Kan het goedkomen tussen mij en mijn paard..?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Kan het goedkomen tussen mij en mijn paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 13:26

Ik heb een ijslander Tindra, zoals jullie waarschijnlijk wel weten Lachen
Zij staat nu al een tijdje te koop, omdat het niet klikt tussen haar en mij. Het grootste probleem is eigenlijk dat ze een leider nodig heeft, en ik dat niet echt voor haar ben. Ze loopt gewoon over me heen, stopt niet als ik dat wil enz...
Ik had de hoop gewoon opgegeven dat het nog wat zou worden tussen haar en mij.
Maar nu zijn er een aantal mensen die zeggen dat het best wel goed zou kunnen komen tussen Tindra en mij, ik zou dat heel intensief moeten gaan lessen enz...
Ik wilde daar eerst niks van weten, was Tindra gewoon helemaal zat en had geen zin om het weer te gaan proberen met haar.
Maar nu denk ik ineens... misschien kan het écht goedkomen, kan ik met Tindra om leren gaan, en 'leren' om op haar te rijden.
Hebben jullie ervaring met zulk soort dingen..? Dat het eerst absoluut niet ging met een paard, en na veel lessen e.d. wel..?? (ik moet er wel bijzeggen dat ze erg koppig kan zijn, en dat ik echt geen held ben Haha!).
Of is het onbegonnen werk, en kan ik Tindra beter gewoon wegdoen, en een rustiger paardje kopen..?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen..?

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 13:52

Ik heb een fries die ook niet makkelijk is en waar je consequent mee om moet gaan.
Ik ben hier mee ook veel problemen tegen gekomen maar volg lessen en veel advies van anderen op en hoop zo samen met haar te groeien en sterker te worden en een kwestie van doorzetten maar ik weet niet hoe lang en wat jij geprobeerd hebt het is natuurlijk veel geduld en niet binnen een paar maanden klaar.
Van lessen wordt jij ook beter en leer je ervan en wordt je zekerder dus op zich geen slecht idee.
En vaak ligt het probleem bij jezelf .ben je streng en consequent,als ze iets doet wat niet mag en daardoor jouw aandacht vraagt er niet op reageren en tonen dat jij de baas bent, maar bv. geen machtsspelletjes spelen.
Als je een rustiger paard koopt dan heb je nog hetzelfde probleem denk ik want ook dat paard zoekt uit hoever die kan gaan en zal kijken of die de baas kan worden dus mijn advies is werk aan jezelf.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 13:57

Het eerste half jaar ging het heel slecht met smiles en mij, ik heb vaak genoeg gezegd, nu ga je weg. Nu kan ik echt niet meer zonder hem, eerst was ik ook veels te lief terwijl hij een duidelijke leider nodig heeft. Ik zou zeggen veel gaan lessen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 14:15

Uit je berichtje krijg ik het idee dat je je niet helemaal vertrouwd op haar voelt en dat voelt zo'n beestje natuurlijk ook. Zeker als ze toch al een beetje dominant zijn nemen ze dan al snel de leiding over!
Het kan met goede begeleiding best helemaal in orde komen, maar je moet wel goed bedenken of je het echt wilt. Het zal moeilijk worden en als je gevoel uitgaat naar een rustiger paardje zou ik er toch nog eens goed over nadenken...Je kunt haar wel leren rijden(aanvoelen en voor dat er iets niet goed gaat al ingrijpen), maar haar karakter kun je niet veel veranderen(ze zal wel braver worden, maar een rustig dier zal het waarschijnlijk nooit worden)!

Succes!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 14:15

Tja moeilijk .

Natuurlijk kun je onder de juiste begeleiding eraan werken.
Maar dat betekent dus eigenlijk dat er aan je eigen karakter gewerkt moet worden , de ene persoon is van zichzelf nu eenmaal heel duidelijk en consequent en een ander heeft dat absoluut niet in zich.

Je kan het leren , er les in krijgen , maar als het niet in je karakter zit....
dan blijft het lastig.

Je moet er wel achter staan en je lekker voelen in de omgang met je paard natuurlijk.

Wil je er echt voor gaan en leren "een ander mens" te worden bij je paard , of wil je een paardje waarmee je zelf uit de voeten kan , zonder dat je daarbij de hulp van een ander nodig hebt ?

Zo zou ik bv. nooit een heel erg sloom paard willen , dat ligt mij gewoon niet .
Een ander moet weer niks hebben van een stevige dwarse hittepit...

En bv. mijn Rena is ook een diertje dat een leider nodig heeft die haar beschermt en het beste met haar voorheeft , maar wel consequent en duidelijk is.
Heeft ze dat niet dan is ze zelfs redelijk gevaarlijk in de omgang , omdat ze dan erg angstig is....

Dus een tuttelig , afwachtend baasje zou nooit iets voor haar zijn , je moet toch zelf al een bepaald karakter hebben om zo'n diertje te waarderen , en of je dat via lessen kan leren Verward

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 14:29

Heel erg bedankt voor de reacties.
Ik moet idd mezelf veranderen wil ik goed met Tindra om kunnen gaan. Ik ben vrij onzeker en terughoudend, en Tindra loopt daarom gewoon over me heen.
Ik durf ook eigenlijk niet zo goed meer op haar te rijden (moet namelijk meteen de weg op, want ik beschik niet over een bak). Ze staat nu ook niet bij mij, maar bij een vriendin van me. Zij rijdt op Tindra, en dat gaat super, Tindra luistert heel erg goed naar haar.
Ik wilde Tin eerst absoluut niet houden, was het helemaal zat. Maar vandaag is het precies een jaar geleden dat ik haar voor het eerst zag, en dacht 'dit is mijn droompaardje'. Dat gevoel komt nu ineens een beetje terug... Ik heb haar niet voor niets gekocht, vond haar echt helemaal te gek.
Tja, en als het écht goed kan komen, dan wil ik het misschien wel proberen. Ik heb een aanbod van een ijslanderstal gekregen, om Tindra daar neer te zetten, en dan heel vaak te komen en intensief te gaan lessen. Ik wil dat misschien wel, maar het kost wel veel tijd, geld en energie, en daarom wil ik zeker weten dat er een kans is dat het goed komt.....
Tjonge.. wel moeilijk om over zoiets te beslissen.. want ik weet niet waar ik goed aan doe (en wat goed is voor Tindra).
Nou ja, ik zal er in ieder geval nog eens heel goed over na gaan denken.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 14:37

Kijk , je moet het niet proberen , maar DOEN.

Dat is dus die afwachtende instelling die zo fout is , dat is precies wat je dus niet moet hebben bij een stevig paard Lachen

Als je denkt dat je op de juiste manier kan leren omgaan met haar , en daar ook achter staat om dat te gaan doen , dan moet je er helemal voor gaan.
Dus vastberaden en duidelijk , afwachtend is heel fout Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 14:57

heb je je wel eens in natural horsemanship verdiept? daarin leer je hoe paarden in de natuur met elkaar omgaan, en als je je dat weet en jezelf ook zo gedraagt tegen je paard, snappen jullie elkaar en kun je hem misschien de baas

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 14:58

pmarena schreef:
Kijk , je moet het niet proberen , maar DOEN.

Dat is dus die afwachtende instelling die zo fout is , dat is precies wat je dus niet moet hebben bij een stevig paard Lachen

Als je denkt dat je op de juiste manier kan leren omgaan met haar , en daar ook achter staat om dat te gaan doen , dan moet je er helemal voor gaan.
Dus vastberaden en duidelijk , afwachtend is heel fout Knipoog


Ja, je hebt idd wel gelijk.
Maar ik ben bang dat ik er straks veel energie (en vooral veel geld) in stop, en het wordt niks.
Maar áls ik ga lessen met Tin, zal ik me er voor 100 % voor inzetten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 14:58

Niets komt vanzelf! En als je iets wilt bereiken moet je er wel voor willen werken.
Toen ik Lois net had heb ik ook een periode bijna 5 dagen per week les gehad. De andere dagen ging ik longeren. Vrij snel werd dat afgebouwd naar 2 keer per week maar nu les ik nog trouw 1 keer per week.
Jij zult zelf moeten bepalen of je het er voor over hebt om serieus te gaan lessen of dat je dan toch liever je pony verkoopt.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 16:15

Het eerste dat in mij opkwam, was: 'ieder paard heeft toch een leider nodig". Dus ik denk als dat echt het probleem is, dat het met een ander paard niet beter of slechter zou gaan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 16:23

ey Ruth,

Zoals ik al eerder heb verteld (net nog op MSN) zijn Banjertje en ik het levende bewijs dat het goed kan komen... met hulp van Lynn en Marjan Apple, Marielle Lambregtse en Marianne Scherps zijn we eindelijk zover dat we echt lol maken en dingen SAMEN doen....

Sterkte met je beslissing!!!

Groetjes
Vera

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 16:27

in het begin ging het ook niet tussen Tos en mij, en toen zijn we na een paar weken rust weer op nieuw begonnen en nou gaat het hartstikke goed.
Stuur anders maar een Pb voor het hele verhaal Knipoog

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 16:41

Ik heb in het begin ook wel problemen gehad met mijn tinkie, maar door goede begeleiding en consequent optreden gaat het nu heel goed. Hij is een stuk rustiger geworden, je herkent hem haast niet meer terug. Als je meer wilt weten moet je mij ook maar even pb'en Lachen Maar geef gewoon de moedt niet op, als het uiteindelijk toch niet gaat kun je haar altijd nog verkopen, dan ehb je ook vrede met jezelf dat je alles geprobeert hebt.

Liefs Marjolein & Killian

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 16:41

ik zou hem houden, en er voor gaan!!het is ook goed voor jezelf om over je angsten heen te komen, en als je er veel mee hebt gelest zal je er zeker vooruitgang mee boeken!en dan voel je je wel trots!

ik heb op school een schoolpaard en het klikte niet echt, eigenlijk klikt het nog steeds niet helemaal, maar ik ben al best ver met hem gekomen!hij reageert nou op mijn hulpen en kan er bijna alles mee doen nou!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 21:08

Veel mensen zeggen dus dat het goed kan komen tussen Tin en mij. Maar... kan het niet zo zijn dat het gewoon niet klikt..? Dat het gewoon geen paard voor mij is..? Want er reed laatst iemand op haar waarvan ik vind dat ie goed kan rijden, maar hij had ook problemen met haar (vooral met het 'remmen', dat is ook mijn grootste probleem).
Jeetje, het is zo moeilijk om te beslissen wat ik wil. Want als ik haar houd moet ik er veel geld instoppen, en als het dan toch niet lukt.....
Nou ja, ik denk er nog wel even over. Deze week komen er mensen kijken, en als ze haar willen kopen (wat wel niet zo zal zijn) dan gaat ze weg....

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:42

Tuurlijk kan het goed komen! Nooit opgeven! Je moet gewoon consequent zijn en wat strenger. Als ze over je heen loopt ga je heel recht op staan en schreeuw je ofzo en maak je groot, daar schrikken ze wel van en dan hebben ze ook metten zoiets van:....ok....relax man...
Helpt meestal wel en als je boos bent geef haar maar een goede klap. Das beter dan 10 banketstaaf klappen. Anders gaat ze misschien denken van: 'ow god komt ze weer met haar banketstaaf klapjes'.
Maak maar eens duidenlijk dat JIJ de baas bent!!!
Heel erg veel succes!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:45

PB Tinkernikky eens, die weet hier veel van! En heeft trouwens dezelfde situatie meegemaakt, en dat is meer dan goed gekomen!!

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:29

Had ik met Baduh ook, die heeft nogal eens wat hengstestreken en begon de eerste maanden regelmatig te steigeren tijdens het longeren. Ik was altijd soft tegen manegepaarden maar ik weet dat je beter duidelijk kan zijn door een tik op zijn neussie of buik als twijfelachtig schreeuwen en vloeken en het soms maar pikken. Consequentie is zo belangrijk. En als je paardje dat in het wild zou doen zou hij keihard afgestraft worden door zijn kuddegenoten, en dat is geen tikje, dat is een beet of schop of zelfs buitensluiting waardoor hij de eerstvolgende prooi wordt van wilde dieren. Dat mag je best in je achterhoofd houden als ie over je heen wandelt want een tikje op de neus is daar niks bij hoor.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:45

Natuurlijk kán het goed komen tussen jullie maar als ik mijn eerlijke mening moet geven denk ik van niet. Jullie klikken blijkbaar niet wat betreft karakters en dan is het heel moeilijk om tot elkaar te komen. Jij kunt jezelf niet veranderen en je paard is ook wie hij is. Als het écht aan (een tekort aan) technische vaardigheden ligt kun je er natuurlijk wel veel aan doen, door les te nemen bij iemand die bij je past en veel te oefenen en te investeren in jezelf. Maar als jullie karakters niet passen is het vaak einde verhaal. En iemand beweerde hierboven dat een ander paard de oplossing niet is maar dat is echt onzin. Niet alle paarden zijn hetzelfde en er zal best ergens een paardje rondlopen dat kwa karakter beter bij jou past dan deze.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:52

Het kan goedkomen als jij je best er voor doet en er ruim de tijd voor neemt. Ik heb Kaminka na anderhalf jaar worstelen verkocht en iedereen gaf me groot gelijk: dit was een typisch mannenpaard en helemaal niet geschikt voor mij.

Na negen maanden slecht geslapen te hebben heb ik haar in niet zo'n beste toestand teruggekocht en nu gaat het wel goed. Mijn instelling naar haar toe is veranderd. Ik heb haar geaccepteerd zoals ze is en ga niet meer met haar vechten. Dat win ik niet, het is een karakterpaard. Ik moet mijn hersens gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen.

Het scheelt wel dat ik een ander paard erbij heb, dus het "moeten" is er een beetje af. De druk is eraf als het ware.

Ik ben nu heel erg blij dat ik haar weer in mijn bezit heb.

Maar goed, als jij het niet op kunt brengen om minstens 2 jaar (!!!!!) uit te trekken om beter met elkaar om te kunnen gaan, kun je haar beter verkopen en een minder dominante IJslander kopen. Daar moet je gewoon heel eerlijk in zijn naar haar en naar jezelf toe.

chleta
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:30

Hoi Tindra,

Die beslissing die je moet maken is erg moeilijk. Verward Waarschijnlijk heb je een paard met een erg sterk karakter. En dat vereist een consequente ruiter. Je moet leren hoe je met zo'n paard moet omgaan. Het nemen van lessen zal helpen je paard beter te gaan aanvoelen. Maar er komt een dag dat je alleen uit rijden met haar moet gaan. Jij zal beter moeten aangeven aan je paard wat je van haar vraagd. En als iets je niet aanstaat haar daar in verbeteren. Dat vereist heel veel van een ruiter. Als dat niet binnen jou bereik ligt zou ik toch opzoek gaan naar een ander paard wat jou en jij hem wel volledig vertrouwd. Je moet tenslotte eerlijk blijven en ook eerlijk blijven tegenover je paard.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 00:22

Ik had ook zo'n sterk-karakter pony, en ik heb 'r moeten verkopen na ook niet weinig geld er te hebben ingepompt zonder merkbare verbetering), het werd gevaarlijk. De bevestiging komt nu in die zin dat die meid met jaren ervaring en kennis ook al tegen de muur is aangelopen met haar ... ik heb dus duidelijk niet de verkeerde keuze gemaakt. Hopelijk bijt die meid door en zal haar kennis in haar voordeel spelen, en kan ze alsnog m'n pony opvoeden ... ik heb het heel moeilijk met m'n bewuste keuze haar weg te doen gehad, janken tranen met tuiten, want ze was ook m'n topkeuze (zelfs met 'r fouten!!!) - nu, twee weken na datum kan ik 'r naam zeggen zonder te janken, en ben ik héél gelukkig met een stom foto'tje van haar op 'r nieuwe verblijf ... het troost me te zien dat ze niet graatmager is of zo, ze hebben wel 'r manen afgewiekt (waren zo prachtig lang, maar je mocht er niet aankomen om te ontwarren) - maar op het einde van de rit telt dat zij zich gelukkig voelt ... en dat was ze hier niet bij mij.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 10:07

chleta schreef:
Hoi Tindra,

Die beslissing die je moet maken is erg moeilijk. Verward Waarschijnlijk heb je een paard met een erg sterk karakter. En dat vereist een consequente ruiter. Je moet leren hoe je met zo'n paard moet omgaan. Het nemen van lessen zal helpen je paard beter te gaan aanvoelen. Maar er komt een dag dat je alleen uit rijden met haar moet gaan. Jij zal beter moeten aangeven aan je paard wat je van haar vraagt. En als iets je niet aanstaat haar daar in verbeteren. Dat vereist heel veel van een ruiter. Als dat niet binnen jou bereik ligt zou ik toch opzoek gaan naar een ander paard wat jou en jij hem wel volledig vertrouwd. Je moet tenslotte eerlijk blijven en ook eerlijk blijven tegenover je paard.


Tindra is eigenlijk perfect. De enige die moet veranderen ben ik, en ik begin er steeds meer in te geloven dat dat wel mogelijk is.
Ik heb vrijdag op haar gereden. Een vriendin van mij reed mee op haar ijslander, en zij had Tindra vast aan een halstertouw, want helemaal los zag ik toch niet zo zitten. Ik merk dat Tindra op alles let wat ik doe. Als ik gespannen zit dan voelt ze dat, en gaat ze harder lopen. Ik moet leren om volledig te ontspannen als ik haar wil stoppen. En daar heb ik nogal wat moeite mee, maar volgens heel veel mensen valt het wel te leren. Ook moet ik leren om de baas over haar te zijn (ze loopt vaak gewoon over me heen, omdat ik veel te terughoudend ben en 'vergeet' om haar een tik te geven als ze niet luistert) maar ook dát valt te leren.
Ik denk er nu dus hard overna om haar toch te houden, want het is écht een superpaardje. Het probleem is gewoon dat ik gewent ben om te rijden op doorgereden (manege)pony's, waarbij je (bij wijze van spreken) gewoon aan de teugels trekt en ze staan stil.
Nou ja, als ik eruit ben wat ik met Tindra doe zal ik het zeker laten weten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:40

Tja ... Tindra is een echte IJslander, he. Met het bijbehorende vuur. Bedenk eens hoe super het kan zijn als je daarmee om leert gaan! Ik rijd nu zo'n zeseneenhalf jaar op IJslanders, en er is en tijd geweest dat ik ook niet zo veel kon met het IJslands temperament. Ik reed toen liefst op wat rustiger IJslanders, want de fellere liepen zo onder me vandaan. Maar nu ik zekerder in mijn rijden ben geworden, heb ik toch wel graag wat pit onder me, moet ik zeggen. Het is een kwestie van jezelf aanpakken, niet afwachtend rijden maar doorkomen als dat nodig is. Dat is niet zozeer een kwestie van fysieke kracht (heb je soms ook wel nodig) maar van de juiste dingen doen op het juiste moment. En lukt dat niet, dan is het zoals jij al zegt, je eigen afwachtendheid en onzekerheid die je dwarszit. Vage angstgevoelens moet je leren bezweren, je moet een beetje een no-nonsense-houding ontwikkelen. Moeilijk, maar dat lukt je echt wel als je gemotiveerd genoeg bent. Voordeel is dat je dit paard nu goed kent, je weet wat haar truukjes zijn, en dus kun je gemakkelijker leren die voor te zijn. Lesnemen zal heel veel kunnen helpen, want als je je rijtechniek kunt verbeteren, zal dat ook invloef hebben op je zelfvertrouwen.
Heel veel succes met je beslissing!