Dit moet je gewoon ff lezen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Dit moet je gewoon ff lezen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 12:23

Hallo allemaal!
Ik schrok er een beetje van toen ik ergens las dat het niet goed meer ging met het gelderse paard!
Nou ik heb er zelf 1, zoals sommige al weten, hij heet Osiris en is echt super lief! Ik heb hem 2 jaar geleden gekocht en toen had hij al 1 L wedstrijd gelopen. En omdat ikzelf al M2 was geweest moest we dus L starten. Osiris was 4 toen ik hem kocht. Ik had 1 wedstrijd gereden, dat was in Wezep een selectie wedstrijd en had metteen 169 punten en een eerste plaats Pling , Ik was er heel blij mee want ik ben wel uitgelachen hoor omdat ik een 'tuiger' had gekocht! Boos! .
Toen kwam de MKZ en heb ik alleen thuis kunnen rijden net als jullie!
Maar na een paar maand mochten we weer en toen was er de L1, regelmatig reed ik wedstrijden waar ik Nimber leerde kennen in Apeldoorn!
Elke wedstrijd was er wel een winstpunt en Osiris werd steeds gespierde!
Je moet trouwens wel weten dat het een volle broer van Laurenz is en een half broer van Parcival, hij lijkt heel veel op Laurenz alleen geen bles.
Nu twee jaar verder is Osiris 6 jaar en zijn we al Z1!!!! *LOL*
Alles hebben we vol gereden!
Ik ben erg trots en we zijn nog lang niet klaar en blijven hard trainen! Ik heb nog maar 1 jury gehad die het maar een tuiger vondt, maar die kerel is al oud en iedereen heeft een hekel aan die kerel. Natuurlijk is het pittig in de Z1 en moeten we ons goed bewijzen, maar dat moet iedereen!
Ik zeg altijd maar 'wie het laatst lacht, lacht het hardst.
Ik ben vast niet de enige die, zoals andere zeggen, een paard heeft die anders is en die niet geschikt zijn voor het zwaardere werk.
DE AANHOUDER WINT!
En het belangrijkste is dat je plezier houdt in je hobby en dat heb ik zeker met mijn paard!!!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:55

Hehe gelukkig heb jij veel plezier met je tuiger ik ook met mijn Platpoot.
Jullei doen het super volgende week weer samen?
Ik ben niet zo'n held als jij bent, Ik durf nog niet over maar ga in maart Z1 starten heb ik maar besloten (hehe maar ik mag terugkrabbelen toch?)

Net als de gelderse zijn de groningers ook zo zeldzaam echt heel erg jammer want ze zijn zo leuk en braaf.
Maarja ik heb half bokt al bestookt met 'platpootjes zijn cool' actie *LOL*

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:13

Jajaja ... die zijn cool joh! Ik vind tuigers de mooiste paarden, die zijn zo mooi rechtop gesteld hé!!!!! Echt ... W@W! Dus niets van aantrekken! Ik heb wel een afgedankt vuilbak veulen ('r moeder was voor slacht bedoeld) en een "platvoettinker" ... Maar waag het niet ze de grond in te boren, t'zijn mijn schatten, en daar kan niemand iets aan wijzigen hoor! Gewoon denken van 'elk z'n smaak, en de mijne is de beste'!!!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:31

sonjabelgium schreef:
Jajaja ... die zijn cool joh! Ik vind tuigers de mooiste paarden, die zijn zo mooi rechtop gesteld hé!!!!!


Een gelderse is geen tuiger.
De gelderse heeft samen met groninger aan de basis van het huidige KWPN gestaan.
Dat is in de loop der tijd opgesplits in 3 fokrichtingen:
- het rijpaard (gekruist met o.a engels volbloed en duits en frans bloed)
- het gelders paard (werd eerder het basispaard genoemd)
- het tuigpaard (gekruist met hackney en sadddlebred)
De groninger is op een gegeven moment over gegaan op een eigen stamboek omdat ze door het KWPN onder de mat werden geveegd en er nog maar een handje vol van waren.
Ook het gelders paard is bij het KWPN een beetje een ondergeschoven kindje Boos!
Momenteel krijg je van het ministerie van landbouw en visserij zelfs subsidie als je zuivere gelderse of groninger houdt/fokt omdat ze zo zeldzaam zijn.
Ze vallen ook onder de stichting van het zeldzame huisdier.

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 13:39

Een gelderse is zeker geen tuiger, maar omdat die jury dat een keer zei 'het is maar een tuiger' ik sta daar boven dus maken we er een grapje van.
Maar Nimber jij gaat het toch ook goed doen de volgende keer?
De vorige keer had je toch ook een winstpunt, je moet het altijd positief bekijken, toch?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 14:16

ach zeikers heb je overal daar moet je niet op letten. ik persoonlijk zou geen gelders paard kopen. aslhoewel ik net heb geleerd dat aktion behoorlijk veel gelders bloed zou mee dragen, dus zou het wel in exel zitten, maar goed laat haar natuurlijk niet voor niets dekken door een arabier Haha!
ik zal er nooit wat van zeggen hoor. ieder zijn eigen paard toch

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:22

Ik heb ook een vol kwpn tuigpaard en ben er nog trots op ook.. Als ik zie hoe mijn mannetje kan lopen dan sta ik echt te genieten..
Hij is pas 3,5 en ben net met hem begonnen maar hij is top.. En ook onder het zadel leuk te beleren..Ik hoop ook ooit met hem op de wedstrijden te kunnen lopen en mijn tuigertje te kunnen showen...Laat de rest maar kletsen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:25

Tussen een gelder en een tuigpaard zit veel verschil hoor! helemaal de moderne gelderse paarden zijn erg rijtypisch gefokt.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 08:36

In mijn tuigpaard zit veel gelders bloed... Maar de gelderse paarden worden inderdaad ook veel gebruikt in de lijnen van dresuur en springsport.

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 20:14

Ik ben er ook erg blij mee! Dat is 1 ding wat zeker is, ik ben net klaar met rijden en hij liep weer zo lekker. Ik spring ook met hem, hij kan het alleen beter dan mij....