Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:58

Jemig, ik word er echt niet goed van.
Gisteravond wil ik even lekker buiten uit stappen met 1 van mn paardjes, paard is nog een jong dier, niet helemaal 100% verkeersmak.
Goed, ik stapte lekker met haar langs het fietspad in de berm.
Op een gegeven moment komen we langs een wei met paarden, mevrouw vond dat erg interessant, vond de berm opeens dood eng en wou niet meer voor of acheruit.
Gevolg; merrie dwars op het fietspad.
Ik tegen haar praten enzo en proberen dat ze weer verder wou lopen.
Opeens; tingelingeling!
Ik keek om; ja hoor weer zo'n poedersuiker wielrenner.
Nou merrie werd daar nog drukker van, ik haar weer kalmeren, ik denk die wielrenner kan toch wel even wachten, ik kreeg paard echt niet voor of achteruit.
Maar nee hoor, mevrouw de wielrenster had blijkbaar zo'n haast dat ze met een behoorlijke gang zo achter het paard langs fietst.
Ze had hooguit een halve meter ruimte!
Paard schikt daar weer van, en zet hem dus in zn achteruit terwijl zij er langs fietst.
En toch vloeken tegen mij!
Echt waar, ik word helemaal strontziek van die lui.
Komop, je ziet dat het paard niks wil, en dan toch er nog even snel achterlangs?
Sorry hoor, maar hoe dom ben je...

Mn moeder heeft laatst ook al een klacht over die wielrenners ingediend bij de politie. Schijnbaar wordt er niets mee gedaan (ze zouden gaan rondrijden). Weet iemand waar je verder nog klachten kunt indienen? Ik ben het nu echt spuugzat.

Btw; ik moest even mn ei kwijt :)
Laatst bijgewerkt door Elles op 01-08-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

saskiakefie

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:01

Ja wielrenners, ik irriteer me er ook regelmatig aan.. := Sommige mensen snappen echt niks van dieren.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:01

Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:02

Wielrenners.. Praat me er niet van, die denken volgens mij dat alle wegen en paden van hun zijn.
Totaal geen respect. Ik snap helemaal dat jij je daar aan ergert!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:05

Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:05

Voor de wielrenner kan het net zo vervelend zijn als andere mensen dus is het niet de wielrenner haar schuld
Laatst bijgewerkt door Thincla op 31-07-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:06

x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Een paard is en blijft een vluchtdier ;)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:07

Ts, voor mij is het idd ook een ergenis, maar het is het best om los te laten: helaas heeft het grootste gedeelte van de mede-weggebruikers geen idee hoe dat nu met een paard werkt..

Meikemarieke, ik ben het niet met je eens. Als weggebruikers kun je ook gewoon vriendelijk tegen elkaar zijn. Als een wielrenner onderuitschiet omdat er iets mis gaat, rijden wij toch ook niet er vlak langs zonder iets te doen? Nee, dan houd je er rekening mee en kijk je waar je kan helpen. Zelfde als je in je auto zit en er een kind met een bal voorschiet, dan rem je ook af in plaats van dat je er al toeterend langs rijd?

Mensen, dan vooral kinderen en dieren zijn nou eenmaal onvoorspelbaar. Het zou zo fijn zijn als mensen gewoon rekening met elkaar houden :)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:08

Als jij je paard niet onder controle kan houden moet je de weg niet opgaan, of in ieder geval geen FIETSpad op. Fijn voor die wielrenner, die is eindelijk lekker op tempo sta jij met je paard in de weg. En dan ook nog de toon die je hier aanslaat, vind ik echt niet kunnen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:09

Nativa schreef:
Als jij je paard niet onder controle kan houden moet je de weg niet opgaan, of in ieder geval geen FIETSpad op. Fijn voor die wielrenner, die is eindelijk lekker op tempo sta jij met je paard in de weg. En dan ook nog de toon die je hier aanslaat, vind ik echt niet kunnen.

Uh.. Hoe moet je een paard dan verkeersmak maken?
De toon die de wielrenster aansloeg vind ik niet echt kunnen.. Vooral omdat het hier over een dier gaat. Ook al had ze haar paard wel volledig onder controle, dan nog kan hij schrikken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:12

zoiets had ik ook:

ik ging zo met de manegeles het bos in. er was 1 paard van 5 jaar mee en die vind het nog allemaal een beetje eng (maar ja die moet het ook nog leren). komen wij op gegeven moment bij zo'n pad komen daar opeens twee wielrenners keihard voorbij dus die jongste flipt en stiert weg. dus wij spreken die wielrenners aan terwijl ze keihard voorbij sjeesen. en het ergste is nog: ze rijden gewoon gezellig door dus dat paard flipt hem nog een keer. nou zeg! hallo: ze zien toch wel dat er paarden bij zijn en dat er eentje weg stiert?!?! wees dan sociaal naar andere mensen en stap dan even af!!

en ik zou niet weten waar je anders je klachten in kan dienen... misschien nog een keer naar de politie gaan en zeggen dat het echt serieus is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:15

Ondanks dat ik wielrenners over het algemeen ook vrij asociaal vindt. Vindt ik dat die persoon niet helemaal onredelijk is je zegt zelf:
Citaat:
paard is nog een jong dier, niet helemaal 100% verkeersmak.

Dat weet jij, iemand die wat met paarden heeft die heeft er misschien wel zicht op dat het paard angstig is maar we kunnen niet van iedere weggebruiker verwachten dat ze dat weten en zicht op hebben daar ben je als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor dat je het oplost en ANDERE niet in gevaar brengt wat jezelf hier nu wel deels gedaan hebt. Voor hetzelfde geldt schopt je paard de wielrenner van de fiets. Nu weet ik niet waar je precies reed en of dat mag maar wij weten hoe paarden zijn en kunnen reageren andere weten dat meestal niet.

suus_pepper

Ik heb nog nooit echt last gehad met mijn pony's, maar hier gaan de wielrenners wel midden in de stad over de auto weg heen..

Anoniem

Precies; hoe moet je anders een paard verkeersmak maken? Ik ga al savonds de weg met haar op, zodat er minder verkeer is. Ik ben haar nog verkeersmak aan het maken.
En hoezo paard niet onder controle; je paard kun je in de bak ook wel niet onder controle hebben!
Het paard had ik wel onder controle, ze was alleen bang.
En nu doet iedereen alsof ik expres mn paard zo overdwars op het fietspad parkeer?
En niet het FIETSpad opgaan, moet ik soms op de weg gaan rijden?!
By the way reed ik in de berm, maar omdat het paard bang was een geen kant meer op wou, stond ze dus op het fietspad.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:16

Wielrenners zijn hier de meest irritante mensen die je onderweg kunt tegenkomen. En nee, ik heb geen paard. Nog nooit zulke asociale lui gezien. Ook als je zelf op de fiets zit; fiets met z'n tweeën naast elkaar, vrij smal fietspad. Komen 3 wielrenners aan (met zijn drie naast elkaar). Wij gaan netjes achter elkaar rijden, wat doen zij? Met z'n drieën erlangs persen. Elke keer weer. Natuurlijk is niet elke wielrenner zo maar het valt me hier op dat van alle mensen (voetgangers, skaters, wielrenners, ruiters... etc) de wielrenners verreweg het meest asociaal zijn.

Verder kun je niet van iemand verwachten dat ze altijd even veel begrip hebben voor paarden. 99% van de mensen snapt geen hout van die dieren en ziet ook niet direct wanneer er eentje angstig is of niet.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:18

Wielrennes willen ook gewoon fietsen zoals jullie willen paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:19

Natuurlijk weet niet iedereen hoe je met een paard om moet gaan.
Maar als je een beetje hersens hebt, denk ik dat je toch wel weet dat een ruiter zn paard niet voor de lol overdwars op het fietspad parkeert. Ze zag ook nog eens dat ik er alles aan probeerde om het paard te kalmeren en aan de kant te krijgen. Maar nee, pers je er maar lekker achterlangs.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:20

pff wielrenners! ja ze gaan in grote groepen op de hoofdweg rijden, zit jij erachter met je auto en er niet langs kunnen :(

verder heb ik meer last van mountainbikers die op hetzelfde pad rijden als jij met je paard! de meeste gedragen zich wel hoor! maar soms .. er staat duidelijk fiets en ruiterpad! dus moeten ze niet gaan zeuren dat ik er ook met mijn paard rij! probeer meestal netjes opzij te gaan , omdat met mijn paard de kant ingaan makkelijker is dan met zo'n fiets! alhoewel mtb-ers toch graag onverhard rijden!
het is gewoon een beetje geven en nemen! van beide kanten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:21

De toon die topic starter hier aanslaat vind ik ook niet kunnen, Berdien.
Een paard maak je verkeersmak door het onder beleiding van een ervaren paard langs de weg mee te nemen.
Op het fietspad hoor je als ruiter helemaal niet thuis, dus wielrenster had groot gelijk dat ze gewoon door wilde fietsen op het FIETSpad. Ze geeft zelfs nog tijdig aan dat ze er aankomt zodat de ruiter het paard van het fietspad kan verwijderen. Dat de ruiter dan het paard niet voldoende onder controle heeft om dat dan ook te doen is een misser van de ruiter. Als je paard niet reageert op je hulpen uit het zadel, dan stap je af en leidt het paard van het fietspad af!
Natuurlijk zou het fijn zijn geweest als de wielrenster vriendelijk en begripvol even zou wachten, maar aan de andere kant heeft zij wel recht op vrije doorgang op het voor haar bestemde wegdeel, een wegdeel waar ruiters niet thuishoren en al helemaal niet met een paard dat niet luistert.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:22

Mijn ervaring is dat wanneer je aangeeft een probleem te hebben met je paard dat mensen daar wel rekening mee houden. Heb jij met de fietser gecommuniceerd dat je paard niet wilde luisteren? Je kan niet verwachten dat een leek dat ziet. Sommige mensen denken dat steigerende paarden dat voor de sier doen, een paardenmens weet dat het op een buitenrit meestal niet gepland is.
Paardenmensen weten dat een paard doodsbang kan zijn van een kliko, plastic zak of steen, een leek weet dat vaak niet.
Je had, vind ik, de fietser ervan op de hoogte moeten brengen dat je de controle kwijt was en dat het voor haar niet veilig was om jou op dat moment te passeren.

Zelf rij ik ook paard, en ik erger me er ook aan dat sommige mensen maar wat rond stuiteren op hun paard. Ik let er wel op dat ik niet meer stress veroorzaak. Maar als de weg geblokkeerd wordt door een paard wat de ruiter onder controle heeft, bel ik ook dat ik erlangs wil. Ben blij dat fietsers dat doen, ik hoor ze vaak niet aankomen als ik aan het buitenrijden ben.

Plus dat je zelf aangeeft dat het paard niet 100% verkeersmak is. Mijns inziens hoor je dan niet alleen de openbare weg op te gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:25

amykimmie schreef:
Natuurlijk weet niet iedereen hoe je met een paard om moet gaan.
Maar als je een beetje hersens hebt, denk ik dat je toch wel weet dat een ruiter zn paard niet voor de lol overdwars op het fietspad parkeert. Ze zag ook nog eens dat ik er alles aan probeerde om het paard te kalmeren en aan de kant te krijgen. Maar nee, pers je er maar lekker achterlangs.

Nou, heel veel mensen (die misschien zelfs nog nooit een paard hebben aangeraakt) zien dat dus gewoon niet. Dat kun je ook niet van ze verwachten. En dan maakt het niet uit hoeveel hersens je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:27

De toon die de wielrenster aansloeg zeker wel?
Paard is redelijk verkeersmak, het is heus niet de eerste keer.
Ze is vrij kijkerig, wil nog wel eens stil gaan staan of een sprint trekken.
Die regels en wetten, sorry maar dat intereseert me niet tegenover het feit dat ik het gewoon ONFATSOENLIJK vind dat iemand alsnog met een behoorlijke snelheid achter mn paard langs ragt.
Uh, ja. Een paard wat het hoofd omhoog gooit, danst op de plek, telkens aan het bit rukt, daar stap ik niet zo maar van af. Dan denkt het paard ook nog eens dat ze gewonnen heeft omdat haar ruiter maar afstapt.
Hoezo, een wegdeel waar paard niet thuishoort? Nee, paard hoort niet op het fietspad. Is het mijn bedoeling om daar te rijden? Nee. Paard schrikt, wil niets meer en gaat op het fietspad.
En tijdig is al helemaal niet het juiste woord. Ze belt op 3 meter afstand en schiet er gelijk achter langs.
Denk je dat ik in die tussentijd dan ook nog af had kunnen stappen? Hooguit 5 seconden, toen was ze er al langs.

Communiceren met fietser. Nou, dat kan ten eerste niet in 5 seconden en ten tweede vind ik het paard op dat moment belangrijker, om haar te kalmeren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:29

En wat nog rottiger is als het paard een klap had gegeven of de wielrenster plat tegen de grond had gedrukt ben je als ruiter helaas nog fout ook. Je bent als ruiter bestuurder van je paard en mag dus niet op een fietspad rijden. Ook al is het een 80 kilometer weg wat er naast ligt zou je daar moeten rijden. Volgens de regels;) Veilig zeker niet..maar je bent een bestuurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:30

Ik reed toch ook niet op het fietspad, ik reed in de berm...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:30

amykimmie schreef:
Ik reed toch ook niet op het fietspad, ik reed in de berm...

Dan ben je nog fout want je moet officieel op de weg rijden