Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 20:09

Dag Bokkers, ik moet dit even van me afschrijven want lig hier toch wel al even over te piekeren.

Nu mijn huidige paard voor onbepaalde tijd op een nieuwe stal in bruikleen staat ben ik stilletjes aan het uitkijken naar wat nieuws voor mee de sport in te gaan. Heel toevallig kreeg ik via een werknemer van mijn ouders te horen dat zij een vriend heeft die zijn paard verkoopt, ze zei dat het een leuk dressuurpaard was en liet me een foto zien, maar had verder geen info. Op foto zag het er een leuk dier uit dus we besloten eens te gaan kijken, zonder de bedoeling hem meteen te kopen want écht zoeken had ik nog niet gedaan.
Eenmaal aangekomen bleek het een pracht van een beest te zijn die ook nog eens aan al mijn eisen voldeed, dier zit ook nog eens heel goed in zijn hoofd en is op een fijne manier ingereden (hij is nog jong). Ondertussen ben ik al tweemaal geweest en morgen gaan we weer terug met de trailer om te zien of hij zich makkelijk laat vervoeren mits de eigenaar zei dat hij enkel op de camion had gestaan en nog nooit op een trailer. Als dit goed verloopt gaan we 'm laten keuren en zit de kans er toch dik in dat deze het gaat worden.

Maar toch zit ik hier met gemengde gevoelens, niet specifiek naar dat paard toe, maar in het algemeen. Ik ben gewoon heel erg bang dat ik geen klik ga hebben met een nieuw paard. Ik had mijn huidige paardje al 10 jaar en kende hem door en door, voor mij was hij mijn once in a lifetime paardje, dus het is erg spannend om een ander paard weer helemaal opnieuw te leren kennen. Het lijkt alsof ik gewoon vergeten ben hoe ik hiermee moet omgaan, of dat ik nog niet over mijn huidige paard heen ben, terwijl ik écht wel verder wil.
Ik heb hier nog met andere eigenaars over gepraat en zij zeiden ook dat ze een beetje hetzelfde gevoel als mij hadden met de aankoop van een nieuw paard, maar dat zo'n klik uiteindelijk wel vanzelf komt. Dus ben eigenlijk wel eens benieuwd naar jullie verhalen.. Is er iemand die zich hierin herkent? Hoe gingen jullie hiermee om?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:19

Ik lees even mee, ik zit namelijk met het zelfde...

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:25

Gewoon doen
Have fun!

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:28

Ik ben van mening dat je meteen een klik moet hebben maar dat een band moet groeien. Dan is dit dus niet het perfect paard voor jou waar je verliefd op werd/word

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:34

De "klik" ís imo een maffe bokt uitvinding. Hét ís een pard, je gaat er niet mee trouwen...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 20:38

Waarom zou dat wel een maffe uitvinding zijn Kuggur? Alsof je geen band kan hebben met een dier >;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:40

Dat zeg ik ook niet.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:45

Als die paard aan je eisen voldoet en mooi is, zou ik zeggen: doen. De klik komt wel. Misschien heb je nu nog geen klik omdat je deze misschien teveel vergelijkt met je vorig paard.

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:50

Als hij aan al mijn eisen zou voldoen...zou ik het zeker doen, een band moet groeien.
Als je em laat staan zou je er misschien weleens spijt van kunnen krijgen als je niets in
je straatje kunt vinden die aan je eisen voldoet!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:51

Kuggur schreef:
De "klik" ís imo een maffe bokt uitvinding. Hét ís een pard, je gaat er niet mee trouwen...


Ben ik het mee eens, in eerste instantie val je op de buitenkant, beweging en het proefrijden. Waar je bij mensen }> nog wel eens het schip in kan gaan omdat ze iets anders zijn dan ze zich voordoen hangt het bij een paard er meer van af hoe jij er zelf mee omgaat. Dus staat het paard je goed aan, is hij gezoen, rijd hij fijn, dan niet zo moeilijk denken maar gewoon lekker opnieuw beginnen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:54

Ahja je moet naar elkaar toe groeien, je moet elkaar leren kennen en gaan vertrouwen.

Als het jouw paard is, komt de klik vanzelf.

Als het toch niet jouw paard blijkt te zijn kom je daar vanzelf achter en zoek je er iemand anders voor.

Ik zou er niet teveel wakker over liggen.
Soms heb je die klik op het eerste gezicht, maar dat is een zeldzaamheid en ook zeker niet gegarandeerd dat dat dan zo blijft ;)

Ik_op_bokt
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:57

Die eerste klik is er kennelijk: het paard spreekt in meerdere opzichten aan, voldoende om hem te kopen. Toch juist leuk om dit nieuwe dier te leren kennen? Ja, het is spannend en waarschijnlijk ga je uit je comfortzone, want dit paard reageert waarschijnlijk anders dan je andere paard en dus zul je zelf ook eens iets anders moeten proberen. Komt vanzelf goed. Gewoon van genieten!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:00

Het duurt wel een paar maanden tot een jaar voor je echt een combinatie bent met een paard.
En wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je over een jaar denkt: dit is het toch niet....Dan kun je hem altijd nog te koop zetten en naar iets anders gaan zoeken.

Toevallige paarden zijn vaak de beste trouwens :D

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:09

Ik kocht mijn huidige paard een paar weken nadat mijn eerste paard dood gegaan was. Hoewel ik expres een paard uitgezocht had wat totaal niet op mijn oude paard leek en ik vol enthousiasme met mijn jonkie aan de opvoeding ging, duurde het wel een jaar voor ik echt ruimte kreeg voor mijn nieuwe paard. Toen pas kon ik openstaan voor wat hij te bieden had. Toch ben ik daar nooit wanhopig over geweest, ik wist dat hij bij me pastte en dat we gewoon de tijd moesten nemen om naar elkaar toe te groeien.
Nu zijn we 10 jaar verder... het klikt al een poosje, helemaal verknocht aan elkaar.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:12

Uiteraard moet een paard in aantal opzichten bij je passen en je liggen, anders koop je hem al niet.
Wat je hier in je omschrijving zet klinkt positief, de rest is in mijn ogen vervolgens kwestie van elkaar leren kennen, op elkaar ingespeeld raken en geven en nemen. Nobody is perfect als mens, maar ook geen paard.

De paarden die ik heb/had zijn allemaal van karakter heel verschillend, maar ben er dus zelf van overtuigd dat als het niet helemaal een vals of niet te rijden paard is je met samen aan het werk gaan naar elkaar toe moet groeien, gaat niet altijd helemaal vanzelf, kost wel eens berg tijd en energie. En als het echt niet past? Nou dan gewoon verkopen, maar daar kom je pas later achter.

Lucky me.. De 3 paarden die als "mijn" op mijn pad kwamen voldeden in veel opzichten totaal niet aan mijn wensen, maar met tijd en energie hebben we het voor elkaar om samen wel degelijk elkaar tot op zekere hoogte te begrijpen (voor zover dat ooit mogelijk is bij een paard), durf dus wel te zeggen dat ik 3 fantastische eigen paarden heb gehad.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:29

Yenni schreef:
Ik ben van mening dat je meteen een klik moet hebben maar dat een band moet groeien. Dan is dit dus niet het perfect paard voor jou waar je verliefd op werd/word

Of het het perfecte paard is of niet Weet ik niet maar ben het wel met deze stelling eens natuurlijk kan een klik komen maar het moet wel goed voelen niet elk paard wat op papier perfect is is ook perfect voor jouw maar alleen jij kan dat bepalen

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:54

Ik herken me helemaal in jouw verhaal!
Mijn eerste paardje was ook een 'once in a lifetime' paard. Ik heb hem helaas niet lang kunnen rijden, want hij kreeg een peesblessure. Maar ik had een enorme band met hem.
Op aandringen van mijn vader beginnen kijken voor een 2de paardje, terwijl ik hier helemaal geen behoefte aan had en hier nog niet klaar voor was. Mijn 1ste paardje bleef mijn nummer 1.

Toch op een haldelsstal gaan kijken en een leuk paardje gevonden. Maar een klik? nee, die was er niet. Mijn papa vroeg of deze het werd. Geen idee, ik hoefde geen nieuw paard. het was een leuk paard om mee te rijden, maar verder voelde ik er niks voor.
Het paard toch maar gekocht (eerder om mijn vader tevreden te stellen). Een leuke 5 jarige ruin, niks speciaal.

Eerlijk gezegd gaf ik het paard vanaf het begin geen kans. Ik kon het niet accepteren dat hij de plaats innam van mijn oude paardje. ik had ook niet echt de behoefte om moeite te doen om er een band mee op te bouwen.
Hij was anders dan mijn oude paardje, en dat heeft veel tijd gekost voor ik dat kon accepteren. Hij was jong, fris en ik viel er in het begin heel vaak af. De klik was er echt niet. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om hem te verkopen.
Maar uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Omdat ik geen opgever ben. En dat is mijn geluk geweest, want wat was dat een fantastisch paard! Helemaal geen topsportpaard, maar voor mij het ideale amateur paard. Een hart van goud, koel in het hoofd, een echte all-rounder. Ik zou niet meer zonder hem kunnen!

Mijn tip: geef het een kans. En bedenk vooral dat je niet mag verwachten dat het hetzelfde zal zijn als je andere paard (zoals ik deed)

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:12

In het begin met mijn ruin had ik echt geen klik.bloedmooi en kan lopen als een trein.vaak stond ik voor de box/wei te huilen van onmacht omdat ik hem gewoon niet aankon.soms had ik zelfs spijt dat ik hem gekocht had.

Nu kan ik me daar niks meer van voorstellen en is hij onvervangbaar
mijn grote liefde!maar die liefde was er niet vanaf dag 1..wel kwa uiterlijk.maar niet kwa karakter,dat heeft echt tijd nodig gehad om te groeien..

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:18

mrie schreef:
Ik kocht mijn huidige paard een paar weken nadat mijn eerste paard dood gegaan was. Hoewel ik expres een paard uitgezocht had wat totaal niet op mijn oude paard leek en ik vol enthousiasme met mijn jonkie aan de opvoeding ging, duurde het wel een jaar voor ik echt ruimte kreeg voor mijn nieuwe paard. Toen pas kon ik openstaan voor wat hij te bieden had. Toch ben ik daar nooit wanhopig over geweest, ik wist dat hij bij me pastte en dat we gewoon de tijd moesten nemen om naar elkaar toe te groeien.
Nu zijn we 10 jaar verder... het klikt al een poosje, helemaal verknocht aan elkaar.


Zo goed om te lezen dit. Ondanks dat het twee jaar geleden is dat ik mijn maatje in heb moeten laten slapen, merk ik dat ik mijn huidige jonkie nog niet altijd binnen laat. Het was wel liefde op het eerste gezicht, maar de band moet echt groeien..

Binoche
Berichten: 528
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:21

Je kan natuurlijk niet verwachten dat je er onmiddelijk dezelfde klik mee hebt als met je paard dat je al tien jaar hebt. Je moet elkaar leren kennen om echt een band te kunnen hebben! Toen ik mijn tweede paard kocht vond ik hem vanaf het begin heel leuk, maar de echte klik kwam pas een paar maand later. Ook omdat hij echt totaal anders is van karakter dan mijn ander paard dat ik toen al 7 jaar had. Ondertussen zou ik hem voor geen geld ter wereld meer willen missen

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:33

Toen ik mijn tweede paard kocht werd het iets heel anders (zie mijn profiel voor de beide jongens) en met beide een klik ondanks dat ze totaal verschillend zijn. Mijn advies, volg je gevoel, dat klopt doorgaans

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:48

Die klik kan altijd nog komen! Dat hoeft er echt niet altijd meteen al te zijn. "Probleempaarden" bijvoorbeeld die uitgroeien tot fijne paarden hebben aan het begin ook nog geen klik met hun eigenaar toch? Als dit paardje helemaal aan jouw eisen voldoet zou ik het gewoon doen. Je kan later altijd nog beslissen, maar geef het een kans. :) Een band moet kunnen ontstaan en groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:49

Ik kocht mijn paard toen de pony die ik al vijf jaar lang erg intensief trainde compleet veranderde door Cushing. Hij wilde niet meer trainen en was helemaal in zichzelf opgesloten en ik kon er niets meer mee. Dat vond ik enorm moeilijk, dus na een jaar proberen heb ik uiteindelijk dan maar een paard gekocht. De klik was er wel toen ik hem kocht: mooi paard, maar stokkreupel dus ik heb er nooit op kunnen zitten en doordat hij ondervoed was was hij heel 'makkelijk/braaf' - gewoon geen energie om ook maar ergens tegen te protesteren. Dat heeft hij even flink ingehaald toen hij ineens weer eten kreeg dat hij kon verteren, en toen ging hij van braaf naar draak. 8-) Al die tijd voelde ik geen echte band met hem, zeker niet zoals met die pony met wie ik kon lezen en schrijven,want dat was toch echt mijn droompony... Aan de andere kant wist ik dat het bij mij sowieso altijd wel even duurt voor ik me echt ergens aan hecht, dus dat ik de eerste maanden geen band met hem voelde maakte me ook niet bang.

Het duurde bij [***] door zijn hele voorgeschiedenis sowieso al heel lang voor hij überhaupt zichzelf terugvond, en toen pas begon ik ook echt een band met hem te voelen. Dat duurde sowieso wel een maand of 5 a 6, en vervolgens raakte hij kreupel en rende daar drie maanden lang steeds weer doorheen als hij bíjna beter was dus toen kon ik hem ook wel wat aandoen, :x maar toen hij weer beter werd en we eindelijk echt ontspannen samen konden trainen zonder lichamelijke of geestelijke problemen bij hem (en zonder dat ik me daar steeds zorgen over hoefde te maken) toen voelde ik echt wel een band met hem. Ik denk dat ik het toen ook pas echt durfde te voelen.

Als ik jouw verhaal zo lees dan is de klik er wel met het paard voor zover je hem nu kent. Maar je hebt hem nog maar 2x gezien. Als hij je onder het zadel en op de grond een vertrouwd gevoel geeft en hij lijkt ook bij jouw toekomstige doelen te passen, dan zou ik zeggen dat je goud in handen hebt; meenemen dat paard, er gewoon 6 maanden elke dag voor zorgen en dan komt die band er vanzelf wel. :)

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:59

Ik geloof niet in een 'klik' op het eerste gezicht. Natuurlijk kun je een paard mooi vinden, kan hij aan al je eisen voldoen en kan hij in eerste instantie perfect lijken. Dat zijn ook de dingen waar je je aankoop op baseert.
Een band krijgen met een nieuw paard kost nou eenmaal tijd. Jullie moeten elkaar leren kennen en vertrouwen in elkaar krijgen. Met je vorige paard heb je dit waarschijnlijk ook op moeten bouwen en was het er ook niet op de eerste dag.
Als ik jouw verhaal zo lees ben je enthousiast over dit nieuwe paard en lijkt het de juiste aankoop voor jou. Ik zou er voor gaan en erop vertrouwen dat je met dit paard ook echt wel die band/klik gaat voelen, maar geef het de tijd.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 10:38

Het doet me goed jullie antwoorden te lezen :)
Toch fijn dat er ook mensen zijn die hetzelfde gevoel als mij hadden en waar het bij is goed gekomen :)