Over domme mensen gesproken!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Over domme mensen gesproken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 16:51

Bij mijn instructrice op stal staan nu sinds kort 2 nieuwe pensionklanten waarvan eentje in het bezit ven aan GrandPrix paard waar ze na 5 jaar eindelijk M1 mee is.
Het ergste is dat het dier vel over been is aangezien hij van zijn baasje maar 1.5 kilo krachtvoer per dag mag hebben anders wordt hij te heet????? Moet je je voorstellen dat dat dier elke dag gereden wordt en stevig ook en hij gaat elk weekend op concours. Dan ga je zo'n dier van 1.78m toch geen 1.5kilo onderhoudsbrok voeren.
Het paard mag bovendien ook niet naar buiten want dat vindt ie niet leuk Frusty want dan begint ie te rennen en te bokken en dat is toch wel een teken dat je paard het buiten staan niet leuk vindt. Lips are sealed
Het probleem ligt gewoon bij dat mens want die schijt al in haar broek als het arme dier ergens van op kijkt. En op die momenten moet er ook meteen weer een kilo van het voer af!!!
Als zij een dag niet komt dan staat het dier de hele dag op stal! Laatst was ze een weekend weg met haar vriend en toen heeft het dier het hele weekend op stal gestaan.
De pensionhoudster (mijn instructrice) heeft al meerdere opmerkingen erover gemaakt maar ze stuit op ruzie en onbegrip bij die mensen. Se heeft zelfs het paard al verhuisd naar een stal met een luikje zodat hij lekker naar buiten kan kijken maar ook dat mag niet.
In mijn ogen is het paard hier gruwelijk de dupe van de onkunde en onwil van de eigenaresse. Het is echt een wandelende kapstok.
Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt en hoe moet je deze mensen duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn want degene die de dupe is, is het paard natuurlijk weer!
Ik kan zulke mensen wel iets doen.... }> Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:39

als ik stalhouder was, zou ik die mensen op zoek laten gaan naar een andere stal. Ik zou het namelijk vertikken om een paard op die manier te verwaarlozen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 17:43

Ja, daar denkt ze inderdaad ook over na maar omdat ze er nog maar net staan wil ze proberen om die mensen op andere gedachten te brengen. Ik ben alleen bang dat die mensen al zo overtuigd zijn van hun 'kunde'dat ze niet om te praten zijn omdat ze het gewoon weg niet begrijpen.
Maar als ze op die manier verder gaan, dan ligt het paard op een dag dood op stal of zo ziek dat hij weg moet o.id. . Je kan ook zien dat ie een tekort heeft want zijn benen zijn altijd opgezwollen en hij heeft eieren van gallen op zijn benen. Want afwerken na het rijden is natuurlijk ook niet nodig.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:13

toevallig hebben wij ook ongeveer zo'n stalgenoot. Ze heeft een paard van ong. 163 M en zelf is ze niet groter dan 1.60. Ze komt met haar benen net onder het zadel vandaan(veelzijdigheid). Ze kan haar paard echt niet aan. Ze is er eigenlijk bang van maar wilt dit niet toegeven. Alleen erop naar buiten vind ze doodeng,want misschien schrikt hij. ook heeft dit paard veel blessures gehad en nu nog,maar ze wilt niet in zien dat hij eigenlijk niet mee bereden kan worden. Dan zegt ze de DA zegt dat het wel kan,maar die ziet je paard toch niet elke dag . Vandaag kan dat paard super stijf uit z'n stal vandaan. en 'smiddags gewoon bereden dat kreupele dier. Boos!
maar goed het is haar paard en verder is ze wel goed voor hem krijgt altijd een appel of wortel en genoeg voer.
alleen kan ze zit paard beter weg doen en een pony kopen dat past veel beter.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:19

Is het niet een idee om het paardje wat sombers bij te voeren en als niemand kijkt gauw effe een uurtje buiten te doen.Een paard hoort niet dagenlang in een hok.Je stopt jezelf toch ook niet de hele dag in de wc.

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:30

[/quote]Een paard hoort niet dagenlang in een hok.Je stopt jezelf toch ook niet de hele dag in de wc.[quote]

En wat dat voeren betreft, drie kilo is het minimale voor een paard van 1.78 op rust zou je zeggen...!!

DIERENBEULERIJ! Frusty Misselijk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:42

Je moest eens weten hoeveel mensen een paard willen kopen die honderd keer beter is dan hun, maak het bijna dagelijks mee. Op elke stal staan wel van deze mensen. Een ding vergeten deze mensen dat het moeilijker rijden is op een goed doorgereden paard dan op een simpeler paard. Een B ruiter op een granprix paard is gelijk aan de allerbeste slapstick ooit gemaakt. Toen ik in de M reed ging ik werken bij capellmann, daar reed ik op een haar oude gran prix paarden. Ik zat in galop en een beetje uit balans, paard springt over, ik weer uit balans, paard springt weer over, uiteindelijk zat ik in changementen om de pas.... helaas niet omdat ik het aan het paard vroeg maar gewoon omdat ik niet genoeg in balans zat... Wij verkopen paarden niet aan mensen die deze paarden niet kunnen rijden, wat heb je daaraan. je stopt lange trainingen en veel energie in een paard en hun rijden het in notime naar de klote, gaat ten koste van je goede naam... Nou ja kan er uren over doorpraten, maaruh heeft geen zin, je kan er ook niets van zeggen want je hebt bij voorbaat al geen gelijk.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:15

Je wilt niet weten hoeveel mensen hun paard niet een weekend, maar gewoon een jaar of langer weg laten rotten in hun stal. Kan ze niets schelen hoor.
Bij ons stond er ook zoeen, eigenaresse kwam eens in de 3 maanden, hup stang en trens erin en rijen maar. Ik heb haar opgebeld en gezegd, dat als zij niet kwam, dat ik em dan wel deed. "oh goed hoor, doe je voorzichtig, ze kan een beetje fris zijn"

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:21

Ik vind het vreselijk dat sommige mensen zo zijn Boos!
Eigenlijk heb ik er geen woorden voor. Mensen beginnen aan iets, zonder dat ze door hebben waaraan. Ze zijn eigenlijk bang om ook maar op zo'n beest te zitten, maar ondertussen willen ze wel interessant doen bij andere mensen. Maar ze vallen altijd door de mand, alleen helaas te kosten van zo'n dier.

Groetjes Nair

flame
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:26

Jongens het is allemaal wel leuk wat jullie allemaal schrijven maar niemand weet hoe het zit in deze situatie dus je kan ook niet oordelen.
Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen over het verzorgen van een paard.
Nou moet ik ook wel toegeven dat het niet mijn manier is, maar veroordeel een ander niet over hoe hij of zij iets doe.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 00:11

Citaat:
Je moest eens weten hoeveel mensen een paard willen kopen die honderd keer beter is dan hun, maak het bijna dagelijks mee.


Op zich is dat natuurlijk niet eens een slechte zaak vind ik. Meestal zijn juist de goed doorgereden paarden prima beginnerspaarden, je kunt als ruiter heel veel van ze leren.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 08:57

Mijn haflinger (138) -waar ik nu erg weinig mee doe- krijgt nu een kilo per dag. Daar doet ie het goed op. Als hij in het werk gaat, krijgt ie meer. Ik kan me idd absoluut niet voorstellen dat een paard van 178, elke dag in het werk het goed kan doen op 1,5 kg bix.

Ik zou haar vriendelijk -doch dringend Haha! - verzoeken haar paard ergens anders te stallen en zo niet, volgen er maatregelen. Ik neem niet aan dat jullie leedzaam kunnen toekijken hoe dit paard de vernieling in gaat!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:57

Mijn paard (1.65m) krijgt maximaal 1 kilo basisbrok per dag, en loopt dag en nacht buiten. Wel krijgt ze heel, heel, erg veel kuil. Het heeft namelijk weinig zin om de frissigheid er in te voeren wat mij betreft.
Dus als die staleigenaar dat paard maar voorziet van 2 volle kruiwagens (met kop erop) voordroogkuil per dag zal die ook niet graatmager worden (eerder buikig Haha! ). Vindt het wel heel triest dat hij niet naar buiten mag, maar goed, toen ik begon met rijden wist ik ook niet beter dan dat alle paarden alleen maar in een box moesten Bloos

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:08

Een paard hoort buiten.. Daar ziet hij een hoop en zal hij daardoor ook minder fris onder het zadel worden omdat hij al een hoop dingen gezien heeft..

Enne, over grote gallen op zijn benen: SCHANDALIG!! Die komen niet vanzelf opzetten!! Boos!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:09

Het paard wat naast mijn paard op stal staat is ook zo'n zielepoot. Er komt bijna nooit iemand bij hem (hij is pas 12 jaar) en als ze komen dan is het om even snel 5 min. een borsteltje erover heen te halen en dan 1 uur te rijden om dat paard vervolgens nat op stal te zetten en weer weg te gaan.

Gisteravond kwam die jongen op zijn motor en stopte echt voor de stal.... stapt af, geeft 4 wortels aan het paard en een klopje op zijn hals, stapt weer op zijn motor en rijdt weer weg.. Ik stond hem met open mond na te kijken... ook omdat hij veel te hard met die motor over het terrein reed. Ik geef dat paard ook altijd een paar wortels als ik mijn paard voer en wat kuilgras enzo maar ja het is mijn paard niet dus ik heb niet het recht om hem uit zijn stal te halen ofzo. Ik kan hem alleen maar wat aandacht schenken en wat lekkers geven. Het is ook een luchtzuiger... ja vind je het logisch, van de verveling natuurlijk. Gelukkig worden de stallen uitgemest dus hoeft hij niet echt in de troep te staan.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:24

Buitenzorg schreef:
Ik zou haar vriendelijk -doch dringend Haha! - verzoeken haar paard ergens anders te stallen en zo niet, volgen er maatregelen. Ik neem niet aan dat jullie leedzaam kunnen toekijken hoe dit paard de vernieling in gaat!


Ik begrijp wel wat je bedoeld Buitenzorg en ik vind dit soort dingen zelf ook vreselijk maar wat moet er dan met het paard gebeuren... dan gaat hij weer naar een andere stal waar weer hetzelfde gebeurd, dat soort mensen zal het toch nooit begrijpen en ook niet van hun fouten leren. Op deze stal waar hij nu staat zijn er nog mensen die op hem letten en het erg voor hem vinden en misschien nog wel wat aandacht aan hem geven. Weet jij veel wat er op een ander stal gebeurd... daar staat dat paard misschien wel helemaal weg te kwijnen Verward

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 15:28

AnneOmie"]
[quote="Buitenzorg schreef:
Ik zou haar vriendelijk -doch dringend Haha! - verzoeken haar paard ergens anders te stallen en zo niet, volgen er maatregelen. Ik neem niet aan dat jullie leedzaam kunnen toekijken hoe dit paard de vernieling in gaat!


Ik begrijp wel wat je bedoeld Buitenzorg en ik vind dit soort dingen zelf ook vreselijk maar wat moet er dan met het paard gebeuren... dan gaat hij weer naar een andere stal waar weer hetzelfde gebeurd, dat soort mensen zal het toch nooit begrijpen en ook niet van hun fouten leren. Op deze stal waar hij nu staat zijn er nog mensen die op hem letten en het erg voor hem vinden en misschien nog wel wat aandacht aan hem geven. Weet jij veel wat er op een ander stal gebeurd... daar staat dat paard misschien wel helemaal weg te kwijnen Verward
[/quote]

Dat is ook de reden waarom ze haar niet willen wegsturen, we willen het dier toch nog een kans geven en proberen door te dringen tot die mensen. Het mooie was van de week dat ze mijn paard zag toen ik kwam lessen en toen zei ze; oh, wat blinkt die mooi!
Haar paard is zoooo dof in de vacht, ja duh!
Ik hoop dat we toch iets kunnen losweken bij die mensen. Het zijn helemaal geen slechte mensen maar ze hebben de ballen verstand van paarden. Paarden horen op stal, net als een hond in een hok hoort???
Mijn instructrice weet nu ook wanneer ze komen rijden en dan zet ze het paard 's morgens even een uurtje in de binnenbak met als smoes dat ie anders te vervelend is met uitmesten in de stal. Dus, zo komt ie nu in ieder geval al een uurtje meer buiten dan anders. Nu proberen om het arme dier voor de zomer buiten te krijgen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 15:30

AnneOmie"]
[quote="Buitenzorg schreef:
Ik zou haar vriendelijk -doch dringend Haha! - verzoeken haar paard ergens anders te stallen en zo niet, volgen er maatregelen. Ik neem niet aan dat jullie leedzaam kunnen toekijken hoe dit paard de vernieling in gaat!


Ik begrijp wel wat je bedoeld Buitenzorg en ik vind dit soort dingen zelf ook vreselijk maar wat moet er dan met het paard gebeuren... dan gaat hij weer naar een andere stal waar weer hetzelfde gebeurd, dat soort mensen zal het toch nooit begrijpen en ook niet van hun fouten leren. Op deze stal waar hij nu staat zijn er nog mensen die op hem letten en het erg voor hem vinden en misschien nog wel wat aandacht aan hem geven. Weet jij veel wat er op een ander stal gebeurd... daar staat dat paard misschien wel helemaal weg te kwijnen Verward
[/quote]

Dat is ook de reden waarom ze haar niet willen wegsturen, we willen het dier toch nog een kans geven en proberen door te dringen tot die mensen. Het mooie was van de week dat ze mijn paard zag toen ik kwam lessen en toen zei ze; oh, wat blinkt die mooi!
Haar paard is zoooo dof in de vacht, ja duh!
Ik hoop dat we toch iets kunnen losweken bij die mensen. Het zijn helemaal geen slechte mensen maar ze hebben de ballen verstand van paarden. Paarden horen op stal, net als een hond in een hok hoort???
Mijn instructrice weet nu ook wanneer ze komen rijden en dan zet ze het paard 's morgens even een uurtje in de binnenbak met als smoes dat ie anders te vervelend is met uitmesten in de stal. Dus, zo komt ie nu in ieder geval al een uurtje meer buiten dan anders. Nu proberen om het arme dier voor de zomer buiten te krijgen.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:47

Mijn pony (1.48 meter hoog) loopt 5 keer per week 1 tot 2 uur per dag op 2 handjes biks per dag.
Mishandel ik mijn merrie nu ook?
Nooit zomaar over iemand oordelen Lips are sealed

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 17:50

Hallo.... jij hebt het hier over een pony van 1.48. Niet zo kort door de bocht graag en even goed lezen waar het precies over gaat. Het gaat niet over de hoeveelheid voor op zich, het gaat om het feit dat het niet in verhouding is. Het paard is 1.78m en is een wandelende kapstok. En ja, dat is helemaal te wijten aan een slechte, ondoordachte verzorging.
Ik zeg niet dat jij je merrie mishandeld, heb ik nog niet eens gezegd over het paard van dat meisje. Dat maak jij er van.
Als jou pony zich goed in zijn vel voelt en er mooi in conditie uitziet dan is er toch niks aan de hand als die op 2 handjes biks staat????
Graag niet te persoonlijk aantrekken en het verhaal even goed lezen alvorens oordelende antwoorden te geven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:30

Trouwens het ene biks is het andere biks niet he, mijn paard 1.70 werkt 5 dgn pw krijgt twee kilo per dag, wel meer kuil. Als wij ander biks gaan voeren moet ze misschien 3 kilo hebben. Maar nu heeft ze meer dan genoeg aantwee... Ze springt de pan uit. glimt en heef thet prima naar haar zin en is absoluut niet mager

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:07

Inderdaad, veel mensen weten niet waar ze aan beginnen. Zelf heb ik sinds 8 maanden een paard wat Z2 gelopen heeft. Zelf kan ik nauwelijks rijden. Zijn doorgetraind zijn was voor mij in het begin, toen ik hem nog 7 weken op proef had, een reden om te zeggen, nou nee, laat ik dit nou maar niet doen. Toch heb ik het gedaan, en ik ben er nog dagelijks zielsgelukkig mee. Het is een heerlijk rustig, goed bevestigd paard, en de enige reden dat ik hem gekocht heb is, dat HIJ mij moet leren rijden. Inderdaad, als ik mijn been te ver naar achter leg, begint hij met travers, nou, dan leg ik hem echt weer keurig terug (mijn been!!). De combinatie doorgetraind paard en koel vriendelijk karakter is heerlijk. (de reden dat hij niet meer Z2 start is dat hij een dikke kogel heeft achter, hij loopt hier echter geen pas kreupel op en is ook dik goedgekeurd). Echt, het is een lot uit de loterij, en een geweldige kameraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:08

Je paard bewust laag in het voer houden omdat ie anders te vrolijk wordt is voor mij een verkapte vorm van dierenmishandeling. Maar helaas kom je ze op iedere stal wel tegen.
Met zulke mensen in discussie gaan omdat hun paard te mager is heeft geen zin. Dat zijn vaak van die types die bij hoog en laag beweren dat een paard vet wordt van zemelen
Het enige dat kan helpen is om een DA er eens iets van te laten zeggen. Als het allemaal niet helpt zou ik die mensen toch de stal uitgooien. Zulke dingen gaat ook ten koste van de naam van de pensionhoudster. In de buitenwacht zal zij er op aangekeken worden dat het paard zo mager is, terwijl ze er niets aan kan doen.

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:10

Dit was trouwens een reactie op Gijsen nog iets.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:38

in antwoord op melodica . Jij bent een andere categorie Jij weet dat je het paard gekocht heb om op te leren. Ik heb het over mensen die "weten"dat ze het al kunnen en dan een z paard kopen.

in antwoord op JIppie mijn paard staat op 2 kilo sport brok, ze is heel fit, heel vrolijk, los bokt ze huizenhoog. Ze is absoluut niet mager oid. ze werkt 5 dagen per week en gaat er twee los, eenmaal per week lessen we (prive) en zolang als zij zich lekker voelt blijft ze op de 2 kilo staan. Mocht ze als we straks zwaarden gaan trainen en dingen gaan doenwaar ze meer kracht voor nodig heeft zal ze meer nodig hebben en meer krijgen.