Symposium van Hall instituut....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Symposium van Hall instituut....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 21:54

Hallo

Vandaag heb ik samen met nog 299 mensen mogen genieten van de betogen die verschillende sprekers hielden op het van Hall instituut te Leeuwarden.
Die verschillende sprekers waren:
Leendert Jan Hofland, bekend van de veterinaire stukken in de strengen.
Emiel Voest : voor wie hem niet kent, hij houdt zich bezig met het gedrag van paarden en heeft de Free style methode uitgevonden.
Albert Voorn: een geweldige schrijver voor IDS een geweldige spreker en ook nog eens heel belangrijk een zeer goede ruiter.
En Frans Oostra: is werkzaam als chef de clinique bij Dieren kliniek Oost - Drenthe.

De dag voorzitter was Jacob Melissen.
De fotograaf zeer mooie foto's maakt.

De essentie was eigenlijk dat we meer aandacht aan het paard moeten besteden en minder aan onszelf, als we paard rijden denken we altijd aan onszelf, aan de top prestaties die we willen leveren, maar niet aan de prestaties die het paard kan leveren.

L J Hofland : Vindt nazorg van blessures zeer belangrijk, hij wil ook weten wat de oorzaken kunnen zijn van de blessure, bv manier van rijden, de bodem van de bak.
Lichaams bouw, zo kunnen paarden die goed zijn op de röntgen foto's wel een zeer slechte bouw hebben bv dat de bekken te hoog zijn.

Zo zou trainen pas op 3 jarige leeftijd veel te laat zijn, hij bedoelt met eerder trainen niet gelijk zwaar rijden.
Maar met een lagere intensiteit en van het 3e tot 4e jaar alleen maar stappen, draven en galopperen, meer niet!
Zo vindt hij de huidige selectie van de KWPN hengsten niet goed, en daar was Albert Voorn het mee eens (allemaal eigenlijk)
Binnen 70 dagen worden die hengsten vernielt, daar kwam een reactie op van een kwpn medewerker of de sprekers dan een alternatief hadden.
Helaas mocht deze discussie niet worden voortgezet, omdat het niets te maken had met het onderwerp van de dag Verdrietig

Albert Voorn heeft mijn hart gestolen vandaag, hij was zo eerlijk en zo direct over zijn houding tegen over de paarden sport.
Hij wil beter zijn dan de rest daarom wil hij kennis hebben van alle takken van het paarden gebeuren , zelfs hij heeft boeken van Monty Roberts gelezen!
Zoals een vriendin en medebokker van mij al zegt: KENNIS IS MACHT.
Maar helaas denkt niet elke ruiter zo, alle moeilijke (afdankertjes) paarden worden bij hem gebracht zodat hij ze weer op kan lappen.
Ik vindt het zelf heel erg jammer dat veel mensen willen gaan nadenken over het gedrag van het paard.

Emiel Voest gaf een mooi voorbeeld, niemand van de Young riders had ooit gehoord van Natural horsemanship, hij vond het schandalig! Frusty
Om Emiel moesten de mensen vaak lachen, alleen ik vond dat ze aan het lachen waren om de verkeerde dingen want het was bloed serieues voor de mensen die het snapten.
Een paard is een kudde - vlucht - en prooidier, vonden we zeer grappig, maar wij zijn wel degene die alleen met een paard op een buiten rit willen, op een paard afstormen om zo respect af te dwingen enz.

Frans Oostra gaf uitleg over de fysische ontwikkeling, ook interessant, maar zeer moeilijk, om dat in een half uur duidelijk te maken.

Het was al met al een geweldige dag, ik weet niet of er meer van bokt zijn geweest maar dat zou ik graag willen weten!


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:21

Als ik tijd had was ik zeker gegaan, het leek me erg interessant en zo te lezen is dat het ook geweest!
Volg je zelf ook een studie op het Van Hall?

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 00:20

He IK was daar ook Haha! Haha! Ik vondt het echt zo super leerzaam en intersant Haha! Haha! Hopelijk volgend jaar weer Haha! Haha! .
Wat Albert Voorn zei vondt ik zo GOED *LOL* Er zijn inderdaad genoeg mensen die ZO DOM!!! met paarden omgaat ik erger me daar ook altijd aan Boos! Boos! .
En ik denk dat ik ook maar een keer een curses bij Emiel ga volgen...ik wil ook wel dat mijn paard mij ziet als aanvaldier }> De mijne loopt nu altijd als een mak schaap achter me aan en wil nooit bij me vandaan gaan als ik in het land sta Haha! Haha! Haha!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 09:06

Frans Oostra is onze dierenarts.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 15:07

Whihi, IK was daar ook ik studeer nl paard & management aan't Van Hall, en het was inderdaad een heel mooi een leerzaam symposium. Wat ik alleen erg jammer vond was dat Emiel zo weinig tijd kreeg. Albert was idd super! met veel gevoel gesproken (inhoudelijk ietsjes minder) kheb donderdag al een half uur met hem staan kletsen op indoor friesland, echt waar die man is super! En een cursusje van Emiel zeg ik ook geen nee tegen. 3 daagse cursus kost 240 euro! naja hoe dan ook ik vond het zéér geslaagd gister!
Laatst bijgewerkt door Jobbeltje op 23-10-02 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 15:37

Albert Voorn moet gewoon vaker meedoen met een symposium, want wat hij zei klopte wel, en het lijkt me idd een aardige man, zijn vrouw ook.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid gehad om een babbeltje met ze te maken.
En idd Emiel Voest mag van mij ook wel veel langer praten.
Frans Oostra lijkt mij een zeer goede dieren arts, net zoals Leendert Jan hofland.

Ik vond de organisatie zeer goed, en de keuze van de sprekers was zeer treffend.
Het ontvangst en borreltje na de tijd en de lekkere stoelen in de college zaal ( waar ik mijn college's heb, heb je na een uur een houten kont).

Ik zelf heb dus een verzorgpaard, maar ik doe geen opleiding in de paarden, ik studeer pedagogiek aan de NHL.
Maar ik ben net zoals Albert Voorn , ik wil alles weten!
En wat ik ook op het formulier heb gezet, het zou een groot genoegen zijn als het volgend jaar weer komt!!!!!


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:50

Ik had heeeeeeel graag willen komen zo dichtbij en zo'n interessant onderwerp!
Helaas kon ik echt niet Frusty

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 17:10

Ik was er ook, vond het wel jammer dat het discussie forum niet echt een discussie was omdat ze het ruwweg met elkaar eens waren *LOL*

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 23:00

Ja precies en dan had je iemand uit het publiek die over koeien begon, beetje vaag!
Maar vond jij het ook informatief, ik wel!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:01

Ja, het gaf me wel een andere kijk op bepaalde dingen. Ik ik was ook blij met het feit dat de manier hoe ik met paarden (probeer) om te gaan heel dicht ligt bij de volgens deze 4 heren goede manier Haha!
Zei het met minder wetenschappelijke kennis Lachen

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:13

Ik ben er niet geweest. Wist geeneens dat het bestond. Maar als ik jullie zo hoor, dan lijkt het me best leuk om een keer naartoe te gaan. Maar of dat er ooit van komt weet ik niet.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:31

Ik vond het dus helemaal niet zo super. Het was heel erg in het straatje van de opleiding, zo van: het gaat niet zo goed met het welzijn van het paard dus maar goed dat wij hier een opleiding daarvoor hebben.
En er is geen sprake van een discussie als je vier eensgezinden op een podium zet, dat vond ik erg jammer. En dan staat er een KWPN-medewerker op om een alternatief te vragen, maar dát is niet ‘on topic’…
Stellingen zijn altijd fel, datr is juist goed om een discussie op gang te krijgen, maar die heb ik hier echt gemist. En ja, Albert Voorn is altijd een lekker type om een toon te zetten, maar ik vond het allemaal te makkelijk. Een echte discussie was véél interessanter én veel leerzamer geweest dan dit. Is mijn bescheiden mening…

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:44

Ik ben echt een fan van Albert Voorn.. Wat een gewelidige vent is dat .. Lovers

Jammer dat ik het niet wist, anders was ik er zeker gaan kijken.. Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:47

Ik vond het ook jammer dat er weinig discussie was, maar dat was toch aan het publiek? Maar dat deed op een enkeling na zijn bek niet open. Ook door tijdgebrek denk ik. En als je het met de sprekers eens bent schiet een discussie over dat je het met hun eens bent ook niet echt op Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:56

Daarom hadden ze ook sprekers moeten uitnodigen die een ánder verhaal te vertellen hadden of de KWPN-man meer ruimte moeten geven.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 23:41

Ik vond het juist een uitdaging dat ze deze mensen bij elkaar hebben gezet, omdat ze allemaal uit een totaal andere hoek van de paarden wereld komen, ik vond het geweldig dat ze het met elkaar eens waren.
En ja ik vond ook dat ze die man van het kwpn meer de ruimte hadden moeten geven.
Maar we hadden maar een paar uurtjes de tijd Boos!
Dezelfde opzet mag van mij morgen wel weer, alleen dan de hele dag, met weer 1 of 2 pauzes tussen door!