Discussie gestolen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte

Discussie gestolen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 01:52

Ik wil hier nu even een topic over starten.
Zoals velen weten is Swieber(Tinker) na 2 jaar geleden gestolen te zijn, weer gevonden. Alleen de nieuwe eigenaars willen hem niet kwijt.
Nu schreef iemand in het topic dat als zij Swieber gekocht had en ze zou horen dat hij gestolen was, dan zou ze hem terug GEVEN.
Ik geloof dat niet, maar ze blijft bij haar standpunt. Prima. Knipoog
Stel, jij hebt van je zuur verdiende/gespaarde geld een paard gekocht en je komt er na een paar maanden achter dat hij gestolen is. Wat doe je dan?
1- je houd hem gewoon.
2- Je wil hem wel aan diegene terug verkopen.
3- Je geeft het paard aan de oude eigenaar (waarvan hij gestolen is)
Ik ben benieuwd.
Dit is dus geen topic over Swieber, maar alleen hem als voorbeeld Knipoog

daantjuhhh

Re: Discussie gestolen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:53

Ik zou het echt niet weten.
Ik zou het vast enorm moeilijk vinden, want ik ben vast zelf ook erg gehecht aan het paardje.

Gratis en voor niets teruggeven deed ik denk ik niet.
Je bent tenslotte net zo goed bedondert!
Wel zou ik proberen om tot een oplossing te komen samen, want ik zou heel erg goed snappen dat degene waar het paardje van gestolen is ook erg verdrietig is.

Ja ik weet het niet, erg moeilijk dilemma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:55

hem houden is gemeen en harteloos en oneerlijk, dat doe ik dus niet, ik zou hem terug verkopen aan de eigenaar van waar die gestolen is maar wel zo regelen dat ik altijd mag blijven bezoeken Ja ook aangifte doen bij de politie dat iemand mij een gestolen paard heeft verkocht e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:58

Pff. Ik zou het niet weten, maar vast niet de 1e optie. Maar geven... Nee, ook niet. Bloos
Je bent toch beide 'opgelicht' en het is een heleboel geld om het maar zo even 'weg te geven'. Knipoog
Ik denk dat ik voor optie 2 zou gaan, terug verkopen. Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 02:05

Shanna schreef:
hem houden is gemeen en harteloos en oneerlijk, dat doe ik dus niet, ik zou hem terug verkopen aan de eigenaar van waar die gestolen is maar wel zo regelen dat ik altijd mag blijven bezoeken Ja ook aangifte doen bij de politie dat iemand mij een gestolen paard heeft verkocht e.d.

Stel je komt er nu achter dat Wikke gestolen is?
Zou je hem dan echt zomaar terug kunnen verkopen?

Ik zou mijn Olly nooit terug kunnen verkopen.. pfoe, jeetje zou er niet aan moeten denken, dat is mijn maatje!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 24-03-07 02:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 02:06

Hoe zit het met de dader ?
In iedergeval heb ik zo iets dat de oorspronkelijk eigenaar eerst moet aan tonen dat het paard werkelijk is gestolen en dat die ook aangfite heeft gedaan.
En hoe zit met de dader, want moet hij de kosten niet terug betalen wanneer die word opgepakt ?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 02:11

Ik vind het een moeilijk iets.
Want naar mijn idee heb je zo en zo al een paard gekocht waar geen paspoort niks bij zit.
Dus dan koop je al iets wat niet klopt.
Als je zou zeggen een ander heeft weer een nieuw paspoort aangevraagt en nieuwe chip dat kan ook niet naar mijn mening.

kijk mijn hart zou zeggen terug geven.
Maarja m'n geld dan.
Terwijl het ook tegek voor worden is dat een oude eigenaar waar ze van gestolen is het terug zou moeten kopen.
Ik vind het een moeilijk iets.
Ik denk dat altijd de nieuwe koper van een gepikt paard iets over het hoofd heeft gezien.
Een beetje paard kost geen 100euro dus ik mag aannemen dat je wel om de papierwinkel van het beesje vraagt.

Ik was ook een leek ander half jaar gelden toen we Whisper kochten.
Maar het eerste wat we vroegen was of ze papieren had.
EN met het medich keuren werd ook haar chip nagekeken dus dat klopte allemaal.

Sommige dingen zijn misschien off topic maar het zijn wel de dingen waar ik aan denk bij dit onderwerp.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:31

Ligt eraan hoe lang het paardje ondertussen al bij je is.
Op een gegeven moment heb je al zo'n band opgebouwd dat het paard ook echt JOUW paard is en dan is het domweg pech voor de eerdere eigenaren waarbij hij/zij gestolen is.
Tuurlijk kan je dan wel een goed contact opbouwen met die mensen, zodat zij ook nog van het paard kunnen genieten.
Maar teruggeven lijkt me niet echt realistisch voor een echte dierenvriend. En terugverkopen evenmin.

Dus bij wijze van als het paard nog maar 1 tot 3 maanden in je 'bezit' is, dan wordt het al heel wat makkelijker.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:46

De koper moet opletten dat het klopt wat ie koopt.
En je hoeft er als eigenaar niet vanuit te gaan dat je paard gestolen word. *geen hangslot aan stal.

Dan vind ik de koper het meest fout.

Maar je ben allebij getilt.

Paard terug geven ! En saampjes er een zaak van maken om geld terug te krijgen.

Je gestolen paard terug kopen is beetje bizar....

Een paard houden wat gestolen is doe je ook niet.

Dus tja gewoon klote maar eerlijkste is terug geven.

De mensen die terug verkopen zeggen. Wil ik wel eens horen als het hun eigen paard is wat ze terug moeten kopen.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:47

@ Wafel:
Ik wil jou dan wel eens zien als jouw paard gestolen blijkt te zijn, lang voordat jij hem aanschafte.
(Nu of in de toekomst)

Ben jij dan fout?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:51

Jep dan heb ik iets niet goed gecontroleerd.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:51

Ik ben het met Snowdon eens. Wanneer een dier pas net in je bezit is zou terug-verkopen een makkelijker stap zijn. Een dier wat je al geruime tijd hebt doe je (ik tenminste) niet meer zo makkelijk afstand van.

Ik vind het wel een heel moeilijk iets, want voor de oorspronkelijke eigenaar lijkt het me heel cru om je paard terug te moeten KOPEN, ook al was ie eerder al in je bezit. Voor de huidige bezitter lijkt het me echter ook weer raar om het paard terug te GEVEN. Hoe dan ook, er is altijd iemand geld kwijt...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:52

Als ik het paard al een hele tijd had, zou ik het niet kunnen teruggeven en verkopen .... nee ik denk het niet Bloos

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:53

Soms kan je niet alles te weten komen door controle.
Als gewone burger gaat het meer dan genoeg boven onze 'macht' om zoiets te zien.

Idd WenK, zoiets blijft ontiechelijk moeilijk... En die geldkwestie maakt het er niet makkelijker op.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:53

T is trouwens denk ik als je je paard hebt gekocht voor er een chip verplicht was. Niet heel makkelijk te bewijzen dat ie gestolen is. En dat moet er natuurlijk wel zijn !

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:55

Ontzettend beroerd als het je overkomt, maar ik zou mijn paard niet zomaar zonder slag of stoot teruggeven. Je hecht je toch aan zo'n dier. Er valt een hoop te neppen tegenwoordig, het hoeft helemaal niet dat je als koper had kunnen weten dat je een gestolen paard koopt. Zoals ik al zei, hartstikke beroerd als je paard gestolen wordt, ik kan me heel goed voorstellen dat je je lieveling koste wat het kost terug zou willen hebben. Maar nee, bij mij zou je daar nog een flinke kluif aan hebben.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:55

Het geld is dan nog het minste vind ik,
als je dat paard al jaren in je bezit hebt.
Misschien zelfs langer dan de eigenaar van wie het gestolen was.
Maar weggeven zou idd helemaal geen optie zijn Bloos

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:56

jakary1511 schreef:
Als ik het paard al een hele tijd had, zou ik het niet kunnen teruggeven en verkopen .... nee ik denk het niet Bloos

Of je er gehecht aan bent of niet vind ik bij zo'n situatie het minst belangrijk.

Net alsof de eigenaar er niet gehecht aan was..........

En als dat niet zo is is het al een stuk makkelijker op te lossen. Cool

Ik vind trouwens wel de dader ook nog mee tellen. Dat is de eerste waar ik aan zou kloppen Vork
Laatst bijgewerkt door Wafel op 24-03-07 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:58

En die chips zijn ook weer niet onfeilbaar. En wat dacht je van rassen waarbij gewoon lang niet alle paarden papieren hebben. Een paspoort kan kwijtraken... Je kunt denk ik niet zeggen dat je als koper maar moet kunnen controleren of een paard gestolen is of niet, dat kan nu eenmaal niet altijd.
Ik geloof wel dat je als koper onderzoeksplicht hebt, maar helemaal uitsluiten dat je een gestolen paard koopt? Volgens mij word dat lastig.

Denk alleen al eens aan die merrie die tegelijk met Swieb gestolen is. Zij was drachtig, veulen is dus ook gestolen, maar daar gaat nooit iemand achter komen. Want behalve degene waar ze bevallen is weet niemand hoe het veulen er uit ziet... En van chip- of papierencontrole is in dit geval al helemaal geen sprake.

Liezel1

ik denk dat dit ook heel erg afhankelijk is van de tijdsduur dat je het paard al hebt.... komt je er na 2 weken achter of na 5 jaar? dat maakt wel een verschil.
Verder denk ik dat ook de financiele situatie ertoe doet... heb je geld genoeg en maakt een paar duizend meer of minder niet uit, of moet je al je zuurverdiende centen 2x omdraaien om je paard te houden... in het laatste geval is terugverkopen een optie, als je uit de kosten wil blijven...

Anoniem

Wafel schreef:
Jep dan heb ik iets niet goed gecontroleerd.

Dat HOEFT niet perse zo te zijn. Er lopen genoeg papierloze paarden rond, dus geen papieren is niet per definitie hetzelfde als 'er is iets aan de hand'.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:59

ik denk dat je er pas antwoord op kan geven, als je zelf in die situatie zit...

zoetiej

Het lijkt me ook heel moeilijk. Jij en de vorige eigenaar zijn er (vast) gehecht aan. Jij wilt het beestje niet kwijt. En de vorige eigenaar wil hem terug. Misschien zou je een soort van deal moeten sluiten met de eigenaar. Zo van, dat je hem misschien nog kan opzoeken als je te ver weg woont. Of komt dat alleen in penny verhalen voor Vork

zoetiej

KindnessM schreef:
ik denk dat je er pas antwoord op kan geven, als je zelf in die situatie zit...

Zelfs dan is he denk ik nog moeilijk

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:02

Als ik een paardje vind zou ik hem de vezorging bieden die hij nodig heeft en de eigenaar opsporen als ik later hoor dat hij gestolen is hoe dan ook terug geven aan de eigenaar van wie hij is!
ik weet dit zekker omdat ik al 2 keer paard gevonden heb..
Ik ben gelukig makelijk met banden opbouwen en laten gaan.
Zo als nu ik nagedacht en nagedacht en besloten om toch me paard te gaan verkopen ik zit er mee maar heb er geen vedriet meer van!
Ik ben der overheen gestapt.. al blijft het moelijk..