De leugens rondom chippen/paspoort beu? Read this.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:19

Ik denk dat de vergelijking met honden en katten niet helemaal opgaat. Ik heb wel eens gezien hoe een kat gechipt werd, en dat werd in het nekvel gedaan, niet in een spier. (of ik moet 't heel verkeerd gezien hebben)

Dan kun je redeneren dat een chip die onder het velletje zit makkelijker gaat zwerven dan eentje die in een spier zit.
MAAR.... een spier beweegt de hele tijd. Wat heeft dat voor effect? Zowel op de chip als op de spier? Als het goed is wordt de chip ingekapseld, maar we weten ook allemaal dat dergelijke littekenvorming niet goed is in spieren.

De pest van het hele verhaal, zowel pro als contra, is gewoon dat er zo verrekte weinig bekend is.

Hoe zouden we eigenlijk reageren als de regering bekend maakte dat wij allemaal gechipt zouden moeten worden? Bv als ze dan als reden opgeven dat bij het uitbreken van een ramp (bv Sars in Nederland) alle medische gegevens snel achterhaald kunnen worden, of dat je in geval van ontvoering door een sateliet getraceerd kunt worden.
Klinkt op zich hartstikke goed. Maar toch.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:23

Overigens gaan de bevindingen van Marieke en Alane regelrecht tegen elkaar in wbt paspoort zonder chip te krijgen Verward

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:24

Marieke: Holstud is de uitvoerende in dit geval, de werkwijze komt bij de NQHA vandaan.

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:26

Holstud(NQHA) hanteren dus andere richtlijnen dan de overige stamboeken waar Alane het over heeft.

Ik ga a.s. woensdag naar een 'clinic' waar ook het chippen aan de orde komt en hoop daar een hoop wijzer te worden.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:27

Bedoel je dat de NQHA een chip verplicht?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:29

Er zijn onderzoeken uitgevoerd met chips in menselijke lichamen, en deze chips zijn verwijdert omdat ze teveel complicaties gaven. Nu kun je ook argumenteren dat een kleine chip in een groot paardenlichaam of een kleiner mensenlichaam niet te vergelijken is. Evengoed, ik blijf het een eng ideen vinden.

En ook als de overheid het nu gooit op het veiliger maken voor de voedselketen: zeg dan dat alle paarden die NIET zijn gechipt niet voor menselijke consumptie gedacht zijn. En de paarden die wel voor de menselijke consumptie gedacht zijn moeten een chip hebben. En wat denk je van al die paarden die uit Polen en zo onze kant uit komen? Die hebben geen chip, en daar wordt verder ook niet naar gekeken wat ze aan medicijnen hebben gehad.
Net zo min als alle Kalveren die we hier in Nederland hebben uit Nederlandse fok stammen, zijn alle paarden die we hier in Nederland hebben uit Nederlandse fok. Paarden in Nederland worden naar Italie of Frankrijk geexporteerd, maar wij importeren ook slachtpaarden vanuit het buitenland voor Nederlandse consumptie. Beetje meten met twee maten, vinden jullie niet?

Ik denk eerder dat het niet verplichten van die chip een grote financiele strop is voor de maker van die chip....en dat er mensen op de hoogste regionen zijn in de politiek die die firma een handje willen helpen Lips are sealed

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:31

Voorzover ik weet worden chips nog niet verplicht op NQHA-wedstrijden, maar wat niet is kan nog komen tenslotte. Misschien is het feit dat de NQHA dit samen met Holstud heeft opgezet daar wel de aanleiding toe geweest.
Omdat er voor de Quarters geen nederlands stamboek is, heeft men deze samenwerking opgezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:49

Cassidy schreef:
Ik denk eerder dat het niet verplichten van die chip een grote financiele strop is voor de maker van die chip....en dat er mensen op de hoogste regionen zijn in de politiek die die firma een handje willen helpen Lips are sealed


Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Want ik vraag me ook af hoe het zit met de positie van dat bedrijf. Lijkt me aardig op het begrip Monopolie, of zie ik dat verkeerd? Zullen we voor de gein de NMA eens een mailtje sturen?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:07

Cassidy schreef:
Ik denk dat de verzekeringen daar ook nog niet klaar voor zijn. Bedenk wel, dit is een nieuwe regelgeving, en zoals zo vaak wordt een nieuwe regel ingevoerd, en staat men achteraf met de mond vol tanden wat voor gevolgen een regel heeft (voorbeeld, ineens moest iedereen in Nederland verplicht 100 km/h rijden, vervolgens begonnen ze te piepen dat er ineens veel minder brandstof werd verkocht... )


Het gaat mij er niet om hoe je denkt dat het werkt.....wat zijn de feiten. Heeft iemand (die geen paspoort bij zijn paard heeft) daar al eens naar geinformeerd?
Ik wist trouwens niet dat we verplicht zijn om 100 km/h te rijden. Ga het ook zeker niet overal uitproberen..... Knipoog

Over de holstud-regel: waarom kan de holstud dat niet maken? Je kunt het ook omdraaien: is de holstud altijd verplicht om een paspoort af te geven?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:07

Sonja"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik denk eerder dat het niet verplichten van die chip een grote financiele strop is voor de maker van die chip....en dat er mensen op de hoogste regionen zijn in de politiek die die firma een handje willen helpen Lips are sealed


Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Want ik vraag me ook af hoe het zit met de positie van dat bedrijf. Lijkt me aardig op het begrip Monopolie, of zie ik dat verkeerd? Zullen we voor de gein de NMA eens een mailtje sturen?
[/quote]
Moah, denk het niet....Virbac bestaat niet alleen dankzij of voor de chip bij paarden....ook de chip bij honden en katten komt van hun.
Dan nog wormmiddelen en andere geneesmiddelen en preperaten...
www.virbac.nl
Wat ik dan eigenlijk opmerkelijk vind is dat er geen heisa wordt geschopt rond nieuwe antiwormmiddelen....wat is daarvan het reslutaat op lange termijn?

een stamboek is in principe een vereniging..dus kan bij meerderheid van stemmen besloten worden dat chippen en paspoort samen gaan, geen paspoort zonder chip . Ik meende dat het/een fjordenstamboek deze regel hanteerd......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:13

Alane schreef:
Wat ik dan eigenlijk opmerkelijk vind is dat er geen heisa wordt geschopt rond nieuwe antiwormmiddelen....wat is daarvan het reslutaat op lange termijn?


O maar dan heb je wat gemist hoor, je had het moeten horen toen Equest op de markt kwam. Maar DAT kon niet..... Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:18

Wat is er eigenlijk mis met kritisch kijken naar alle nieuwe dingen, i.p.v. ze met open armen te ontvangen? Wat de boer niet kent dat lust hij niet....Lips are sealed

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:21

Sonja"]
[quote="Alane schreef:
Wat ik dan eigenlijk opmerkelijk vind is dat er geen heisa wordt geschopt rond nieuwe antiwormmiddelen....wat is daarvan het reslutaat op lange termijn?


O maar dan heb je wat gemist hoor, je had het moeten horen toen Equest op de markt kwam. Maar DAT kon niet..... Haha!
[/quote]

iemand dan enig idee wat ivermectine op lange termijn doet als je regelmatig voldoende gebruikt?

of pyranthel.....
ik bedoel een hond kan heel ziek van worden en zelfs dood aan gaan....


dat onderhuids plaatsen van een chip....het vel zit niet los om een paard.
Dan zou je eigenlijk verwachten dat een chil eerder bij een hond of kat gaat zwerven dan bij de in de spier geplaatste chip bij een paard...

Als je je een beetje verdiept in de chip en dan vooral bij paarden dan werd er in het begin (bij proefdieren, agosh wat zielig....) op bijna dezelfde plaatst onderhuids geimplanteerd, echter verschillen honden/katten nogal van paarden....dus is men opzoek gegaan naar andere plaatsen en posities....en dat is dus bij een paard in de hals in een spier....

Wat ik me dan afvraag: de wilde paarden van staats bosbeheer...die zijn of worden ook gechipt...ik ga er toch vanuit dat die niet zitten te wachten tot die beesten ik weet niet wat gaan mankeren....

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:27

Alane schreef:
Wat ik me dan afvraag: de wilde paarden van staats bosbeheer...die zijn of worden ook gechipt...ik ga er toch vanuit dat die niet zitten te wachten tot die beesten ik weet niet wat gaan mankeren....

Klopt, die kijken er ook niet naar om als er geen voer genoeg is en de beesten van de honger dood gaan.
Het is dat de buurt (de boeren) er hooi bij gingen gooien en dat het het Nederlandse nieuws haalde.

Overigens heb ik ook gezien wat géén ontwormmiddel met een paard doet. Ik denk dus dat dat kiezen is tussen het minst kwade.

Zijn ze er trouwens internationaal al uit dat iedereen óf rechts óf links chipt ?? En zijn alle uitlezers al geschikt voor alle chips ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:31

Nog niet eens zo heel erg lang geleden werd er melding gemaakt dat er zo'n 700 uitlezers waren teruggehaald i.v.m. defecten...Lips are sealed
Dus het is niet voldoende dat er 1 chip ingaat, mocht de chip niet te vinden zijn/niet afgelezen kunnen worden, gaat er met dezelfde vaart een tweede in (op jouw kosten welteverstaan) .

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:31

Sugarmiss schreef:
Omdat er voor de Quarters geen nederlands stamboek is, heeft men deze samenwerking opgezet.


Het quarterstamboek is nederlands erkend. Er is dus een Nederlands stamboek.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:33

Alane schreef:
een stamboek is in principe een vereniging..dus kan bij meerderheid van stemmen besloten worden dat chippen en paspoort samen gaan, geen paspoort zonder chip . Ik meende dat het/een fjordenstamboek deze regel hanteerd......


Al vanaf 1997 (geloof ik) hanteren wij deze regel ook. Geen paspoort zonder chip. Is met de meerderheid van stemmen op de ALV aangenomen.
Laatst bijgewerkt door Yootha op 23-02-04 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:33

Sugarmiss"]
[quote="Alane schreef:
Wat ik me dan afvraag: de wilde paarden van staats bosbeheer...die zijn of worden ook gechipt...ik ga er toch vanuit dat die niet zitten te wachten tot die beesten ik weet niet wat gaan mankeren....

Klopt, die kijken er ook niet naar om als er geen voer genoeg is en de beesten van de honger dood gaan.
Het is dat de buurt (de boeren) er hooi bij gingen gooien en dat het het Nederlandse nieuws haalde.

Overigens heb ik ook gezien wat géén ontwormmiddel met een paard doet. Ik denk dus dat dat kiezen is tussen het minst kwade.

Zijn ze er trouwens internationaal al uit dat iedereen óf rechts óf links chipt ?? En zijn alle uitlezers al geschikt voor alle chips ??
[/quote]

eh ja, alles wat op het journaal of in de krant komt is juist....
mischien had die boer wel hooi wat niet goed meer was en mocht er daarom niet gevoerd worden????????

maakt niet uit of je links of recht in de hals chipt...is van beide kanten te lezen....
als het goed is staat op je chipsticker welke chip er geimplanteerd is, en kan er dus gekeken worden of de reader geschikt is....ik dacht dat de nieuwste readers wel alle chips (=transponders) kunnen lezen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:36

Cassidy schreef:
Nog niet eens zo heel erg lang geleden werd er melding gemaakt dat er zo'n 700 uitlezers waren teruggehaald i.v.m. defecten...Lips are sealed
Dus het is niet voldoende dat er 1 chip ingaat, mocht de chip niet te vinden zijn/niet afgelezen kunnen worden, gaat er met dezelfde vaart een tweede in (op jouw kosten welteverstaan) .

dat is dus niet waar....
als de chip niet uit te lezen is kun je een formulier invullen,naar een DA gaan, nogmaals laten uitlezen, desnoods röntgenfoto laten maken..en is de chip defect dan wordt er een nieuwe geplaatst door de DA, de kosten moeten worden betaald door die instantie die de eerste chip heeft geplaatst...(tenmninste bij de chip vanVirbac) www.virbac.nl

en Nee ik heb er geen aandelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:37

Alane schreef:
maakt niet uit of je links of recht in de hals chipt...is van beide kanten te lezen....


Klopt. Als je gecontroleerd wordt, worden ook allebei de kanten van je paard uitgelezen, ook als ze links meteen de chip hadden gevonden.

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:38

Yootha"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Omdat er voor de Quarters geen nederlands stamboek is, heeft men deze samenwerking opgezet.

Het quarterstamboek is nederlands erkend. Er is dus een Nederlands stamboek.
[/quote]
Het 'moederstamboek' de AQHA heeft een organisatie erkent die voor haar wedstrijden etc. mag organiseren (de NQHA). Er is echter nog steeds maar één geldig stamboekpapier en dat is het Amerikaanse. Er bestaat géén officieel Nederlands Quarter stamboek.

Is de nek de enige plek waar geschipt mag worden. Ik kan me indenken dat een paard daar 'iets' heeft waardoor een anderer plek voor dat paard beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:39

Er mag NIET in de nek gechipt worden, moet in de hals. Andere plaatsen zijn ook niet toegestaan volgens mij, zou ook onlogisch zijn ivm uniformiteit.

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:40

Ik bedoelde hals natuurlijk
Wat is trouwens het verschil Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:42

Alane schreef:
dat is dus niet waar....
als de chip niet uit te lezen is kun je een formulier invullen,naar een DA gaan, nogmaals laten uitlezen, desnoods röntgenfoto laten maken..en is de chip defect dan wordt er een nieuwe geplaatst door de DA, de kosten moeten worden betaald door die instantie die de eerste chip heeft geplaatst...(tenmninste bij de chip vanVirbac) www.virbac.nl

en Nee ik heb er geen aandelen Haha!


Ik weet van gevallen waar een tweede chip is geplaatst omdat de eerste niet uit te lezen viel. Of er voor die tijd foto's zijn gemaakt weet ik eerlijk gezegd niet, maar ze zijn wel naar de DA geweest. Persoon in kwestie heeft volgens mij wel de kosten zelf betaald, maar daar wil ik ook vanaf zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:44

Het verschil met die wormmiddelen en andere medicijnen of wat dan ook is dat ik niet VERPLICHT ben zo'n wormmiddel te gebruiken... ik kan gewoon bij een oud vertrouwd middel blijven of, als ik dat zou willen, helemaal niet wormen.. daar ben ik helemaal vrij in (dat dat laatste niet verstandig is hoeven we het niet over te hebben hier).
De chip wordt je vakkundig door je strot geduwt nu...