O.......nee he! Hoefsmid bij Oliva

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 21:13

Gisteren is dus de hoefsmid geweest om Oliva haar hoeven te bekappen, en ik vond ze mooi kort, maar nu kwam ik vandaag bij haar en toen zag ik tot mijn schrik dat ze kreupel is!!!!!
Zou het kunnen zijn dat de hoeven een beetje te kort bekapt zijn?
En is dat ernstig?

Zit er eigenlijk best wel mee, sinds ik haar heb is ze nog nooit kreupel geweest en ik vond haar vandaag zo zielig Verdrietig

[edit:BartVB]Titel aangepast[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-06-16 11:47 ]</font>

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 21:23

Kan best hoor, dat ze gewoon wat te kort zijn, maar van te kort bekappen kunnen ze ook hoefbevangen raken. Let er dud goed op dat hij niet in de bekende stand gaat staan, achterbenen ver onder de massa en daarop leunen, voorbenen voor zich uitgestrekt.
Waarschijnlijk is dit niet hoor, zolang hij deze verschijnselen niet vertoond, gewoon een paar dagen afwachten en zoveel mogelijk op het zachte lopen. suc6

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 21:27

IJsco is in de winter ook een dagje kreupel geweest. Er lag sneeuw in de wei en de hoefsmid was de dag ervoor geweest dus kennelijk was alles wat gevoelig.
Denk dat het morgen wel beter gaat hoor.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 21:31

Jasmijn, kunnen ze daar hoefbevangen van raken????
Hoe kan dat dan?
Haar hoeven zijn niet warm ofzo!!!


O, oliebol ik hoop maar dat ze morgen weer beter loopt!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jacqueline op 2001-06-15 21:32 ]</font>

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 21:51

wat je kan doen is de hoefen koelen en dan kijken hoe dat gaat. en hoefbevangen dat gaat niet zo snel

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 21:54

Gelukkig dat het dan nu begint met regenen, dan zullen haar hoeven toch ook wel koelen, en ze zijn niet warm overigens......dus nu maar hopen dat het morgen over is Verdrietig

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:01

hee Jacq, erg klote!!
'Toevallig' ( erg genoeg) heb ik dus vorige week t zelfde meegemaakt ( had ik ook ergens opgeschreven, bij fjordnet denk ik): mijn smid is ook geweest en daarn alipe ze dus niet zo makkelijk. Niet niet kreupe, maar ook zeker niet soepel en goed. Ook wilde ze niet meer echt actief lopen of darevn, dat zegt bij haar genoeg..
Bij jou lijkt t nog een tikkiie erger.. koud water wil weleens helpen de pijn te evrzachten, verder kun je er niets aan doen, behalve rustig wachten tot ze weer 100% rad loopt, dus niet lopen/rijden met haar, maar dat spreekt voor zich.
je moet gewoon wachten tot de hoeven weer iets gegroeid zijn en de pijn/gevoeligheid dus minder wordt..
Jij hebt t dus ook niet gezien toen de smid er nog was..? Niet dat er dan nog iets aan te doen is, maar goed..
Ik liet haar in 't begin altijd ff voorlopen, sinds een tijde doen we dat eigenlijk niet meer en gaat ze zo de wei in. En na een tijdje zie je dat dan..
Ik zei zelfs nog 'niet te ort', omdat ik haar over 2 weken wil laten beslaan, ivm rijden en keuring enzo.. Boos!

Erg irritant dit soort dingen he!!
heb jij je smid nog gebeld..?
( ik vorige keer wel gedaan,is 1 keer eerder al voorgekomen namelijk, maar heeft verder weinig zin helaas)
Hoop voor je dat t snel de betere kant op gaat!
scheelt wel wat dat t nu nat is ( hier althans), dat scheelt nog meer scheuren en brokken..

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:04

oeps, tegelijk getyped..
sorry voor de vele tikfouten, ik zit weer 'ns in t halfdonker te typen..
Ja, natte bodem scheelt wel hoor Lachen !
maar na 1 dag al beter..? daar zou ik niet op hopen, duurt meetal wel een paar dagen sowieso ( afhankelijk van de 'schade', maar als ze u echt kreupel loopt is t erg zat..)
Ik denk dan altijd zo, beter een dag te lang gewachte dan een dag te kort met werken..
( ofwel, ik heb nog steeds niet gereden met d'r)
ben benieuwd hoe t verder gaat met Oliva!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 22:18

Gisteren toen ik haar terug in het land zette toen liep ze nog gewoon Lachen .

Ze is gewoon heel stijf op 1 voorbeen.

Maar ze jaagt nog wel de andere weg bij het eten, dus daar heeft ze de fut nog wel voor Verward

Nou ik wacht wel af, en dat ik een paar dagen niet kan rijden dat vind ik niet erg, ik vind het veel belangrijker dat het haar geen pijn doet!!!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:45

dit had tink ook na de vorgie keer dat de HS was geweest.diezelfde dag was er niks an de hand maar de volgende dag was ze kreupel.pip noemen ze dat bij ons op stal(pijn in de poten)komt door te kort bekappen en nu voelt je paard het leven te direct aan de grond wardoo het zeer doet.als het met een weekje niet over is dan moet je wel er iemand naar laten kijken

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:52

oh, 1 been.. in hoevere loopt ze kreupel dan? een beetje of echt 'hinkelen'..?
leorna liep dus meer gevoelig en taai, niet zichzelf zeg maar.
maar gisteren met uit de wei halen draafde ze aan( doe ik tegenwoordig los, door een longeer zweep mee te nemen en als een kudde 'vee' bijeen te drijven richting hek Lachen., voorg=heen deed ik dat aan touw, maar dan moest ik 2 x naar t eind van t land lopen omdat ze niet met elkaar meelopen omdat ze eten hebben haha.. )
en dat zag er niet onregelmatig uit Lachen ik blij.
Ze loopt veder nog steeds wat 'taai', maar dat onregelmatige lijkt nu een eind weg.

Als het zo doorgaat en ze beiden verder gezond blijven, zie ik ons al lopen in Dordt over 6 weken Lachen

je merkt het idd wel aan je paardje of ze verder zichzelf is ja/nee, Roy is en stukje minder 'baas' als hij zich niet goed voelt, dat zie je zo!
Dus Oliva is ook de baas over de kudde..? Shets kunnen nog weleens brutaal zijn, maar die van jouw hebben dus heilig ontzag voor baasje fjord *LOL* ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:57

mijn smid waarschuwt altijd dat het mogelijk is dat ze na het bekappen wat kreupel kan zijn.
Het schijnt dus vaker voor te komen, maar honey heeft het nog nooit gehad

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 23:09

heb je dat afgeklopt, stef?!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 08:02

Ohhhh fijn he? lottie is nog nOIIIIIIIIIIIIIT gevoelig geweest maar mijn smid laat hem altijd een tikkie langer.
Die kon pas laat komen na de MKZ en hij had een lipje omhoog met een scheur dus gevraagd aan een andere smid of ie dat stukje even wou bijvijlen omdat ik bang was dat het verder scheurde Tja van 14.00 tot 16.45 gewacht en toen was ik nog niet aan de beurt dus ik heb gezegd laat maar.
2 dagen later was ie voor Lot terugv gekomen en had 'm maar meteen helemal bekapt!!!!!!!
je raad het al veeeeeeeeeeeel te kort en schots en scheef Hij staat zelfs scheef op z'n voeten en loopt heel kort zelfs in de bak niet kreupel.
hij is zo scheef bekapt dat aan de ene kant hij de witte lijn zelfs wegheeft gehaald zo kort dat er geen ijzers onder kunnen.
ergfijn hoor ikke woest.......
maarja weer een lesje geleerd nooit iemand anders dan je eigen smid erbij halen.....

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-01 18:58

Dat was dus het probleem bij Oliva die hoeven waren gaan scheuren en toen heeft hij ze denk ik toch wat korter gekapt, zodat de scheuren merendeel weg waren.

Vandaag liep ze al iets beter, het is precies wat Madelein zegt, heel stijfjes, heel kort lopen (net alsof ze op eieren loopt), maar ze ging wel in de aanval (draf) op de shets af!!!!
Heb het vandaag toch maar een afgespoten met water (baat het niet dan schaad het niet).
Als ze heel langzaam loopt dus al grazend dan loopt ze gewoon.
Nou morgen weer een dag en dan maar weer ff kijken hoe het gaat!!!

Ik had overigens dezelfde smid als altijd, maar het is natuurlijk wel rot, maar het kan denk ik altijd wel een keertje gebeuren toch????