Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:59

Ik denk dat je wordt uitgenodigd voor de selectiedagen nadat je een intake gesprek hebt gehad, of in ieder geval je hebt aangemeld

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:01

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat je wordt uitgenodigd voor de selectiedagen nadat je een intake gesprek hebt gehad, of in ieder geval je hebt aangemeld

Maar de intakedagen zijn allemaal al geweest geloof ik? De meeste mbo's doen dat voor de zomervakantie.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:04

Ik denk eerlijk gezegd wel dat je veel leert maar wil je je echt als ruiter ontwikkelen dan zou ik een geschikt paard en een goede instructeur zoeken.
Als ik mijn paarden zou laten trainen dan zou ik dat nooit laten doen door iemand die met een c pony M niveau heeft gehaald. Dat is gewoon geen goede reclame voor jezelf. Hoe leuk en leerzaam het ook is. Professioneel komt het niet voer

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:11

Destination schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat je wordt uitgenodigd voor de selectiedagen nadat je een intake gesprek hebt gehad, of in ieder geval je hebt aangemeld

Maar de intakedagen zijn allemaal al geweest geloof ik? De meeste mbo's doen dat voor de zomervakantie.

Dat denk ik wel ja.
Of zelfs voor de zomervakantie.
Andere opleidingen zouden net voor het start van het schooljaar nog late intakes kunnen doen, maar ik vermoed dat als er selectiedagen gehouden moeten worden dat dit niet geld voor de paardensport opleiding. Deze heeft een andere toelatingsprocedure.

Hou je er rekening mee dat je paard dan op stal van de school moet? :)


En als laatste wil ik je nog even advies meegeven.
Ga op zoek naar een leuk paard waar je samen mee kan groeien, of echt wat van kan leren.
Neem daar dit jaar voor, om elkaar goed te leren kennen en al ervaring op te doen.
Lekker gaan lessen, wedstrijden rijden, clinics volgen al dat soort dingen.
En schrijf je volgend jaar dan op tijd in voor de opleiding zodat je er helemaal voor kan gaan.
Zo hoeven je kleine pony's geen dingen te doen die ze eigenlijk niet kunnen, en kan je drachtige merrie gewoon lekker haar veulen laten groeien zonder stress.


https://www.groenewelle.nl/opleidingen- ... rdensport/
Hier is nog een andere paardensport opleiding. Deze geeft duidelijk ook de eisen van het paard aan.
Citaat:
Vaststaat dat ervaring en gevoel voor rijden erg belangrijk is. Dit toetsen we tijdens een praktisch toelatingsexamen. Je hebt beschikking over een paard (met B springen met 5 winstpunten en L1 dressuur met 2 winstpunten). Je moet als ruiter ook aan deze wedstrijdeisen voldoen.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:20

Je zal vast een hoop leren in die 4 jaar. De vraag is echter, hoe denk jij in die 4 jaar op gelijke hoogte of zelfs voor te staan op de leerlingen die al aan de opleiding beginnen met een heleboel ervaring? Want er is ontzettend veel keuze in instructeurs en trainingsstallen, dus willen mensen voor jou kiezen, zal jij iets voor moeten hebben op al die anderen. En als jij die 4 jaar lessen nodig hebt om op hetzelfde niveau te komen als de andere leerlingen hebben als ze aan de opleiding beginnen, sta je natuurlijk alsnog nergens.

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:23

Je moet natuurlijk ergens beginnen he mensen?
Niet alvast de moed opgeven voordat er een start is gemaakt, want dan kom je zowiezo nooit bij je doel.

Misschien kan TS wel heel goed dingen uitleggen aan mensen, of blijkt ze heel goed met angstige ruiters of kleine kinderen om te kunnen gaan.

Niet geschoten is altijd mis.


Sinds wanneer ben ik zo optimistisch :')

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:28

@ fleurtjeuh: normaal begint men met zelf goed te leren rijden ;-) vooraleer men het aan een ander wil aanleren... En ik betwijfel of ts zo'n communicatief en didactisch talent is ;-).. Maar idd alles kan geleerd worden maar je moet niet willen rennen vooraleer je kunt lopen...

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:37

maximuss schreef:
@ fleurtjeuh: normaal begint men met zelf goed te leren rijden ;-) vooraleer men het aan een ander wil aanleren... En ik betwijfel of ts zo'n communicatief en didactisch talent is ;-).. Maar idd alles kan geleerd worden maar je moet niet willen rennen vooraleer je kunt lopen...

Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar om te leren lopen, moet iemand je dat leren.
En om te leren lopen lijkt het me goed om naar school te gaan :)

(school is hierbij multi interpretable, school, manege, instuctrice, etc...)

cobiie

Berichten: 7311
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:52

Ts, wat doe jij op dit ogenblik om je droom werkelijkheid te laten worden.
Laten we eerlijk zijn, je te laat inschrijven voor een opleiding waar je waarschijnlijk niet voldoet aan de toelatingseisen is erg veilig, kan je straks de school de schuld geven dat je weer niet tot "actie" kon komen. :Y)

Volg je nu al wekelijks springles met die goede C pony waar je schijnbaar nog makkelijk op past?

Heb je die GP ruiter al als dressuur instructeur op dit ogenblik?
Heb je aan die GP ruiter of een manege/handelsstal gevraagd of je daar mag komen groomen in ruil voor gratis les bijvoorbeeld?

Je dromen waarmaken is een proces van vele kleine stapjes maar dan moet je wel van die bank afkomen en werkelijk starten.

Verwachten dat mensen zitten te wachten op jou terwijl je nog niets hebt gepresteerd is erg naïef. Je moet kunnen laten zien wat je te bieden hebt en als dat enkel de bankrek van je ouders is is dat ook prima, maar dan nog zul je op pad moeten en mensen moeten aanspreken om op die manier "binnen te komen" in het paardenwereldje.

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:29

Wat je natuurlijk ook kan doen is op www.yardandgroom.com gaan kijken :)
Vacatures over de hele wereld, voor mensen met heel veel ervaring en mensen met bijna geen ervaring.
Zoals ik. En toch heb ik in engeland bij een Olympisch ruiter op stal gewerkt als internationaal groom(geen rijden) en als working student in belgie bij de grand prix ruiters waar ik wel mocht rijden. En ik kon amper een fatsoenlijke B proef rijden. Ik heb super veel geleerd maar het was keihard werken.
7 uur beginnen met voeren,stallen mesten en paarden naar buiten.
Alles moest ik doen.
Meer dan 60 uur in de week, en ik kreeg er geen geld voor. Maar ik zou het voor geen geld willen ruilen want wat heb ik ontzettend veel geleerd! Echt heel bijzonder

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:35

Ik verdien er wel heel iets mee, maar dat is maar erg weinig. Daarnaast had ik al een pak meer ervaring en is het begonnen met het inrijden van dit paard en toen doorgegroeid naar wedstrijden. Ondertussen z1.

Hoe wil je iedere dag les betalen van een gp persoon? Heb je er een baan naast of iemand die het betaald voor je?
Ook acht ik de kans erg klein dat iemand je wil hebben om zijn of haar paard uit te brengen. Je hebt relatief gezien veel te weinig ervaring en geen wedstrijdervaring dus komt er heel wat bij kijken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:51

@TS: ik bedoel vooral dat je nooit op voorhand weet bij een groen paard hoe die gaat reageren tijdens het zadelmak maken, inrijden en leren springen. Dit is sowieso altijd wel eens spannend voor een jong paard, hoe koel ze verder ook zijn. Op dat moment moet jij net diegene zijn die de spanning laat afvloeien en aangeeft "doe maar, niks eng".

Als je zelf snel dingen spannend vindt is het best lastig om dan je jonge paard te gaan begeleiden. Waaronder in het springen bijvoorbeeld. Of die eerste keer op vreemd terrein. Je begeleiding kan wel helpen maar als je er op zit moet je het toch echt wel zelf oplossen, wie er ook op de grond staat.

Je kan dan misschien beter zoals anderen zeggen een goed leerpaard zoeken en daar alles mee leren. Daarna kan je dan een stapje verder naar een jonger paard, of eentje met wat meer pit. Een goede leermeester hoeft niet noodzakelijk duur te zijn. Eentje van 15 die M gelopen heeft maar niet meer echt intensief gestart kan worden bijvoorbeeld. Kan je later gelijk gebruiken als les paard voor je eigen klanten.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:17

Gucci_ schreef:
Ja, als ik straks ook 10 jaar verder ben, praten we wel weer. Er ligt nog een hele toekomst voor mij. Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen en er zijn nog steeds veel minder vrouwen aan de top. Ik ken geen enkele vrouw die helemaal alleen haar eigen huis heeft met auto's, paarden enz, tenzij je de loterij net hebt gewonnen.

Voor paardrijden maakt niet zoveel uit toch, ken ruiters ver boven de 40,50. Bij voetbal bijv, houdt het wel zo'n beetje op bij 36.


Hier een vrouw die helemaal alleen een mooie auto onder dr kont heeft, zelf dr paard heeft gekocht en ook zelf een woonboerderij met stallen heeft gekocht. Geen man voor nodig, gewoon hard werken.

Ragdollcat
Berichten: 14667
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:40

maximuss schreef:
Als je moeder nog maar 44 is, zal die erfenis ook nog wel een tijdje op zich laten wachten... En fijn dat je er trots op bent dat je moeder aanpapt met honderden jonge mannen...
Eigenlijk heb je alle randvoorwaarden om lekker wedstrijden te rijden maar zelfs dan lukt het je niet...



Dat dus.............

En ze heeft zelf niets.............het is haar moeder die alles heeft en ze woont bij haar mama.

Dus ik snap nog steeds niet dat ze nog 0,0 ervaring heeft.
Dus hup ga eraan werken dat het wat wordt.

Ik ken iemand waarvan haar ouders het goed kon betalen dat ze goede dressuurpaarden kreeg en ook altijd goede lessen kon volgen en kijk haar eens............een heel groot en mooi eigen ruitersportcentrum met fokkerij erbij en die zeer goed loopt met veel goede dressuurpaarden die hoog in de sport lopen. Ze is zeer gemotiveerd en het heeft haar ver gebracht. Maar ze heeft er dan ook zelf heel hard aan gewerkt samen met haar vader.

Echt een meid op trots op te zijn.

Anoniem

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:56

Ts, ook al is de c-pony goed, je mag gewoon geen pony meenemen. Mocht je komend jaar niet naar school kunnen, wat ik verwacht gezien je aan de late kant bent, zou ik een paardenbedrijf opzoeken waar je kunt gaan werken op ervaring op te doen. En met werken bedoel ik werken voor weinig tot geen geld, maar als jij ervaring op wilt doen, is dat toch echt de weg die je zult moeten bewandelen. Zo kun je ook voor jezelf kijken of je het werken in de paarden wat vind, want het is hard werken, echt heel hard werken. Vooral lichamelijk. Het is niet alleen maar paarden rijden, maar 10 paarden op een dag rijden of longeren, 15 stallen uitmesten, vegen, voeren, paarden binnen en buiten zetten. Je maakt lange dagen, van 8 tot 20 uur minimaal, en als je alleen werkt, werk je 7 dagen in de week. Je kunt niet even vrij nemen, even een dagje weg, want de paarden moeten verzorgd en getraind worden.

En ik heb tijden gehad dat ik 5 paarden op een dag reed, dan is rijden echt niet altijd leuk meer hoor.

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:04

8 uur beginnen Joolien?
Dat was voor mij bijna uitslapen :')
Alle gekheid op een stokje, verder heb je wel gewoon gelijk.
Het is keihard werken en echt niet altijd leuk.. Ik heb maanden gehad dat het vaker niet leuk was dan wel leuk, ook al reed ik tussen de 2 en 5 paarden per dag.

Edit: en toch mis ik het heel erg..

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:11

Wat fleurtjuh zegt. Maak je dromen waar door gewoon ergens te beginnen.

Op een stal in de leer is vaak reuze waardevol!
En hard werken, ja... Maar dat kan heus geen kwaad als je jong en gemotiveerd bent!

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:49

Hey TS!
Ik moest vanochtend aan je denken en vroeg me af of je al wijzer was geworden wat betrefd de scholen? :)
Heb je al meer duidelijkheid over wat de eisen zijn en wanneer die selecties zijn/waren?

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:14

Als ik je een tip mag geven, als je de paardenhouderij en paardensport opleiding wilt gaan doen. Ga dan voor de BBL variant. In de praktijk leer je in deze branche toch het meest en ervaar je hoe het werk is. Want de meeste mensen hebben er een veel te romantisch/ rooskleuriger beeld bij.

Ter illustratie, ik heb een BBL opleiding paardensport gedaan..inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden. Wij begonnen met 20 personen in de klas en er zijn er uiteindelijk 6 geslaagd. De rest is allemaal afgehaakt omdat het werk heel anders was dan ze verwacht hadden.

Het is goed om "ergens" te beginnen, en als je echt graag met paarden wilt werken dan moet je er gewoon voor gaan. Maar dan wel met 200% inzet en motivatie want zonder dat red je het echt niet in deze tak.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:39

Je kunt beter een hoop mensen hebben in je kennissenkring dan dat je een opleiding ervoor volgt.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:54

suikermeisje schreef:
Je kunt beter een hoop mensen hebben in je kennissenkring dan dat je een opleiding ervoor volgt.

inderdaad, je neemt me de woorden uit de mond

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:10

Ik heb geen paardenmensen in mijn kennisenkring en toch heb ik bij 2 grand prix ruiters in de leer gekund.
En op dat moment(en nu weer...) kon ik echt geen fatsoenlijke B proef rijden.

Je moet ergens beginnen mensen. En waar dan beter beginnen dan een school waar je veel kan leren als je het goed benut en zo in de paardenwereld beetje bij beetje binnen kan komen?

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:14

Hoe kan je nu geen paardenmensen in je netwerk hebben als je zelf rijdt. Je moet toch ergens paardrijden? Het idee dat een paardenopleiding dé weg naar succes is, is echt erg achterhaald. Dat is nooit je 'golden ticket', geloof me. Het zijn de mensen die al goed op weg waren en dan nog eens een passende opleiding volgen die succesvol worden. Bij mensen die er zomaar blindelings aan beginnen eindigt het meestal met een sisser.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden rijden voor anderen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:26

Voor AOC terra Meppel móet je een paard hebben. Een fries of ander paard wat niet kan springen word níet toegelaten!

Ik zit op terra college (heet geen AOC meer)

Als je je diploma wilt halen moet je examens doen of op wedstrijden L springen

Opleiding is overigens zéér nutteloos. Je kan eind van de rit nog weinig. Je kan beter een orun cursus doen (dan moet je óók l springen!)

Succes en misschien wel welkom op mijn school

fleurtjeuh
Berichten: 10341
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:28

Ik heb een aantal jaar op een manege gereden en her en der eens een paard voor iemand bijgereden. Niks en niemand noemenswaardig in de zin van succes.
Ik zeg niet dat de opleiding een weg naar succes is, maar je leert wel mensen kennen.
En dat is een begin. Wat je ermee doet en hoe ver je ermee kan komen hangt er vanaf hoe hard je jezelf ervoor inzet.