Springen.. :n

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Springen.. :n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 20:59

Ik heb ook altijd wat met springen. Frusty En t ligt eigenlijk altijd aan mezelf... Ik kan meestal niet zo goed inschatten wanneer ik dus naar voor moet gaan enzo.
Het ligt echt niet aan Camilla, want die doet het zo super!!!! Ze is zo moedig en heeft zon goede techniek, echt een superknol is t!
Maar ik heb bijvoorbeeld al super vaak Camil's hoofd tegen mijn hoofd aan gehad. En allemaal van die dingen...

Gister had ik weer springles. We bouwen meestal ongeveer 4 of 5 hindernissen op zodat we aan t eind van de les nog een klein parcourtje kunnen springen. Netzoals gister dus. We hadden ook een oxer staan waar ik Camilla niet genoeg bij aanspoorde om te springen, dus ging ze stilstaan, ik zette haar alsnog aan dus ze sprong nog gewoon maarja ik knalde dus ontzettend hard tegen haar aan, want een sprong uit stilstand gaat gewoon super lomp, kan niet anders. Wat er daarna gebeurde weet ik zelf nog maar heel vaag, eigenlijk weet ik alleen dat ik sterretjes zag en heel mijn lijf tintelde. Lovemidnight hier op bokt reed niet mee maar hielp mee met de hindernissen als er een balk af vloog ofzo. Zij heeft mij dus gister avond verteld wat er was. Haha! Zij dacht namelijk dat ik mijn hadn gebroken had. Ik stapte namelijk verder, en reed met mijn hand omhoog, begon te janken en zei ik voel niets meer!!! Toen kwam Renée (lovemidnight dus Haha! ) naar me toe gelopen en pakte Camilla, en toen begon ik heel erg te draaien en mijn ogen ook, dus bijna flauwvallen.. Scheve mond Dus toen zei Renée van stap maar af. Ben ik dus afgestapt. Had mn tanden door mn lip, dus mn bek vol met bloed. Scheve mond En SUPER zeer aan mn tanden, echt niet normaal. Ben toen weer verder gereden maar eigenlijk was k best wel bang, maar ben gewon verder gereden. Daarna ging t wel weer super goed. Daarna ben ik zo snel mogelijk naar huis gegaan aangezien ik super hoofdpijn had, en heel misselijk was. Thuis viel ik bijna in slaap ik was super moe. Dus waarschijnlijk een lichte hersenschudding... Scheve mond Ben dus ook vroeg naar bed gegaan. Maar werd om t uur ofzo wakker van de koppijn.. Huilen Terwijl ik wel een best zware pijnstiller geslikt had. Vanochtend had ik ontzettend last van mn tanden en kaak (kaak waarschijnlijk gekneusd) En een dikke korts op mn lip. Huilen De hele dag nog erge last van mn arme hoofdje gehad....
Maar nu zit ik echt te twijfelen, moet ik nog wel door gaan met springen. Ik denk dat t voor Camilla ook niet echt fijn is, zon hinderende ruiter op dr rug. En ik ben nu dus ook bang geworden. Nouja heb over 2 weken weer les, dus dan heb ik nog 2 weekjes om er eens over na te denken. Heb springen altijd heel leuk gevonden, maar nu vind ik Dressuur ineens veel leuker. Scheve mond en heb helemaal geen zin meer om te springen, vind t gewoon eng geworden nu.. Frusty Maarja het is ook altidj wat bij mij met springen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:02

tja dat is ook niet zo prettig, en behoorlijk pijnlijk... kan je niet op een ervaren paard lage sprongetjes gaan oefenen? dan kan jij op jezelf letten aangezien het paard het al kent.... en als dat goed gaat weer op camilla ??
succes ermee en tot morgen!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 21:03

Ik heb heel vaak gesprongen, en t gaat altijd goed. Ik spring heel vaak met een pony van stal en dan heb ik dat probleem nooit. Heel vreemd. bij Camilla wil ik het denk ik extra goed doen en gebeurren er juist ongelukken.. Scheve mond

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:31

Tis wel een jonge pony he? Die zijn niet altijd even handig op de sprong, die moeten ook nog een hoop leren, als is het voor een pony vaak makkelijker als een paard.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:36

Waarom laat je niet een springruitertje bij je op stal of in de buurt Camilla wat meer ervaring in het springen laten op doen? Zo krijgt Camilla straks ervaring om zichzelf te redden met springen en kun jij je wat meer op jezelf concentreren.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 21:38

Camilla doet t super hoor!!! Echt als je haar zou zien springen zou je niet zeggen dat ze dat pas doet. Dus daar ligt het niet aan. Maar ik ben bang dat ik Camilla hinder ofzo en doe dus extra mn best, waardoor het alleen maar fout gaat. Camilla vertrouwt mij wel en als ik zeg dat ze iets moet springen doet ze t ook. Ik merk het heel goed als ze twijfelt en door haar aan te zetten haal ik haar dan over om te springen. Ze weigert nooit, behalve als k haar niet goed aanzet o.i.d. Bij haar zit het probleem dus niet..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 22:57

Dat ken ik wel, heb ik met Max ook een beetje gehad. Ik had echt al wel wat gesprongen met ervaren paarden, en Max doet t echt prima, maar t blijft lastig. Als ik zeg maar in de 'les' sprong werd ik onzeker en ging ik raar doen, twijfelen, noem maar op. Was ik echter alleen en zette dan gewoon een paar sprongen op dan was t geen probleem. Ik reed dus beter als er niemand bij was op de een of andere manier. Nu kan ik t ook wel als er wel iemand bij is hoor, maar ik heb nogal wat commentaar gehad op stal, dat ik Max zou hebben verziekt enzo, en dat werkr behoorlijk deprimerend, geloof dat maar. Ik wist voor mezelf dat t goed ging, maar dan ga je toch heel anders rijden als er mensen bij zijn. Dan wilde ik op 'hun' manier rijden, terwijl dat absoluut niet bij mij en Max past. Op die manier ging het dus never nooit, en iedereen zag het enkel maar als Max voor geen meter liep, maar als hun dr niet bij waren reed ik hem heel anders en liep ie heel lekker. Nu heb ik er gewoon sch**t aan, en dat scheelt, van alle kanten hoor ik nu datie zoveel beter loopt, dat het zo goed gaat, enz.
*sorry, ik dwaal af Tong uitsteken *
Als ik jou was zou ik gewoon met Camilla heel veel 30-40 cm sprongetjes oefenen. Gewoon lekker relaxed afstanden leren inschatten, eerst rustig uit draf, drafbalkje ervoor, enz. Hoge kruisjes springen is ook erg nuttig. Gewoon net zolang lekker laag blijven springen totdat je er weer het volste vertrouwen in hebt. Als je uit draf springt voor de sprong doorzitten, dat scheelt heel veel, weet niet of je dat al doet maar zeg t maar ff.
Heel veel suc6, en nix overhaasten, je hebt een jonge pony en je kunt t beter goed en rustig aan doen dan snel en slecht.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:19

Als je nou een fanatieke ruiter op camilla laat rijden die lef heeft en goed kan rijden om af en toe met haar te springen. En jij in de tussentijd een paar keer oefent op een wat ouder, ervaarder paard! Kom jij over je angst heen en camilla krijgt een beter vertrouwen! Dan kunnen jullie samen weer verder!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:24

ik ben bij het springen ook veelste bang, durf nooit hard op een hindernis af te gaan, dus dan komen we aangesukkelt, en maak ik het veelste moeilijk voor Tos, aarja, die springt toch altijd!
Hij vind springen super leuk, dus ik laat hem meestal maar losspringen

Anders laat je wat Ymke zegt, er iemand anders mee springen.
als dat vertrouwen geeft.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 18:55

laat er iemand mee springen
heb ik met luuk ook gedaan
en moet je nu zien we springen alles...
puur omdat een springruiter hem het goed heeft aangeleerd kan ik er nu zo mee weg rijden
en verder is het voor jou denk ik niet zo verkeerd om even niet te springen laat het even rusten totdat jij dus ook weer vertrouwen he...
spring alleen laag zodat die zichzelf nog kan redden en oefen veel met galopbalkjes zodat je afstand gaat zien probeer dan iets naar voren over het balkje te gaan en de volgende keer weer terug heeft mij heel erg geholpen en ondertussen leerde de springruiter luuk de fijne kneepjes en ik leerde een beetje afstanden zien