Snowdon te koop

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:32

Nee, je moet geen advies aannemen van iemand die zelf laat zien hoe het niet moet. Maar wat ga je iemand adviseren die er wel achter staat om een jong paard te corrigeren dmv achterwaarts laten gaan, dat noem ik ook wat kort door de bocht en lijkt mij niet bepaald de juiste manier om een jong dier af te richten. Een goede en betrouwbare instructeur zal er wel moeten komen en dan wel eentje die ook echt met paarden om kan gaan.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 17:35

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 12-11-02 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:36

lis"]
[quote="snowdon schreef:
Ik heb veel met hem buitengereden, en nog veel vaker wandel ik met hem, ik rijd misschien 1 x in de week, de laatste tijd zelfs 1 x in de 2 weken. Het is al helemaal lang geleden dat ie in de bak had moeten werken, maar zelfs dat ging de vorige keer goed voor zijn doen.


Je rijdt hem 1 x in de twee weken, zeg je. En de rest van de tijd loopt ie dan voor de kar en wandel/longeer je hem, ofzo? Je moet een paard niet overvragen als ie zo jong is, maar er zo weinig mee doen, schiet ook niet op, denk ik.
[/quote]
inderdaad ja, daar had ik niet bij stilgestaan. paarden hebben wel een goed geheugen, maar voordat ze iets kunnen onthouden moet het wel vele malen achter elkaar herhaald zijn, en dat is niet wat jij doet. Waarom gebruik je je stem niet trouwens bij het rijden als hij er zo goed op reageert. Er zijn nu 3 mogelijkheden die oorzaak waren dat hij niet wilde lopen:
- hij voelde zich niet goed om wat voor reden dan ook
- hij snapte het niet (omdat je te weinig met hem oefent)
- hij had geen zin om te lopen.
Probeer uit te vinden waar het aan lag. Ik ga je niet een schijnheilig een reprimande geven zoals er al meer hebben gedaan. Ik snap je reactie wel, het was geen zinvolle en eerlijke reactie naar het paard toe, dat begrijp je zelf. Maar zo gefrustreerd raken is wel heel menselijk. Ik praat het niet goed, maar ik begrijp je wel. Probeer het volgende keer anders op te lossen. Zet hem aan de longeerlijn en laat hem daar aan draven, probeer het daarna in het zadel, met iemand die de longeerlijn vast houdt. Zo kun je uitvinden wat je wel en niet kunt doen en waar het probleem stokt.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 17:44

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 12-11-02 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:29

Ik denk dat hij doorheeft dat jij hem minder gaat rijden nu hij zo vervelend doet en lekker in de wei kan blijven staan, voor de kar of naar buiten gaat. Ik zou toch meer gaan rijden maak er iig 2x per week van. Je hoeft niets inspannends te doen als hij maar naar jouw luistert. Je kan idd wat spelletjes doen in de bak of rare voorwerpen erin leggen. Dat haalt de eentonigheid eruit. Zoals al eerder gezegd is moet je niet doorgaan als het helemaal niet gaat, maar sluit het rijden af met iets waarvoor je hem kan belonen. Helpt het niet eens flink door te zetten in de galop? Dat helpt bij ab wel als ie z'n bokkepruik op heeft. Flink laten galopperen, desnoods op je zweep, maar dat hij in ieder geval voorwaarts blijft en pas terug komt na een paar rondjes wanneer jij dat aangeeft. Mijn instructrice zegt op dat soort momenten altijd ' het maakt niet uit hoe je hem aan het lopen krijgt als ie maar loopt'
Suc6 ermee Lachen

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:56

Ik lees steeds meer over problemen met de Tinkertjes.......maar als ik me in de verhalen verdiep komt er een ding heel erg vaak naar voren...weinig ervaring met paarden.
Ik weet niet of dit bij Leon & Snowdon zo is maar ,Snowdon is nog vrij jong......en je wil alles met hem mennen,western enz. mischien is het allemaal wat teveel voor een jong Tinkertje en begrijpt Snowdon het even niet meer.Consequent zijn iedere dag weer ,bedenk wat je wil en werk daar aan....rijden begint al met het verzorgen van je paard.....netjes stilstaan op de poetsplaats(opletten zodat hij niet in paniek raakt en gaat hangen Boos! )halthouden met opstijgen.....een paard moet respect voor je hebben en dat verdien je door met hem bezig te zijn zodat hij weet waar hij aan toe is....niet door hem van hot naar her te leuren vanalles te proberen zodat hij niet meer weet wat jij nou wil ,een paard kan niet schreuwen om hulp alleen maar in protest gaan en dan geef jij hem nog een trap na......ZOEK HULP niet van de beste stuurlui maar van iemand die weet waar hij/zij over praat en niet alleen voor Snowdon maar ook voor jezelf

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 08:53

snowdon schreef:
Naisven: waar woon jij dan? en je kan best goed zijn hoor, maar ik wil eerst meer van iemand weten, voor ik die laat komen.

lis: Een half jaar terug kreeg ik nog te horen dat ik te veel met hem deed en toen was t echt niet meer als nu, ik ga me echt niet aanpassen omdat mensen hier op bokt het een vinden en anderen weer iets anders


Leon,
Naisven weet verdomde goed waar ze over praat, ik heb wekelijks les van haar en mn fjordie heeft nog nooit zo netjes gelopen. Ze weet dr vinger op de zere plek te leggen en komt met opbouwende adviezen om verder te kunnen. Daarbij heeft ze een flinke dosis tinker en fjord ervaring (beide niet de makkelijkste rassen).

Gezien je 2e alinea krijg ik het idee dat je helemaal niet geholpen wilt worden. Als je niet van plan bent je aan te passen (want het probleem van Snow kan net zo goed bij jou liggen), tsja......
Je kunt het ook anders bekijken: je komt er nu zelf blijkbaar niet uit, probeer dan de gegeven adviezen in ieder geval, anders zul je nooit verder komen.

Succes, en geef Naisven een kans, echt ik weet waar ik over praat......
Viv

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:43

Hee Leon
Over dat stilstaan bij het opstijgen heb ik misschien een tip . Sweety deed dat dus ook en ik ben altijd alleen als ik opstap dus niemand die me kon helpen. Wat heb ik dus gedaan?? Sweety is gek van snoepjes Tong uitsteken eender wat wortel brood koekje alles. Dus als ik opstapte gaf ik er 1tje dan was ze zo druk aan het knabbelen dat ze niet bewoog. En meteen als ik op haar zat en ze was niet weggelopen prees ik haar de hemel in en kreeg ze nog een snoepie. Dit heb ik maar 3 dagen moeten doen en toen stond ze doodstil bij het opstappen. Pobeer dat eens?? Verder vind ik het heel erg vervelend dat hij nu zo doet. Maar sweety krijgt ook een beetje kuren lees maar bij 'rijtechnische problemen' daar staat een stuk van Sweety. Leon veel succes ermee en denk erom je cool bewaren he
Groetjes Quinzy XXX

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48421
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:31

Ik heb met mijn pony precies hetzelfde probleem gehad.... bij mij heeft Natural Horsemanship geholpen... als een paard jou op de grond als leider ziet, zal hij jou in het zadel ook sneller als leider gaan zien....

k weet niet hoe jij hier tegenover staat? Maar ik ben er in ieder geval zeer positief over....

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:36

He leon. Laat je nooit gek maken door al die (goedbedoelde) adviezen van iedereen Party!! . Doe gewoon wat jou het beste lijkt, want jij bent de gene die Snowdon het beste kent. Les nemen zou wel een goede oplossing zijn, maar dan moet daar inderdaad wel geld voor zijn.
Heel veel succes ermee en ik snap best wel dat je behoorlijk boos kan worden als het allemaal tegen zit, ook al verdient snowdon het niet. Maar gelukkig weet je dat zelf nu ook wel Tong uitsteken