Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
JeaDH schreef:Ik heb me opgegeven voor WE 0 Trail en Dressuur
[ [url=m/mGNpxu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Forcalquier schreef:Wellicht dat iemand het antwoord weet: is er een eis qua rijtechnisch niveau (van het paard) om te mogen deelnemen aan WE clinics?
Heb een PRE in bezit maar deze is nu nog onbeleerd.
ElCid schreef:Forcalquier schreef:Wellicht dat iemand het antwoord weet: is er een eis qua rijtechnisch niveau (van het paard) om te mogen deelnemen aan WE clinics?
Heb een PRE in bezit maar deze is nu nog onbeleerd.
Even overleggen met de organisatie, lijkt me het handigst. Er zijn WE clinic en WE clinics . Bij sommige kan je meedoen als je paard te sturen is en er "een rem" op zit, bij anderen zal je meer moeten kunnen.
Hangt er ook van af wat je wil doen; wil je alleen WE dressuur dan kan je met een vrij groen paard meedoen om de basis te leren. Wil je meedoen met een trailtraining dan zal je paard een aantal basis oefeningen moeten kennen zoals achterwaarts, zijwaarts, halthouden ( anders kom je bijv. niet door een poort heen).
Jammer genoeg wordt de term WE nog steeds verward met het rijden van alleen maar trail ( dus obstakels) maar de dressuur (-matige kant) is en blijft het belangrijkste want het is niks meer dan dressuur met obstakels in de trailparcoursen. Zonder een gedegen dressuurmatige basisopleiding bak je er in een trailparcours niks van. Toen wij bij Pedro Torres gingen trainen was er 1 vraag; "beheers je de galopwissels anders hoef je niet te komen" ( maar dat was dan ook op Master niveau).
Ergens zag ik een opmerking over een paard wat bij een trailparcours in levade ging toen de poort geopend moest worden ( ik heb ze ook zien piafferen!) ; dat zijn absolute en grote fouten. Een paard hoort netjes stil te staan en te wachten, netjes achterwaarts en zijwaarts te gaan en niet druk te gaan doen. Kreeg ooit eens te horen dat het paard, bij wijze van spreken, niet eens een oor mag bewegen omdat deze gefocust moet zijn op de ruiter.
Dus in principe kan je met een vrij groen paard best een clinic rijden ( als de organisatie en trainer daarmee instemmen) maar dan is het alleen maar basis oefenen en misschien over een bruggetje stappen ( dat is zo'n beetje het simpelste obstakel en een mooie gehoorzaamheids/ vertrouwens oefening).
Bij de clinics die wij organiseren ( zowel de WE als de koeien als de Californische clinics) vragen we altijd minimaal beheersing van de 3 gangen door zowel paard als ruiter en aanwezig zijn van een goede basis.
Fangio schreef:@ Elcid, jammer dat het letterlijk aan de andere kant van Nederland is, anders had ik graag mee gedaan
ElCid schreef:Fangio schreef:@ Elcid, jammer dat het letterlijk aan de andere kant van Nederland is, anders had ik graag mee gedaan
Tja, dan had je daar maar niet moeten gaan wonen .
Er komen wel meer mensen van verder weg ( 1,5 uur reistijd) die doen ook mee met de koeien of komen de dag van tevoren. Paard kan hier overnachten en B&B's zat in de buurt.
Fangio schreef:Ja, daar heb je gelijk in, want er is hier niks, maar van mij thuis naar "friesland" is volgens google maps al 3,5u met de auto, dus dat wordt me met de trailer toch net iets te gortig
Foreverkliek schreef:Haha dat ben ik! Heb er super veel zin in.
Ik probeer al jaren te starten met working equitition maar in het midden van het land word helaas niet veel georganiseerd. Of bij gebrek aan Facebook krijg ik het gewoon niet mee
Toevallig vorige maand een clinic bij Romy huisman op stal kunnen volgen en begin september zijn er 2 trainingsdagen in Leusden. En eind september naar Elcid!
Als alles goed gaat hoop ik in november of december zelf een clinic te kunnen organiseren. Als er belangstelling voor is zal ik het hier melden.