dressuur=mode?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:19

Nee, deze uitspraken herken ik dus niet, want zolang als ik tussen de paarden loop -en dat is zo'n beetje mijn hele leven- is dressuur altijd de hoofdmoot geweest, waar ik ook kwam. Dressuur is de basis van alles en dat is het altijd al geweest. Er wordt echt al heel erg lang dressuur gereden, toch zeker al tig eeuwen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 10:41

Dressuur heeft wel een iets ander doel dan springen, daar zit ook nog een enorm verschil. Wat betreft het gevoeliger zijn van de springruiters, in elke tak van onze sport kom je gevoelige en ongevoelige ruiters tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:10

Het verschil tussen dressuur en springen mbt de wissel is dat in de dressuurbaan deze wissel aan een aantal technische eisen moet voldoen en in het parcours niet. In het parcours wordt niets anders gevraagd dan in een keer aan de andere kant van iedere hindernis te komen in de juiste volgorde en zonder balken af te gooien, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:49

Zo was er gisteren bij ons een springruiter die inreed op een andere (dressuur) ruiter omdat meneer vond dat hij voorrang had. Helaas is dat andere paard nu wel kreupel. De excuses zijn inmiddels gemaakt. Die springruiter had echt ooit maar 1 keer een dressuurwedstrijd gereden en was niet op de hoogte van de algemene rijbaanregels. Hoe hij dat ooit gedaan heeft op een losrijterrein voor het springen, mag Joost weten.

In het algemeen vind ik dat de stijl waarmee springruiters rijden in veel gevallen niet erg meevalt. Met korte beugels kun je ook rechtop zitten, dat is helemaal niet onmogelijk. ALs je met die korte beugels niet in evenwicht op je paard kunt zitten, dan is er iets niet goed aan je zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:21

Ja hoor, ik heb genoeg uren in het springzadel doorgebracht. Iets naar voren zitten kan ik nog inkomen, maar er wordt hier gezegd dat het normaal is om krommer op je paard te zitten, dat lijkt mij wel kwalijk. Bij mij op stal staan heel veel springruiters en die rijden allemaal met een springzadel en kunnen bijna allemaal netjes zitten, uitzonderingen zijn er altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 21:39

Om maar even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag. Dressuur zelf is dus geen modeverschijnsel, het is letterlijk ouder dan de weg naar Rome en dressuur zal ook zeker blijven. Binnen dressuur, of africhtingssystemen zie je wel modeverschijnselen opdoemen zo nu en dan. Naast alle modische stromen, blijft altijd nog de klassieke africhting. Dus nee, dressuur is geen modeverschijnsel, hetgeen mensen ermee doen, soms wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 148 bezoekers