2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veranadautje
Berichten: 1298
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:32

GerdjeHoran schreef:
veranadautje schreef:
ts
als je de mogelijkheid hebt ze te onderhouden en je vindt de dieren op zich leuk zou ik zeggen waarom niet(in goed overleg met ouders enz.) maar zorg dan wel dat jij papieren met handtekening krijgt dat hij zo ook echt aan jou gegeven heeft en hij ze na 2 jaar niet terug komt halen.

maar bij twijfel doe het dan a.u.b. niet. zijn ze niet naar je wens laat ze dan staan je hebt een shet niet voor 1 jaar maar voor 30


over de mogelijkheid dat hij verder kan fokken. de pony's zijn al gedekt dus het maakt niet uit of je ze wel of niet neemt



mijn ouders vonden het echt heel erg leuk! ik heb duidelijk gevraagd hoe dat dan zat met papieren enzovoort en hij zei dat ze nu gewoon bij mij waren. de man van wie de wei is was er ook bij en dus getuige dat hij ze echt aan mij heeft gegeven. ik denk ook dat hij ze niet over een paar jaar terug wil hebben aangezien hij echt al heel oud is :Y)


was een tip. sucses met je beslissing(ze zien er in ieder geval leuk uit)

Gerdjee

Berichten: 1509
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:35

veranadautje schreef:
was een tip. sucses met je beslissing(ze zien er in ieder geval leuk uit)


is misschien wel een goede maar ik zie hem nooit en ik weet ook niet waar hij woont dus ik denk niet dat dat nog kan...

ze zijn ook heel erg leuk! erg nieuwsgierig en je kan gewoon bij ze gaan zitten als ze lekker in de wei liggen! <3

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:38

Ibbel schreef:
Citaat:


ja maar wat zijn daar ongeveer de kosten van?


Castreren: 150-200 euro per pony.
Chippen: 50 euro DA per pony
Paspoort: goedkoopste rond de 35 euro per paspoort



Casteren kan ook voor €75,- bij een zeer ervaren castreur.
En bij chippen vanuit stamboek, zit paspoort bij.
Bel nrps maar eens

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110919
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:40

Kunnen je dan ook zonder papieren chippen vanuit een stamboek? En bij welk stamboek zou ze dan moeten zijn?

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:41

Als je ze houdt en niet doorverkoopt, dan is het helemaal leuk/ gaaf.

Dan investeer je tenminste in de eigen dieren.
Nogmaals, ze zijn schattig en het zijn voor mij waardevolle wezens net als elk ander.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:46

Castratiekosten zou ik gewoon even bij een veearts opvragen (zit veel verschil in, per methode en arts) en paspoort via KNHS kost je het lidmaatschap en kosten voor het paspoort. Kun je ze voor bellen. http://www.nl-paardenpaspoort.nl/
Wat ze kosten...je verzorgt ze al een jaar of 4 dus wat ze nodig hebben zou je wel een beetje moeten weten ;)
Leuk hoor; het kost geld, maar het plezier is onbetaalbaar!

shetje73
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-10-14

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:52

Laten castreren door castereur scheelt je een hoop geld. Als je ze laat chippen bij stamboek zit paspoort albij in.
Als je ze graag wil lekker er voor gaan

Gerdjee

Berichten: 1509
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:55

wat leuk dat er ook veel mensen erg positief over zijn! ik ga het nog even met wat mensen bespreken maar zoals ik er nu in sta wil ik ze wel erg graag houden :D een vriendin van mij heeft een eigen dressuurstal dus daar krijg ik ook veel hulp en informatie van dus ik denk dat het goed mogelijk is

NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:02

Je moet een gegeven paard niet in de bek (mond) kijken ;-)

Je krijgt twee leuke gezonde shetjes en je hebt de ruimte, tijd en geld. Ik zie het probleem niet :)

En als ze apart van de rest staan na afspenen dan lijkt castreren me ook geen haast te hebben

Gerdjee

Berichten: 1509
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:06

NWDynamite schreef:
Je moet een gegeven paard niet in de bek (mond) kijken ;-)

Je krijgt twee leuke gezonde shetjes en je hebt de ruimte, tijd en geld. Ik zie het probleem niet :)

En als ze apart van de rest staan na afspenen dan lijkt castreren me ook geen haast te hebben



ja ze kunnen apart staan en mijn vader bood nog aan om een schuilstal te bouwen dus dat gaat ook goedkomen!

Gerdjee

Berichten: 1509
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:15

kijk hoe lief ze zijn samen!

Afbeelding

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:22

Zo duur voor chippen en paspoort? Hier betaal je 27.50 voor het samen per pony :') kan dus zeker goedkoper

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:23

<3 <3 <3 <3 <3

Belle_Siem

Berichten: 109
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:28

Wat een snoepjes!
Als je er goed over nagedacht hebt en je ouders vinden het ook geen probleem, zou ik lekker van het stel gaan genieten. Als ik zie wat men zoal doet met shetten, kun je er heel veel plezier mee hebben.

Je zult een beetje moeten investeren, chippen, enten etc.
Bovendien verzorg je al 4 jaar de andere pony´s dus ik denk dat je wel kunt inschatten wat er allemaal bij komt kijken. Maar idd kan het wel voor 30 jaar of langer zijn....

Jessix

Berichten: 16511
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:32

Ik vind het hele leuke beestjes, dus persoonlijk zou ik er blij mee zijn. :)

Het is inderdaad niet verantwoord om zo te fokken en die man komt er mooi vanaf, maar dat is weer een ander verhaal. Vindt jij het leuk, heb je tijd, geld en ruimte? Dan kun je ze nemen.

veranadautje
Berichten: 1298
Geregistreerd: 12-02-10

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:01

suc6 met de keus . leuke beestjes

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:27

waarom praat iedereen zo over gelijk castreren ?? papierloos ?? of je ze over 20 jaar nog wel hebt ? lekker boeiend toch ? proef ik hier jaloezie ??
hengsten zijn nooit wat waard geweest, mits het een hoog classificeert paard is.

ik heb ook 2 hengsten, dan geen 2 mini's maar wel 1.. nooit of te nimmer dat de ballen er vanaf gaan, waarom zou het ook ?

mijn mini is ook nog nooit ge ent geweest, is wel gechipt..
doe dat tegenwoordig toch niet meer.. waarom zou ik ? geld moeten uitgeven voor iets wat toch niet noodzakelijk is.

en paspoortje is ook echt niet zo duur. heb mijn ponys op mijn eigen naam laten zetten en was echt niet veel kwijt ( durf niet te zeggen hoeveel maar was echt niet te duur, anders had ik dat dus nooit gedaan )

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:39

Ik zou wel castreren. Veel makkelijker om ze ergens te stallen en verkopen mocht dat nodig zijn. Castreren hoeft niet direct, maar zou het wrl als jonge pony doen, anders word het een duur geintje (bij mijn dierenarts 200 euro tegen over 600euro voor een castratie op tafel.
Enten hoeft niet, maar een tetanus enting zou ik wel doen. Influenza alleen als je met ze op pad ga.

Paspoort, chip, enting, castratie, 300 euro per pony ben je snel kwijt.

Wil je een shet om er wat mee te doen zou ik eerder kijken naar een iets oudere. Voor dat geld wat je aan deze pony's kwijt ben per stuk kan je ook een leuke 3 jarige met papier krijgen.

Wel een lekker makkelijke en goedkope manier om van je hengstjes af te komen. De papierloze vermeerderij blijft op deze manier mooi in stand.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:11

LadyMadonna schreef:
Leuk tweespan ;)
Zijn ze al gechipt? Zo nee dan snap ik dat hij ze weg geeft. Chippen kost meer dan wat papierloze hengstveulens opbrengen.
Leuke beestjes, castreren en over drie jaar voor de wagen zetten :j


Dat dacht ik ook direct, lekker tweespan mee rijden! :D

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:16

Waarom altijd zo negatief. |o

Leuk Ts, dadelijk lekker inspannen en lekker mee rijden.
En tot die tijd lekker van genieten en een hoop dingen leren.

Gerdjee

Berichten: 1509
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:58

ja jammer dat mensen gelijk zo negatief gaan doen... ik kan er ook niks aan doen dat die man zijn paardjes maar blijft vermeerderen en als ik de veulentjes aanneem verandert dat daar echt niks aan. ik ga ze nu lekker aan halstertje enzovoort laten wennen en misschien is het later inderdaad wel een leuk tweespan! :D ik zal van de week nog een keer foto's gaan maken en ze hier delen want ze zijn echt te schattig <3

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:03

Dat wordt een leuk spannetje!! Als je het leuk vindt en je hebt tijd/geld.. Waarom dan niet? :)

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:06

Al die negativiteit.. Lekker van genieten! Ze zien er super lief uit! En een mooi duo voor tweespan! :)

tamary

Berichten: 29294
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:37

vrouwke schreef:
Waarom altijd zo negatief. |o

Leuk Ts, dadelijk lekker inspannen en lekker mee rijden.
En tot die tijd lekker van genieten en een hoop dingen leren.

Omdat deze dieren niet de pony is die TS wilde hebben. Gratis zijn ze ook niet, want er gaat zo al een 500-600 euro in zitten voor basis dingen die elke verantwoordelijke eigenaar op orde wil hebben. Ik zou echt bedanken en lekker rondkijken naar een pony die wel precies is wat je wil.

2-span is leuk, maar als je daar meer mee wil dan lichte recreatie zit je aan een minimale stokmaat vast (zowel langere afstanden als wedstrijden). Heb je eenmaal de smaak te pakken dan loop je met die ukken het risico dat je meer wil dan ze aankunnen. Ook zou ik ze zeker omdat ze klein zijn en dus in verhouding tot lichaamsgewicht meer moeten trekken pas met 4 beginnen met aanspannen. Trekkracht komt nl vanuit het bekken en die groeischijven sluiten pas rond 4 jaar. In mijn ervaring is er zowel een minimale als een maximale fijne maat pony/paard om mee te werken.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:37

tamary schreef:
vrouwke schreef:
Waarom altijd zo negatief. |o

Leuk Ts, dadelijk lekker inspannen en lekker mee rijden.
En tot die tijd lekker van genieten en een hoop dingen leren.

Omdat deze dieren niet de pony is die TS wilde hebben. Gratis zijn ze ook niet, want er gaat zo al een 500-600 euro in zitten voor basis dingen die elke verantwoordelijke eigenaar op orde wil hebben. Ik zou echt bedanken en lekker rondkijken naar een pony die wel precies is wat je wil.

2-span is leuk, maar als je daar meer mee wil dan lichte recreatie zit je aan een minimale stokmaat vast (zowel langere afstanden als wedstrijden). Heb je eenmaal de smaak te pakken dan loop je met die ukken het risico dat je meer wil dan ze aankunnen. Ook zou ik ze zeker omdat ze klein zijn en dus in verhouding tot lichaamsgewicht meer moeten trekken pas met 4 beginnen met aanspannen. Trekkracht komt nl vanuit het bekken en die groeischijven sluiten pas rond 4 jaar. In mijn ervaring is er zowel een minimale als een maximale fijne maat pony/paard om mee te werken.


Het word steeds duur! :Y)
Hoe kom je bij 500-600,-?