Wervels rechtzetten?? Uh....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:56

napoleon"]
[quote="Fitzroy schreef:
Ik ben het dus niet met je eens, en het levende voorbeeld daarvan is Fitz. Ik heb zijn ruggegraat voor en na de behandeling gevoeld en het rijden voor en na de behandeling en beide dingen zijn een wereld van verschil.


Dat is niet de ruggegraat die je hebt gevoeld maar het bovenliggende kapsel. Bij een paard kan je namelijk niet de wervels voelen zoals je dat bij de mens voelt. De wervels liggen namelijk veel dieper. Je hebt dus waarschijnlijk kapsel of bindweefsel gevoeld maar geen wervels!
[/quote]

Je voelt onder de huid en weefsels de doornuitsteeksels van de wervels zitten! Net zo goed als je dat bij je eigen rug en hals kan voelen kan je dat bij een paardenrug voelen!



fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:59

Volgens mij hoort dit eigenlijk bij medisch Verward

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:27

Tijd voor een korte anatomieles
gevonden op: http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/lag ... chten.html

Bewegingssegment

Om een beter inzicht te krijgen in het functioneren van de rug nemen we als voorbeeld een bewegingssegment. Onder een bewegingssegment verstaan we twee wervels die met elkaar verbonden zijn via de tussenwervelgewrichten of facetgewrichten. Tussen de wervels zit de tussenwervelschijf en aan de zijkant hebben we de zenuwbaan die vanuit het ruggenmerg loopt. De facetgewrichten vormen de verbinding tussen de wervels en zorgen ervoor dat de wervels ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Net als andere gewrichten in het lichaam zijn deze gewrichten gevoelig voor artritis en artrose. De tussenwervelschijf zit tussen de wervels en heeft als belangrijkste taak de schokdemping binnen de wervelkolom te regelen. De zenuwbanen tussen de wervels geven onder in de rug de informatie door vanuit de benen naar de hersenen. Pijnklachten in het been kunnen veroorzaakt worden door irritatie van de zenuwbaan.



De instabiele rug

Het is niet helemaal duidelijk waar de pijnklachten onder in de rug vandaan komen. Het is niet alleen de tussenwervelschijf die een rol speelt maar ook de facetgewrichten of de tussenwervelgewrichten spelen een rol met daarnaast de irritatie van de zenuw. Op het linkerplaatje ziet u een bewegingseenheid waarbij de tussenwervelschijf is versmald en er een irritatie is van het tussenwervelgewricht. De zenuw komt in de knel en het is afhankelijk van de druk op de zenuw en van de bewegingen in dit bewegingssegment in hoeverre u hiervan hinder ondervindt. Daarnaast kunnen de veranderingen in deze bewegingseenheid ervoor zorgen dat de ene wervel ten opzichte van de andere wervel gemakkelijk verschuiven kan. Er ontstaat een instabiliteit die de zenuw kan prikkelen. Afhankelijk van de sterkte van deze prikkeling voelen we de pijn of alleen in de rug of uitstralen naar de beide benen. De uitstraling komt zelden verder dan de knie.

Dit komt dan wel uit de humane anatomie, maar de strekking van het verhaal lijkt me duidelijk.

Op diverse sites kwam ik bovendien de waarschuwing tegen dat met name bij krachtsporten bijvoorbeeld het risico van verschuiven van rugwervels bestaat, als de spieren te sterk ontwikkeld worden en teveel kracht op de wervels komt.

Helaas heb ik nog geen site gevonden waar een en ander echt duidelijk genoeg op een rijtje staat..........

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:47

Napoleon daar ging het me niet zozeer om, maar om aan te geven dat het niet klopt wat Pril zegt dat de wervels nauwelijks van hun plaats kunnen.........

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 01:56

Het principe is hetzelfde, alleen is het gedeelte van schoft tot aan bekken bij paarden stugger, maar zeker niet onbeweeglijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, Adrija, afkepieteke, CairnTerrier, Cjuan, Dancer, FenrisLoki, friendly, Hanjan, Happy16, Jihama, KaasSouffle_, Lisewiesje, LotusT, nafkedemi, Patriesje, Sjors050, Swift, Syb_sem, SylS, Vagabondo en 161 bezoekers