nog steeds verdrietig om. Maar de 2 die we nu hebben geven zoveel plezier kan me nog geen leven zonder voorstellen.

maar als ik dan lees dat veel mensen juist geen paard meer willen doordat ze geen fatsoenlijk pension kunnen vinden, ben ik juist bij ze wel aan huis te hebben. Nu dan. :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:18

DuoPenotti schreef:
maar als ik dan lees dat veel mensen juist geen paard meer willen doordat ze geen fatsoenlijk pension kunnen vinden, ben ik juist bij ze wel aan huis te hebben. Nu dan. :)


Dat.

Wij vonden in pension vreselijk. Wilden ze al eerder aan huis, maar kwamen dingen tussen. Nu staan ze alweer even aan huis en zou nooit meer anders willen.
En zie mezelf ook echt niet terug gaan naar een huis met buren.

Momenteel kan ik te weinig zelf, maar in pension deden we ook al alles zelf en dan is aan huis zelfs een stuk makkelijker om de tijd en energie te verdelen.

Het is a way of life en dat moet je ook zeker passen.

Je kan niet in de toekomst kijken. Niemand weet hoelang hij/zij heeft, hoe oud de paarden worden etc. Maar ik vind het geen reden om daar nu al (teveel) rekening mee te houden. En ik ben me er echt van bewust dat zonder mijn man en in pension, ik misschien al had moeten stoppen.

8nnemiek

Berichten: 43510
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:25

Mijn oudje mag ook lekker blijven tot het eind, en daarna komt er waarschijnlijk ook geen nieuwe meer.
Ik rijd nog zo nu en dan met veel plezier, maar eigenlijk maar heel weinig, omdat ik er gewoon de zin en tijd niet meer voor heb. Knuffelen is heerlijk, maar daar zijn ze wat te duur voor, en te veel zorgen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:56

8nnemiek schreef:
Mijn oudje mag ook lekker blijven tot het eind, en daarna komt er waarschijnlijk ook geen nieuwe meer.
Ik rijd nog zo nu en dan met veel plezier, maar eigenlijk maar heel weinig, omdat ik er gewoon de zin en tijd niet meer voor heb. Knuffelen is heerlijk, maar daar zijn ze wat te duur voor, en te veel zorgen.


Dat laatste is wel persoonlijk.

Als je van paarden houdt..........waarom moet je per se rijden terug krijgen voor de kosten die je hebt?

Ik rij graag hoor normaal gesproken en kan ook wel chagrijnig worden van niet rijden. Maar of ik ze nou elke dag intensief rij of alleen een knuffel geef, ze kosten me evenveel. En ik ben net zo gek op ze.

De merrie van 29 is dan net ingeslapen, maar kon tm haar 28e nog wel mee. Laatste jaar niks mee gedaan, maar dat is prima.

De shet werd ooit gereden en daarna gemend. Laatste jaren deden we niks en had er niet over nagedacht om hem daarom weg te doen. Heb zelfs 2 nieuwe shetjes. Oudste 22, dus die gaat ook niet meer beleerd worden, maar haar zoon misschien straks wel.

Veel mensen hebben een wedstrijd als doel en nemen zichzelf erg serieus, waar het allemaal vooral geld en tijd kost. Ik wil echt wel dat ze correct lopen, maar vaak eindig ik met iets geks of stoms/doms doen en kan daar ook van genieten.

Feitelijk hebben de meeste mensen een paard ( of hond etc ) voor zichzelf en kost het tijd en geld, maar levert het niks op. Wat maakt het dan uit wat je doet?

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:09

Omdat het persoonlijk is misschien? :)*

Dat was volgens mij het doel en de intentie van de TS met dit topic ook niet, anderen proberen overtuigen van je eigen gelijk en blijven hameren op het feit dat iemand die het anders doet niet genoeg van zijn paarden houdt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:15

Pandora2 schreef:
Omdat het persoonlijk is misschien? :)*

Dat was volgens mij het doel en de intentie van de TS met dit topic ook niet, anderen proberen overtuigen van je eigen gelijk en blijven hameren op het feit dat iemand die het anders doet niet genoeg van zijn paarden houdt.


Dat laatste zegt echt niemand..........

Mensen komen zelf met de reden van de zorgen en als je de grens hebt aangetikt iedereen dat wel begrijpt.
Dat is gewoon niet voor iedereen zo, dus niet iedereen over 1 kam scheren.

Gelijkgestemden zoeken elkaar, maar er zijn meer smaken.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:19

Daarom moet je toch niet blijven drammen over je eigen opvattingen als de enige juiste. Telkens weer...

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:27

mijn oudje is 30 jaar ppid al 28 jaar bij ons, hierna komt er geen rijpaard meer. sinds februari 2 shetten van 16 en 17 jaar die 2 span lopen, daar beleven we heel veel plezier van. ik zou wel weer een rijpaard willen, maar mijn man niet en lichamelijk kan ik het echt niet meer. Dus heb gewoon geen keuze, en toch zit ik soms nog bij advertenties te kijken :)

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:29

Pony's schaar ik in dit topic ook wel onder paard eigenlijk ;)


Tenminste de meeste mensen hebben die ook niet in de hondenmand in de kamer liggen _O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:35

Pandora2 schreef:
Daarom moet je toch niet blijven drammen over je eigen opvattingen als de enige juiste. Telkens weer...


Ik maak zelf wel uit wat ik schrijf. Misschien moet je niet mensen naar je hand willen zetten. Dan lees je gewoon niet, zo simpel is het.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:38

superpony schreef:
Pandora2 schreef:
Daarom moet je toch niet blijven drammen over je eigen opvattingen als de enige juiste. Telkens weer...


Ik maak zelf wel uit wat ik schrijf. Misschien moet je niet mensen naar je hand willen zetten. Dan lees je gewoon niet, zo simpel is het.


De vraag van TS was wie zich erin herkent, in het allerlaatste paard. Jij herkent jezelf hier duidelijk niet in. Klaar.
Misschien moet jij niet elk topic waarin je reageert naar je hand willen zetten. Simpel.

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:43

Ik vind het aardige van dit topic dat er meer mensen zijn zoals ik ..
Die al jaren op Bokt zitten en al jaren paarden hebben. Die na al die jaren zien dat ouder worden soms met gebreken komt en dat je geen 25 meer bent :) ... En ziet wat het allemaal heeft gebracht én gekost, in meerdere opzichten. Iedereen houdt van z'n beesten maar denkt ook na over de toekomst.

Ik vind het fijn om te lezen welke afwegingen of anderen maken maar heb weinig behoefte om daar iets van te vinden. Het helpt mij wel om zelf de balans op te maken. Dank dus aan iedereen die in alle eerlijkheid zijn/haar overwegingen heeft gedeeld.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:46

Kendra schreef:
Ik vind het aardige van dit topic dat er meer mensen zijn zoals ik ..
Die al jaren op Bokt zitten en al jaren paarden hebben. Die na al die jaren zien dat ouder worden soms met gebreken komt en dat je geen 25 meer bent :) ... En ziet wat het allemaal heeft gebracht én gekost, in meerdere opzichten. Iedereen houdt van z'n beesten maar denkt ook na over de toekomst.

Ik vind het fijn om te lezen welke afwegingen of anderen maken maar heb weinig behoefte om daar iets van te vinden. Het helpt mij om de balans op te maken. Dank dus aan iedereen die in alle eerlijkheid zijn/haar overwegingen heeft gedeeld.

Mooi geschreven. Zo lees ik het ook.
Ik vind het ook wel fijn om te zien hoe andere dat nu beleven na jaren.

cheybinky

Berichten: 863
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:47

Wij hebben net een boerderij gekocht zodat ik een groep aan huis kan houden :')

Ik ben zelf nog jong, 22 en heb een ruin van 21 staan en een merrie van 32. Dit jaar komt daar een jonkie bij waar ik in de toekomst mee wil gaan fokken. Ik heb 3 stallen en als de oude merrie er niet meer is worden dit open inloopstallen. Ik hoop in de toekomst een groepje van 4/5 bij elkaar te kunnen houden.

Wel kan ik me heel goed voorstellen dat grote groep particulieren op een pensionstal zich achter de oren krabben met deze prijzen. Als ik ze niet aan huis had gehad waren deze 2 ook de laatste geweest.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:48

Ik vind het ook fijn om mee te lezen, en iedereen beleeft het op zijn eigen manier en dat is ok :)

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:48

Vroeger …. Bij mij op stal was een vrouw van 75 zij kocht een afschuwelijke lelijke paard en maakte 4x pw lange rit.
Nadat paard was overleden op 25-30 jarige leeftijd was mevrouw ergens in de 80 en daarna zelf ook snel overleden.

Ze zijn er wel…ik ken er best aardig wat 60+ die nog lekker bezig zijn

Wat betreft pension stalling in de randstad….die bokkers zullen nooit reageren in topics hoe paarden te houden maar op kleine schaal zitten meer dan 50 pension stallen en die staan vol.
Dus kwa paard houden zul je misschien flexibelere moeten denken.

Mijn paard wordt fantastisch gehouden zoals bokkers het willen zien, maar ik heb jaren anders gedaan en had daar ook vrede mee ….. super slecht bestaat niet meer maar dit is een ander discussie

Verhaal van Haflinger en slacht greep mij aan, dat had zo niet gehoeven

Mijn laatste pensionstalling kostte mij 725€ pm voor 4 jarige en 30 jarige dit was alleen de stalling

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:03

Ja dat klopt Tita
Ik ken iemand die met 72 nog Z heeft gestart met zijn eigen doorgereden (zadelmak heeft hij hem laten maken) en eigen gefokte nrps merrie.
Dat is natuurlijk prachtig als dat nog kan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 01:07

Aan huis heb je ook het probleem dat je een paard doorgaans niet alleen wilt laten staan. Ik maakte me best zorgen dat mn merrie op een gegeven moment alleen zou komen te staan als de oudjes zouden wegvallen. En je kan bijkopen, maar ook dat houdt een keer op.
Nu heeft zij een veulen, zijn de 3 oudste overleden en hebben we ene ouder merrietje en veulen erbij, dus in theorie zitten we voorlopig weer vast. Maar ooit is er een als laatste.......

Dan zou ik wel overwegen om die naar een rusthuis te doen mits gezond genoeg nog.

Maar heb ook weleens vraagtekens als mensen op leeftijd nog fokken. Mogen ze doen, maar je moet wel iets regelen.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:33

Je kan toch alles verkopen, ook je eigen fok als het niet meer gaat?
En iets geregeld hebben is ook maar beter als je 50 bent, want ook dan kun je vandaag dood neervallen, daar hoef je helaas niet voor op leeftijd te zijn.

Ja dat vind ik ook het moeilijkste alleen mag niet, beide tegelijk dood is meestal niet, tenminste hier zit best wat leeftijd tussen.
Zou leek bijvoorbeeld dan een paard van de opvang wat, maar als je dan leest wat voor prijzen er aan hangen en hoe louche dat gaat...ook geen optie.

We zien tegen die tijd wel.
Misschien de overgebleven op pension

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:35

tita schreef:
Dus kwa paard houden zul je misschien flexibelere moeten denken.

Mijn paard wordt fantastisch gehouden zoals bokkers het willen zien, maar ik heb jaren anders gedaan en had daar ook vrede mee ….. super slecht bestaat niet meer maar dit is een ander discussie


Idd een andere discussie, maar toch ook gelinkt aan het onderwerp van dit topic.
Wat bedoel je hier precies mee? Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, ben ik het niet met je eens. Super slecht bestaat echt nog wel. 24/7 op stal en er in het beste geval enkele keren per week er even uit mogen om gereden te worden (en dan ben je de gelukzak, want het paard naast jou wordt niet gereden en slijt dus zijn dagen in dat stalletje zonder ooit de benen te kunnen strekken). Niet genoeg hooi krijgen (en dan bedoel ik niet op het randje van juist genoeg, juist te weinig maar echt veel en veel te weinig). Ik ken meerdere van dat soort stallen (stallen waar ze altijd op stal staan, stallen waar ze niet genoeg hooi krijgen, en stallen waar beide zich voordoet).
Ik ben geen moeilijke pensionklant, voor mij is het alleen maar belangrijk dat mijn paard buiten komt (dat dat geen 24/7 is daar kan ik me prima bij neerleggen, maar in de zomer (bijna) de hele dag en in de winter een paar uur is wel een vereiste) en dat mijn paard genoeg hooi krijgt. Al de rest kan me bij wijze van spreken niet schelen. En toch is het extreem moeilijk om een stal te vinden en als je er dan één vindt loopt er op termijn altijd wel iets mis zoals een stalhouder die ineens onredelijke regels bedenkt, een stal die ineens sluit, enz. En als pensionklant compenseren voor je eigen paard is maar in beperkte mate mogelijk, als ze niet buiten mogen mag je ze ook niet zelf binnen en buiten zetten en zelf elke dag hooi (dat je om de paar dagen veel te duur in kleine pakjes moet gaan kopen wegens geen schuur in de tuin waar je grotere hoeveelheden kan stockeren) en alternatief ruwvoer aandragen terwijl je eigenlijk al voor volpension betaalt houd je ook geen 20 jaar vol.
Zelfs met elk greintje flexibiliteit dat in mij te vinden is, is altijd op stal en paarden ondervoeden een no go en het feit dat dat op pensionstallen hier in de buurt (en dan woon ik nog heel landelijk ergens in Vlaanderen, niet in de Randstad) veel te vaak voorkomt, echt wel een reden om met de paarden te stoppen na mijn huidige paard.

hahahatsjoe

Berichten: 2409
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:54

DuoPenotti schreef:
Je kan toch alles verkopen, ook je eigen fok als het niet meer gaat?
En iets geregeld hebben is ook maar beter als je 50 bent, want ook dan kun je vandaag dood neervallen, daar hoef je helaas niet voor op leeftijd te zijn.

Ja dat vind ik ook het moeilijkste alleen mag niet, beide tegelijk dood is meestal niet, tenminste hier zit best wat leeftijd tussen.
Zou leek bijvoorbeeld dan een paard van de opvang wat, maar als je dan leest wat voor prijzen er aan hangen en hoe louche dat gaat...ook geen optie.

We zien tegen die tijd wel.
Misschien de overgebleven op pension


Ik weet op welke opvang je doelt en ik geef toe dat zij niet altijd even handig de dingen aanpakken. Maar als het nodig is staan ze er voor je, voor mij in elk geval wel.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:57

Hoezo moeten ze er voor mij zijn?
Als ik daar een paard zou adopteren hoeven ze niet zoveel voor mij te doen :)
Ik zou een ouder paard of 1 met gebreken dan een fijne plek kunnen bieden.
Maar niet voor 4000 euro.
Dan koop ik er wel 1 waar ik zeggenschap over heb.... maar zo is het dan nooit de laatste en dat dan net het punt :D