Los bijgezet longeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Los bijgezet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 21:40

Ik las eens op bokt over los bijgezet longeren. Ik was gisteren aan het longeren, dus ik dacht laat ik dat eens proberen...
Dus lange lijn eraf, nou echt super!!!! Reageerde super op m´n stem en lichaamstaal (freestyle). Dit kan ik iedereen aanraden om eens te proberen! Het paard loopt op zijn eigen benen en lekker relaxed! Lachen

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:17

Mijn merrie was altijd zo braaf met longeren dat ik haar op een gegeven moment gewoon los in de (buiten) bak had lopen en toen ik met stemcomando's begon, mevrouw zo braaf was dat ze in een keurige volte om me heen begon te lopen.
Nu doe ik het veel vaker, lekker los, zij blijft keurig op de volte (ik hoef dus niet een gedeelte van de bak af te zetten) en reageert perfect op mijn stem.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:06

Dat vind ik dus écht onverstandig. Als je een paard hebt waar je een kanon naast kan afsteken, dan nog misschien (en in een kleine roundpen) maar een 'gewoon' paard in een normale bak vind ik link. Waarom? Die longeerlijn zit er niet voor niks.. ik heb wel eens paarden die ineens denken een spurt te moeten gaan maken, nou ik moet er niet aan denken dat die de bak rondcrossen zonder lijn... pfoeh. Dus ik zou het vooral niet iedereen aanraden, voor het egval het gemiddelde bokt-penny-meisje denkt iets leuks te kunnen proberen.

De dingen die jij opnoemt kan je ook voor elkaar krijgen mét longeerlijn. Als je goed longeert loopt je paard al op zn eigen benen. Lichaamstaal komt ook over mét lijn, en nogmaals, die is er niet voor niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:49

Ik ga helemaal met Laura mee. Waarom zou je de lijn er afhalen? Als je een beetje kunt longeren is die lijn absoluut geen belemmering voor je paard.
Ik 'longeer' zelf zonder bijzets of wat dan ook maar zeker wel met een lijn er aan. [nu longeer ik niet om te trainen maar alleen voor de ontspanning van mijn paard] Zo hou ik toch nog een beetje controle over mijn paard. En als hij een keer in een kuil stapt [en dat is niet ondenkbaar op het terrein waarop ik moet longeren ] dan kan hij zelf zijn eigen balans vinden omdat hij niet wordt gehinderd door bijzets.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:50

Ik doe het regelmatig, als ze een sprint wil trekken doet ze het aan de lijn ook wel, maar ze gaat niet echt heel hard. De kans dat ze ergens achter blijven hangen is net zo groot als met lijn. Ik zie het probleem niet zo, met een echte zenuwpees zou ik het niet doen. Mijn Haf is dan wel niet kanonproef, maar als ik haar los in de bak laat lopen kan ze ook gaan rennen.

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 21:08

Ik ben het eens met Miran. Ik longeer altijd met lijn, maar ik dacht laat ik het eens proberen, daar is toch niks mis mee...
De eigenaresse van dit paard longeerde eerst met dubbele lijnen, dat was een stuk linker, het paard werd helemaal para van die lijnen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 08:27

Los longeren zonder iets vind ik geen punt, maar door je paard bij te zetten en dan de lijn eraf te halen geef je wel tegenstrijdige signalen. Als in 'je bent los, ga je gang' maar aan de andere kant moet ie wel zn hoofd naar beneden houden. Met pessoa zou ik helemaal link vinden wbt de vele touwen waar ze in kunnen stappen als ze eens gek doen...

Als je paard niet geschikt is voor longeerwerk met dubbele lijnen; doe dat dan gewoon niet.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 08:46

Als ze eens gek doen aan de lijn hebben ze nog meer lijnen waarin ze kunnen staan. Los longeren zonder iets bestaat niet, dat is gewoon los gooien.
Sheril kan aan de lijn net zo raar doen als los, maar gedraagt zich meestal wel. Ik ga ook gerust los balkjes draven, gaat ook prima, maar veel paarden zullen dat niet aankunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:18

Miran schreef:
Los longeren zonder iets bestaat niet, dat is gewoon los gooien.


Ben ik niet met je eens. Als ik Mileen los in de longeerbak heb (geen lijn, geen bijzets) dan laat ik haar lopen waar ik wil, en in het tempo dat ik wil. Compleet met tempowisselingen binnen 1 gang.
Noem ik geen losgooien.


Waar ik wel bezwaar tegen heb is als iemand z'n paard bijzet en dan los in de bak gooit en het freestylen noemt. Met z'n kop vastgeknoopt kun je imo niet freestylen. Dat free is dan ver te zoeken....

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:23

Sonja"]
[quote="Miran schreef:
Los longeren zonder iets bestaat niet, dat is gewoon los gooien.


Ben ik niet met je eens. quote]

Ben ik ook niet met je eens. Je had Maddox gisteren eens moeten zien: vol wedstrijdterrein en hij in de paddock. Hij reageert super op mijn positie en lichaamstaal en is volledig op mij gericht. Stap, draf, galop, tempowisselingen in draf, omdraaien en naar me toe komen. Allemaal omdat ik dat aangeef. Dat is toch zeker geen losgooien!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:21

Dat wordt door veel mensen grondwerk genoemd. Voor mij komt dit heel dicht in de buurt van losgooien, is eigenlijk gelijk. Zodra ik midden in de bak sta moet ze op mij letten, op mijn lichaamstaal draaien enzo. Zelfde als ze met bijzetteugels of elastiek loopt. Als ik de longeerlijn eraan heb reageer ik zelf anders, omdat ik niet wil dat ze van me af draait.
Dit is hetzelfde als het verschil tussen een bijrijder en een verzorger, en tussen inrijden en zadelmak maken, iedereen geeft een eigen betekenis aan het woord dus een echte discussie is vaak niet mogelijk. Typisch Internetprobleem.
Losgooien is dus voor mij wel lopen, in het tempo en de richting die ik wil, maar zonder iets aan haar hoofd. Als ik niet in de bak verschijn, beweegt ze ook amper, en noem ik het in de bak zetten. Longeren is voor mij aan de longeerlijn, bijgezet. Zonder lijn, wel bijgezet, noem ik dus los longeren.
Rond laten lopen zonder bijzet en zonder lijn heeft voor mij niet veel meer met longeren te maken, longeren heeft imo met gymnastiseren te maken, grondwerk of wat dan ook met gehoorzaamheid, positiebepaling e.d. (en beiden met beweging).

De reden waarom ik vaak longeer zonder lijn of hoe je het ook wil noemen, is dat ze vaak beter reageert op me, ik merk dat ze met een lijn wat meer in haar mond gestoord wordt en omdat ze in de bak ook rechte lijnen kan lopen, in plaats van alleen maar met stelling te lopen.

Er heeft overigens ook niemand een bijgezet paard zonder longeerlijn laten bewegen freestylen genoemd. Als is dat ook weer een betrekkelijk woord, een paard in een roundpen of longeerbak (dus met een hek eromheen) is zeker niet 'free'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:34

Miran schreef:
Er heeft overigens ook niemand een bijgezet paard zonder longeerlijn laten bewegen freestylen genoemd. Als is dat ook weer een betrekkelijk woord, een paard in een roundpen of longeerbak (dus met een hek eromheen) is zeker niet 'free'.


What's in a name. Wat een fantastisch leven heb je eigenlijk he als je je daar druk om kunt maken Haha!
Qua freestyle; lees het bovenste berichtje dan nog eens Verward

Ben trouwens wel benieuwd hoe jij dan longeren met lijn maar zonder bijzets noemt, kan ik dat ook weer in m'n woordenboek erbij noteren Party!!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:59

Sorry, bovenste berichtje niet meer terug gelezen Bloos

Longeren met lijn zonder bijzet ofzo: rondslingeren. Heeft voor mij alleen de functie beweging geven, kan zonder lijn ook. Heb ik geloof ik 2 keer gedaan, als er iemand anders ook wilde longeren, anders gaat ze gewoon los.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:14

Als ik ga longeren zonder lijn doe ik dat alleen in de longeerbak. Of ik er dan een lijn bij heb of niet maakt niet uit: longeerbak is toch afgezet dus met of zonder lijn is de volte hetzelfde. Zonder lijn vraag ik ook overgangen, balkjes draven etc. etc.. Eigenlijk geen andere zaken als met lijn. Heel soms zet ik er dan een bijzet op (vnl chambon) en met of zonder lijn maakt dat dan ook geen verschil.
Als ik ergens ga longeren waarbij er geen duidelijke volte is afgezet ga ik wel longeren met lijn.
Overigens vind ik freestylen iets totaal anders als 'longeren zonder lijn' en als ik een paard 'los gooi' dan doe ik weer iets anders.