veulen boos op haar moeder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

veulen boos op haar moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 21:53

Mijn appaloosa veulen kan heel kwaad worden op haar moeder.
Op het weiland was het best grappig. Als je de merrie wilde poetsen dan ging het veulen direct proberen te drinken, elke keer weer. Duwde je het veulen dan aan de kant (ze stond dan ook altijd in de weg) dan gingen de oren naar achteren en kreeg haar moeder een knauw.
Nu ze echter weer continue op stal staan (paar uurtjes in de paddock per dag) en de moeder af en toe uit de stal gaat om te rijden, is het erger geworden. Als mama de stal weer inkomt, gaan de oren naar achteren en begint het veulen te steigeren om boven op haar moeder te landen.
De eerste keer dachten we dat het wel over zou gaan, maar elke keer wordt het gedrag erger. Ik vind alleen dat het veulen nog minimaal een maand bij de moeder moet blijven voordat ik haar speen.
iemand een idee hoe ik dit gedrag eruit kan krijgen?
Ik heb trouwens ook de halfzus van dit (merrie)veulen, ze hebben dezelfde vader, en dat is ook zo'n pittig ding, maar die eet hooguit de staart van haar moeder op (die dan ook helemaal kaal is!!)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 02:32

Ik vraag me af of het normaal is dat een veulen zo tegen mams doet. Wat doet mams terug?

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 02:38

Veulens horen volgens mij niet op stal maar op de wei/uitloop met andere veulens, de hele dag en nog beter dag en nacht. Misschien dus een beetje frustratie, teveel aan energie ?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 11:31

Ze is nog te jong om van haar moeder te scheiden, de loopstal is er wel, maar de leeftijd nog niet!! Ze is van de tweede week van augustus en ik vind dat ze iig 5 maanden moet zijn voordat ik haar van haar moeder scheidt en ze is nu 4 maanden oud Knipoog
Verder is het hier sinds die storm zo nat, dat de dieren tot hun knieen in de modder staan als ik ze buiten zet, dus dat kan momenteel niet helaas, anders zou ze zowieso de halve dag buitenstaan met mams en de andere paarden!! Frusty Frusty
Mams doet niet veel terug, die laat het een beetje over zich heenkomen Verward
Als ze er echt zat van is (en dan moet het veulen ver gaan) dan bijt ze Varitha in haar kont en is het gedrag ook over.
Het zal trouwens niet alleen frustratie zijn van in een box staan, toen de paarden dag en nacht buitens stonden, deed ze ook al soortegelijke dingen als ze boos was!! Als ze wilde drinken, maar ik was mams aan het poetsen en ik duwde haar aan de kant bijv....
Ze reageert gelukkig niet zo op mij Haha!
verder is het trouwens een erg lief veulen, laat zich goed poetsen, je kan met haar wandelen etc het is dus echt een (b)engeltje Schijnheilig

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:44

Als de landjes wat droger zijn, zet 'r maar 's buiten met een dominant paardje ... ze zal snel 'r lesje krijgen op paardenneveau van paardengedrag ... makkelijk en nog het meest efficiƫnt!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 12:41

sym doet het ook hoor. is niets raars aan. afleren kun je het niet. het verdwijnd vanzelf als het beesie gespeend is. sym doet het niet zoveel, want die staat nog dag en nacht buiten met mams, maar als ik ga longeren en sym mag niet drinken omdat mams aan het werk is gaan de oren plat en bijt ze en stijgerd ze, maar het lost niets op voor haar, dus stopt ze er snel weer mee.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 12:50

Tinkie schreef:
Veulens horen volgens mij niet op stal maar op de wei/uitloop met andere veulens, de hele dag en nog beter dag en nacht. Misschien dus een beetje frustratie, teveel aan energie ?


Mijn veulen had dat ook tegenover mams. En die stonden met nog 2 andere pony's 24/24 7/7 op de wei...Ik denk dus niet dat het veel met frustratie te maken heeft van op stal staan.
De mijne deed het vooral als mams een tijdje was weg geweest (om te rijden ofzo) als ze dan terug in de wei kwam moest en zou Gypsy (het veulen) eerst drinken voor haar mams dan ook maar een pas mocht verzetten. Dit gedrag vertoonde ze eigenlijk al van het begin af aan. Als haar moeder niet stil stond als ze wou drinken sloeg ze ze stil...

Ik heb ze nu gespeend (ongeveer 2 weken van de moeder af gehaald tot de uier was opgedroogd en ze de interesse in elkaar wat verloren, toen was ze 6 maand) en ze staan nu dus al een hele tijd weer samen (en ze zoogt niet meer dus ze stampt ook niet meer).
Nu staan ze weer samen 24/24 7/7 op de wei met schuilhok en dat gaat prima!

Als ik jou was zou ik dus toch maar spenen, zo een trap kan flink aankomen en voor je het weet zit je met een manke merrie...Als ze daarenboven zo baldadig doen tegenover hun moeder lijkt het me toch stilletjes aan tijd worden..(ik geloof dat het veulen Votje van hier op bokt dat ook deed, haar hebben ze ook gespeend om die reden als ik het goed heb)
Hoe oud is je veulen?

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 14:07

Hoe oud is het veulen eigenlijk? Want misschien is ie oud genoeg om bij ze moeder weg te gaan. Wat doet de moeder terug? En zet hem anders wat meer buiten in de paddock. Helpt misschien. Of zet hem met een andere pony of veulen in de paddock zonder zijn moeder! Verward

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 14:56

Donja schreef:
Ze is van de tweede week van augustus en ik vind dat ze iig 5 maanden moet zijn voordat ik haar van haar moeder scheidt en ze is nu 4 maanden oud Knipoog


Reken ik nu vaag of is ze pas 3 maanden oud? half augustus -> half september = 1 maand -> half oktober = 2 maanden -> half november = 3 maanden.

Dat zou volgens mij ook wel redelijk vroeg zijn om al te gaan spenen...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 11:59

Ik had het ookal weer nagerekend en ze is dus idd pas 3 maanden, was zo stom geweest om de geboortemaand mee te rekenen.....
Als mams uit rijden is staat ze samen met een ander veulen, dat gaat prima, maar het is echt gedrag wat op mama gericht is.
Ik hoop dus idd dat het na het spenen beter wordt, want ze heeft het dus eigenlijk van het begin af aan gehad, ondanks dat ze in een best wel grote kudde stonden... Ook is haar moeder niet de dominantste in de groep, maar ook niet de laagste..

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 12:28

Valora werd ook heel boos op Dien als ze er bij liep als ik aan het rijden was. Tegen d'r aan duwen en boos kijken enzo. Dit is allemaal redelijk onschuldig.
Misschien helpt bij een erg dominant paard zetten.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:58

ik heb het al een aantal keer gelezen, maar het is misschien wel een oplossing om een dominant paard erbij te zetten, ik bedoel als ze de wei in gaat of ze staat in de paddock, want als je ze afspeent kan ze behoorlijk vervelend tegen andere paarden gaan lopen doen, dus ze moet ff een lesje leren, een soort tikkie terug jaap les, laten we maar zeggen haha