Manegepony's achtergesteld

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Manegepony's achtergesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 16:29

Op onze manege staan manege- en eigen pony's. De magepony's worden soms echt niet goed behandeld. De stallen worden veel te weinig uitgemest/ opgestrooid, zeker vergeleken andere paardjes. Veel kinderen durven geen hoeven uit te krabben en daardoor gebeurt het soms helemaal niet. Het tuig valt soms uit elkaar en pony's worden soms veel te vroeg ingereden of moeten te vaak mee.
Ik vind dat er lang niet zuinig genoeg wordt omgegaan met onze lieverdjes. Het is wel gezellig op onze manege, dat geeft ik toe en de baas houdt echt wel van zijn diertjes. SOms vergeet men echter de magepony's een beetje en kijkt men naar de eigen pony's en paarden. Soms kan ik hier echt boos over worden. De hoeven van mijn schatje Odisse zien er namelijk niet uit.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:54

Tja , de eigen paardjes gaan weg als er niet goed wordt voor gezorgt, manege paarden blijven. kwestie van geld

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 00:44

dat valt nog wel mee...bij ons werden de paarden gewoon echt écht mishandelt, geschopt, geslagen (met voorwerpen, er is zelfs bij een paard een keer een bezemsteel op dr hoofd kapotgeslagen) ook worden de stallen te weinig verschoont, niet goed passend tuig, veel paarden met mok, rotstraal etc.
maar gelukkig hadden wij een groepje met lieve verzorgsters en losten dit allemaal zelf op.

elke zomer namen we stal eens flink onder handen, voerden de paarden waarbij het nodig was wat bij, verzorgden de zieke/gewonde paarden en zorgden voor passend en schoon tuig.
misschien handig om ook zo'n 'clubje' bij jou op de manege op te richten

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 09:14

Wij hebben ook een beetje zo'n clubje, elke zaterdagmiddag geven we alle pony's een goede beurt en vaak strooien we stallen op. OP de manege gaan mensen ook vak niet zuinig om met de manegepony's, maar echt, met een bezem eropslaan? Jeetje dat is ook wel heel erg ja.

Capari heeft ook mok gehad, ik vond het echt zielig. Moest hij met zijn mokhoeven in de blub staan.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 09:26

Ik denk dat dat op veel maneges gebeurt. Hier op Overflakkee is er ook zo een. De paarden staan er niet slecht bij ofzo, maar de pensionpaarden staan tot hun knie-en in het stro en de manege paarden mogen op een ini-mini laagje liggen. Zoals al gezegd: GELD!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 12:34

Bij ons gebeurt dat dus echt niet.
Elke dag krijgen de paarden en pony's vers stro en 1x in de week wordt het helemaal uitgemest. De pony's staan op dit moment allemaal in stands en de paarden in boxen. Zodra er een box leeg staat gaat er een manegepaard/pony in.
Ze lopen niet meer als 2 (en heel soms 3) uur per dag. Op zondag zijn ze vrij. Op maandag worden ze 2 uur losgegooid in de bak, steeds met een groepje tegelijk.
De hoefsmid komt elke 8 weken. Ze worden op tijd ontwormd, ingeent, enz. 's Zomers staan ze dag en nacht op de wei, als het weer het toelaat.

Nee, bij ons hebben ze het best goed. Gelukkig maar. Je merkt het ook aan de paarden. Ze zijn allemaal vrolijk en hebben het prima naar hun zin.

Bij ons had zelfs een pony vastgelegen in een stand, resultaat scheurtje in het bot.
Ze hebben 'r toen in het gips gezet, 4 maanden rust gegeven en toen langzaam het rijden weer opgebouwd. Nu loopt ze zelfs weer mee in de lessen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:23

Bij ons (rijd op dezelfde manege als jannelientje) worden ze dus wel achter gesteld, maar ik vind wel dat ze er wel een beetje op letten.

Bij Kalinka, was een hoefijzer eraf gegaan tijdens een buuitenrit en toen was die hoef heel erg ver afgesleten. Die heeft een paar maanden rust gehad en pas wanneer ze hoefijzers had, mocht ze weer naar buiten.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:10

Bij ons word wel regelmatig uitgemest, vooral bij pension natuurlijk, de pony's en paarden lopen niet echt veel 2 uur per dag zo. Maar ze hebben geen deken s'winters, en er rijden natuurlijk ook beginnes op ze.
Vroeger was dit allemaal wel anders op de manege, maar er is gelukkig veel veranderd Lachen

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:15

bij ons op de manege wordt er geen onderscheid gemaakt tussen manegepaarden en pension paarden, de stallen worden 1 keer in de week uitgemest en elke dag opgestrooid, manegepaarden 2 uur lopen pensionpaarden geen idee denk een uurtje! dus allemaal netjes geregeld.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:20

Het veschilt van manege tot manege, het ergste soort zijn de seizoensbedrijven, bijvoorbeeld in Burgh Haamstede, daar worden paarden opgekocht en als ze een seizoen mee gaan is goed, Paarden worden met onervaren ruiters kreupel en al de duinen ingestuurd, grote wonden van drukkingen maken niets uit. Dat is triest. Wij hebben daar voor onze manege (waar ik toendertijd werkte) een ponykamp georganiseerd (alle manegepaarden en ponys gingen mee) en ik heb me een week lang in moeten houden over wat ik daar allemaal zag, thuisgekomen heb ik de dierenbescherming opgebeld, maar volgens hun was het al een oud verhaal, maar ze hielden het daar in de gaten............

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:09

O ja, dekens op in de winter, dat was ik nog vergeten.

Als ik dit allemaal zo lees, hebben de paarden bij ons het goed.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:56

Op de manege waar Amanda het over heeft hebben de manege paarden en pony's het inderdaad goed, ik heb daar 10 jaar lang gereden, en op de verzorging echt niets aan te merken. Dik in het stro, allemaal gezond en glanzend, en is er 1 kreupel ofzo, wordt er echt alles aan gedaan om ze weer in orde te krijgen. Als er een een drukking heeft komt er ook echt geen zadel op. Ze worden niet overvraagd, die 2 uur op een dag kunnen ze prima aan, en ook na 3 uur heb er er nog nooit 1 uitgeput uit de bak zien komen. Er heeft ook heel lang een heel oud paard, Chip, gestaan. Vrijwel geen tanden meer, was ooit vos geweest, maar op het laatst bijna schimmel, zo grijs. Ik weet niet hoe oud precies, maar ik geloof ergens rond de 30. Had het nog prima naar haar zin, 1 uurtje lopen op een dag of helemaal niet, en ging zelfs nog mee op concours, ze vond het prachtig. Toen het echt niet meer ging is er zelfs een inzamelingsactie gehouden om haar een verdiende oude dag te geven.... Helaas is dat om minder leuke redenen niet doorgegeaan....

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:58

Aso.. vind wel dat er eens wat meer aan gedaan moet worden!

Naast Keltic, Arabella enz..Rijd ik ook nog op een manege. Daar word er echt super voor gezorgd, paarden staan op biobase, elke dag drollen eruit en opnieuw op strooien.
Er word op gelet dat de pony's voor en na het werk goed verzorgt worden.
Iedere pony heeft zijn eigen poetstasje. Voor het rijden grondig poetsen, na het rijden een zachter borstel er over en hoeven uitkrabben.

Staan in een normale stal, en komen genoeg buiten.
Passend tuig, en erg goed les.

Dit is dus absoluut geen hobbelmanege, maximaal met zijn 5en in een bak(binnenbak/buitenbak)
Instructrice is zelf Z, geeft goede aanwijzingen..Super gewoon!
Achter elkaar aan hobbelen kennen we hier niet.. Haha!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:25

Ah ik vind dat zo zielig, die paarden lopen al heel vaak lessen enzo en dan krijgen ze dit ervoor terug...........echt zielig!

Bij ons op demanege gaat alles gelukkig wel goed, allemala zadels die nieuw lijken en goed passen, goede hoofdstellen, mooie en goede ruime stallen, shabrakje en gelpad onder de zadels, altijd bitten schoonmaken, en je moet met een gepoetst paard de les inkomen en hoeven uitkrabben anders kan je weer terug naar stal om te poetsen, ben blij dat het bij ons wel goed is, probeer er wat aan te doen!!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:27

Het i sinderdaad niet leuk maar ja soms is het zo druk op zo'n manege en als de hoeven van je lieverd er niet uitzien doe je het toch zelf gewoon
Lopt er trouwens geen Groom op die manege. En als je een grote manege hebt moeten de paarden soms extra veel doen praat er eens over met de eigenaar

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:46

sweetieponys schreef:
Het i sinderdaad niet leuk maar ja soms is het zo druk op zo'n manege en als de hoeven van je lieverd er niet uitzien doe je het toch zelf gewoon


Um? ik weet niet wat jij leert maar wij zijn echt geen volleerde hoefsmeden.

We gaa n natuurlijk wel uitkrabben.