Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 13:07

Hoi!

Bij mij op stal staat een meisje met 3 eigen pony's, ze is helemaal gek van haar dieren en zorgt er goed voor. Het gaat om 1 rijpony en 2 shetlander hengsten. Ze is 15 jaar en hangt af van haar ouders om op stal te komen ( te ver om met de fiets te komen en het is ook niet echt bereikbaar met openbaar vervoer ).

Haar ouders hebben opzicht niet zoveel paarden maar ze vinden het wel belangrijk dat ze goed verzorgd worden. Wij staan op een stalling waar je zelf moet mesten, 's avonds zelf moet voederen, paarden zelf binnen en buiten moeten doen,...

Nu komt het echt heel vaak voor dat ik een bericht krijg van dat meisje dat ze bijvoorbeeld een slecht punt had op school en daardoor een paar dagen niet naar stal mag komen van haar ouders. Ik weet dat het mijn verantwoordelijkheid natuurlijk niet is om dan voor haar dieren te zorgen, maar wie doet het anders? De staleigenaar doet het allesinds al niet en we staan maar met een paar andere mensen op stal, die zich er ook niets van aantrekken.

Dus dan zet ik de pony's binnen en buiten, voeder hen, hang de rijpony eens aan de longeerlijn, noem maar op. Nu vraag ik me af hoe jullie kijken naar de aanpak van de ouders?



Ik vind persoonlijk dat je je kind net moet leren dat dieren verantwoordelijkheid met zich meebrengen en dat je dus (zeker op zo'n stalling) elke dag moet zien of alles in orde is enzovoort. Ik snap ook wel dat er consequenties vasthangen aan slechte punten maar ik vraag me af of het dan niet anders kan...



Ik wil hier zeker niemand door het slijk halen ofzo maar ik wil eens weten hoe andere mensen denken over deze situatie. Hou het alleszins vriendelijk onderling!

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:10

Ik zou ze zeker eten geven (na overleg met het meisje) en binnen/buiten zetten, maar ik hang hem niet aan de longeerlijn o.i.d.

Ik vind niet dat de ouders hier het juiste voorbeeld geven. Ze koppelen twee dingen aan elkaar (de voeding van de paarden en cijfers op school) die in mijn ogen niets met elkaar te maken hebben. Als ze zouden zeggen dat ze de paarden die dagen alleen mag voeren en buiten zetten en niets anders, zou ik dat wel begrijpelijk vinden. Hoewel dat alsnog niet mijn manier van handelen zou zijn.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:12

Wat een bijzonder verhaal... Ik begrijp de ouders niet zo goed, prima als je zo wilt opvoeden maar de dieren moeten er niet onder lijden en dat is in dit geval wel zo (als jij er niet zou zijn).
Ook zie ik het verband niet, in de zin van wat hebben de ponies met school te maken? Ieder kind presteert wel een keer slecht..
Weten de ouders wel dat dit een doe-het-zelf stal is?

GabberGill

Berichten: 5687
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:13

Misschien een andere stal zoeken waar alles gebeurd?

Ik had op mijn 15e 4 paarden. 2 Rijpaarden en 2 veulens ik ging 7 km op mijn fietsje heen en weer. Mocht het echt slecht weer zijn bracht mijn vader me weg en haalde me op.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:15

Ik ben het met mizora eens.
De ouders weten waarschijnlijk dat ze hun dochter het meest 'straffen' of motiveren door haar te verbieden naar haar pony's te gaan, maar netjes tegen over de pony's en tegenover degene die dan de taken op zich neemt is het zeker niet.
Laatst bijgewerkt door mirim op 16-05-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 13:15

sanso schreef:
Wat een bijzonder verhaal... Ik begrijp de ouders niet zo goed, prima als je zo wilt opvoeden maar de dieren moeten er niet onder lijden en dat is in dit geval wel zo (als jij er niet zou zijn).
Ook zie ik het verband niet, in de zin van wat hebben de ponies met school te maken? Ieder kind presteert wel een keer slecht..
Weten de ouders wel dat dit een doe-het-zelf stal is?

Ja dat weten ze heel goed! Ze hebben hier ook zelf voor gekozen nadat ze van een vol pension stalling kwamen net omdat hun dochter dan meer verantwoordelijkheid zou krijgen. Ben er dus ook niet helemaal meer in mee :o

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 13:16

GabberGill schreef:
Misschien een andere stal zoeken waar alles gebeurd?

Ik had op mijn 15e 4 paarden. 2 Rijpaarden en 2 veulens ik ging 7 km op mijn fietsje heen en weer. Mocht het echt slecht weer zijn bracht mijn vader me weg en haalde me op.

Ja dat willen de ouders niet meer. ze kwamen van een stalling waar alles gedaan werd en hebben bewust voor een stal gekozen waar je alles zelf doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:17

Zeker dat het meisje gestraft wordt? Of heeft ze een dag geen zin dus komt ze niet? Ik zou als staleigenaar zeker de ouders aanspreken en zeggen dat de paarden wel elke dag eten moeten hebben. Als hun dochter niet mag moeten hun maar komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:17

Ik begrijp goed dat je het doet, zou ik ook doen. Zo hoort het niet, het is zelfverzorging en nu ben jij dat voor haar aan het doen. Buiten het feit dat paarden verzorgen een basis behoefte is en niet als straf ingezet kan worden, vraag ik mij af of ze niet beter af zijn op een all in stal.
Is een gesprek met de ouders aangaan geen idee, of de stalhouder?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:17

Misschien heel gek om zo te denken, want ik kan natuurlijk niet door een computer heen oordelen, maar weet je zeker dat ze van haar ouders niet mag? Wat, bijvoorbeeld, als ze dat als 'spijbel'-excuus gebruikt? (nogmaals, niet kwaad bedoeld!)
Persoonlijk had ik als ouder eerder gedreigd met (1 van de) ponys verkopen, dan haar niet toestaan te gaan. Of, zoals hierboven al is gezegd, alleen komen voor de verzorging en dan meteen terug om huiswerk te maken!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:18

Sorry maar dat gaat jou niks aan, het enige wat je kan doen is de stalhouder tippen dat de paarden geen eten krijgen.
Verder is het de verantwoordelijkheid van de ouders, blijkbaar is het niet zo erg dat de dochter niet naar stal gaat want de pony's worden toch wel buiten gezet.
Daarnaast aan het meisje de taak om te zorgen dat ze geen straf krijgt

GabberGill

Berichten: 5687
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:19

Ik ben trouwens ook een vreselijke puber geweest en werd dan ook vaak door mijn ouders gepakt met de straf "Niet naar de paarden." Na lang mijn mond te hebben gehouden ben ik met mijn moeder gaan praten en hebben we het erover gehad dat de beesten niks aan mijn cijfers en gedrag konden doen en dat ze daarom ook gewoon verzorgd moesten worden. Mijn ouders hebben toen zelf gekozen om te betalen voor buitenzetten en mesten. Geloof me dit is op iedere stal bespreekbaar en zo niet dan is er altijd wel een stalgenootje die je stal voor een ectra centje mee wilt pakken. Genoeg oplossingen alleen dit begint meestal met het bespreken van dingen. Jij als buitenstaander kan niet bepalen wat er daar thuis besproken wordt en laat staan er iets aan doen.

Daarbij als je echt wilt helpen dan ga je zelf in gesprek met die ouders. Vertel je dat de paarden in de stront staan als jij er niet zou zijn en dan over het eten nog maar te zwijgen. Zeg dat het jou opbreekt om dit te doen naast je eigen paard(en) en dat je met hun tot een oplossing wilt komen omdat het zo niet langer kan. Misschien bieden ze jou het zakcentje om te helpen met de paarden dan krijg je iets terug voor het werk wat je nu ook doet.

Zolang deze paarden gewoon zo verzorgd blijven worden zal er niks veranderen denk ik. Het is triest, maar niet de eerste x dat ik het zie

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:20

En weten de ouders dat jij dat dan voor haar doet?

Want andere mensen niet zomaar voor je kar spannen was hier toch ook deel van de opvoeding :Y)

En straffen waar andere mensen last van hadden (zoals niet naar koorrepetitie gaan, wat vervelend is voor de anderen) werd hier nooit gedaan, voor zover het nodig was werd daar een alternatief voor gezocht.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:20

Mijn moeder deed ook iets dergelijks: paarden stonden aan huis dus verzorging deed ik sowieso maar de mijne nam mijn zadel, hoofdstel en ander tuig af zodat ik niet kon rijden. :+

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:21

Ik zou een rekening opstellen en naar ouders sturen :+

Nee even zonder gekheid, ik zou het met de staleigenaar bespreken, wellicht kan hij met ouders in gesprek, dat de pony's niet de dupe moeten worden van de 'straffen' van hun dochter.
(sowieso werken zulke straffen niet... maar dat is een heel ander verhaal).
Als dochter niet mag, moeten de ouders zelf maar komen om de beestjes te verzorgen.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:22

IncelloAndMe schreef:
GabberGill schreef:
Misschien een andere stal zoeken waar alles gebeurd?

Ik had op mijn 15e 4 paarden. 2 Rijpaarden en 2 veulens ik ging 7 km op mijn fietsje heen en weer. Mocht het echt slecht weer zijn bracht mijn vader me weg en haalde me op.

Ja dat willen de ouders niet meer. ze kwamen van een stalling waar alles gedaan werd en hebben bewust voor een stal gekozen waar je alles zelf doet...

Verantwoordelijkheidsgevoel kweken en tegelijk blokkeren :? krom.

Inspringen in dit geval zou ik inderdaad ook doen. Meisje kan er niks aan doen, ouders hebben hier de verantwoordelijkheid dat kind correct voor haar dieren kan zorgen en dat houden ze tegen. Kind wil graag, dus daar is niks mis het is enkel dat ze niet mag komen wat haar tegen houdt. Hopelijk kan ze met 16 en brommer wel zelfstandig naar haar pony's toe.

GabberGill

Berichten: 5687
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:25

Wat ik er zo van hoor zijn het hele aparte ouders :P

MarliesV

Berichten: 15177
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:27

Gillbo schreef:
Sorry maar dat gaat jou niks aan, het enige wat je kan doen is de stalhouder tippen dat de paarden geen eten krijgen.
Verder is het de verantwoordelijkheid van de ouders, blijkbaar is het niet zo erg dat de dochter niet naar stal gaat want de pony's worden toch wel buiten gezet.
Daarnaast aan het meisje de taak om te zorgen dat ze geen straf krijgt


Dus jij zou in zo'n situatie op je handen gaan zitten en die dieren niet voeren, niet binnen of buiten zetten en in de stront laten staan?

Ik kan dat niet. Helemaal niet omdat er contact is en het meisje zelf bericht stuurt.

Wel vind ik dat de stalhouder met de ouders dient te praten.
Je staat hier op basis van zelfzorg maar dat betekend dus dat die zelfzorg wel gedaan moet worden!

Mocht de stalhouder dit niet willen dan zou ik er eens naar toe gaan voor een kop koffie. Even met elkaar om de tafel, je wilt best helpen maar niet zoals het nu gaat enz.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:29

De manier waarop de ouders hun kind opvoeden of disciplineren is, kort gezegd, jouw zaak niet. Daarop zou ik de ouders zeker niet gaan aanspreken.

Het feit dat het werk voor de pony's op jouw nek terecht komt is natuurlijk iets anders. Heb je met dat meisje een soort beurtsysteem kwa zorgen voor de paarden ? (in de zin, die dagen zorg jij voor haar pony's, zorgt zij dan in ruil ook regelmatig voor jouw pony's?)
Ikzelf heb met mijn stalgenoot (ook volledig doe het zelf ) een heel fijne verstandhouding, de dagen dat ik lang werk gaat hij langs om te voederen en te mesten, op de dagen dat ik ga voeder en mest ik ook uit uiteraard, en om te compenseren (hij 1 paard en drie dagen tov ik 2 paarden en 4 dagen) doe ik wat extra klusjes (hooiruiven vullen met knikker zodat er de andere dagen geen omkijken naar is bv).

In een dergelijke situatie zou ik daar absoluut geen probleem mee hebben.

indien het zo is dat jij haar pony's moet doen zonder enige vorm van compensatie (hulp van haar of een financiƫle vergoeding), zou ik eens de ouders aanspreken en het probleem voorleggen, dat het absoluut geen probleem is om te doen, maar je wel een oplossing of iets in ruil verwacht.

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:31

Opvoeden is voor sommige ouders niet zo gemakkelijk. Ze maken er in mijn ogen een potje van. Maar goed, daar heeft TS niks aan.
Ik zou met de ouders EN het kind om tafel gaan zitten. En duidelijk zijn, "als uw kind niet komt, krijgen de ponys geen eten."
Want dat is in principe natuurlijk wel zo. Dat het wordt opgepakt door anderen, dat is een fijne bijkomstigheid, maar niet meer dan dat.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:32

Dat kan dus niet, je kan niet kiezen voor een doe-het-zelf stal en vervolgens je dochter verbieden te gaan. Dan zullen de ouders zelf moeten gaan of zelf iets moeten regelen.
Jij bent nu dus onderdeel van hun opvoedingsplan?

Al snap ik dat je het voor de pony's doet, toch zou ik ermee stoppen. Het is niet jouw probleem of verantwoordelijkheid en nu ben jij degene die het in stand houd en er last van heeft.
Leg het probleem terug waar die hoort, bij de dochter (die moet deze "straf" dan maar voorkomen), de ouders en stalhouder. Of bel zelf even met de ouders dat je het niet meer kunt/wilt opvangen en wat dan de gevolgen zijn voor de pony's als ze het niet zelf doen.

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:34

Ik zou een goed gesprek met de ouders aangaan
Duidelijk maken dat jij niet steeds wil boeten voor haar fouten.
Dat als zij niet komt de paarden geen beweging krijgen.
Dan moeten ze zelf maar komen, of inderdaad jou ervoor betalen en dat verhalen op dat meisje.

Ik vind je al veel te toegevelijk bent geweest

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 13:34

DeMolenhoek schreef:
Zeker dat het meisje gestraft wordt? Of heeft ze een dag geen zin dus komt ze niet? Ik zou als staleigenaar zeker de ouders aanspreken en zeggen dat de paarden wel elke dag eten moeten hebben. Als hun dochter niet mag moeten hun maar komen.

Ja ik ken de ouders persoonlijk hoor, het is wel degelijk omdat ze gestraft is! De staleigenaar trekt zich spijtig genoeg weinig aan van de stalling. Hij is voornamelijk boer en die stalling ziet hij als iets 'bijkomstig'... Heel spijtig allemaal.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:35

Die zijn flink kneiter. Omdat hun dochter een slecht cijfer heeft gehaald op school, om weet ik veel wat voor reden, krijgen de paarden als het ware geen eten. Gelukkig (!!) ben jij zo gek om dat dan wel te doen, maar zou zelf dan toch even de ouders aanspreken. Al was het alleen maar om te checken dat de dochter de waarheid vertelt. Wat vind/ zegt de stalhouder er van? Uiteraard is het jouw verantwoordelijkheid niet, maar de stalhouder neemt die ook niet als ik dat lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:36

Dan zou ik toch even met de ouders in gesprek gaan en aangeven dat, als hun dochter gestraft is, de zorg op jou terecht komt. Dat het toch niet echt de bedoeling is dat jij wordt mee 'gestraft'. Je zou maar eens al geweest zijn naar stal en moeten terug keren voor de pony's van een ander.