[VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12395
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 22:06

Gisteren heeft Cool voor het eerst gedate met een ander :')

OMG, er staat iemand in de bak:


Afbeelding

Afbeelding


Hij was in het begin best wat gespannen, hij besluit dan ook dat hij liever op het eerste deel van de bak blijft. De B-E grens wordt dan een soort magische lijn waarvan hij denkt: 'Daar achter staat ze foto's te maken dus ik blijf gewoon hier.' . Nouja, dat is natuurlijk onzin, heb geen idee wat hij denkt :') . Maargoed, dat is wat hij deed :D . De ruiter is gewoon steeds de lijn iets meer gaan opschuiven, we hebben het idee dat dat beter bij hem werkt dan hem onder druk zetten. Als je dat doet raakt hij eigenlijk alleen maar nerveuzer merken we :) .

Goed, het begon dus zo:

Afbeelding


Maar na wat tips van de zijkant werd het zo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erg trots op hem moet ik zeggen. Zo fijn dat hij met een 14 jarige ook gewoon lekker rond kan tuffen.

Ook nog even de dijk op geweest, is ook alleen van het erf af te rijden. Erg prettig:

Afbeelding


Hij is nu 4 weken onder het zadel en staat er 6 weken. Vind echt dat hij het snel doet, fijn dier is het :j

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:20

Ahh wat goed!!! :De :D Was deze date een mogelijke koper? :)

ruitje

Berichten: 12395
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 22:34

Nee, dit is onze ' kleine indiaan' . Sil is 14 en rijd al sinds haar 10e onze dravers bij als testcase.

Dat wil zeggen, als wij denken dat ze bomproof zijn en dus geschikt zijn voor iemand om op proef te rijden dan laten we eerst Sil rijden om te kijken of dat lukt.

Ook gaat Sil graag naar buiten en neemt ze vaak mee op buitenrit. Sowieso vinden wij het goed om ze als ze een tijdje onder het zadel zijn door iemand anders te laten rijden ook, zodat ze wennen aan andere manieren van rijden en niet eenkennig worden met rijden.

Van Sil hebben we dus geleerd dat een ruiter die meer druk zet waarschijnlijk wel antwoord van hem krijgt. ( dat niet over de B-E lijn gaan en nerveus worden van 'm dan aanpakken ) Hij ging niet heel erg raar doen hoor, ik merk wel eens dat onze grens qua bomproof zijn gewoon erg hoog ligt. Er komen redelijk veel onervaren en jonge meiden af op dit soort type paarden. Je wil dan gewoon graag kunnen meegeven wat ze doen.
Ideaal dus om dan te kunnen zeggen: Kan je doen, maar dan gaat hij alleen maar kleinere voltes maken :') . Geef hem 5 minuten en het komt vanzelf goed.

Dat is voor ons fijn om te weten, dan kan je daar nog wat aan sleutelen voordat een kijker komt en dat ook zeggen als er iemand komt kijken.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:53

Pfoe het is dat ik niet op zoek ben naar een paardje, maar die laatste foto; wat is 'ie leuk! <3

Fijn dat het zo goed ging, hij loopt er ook lekker bij op de laatse foto's toen ie weer wat meer ontspannen was :j

darkadia

Berichten: 5269
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 23:00

Wat een leukerd is t toch...<3
Gaat lekker zo te zien!

aveline
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-15
Woonplaats: In de hondenmand

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 00:37

Wat een vorderingen hebben jullie gemaakt, echt geweldig om te zien. En wat een leuk paard. Ziet er echt goed uit

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:41

Och och wat issie toch leuk...
*geeft man mn portomonee... het is te vroeg, hij is te klein... Maar hij heeft ook zo'n leuk koppie...

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:20

Dravers hebben heel vaak leuke koppies. Zo kwam ik 2 jaar geleden na het overlijden van één van mijn paarden ook zo maar opeens met een draver thuis :)) Was wel bewust een beetje aan het kijken naar een draver omdat ik ook aangespannen wilde rijden, en dan is een draver vrij logisch qua keus, vond ik :D, maar nog helemaal niet echt op zoek.

ruitje

Berichten: 12395
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 21:17

Zo, en als ze dan ongeveer zo lopen:




Naar buiten kunnen met een 14 jarige ( oke, hij vind het heel erg spannend maar hij doet het wel :') , grote schijtluis <3



Dan beginnen we aan het laatste deel. We hebben tot nu toe gewoon vooral veel herhaald van wat je de afgelopen tijd hebt gezien ( dus rechter maken en beter aan de hulpen krijgen, het is natuurlijk niet alsof je 5 keer per week wat nieuws aan het doen bent, je doet gewoon vrij veel van hetzelfde ) .

Vanaf het begin vragen we zo'n 1 keer per week het commando galop aan de lijn. Dit doen we de eerste weken alleen om het commando erin te krijgen, dus eigenlijk vragen we dan niet of hij door springt. Dit omdat we vooral willen dat ze er niet gestressed van raken omdat ze het moeilijk vinden, het moet vooral gewoon behapbaar blijven voor ze. Wat wij dan ook echt het belangrijkste vinden is de rust ervoor en erna. Galop kunnen ze allemaal, maar het is voor heel veel mensen lastig om uit het 'rendraf' deel te blijven, als je te veel op tempo gaat zitten knallen ze er met volle snelheid in en uit en dat is nou niet het meest comfortabele.



Wat je hier ziet is na elke week 1 keer alleen het aanspringen vragen en nu 4 keer aan de longe uitbouwen. Dat doen we dan achter elkaar. Dus de afgelopen week en aankomende week zijn we eigenlijk vooral bezig aan de longe. Op die manier 'valt het kwartje' gewoon erg snel, ze kennen het commando en gaan nu steeds makkelijker een rondje maken. Aan het begin van de week was het een kwart volte en aan het einde van deze week zijn het hopelijk meerdere volte's .

Dan pakken we het onder het zadel op en dan kan hij in principe naar zijn volgende baas :) . Over zo'n 2 weken is hij in principe in de basis dan 'af' voor iemand die er mee verder wil :) .

ikkelies

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Den haag,Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:42

Het blijft er toch echt verschrikkelijk uit zien een draver in galop :')
Uiteindelijk zit het heerlijk al het onder controle is maar vanaf de kant blijft het net niks
Maar hele fijne manier van werken! Echt super ik zou willen dat elke draver met zo veel liefde wordt omgeschoold. Hier gaan iemand een heel fijn paard aan krijgen.

little_birdy
Berichten: 12238
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:59

Nou weet niet hoor maar als ze wat verder door gereden worden kunnen ze prima galloperen vaak ;)

Sterre98

Berichten: 6340
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:00

Ik wou net zeggen :') 'mijn' draver galoppeerd meestal gewoon prima haha. Alleen als ze wat harder mag, dan valt ze terug en gaat ze echt draven haha

ruitje

Berichten: 12395
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 06:17

Toch ben ik het wel met ikkelies eens :) . Als je dit vergelijkt met een rijpaard is het natuurlijk een galop van niks :o . Dat ze uiteindelijk voor een draver gewoon een nette galop kunnen is fijn, maar het blikft altijd een aandachtspunt :)

lies_sparkle

Berichten: 6137
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:08

Super leuk topic! Erg leerzaam!

LadyKim

Berichten: 896
Geregistreerd: 09-02-15

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:13

Heerlijk topic weer. Ik volg nog even mee :)

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:35

Leuk topic!

Leo

Berichten: 50217
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:40

Wat doet hij het toch netjes :j super hoor!

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:01

Leuke vooruitgang boek je met hem! Fijn om te zien dat het met zoveel rust en geduld wordt gedaan.
En hoe goed een draver ook galoppeert, je blijft altijd zien dat het geen 'normale' galop is. Het is leuk als je een draver het aangeleerd krijgt, maar het wint geen schoonheidsprijs. Doet niks af aan dit leuke paard overigens!

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:42

suikermeisje schreef:
Leuke vooruitgang boek je met hem! Fijn om te zien dat het met zoveel rust en geduld wordt gedaan.
En hoe goed een draver ook galoppeert, je blijft altijd zien dat het geen 'normale' galop is. Het is leuk als je een draver het aangeleerd krijgt, maar het wint geen schoonheidsprijs. Doet niks af aan dit leuke paard overigens!


Bij mijn draver zie je qua galop echt niet dat het een draver is. Hij heeft gewoon een normale galop, dus je kan het echt niet 100% zeggen :o

Nou heeft hij waarschijnlijk ook nooit gekoerst dus dat zal heel erg helpen en ik ben het met je eens dat de meeste dravers die ik ken altijd net iets meer moeite houden met galop.

@TS blijft gaaf om zo die stappen te volgen, knappe Cool! Leuk hoe jullie de tijd nemen om hem ook echt verkeersveilig enzo te maken =)

ilsevg

Berichten: 776
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:57

@ruitje zo leuk om te zien allemaal! Ik ben met mijn ev merrie (die steeples heeft gekoerst) met precies dezelfde dingen bezig. Voordeel bij haar was dat ik er natuurlijk meteen op kon stappen, nadeel is dat ik even nodig heb gehad om de rem te vinden :D
Ik lees lekker met je mee!

lies_sparkle

Berichten: 6137
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:41

@anchee, deze had wel koersen gelopen!
Het is een vlakkere galop dan een gemiddeld warmbloed paard

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:53

liespower94 schreef:
@anchee, deze had wel koersen gelopen!
Het is een vlakkere galop dan een gemiddeld warmbloed paard


Ze heeft het over haar eigen draver.

ruitje

Berichten: 12395
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 07:53

Het is overigens een misvatting dat dieren die geen koersen gelopen hebben een betere galop hebben. Het hangt gewoon af van de aanleg en de training die ze gehad hebben. Sommige koerspaarden hebben meer aanleg of galoptraining gehad :) .

Als ik een draver zocht zou ik liever een oud koerspaard hebben, heeft veel meer gezien en heeft bewezen een oke karakter te hebben en tegen de training te kunnen. De dieren die nooit gekoerst hebben komen meestal iets tekort op 1 van die 3 punten.

En dat dan combineren met bij welke trainer ze gestaan hebben, want bij de een ligt de lat veel hoger dan bii de ander als jong paard.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:14

Kruipt onder de meeleessteen vandaan

ruitje schreef:
Ik blijf steeds updates geven een week nadat het gefilmd is. Maar so be it.

Cool gaat hard vooruit.
Qua gedrag is hij nu echt wel erg relaxed en bomproof. Als hij iets eng vind wil hij vooral zijwaarts ergens langs, of eigenlijk bij voorkeur als jij ernaast loopt dat jij dan even aan de kant van het enge gaat want dan kan hij wel achter jou schuilen :') . Grote held.

Aan de hand doen we heel veel aan buigen en werken met druk, omdat dravers in het begin vooral het been niet snappen is het lastig rond rijden. Daarom oefenen we vaak met aan de hand werken en dan de hand gebruiken als been, waarbij je ze dus weg kan duwen. Het lastige daaraan is dat je ze natuurlijk niet kan begrenzen aan de buitenkant, waardoor ze snel in zijwaarts of over de schouder weg lopen vallen. Maar je moet ze ergens het principe van ombuigen om been met stelling naar binnen aan gaan leren. Ze hebben namelijk jaren voor een sulky gelopen waarin buigen met het lichaam gewoon lastig gaat. Als ze dit aan de hand wat beter gaan begrijpen kun je erop weer meer gaan spelen met druk geven aan de buitenkant.


*Knip*


Edit, niet goed gelezen. :o Ik vroeg mij af waarom de buitenteugel los hing. :z

Ik vind jullie aanpak heel indrukwekkend, en zeker interessant om te volgen!

Veriye

Berichten: 2401
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [VOLG] Van binnenstebuiten draver naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:57

Oh ik heb hem hier ook gevonden :D Ik blijf op facebook nog steeds naar hem kijken, omdat hij gewoon zo leuk is! Jammer, dat hij voor mij nog te groen is :P