Thiedeman "in"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Thiedeman "in"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 21:42

Ik zie op het moment zoveel mensen (vooral jongere) met thiedeman rijden!
Word het een of andere rage ofzo?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:15

yja, je hoort het veel meer dan eerst....
ik heb persoonlijk liever dat jongeren naar een thiedeman grijpen dan naar een slof, wat nu toch wel minder gebeurt nu de thiedeman "in" is
het fijne van de thiedeman is dat hij zich inschakelt wanneer nodig en loshangt wanneer het paard de goede aanleuning heeft.
bij meron heb ik ook een thiedeman gebruikt... hij schudde konstant met zijn hoofd om onder het werk uit te komen, na 1 week met de thiedeman was hij er vanaf

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 18:44

Ik gebruik met een van mijn paarden ook een thiedeman. Ik rijd haar naar de rijvereniging en dan moet ik langs meerdere weides waar de jaarling en twenter hengsten van W. v/d Lageweg staan en dat zijn er veel!!!!
Om haar dus op dat moment wat beter onder controlle te hebben, heb ik de thiedeman, het voordeel daarvan is nl dat hij alleen inschakelt als het nodig is

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:08

Ik ken de term tiedeman wel, heb er over gehoord. Maar hoe ziet het eruit, hoe gebruik je het en waar is het voor...?
Kan iemand mij verder helpen?

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:36

Van: www.divoza.com

Een Thiedemann-teugel is voor vele paarden en ruiters geschikt. De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is. De teugel is makkelijk in gebruik en bij juiste houding van het paard buiten gebruik

Afbeelding
Niet echt een duidelijk plaatje Scheve mond

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:14

Ik vind een thiedeman dus weer 3x niks en neem dan liever een artingaal of slof... ik heb een paard gereden dat echt enorm verpest was door de thiedeman, die kon echt zo gedrukt lopen dat de thiedeman niet inwerkte maar dus ook niet nutig werkte. Met de slof kan je inwerken als je dat wilt en dan uitschakelen, met een thiedeman niet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:03

Ik zie hier in de omgeving echt nooit iemand rijden met een thiedemanteugel! Ik heb er zelf wel eentje trouwens, ooit gekocht in een aanleuningsdieptepunt van Kaminka. Drie keer gebruikt: was geen succes.... ik loste het probleem er niet mee op.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:12

Ik heb zelf een Thiedeman en rijd er zeer vaak mee. In het begin bijna elke keer dat ik reed. Ik ben het nu aan het afbouwen. Ik heb al jaren een Thiedeman en vind het super voor mijn pony.
Ik had een Martingaal, maar dat vond ik eigenlijk niets. Hij zet kracht tegen de Martingaal en dan heb ik nog minder te vertellen.
En een slof wil ik niet mee rijden omdat ik er geen ervaring mee heb.
De Thiedeman zit er alleen onder om te zorgen dat hij zijn hoofd niet verschrikkelijk hoog gooit.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:10

Verward Ik zie bijna nooit iemand met een thiedemann rijden. Verward

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:24

Ja ik heb vroeger wel met een Thiedemann gereden, maar ja, toen kon ik nog niet echt rijden en dacht ik het met hulpteugels op te lossen. Niet dat ik nu zo geweldig kan rijden, maar wel beter Haha!
De Thiedemann is inmiddels al jaren geleden verkocht!!!!!!!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:31

Laura schreef:
Ik vind een thiedeman dus weer 3x niks en neem dan liever een artingaal of slof... ik heb een paard gereden dat echt enorm verpest was door de thiedeman, die kon echt zo gedrukt lopen dat de thiedeman niet inwerkte maar dus ook niet nutig werkte. Met de slof kan je inwerken als je dat wilt en dan uitschakelen, met een thiedeman niet.


Een thiedeman is juist een heel vriendelijke hulpteugel. Veel vriendelijker dan een slof. En een paard kan je echt niet verpesten door een thiedeman, waarschijnlijk is dat paard gewoon verkeerd gereden, dat is een heel ander verhaal.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:04

[quote="Appie
Een thiedeman is juist een heel vriendelijke hulpteugel. Veel vriendelijker dan een slof. En een paard kan je echt niet verpesten door een thiedeman, waarschijnlijk is dat paard gewoon verkeerd gereden, dat is een heel ander verhaal.[/quote]

Paarden kun je wel degelijk verpesten met een thiedeman, weet je hoe makkelijk je er een paard mee in de krul kunt trekken? Erg makkelijk. Met een correct gebruik natuurlijk niet, maar dat geldt voor alle hulpteugels. De thiedemann kan makkelijk verkeerd gebruikt worden, lekker kort vastmaken en dan trekken, o, o wat loopt het paard lekker aan de teugel.
Ben ongeveer een jaar bezig geweest mijn paard te leren dat hij best zijn hals lang mocht maken en met zijn neus naar voren mocht... Boos!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:20

Esther schreef:
Paarden kun je wel degelijk verpesten met een thiedeman, weet je hoe makkelijk je er een paard mee in de krul kunt trekken? Erg makkelijk. Met een correct gebruik natuurlijk niet, maar dat geldt voor alle hulpteugels. De thiedemann kan makkelijk verkeerd gebruikt worden, lekker kort vastmaken en dan trekken, o, o wat loopt het paard lekker aan de teugel.
Ben ongeveer een jaar bezig geweest mijn paard te leren dat hij best zijn hals lang mocht maken en met zijn neus naar voren mocht... Boos!


Ik ging er in mijn vorige antwoord vanuit dat een ieder die een hulpteugel gebruikt deze op de correcte manier afstelt! Ja, als iemand een thiedeman veels te strak doet, kan iedereen zijn paard verpesten, dat is niet zo moeilijk.
Maar een goed afgestelde thiedeman kan geen enkel paard verpesten! Daarmee kan een paard zijn hals wel degelijk lang maken en met zijn neus naar voren gaan.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:28

op mijn stal zijn ze tegen alles: hulpteugels, sporen, zweep, hoofstel (allen halster), zadels.
En eerlijk waar ik heb er nog niemand meegemaakt die zijn paard goed kan rondsturen.

Als een hulpteugel kan bijdragen aan je rijden heb ik er geen problemen mee, maar je mag er nooit afhankelijk van worden

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:30

Ik zie niet zo veel mensen met een thiedemann rijden (behalve bokkertje), maar beter een thiedemann dan een slof.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:14

Ik zie er ook niet veel mee rijden, zelf reed ik op een paard waar de eigenaar daarbij zelf met thiedemann reed, vond dat het niet veel effect had.

Ojah dat het in is, vind ik eigenlijk dom,als je een fijn paard hebt, dat er niet eens een nodig heeft, expres DAAROM er een gaat omhangen...Tsja

Als je een fijn paard hebt, maar wil er soms toch van door gaan dan vind ik het een heel ander verhaal, zo ook met paarden die hun hoofd in de lucht gooien.
Dan nog iets, een hulpteugel in verkeerde handen is vrijwel altijd schadelijk. Als je aan een thiedemann trekt, zie je zelf het effect.
Met goed gebruik, kan het natuurlijk wel helpen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 18:49

bij ons is het echt in Boos! 2 van die 10 jarige meisjes met eigen ponytje reden ermee, de ene had het nodig kan netjes rijden maar moeilijke pony.
Die andere heeft het echt niet nodig, wil alleen haat beestje netjes laten lopen, arm beest...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:06

sjakie schreef:
op mijn stal zijn ze tegen alles: hulpteugels, sporen, zweep, hoofstel (allen halster), zadels.
En eerlijk waar ik heb er nog niemand meegemaakt die zijn paard goed kan rondsturen.

Als een hulpteugel kan bijdragen aan je rijden heb ik er geen problemen mee, maar je mag er nooit afhankelijk van worden


Wat voor stal rij je dan?
Lijkt me raar zoals jij het zegt.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:26

Een thiedeman is ook en goede hulpteugel. En voor sommige paarden is het ook beter zodat ze hun rug wat beter gaan gebruiken. Maar ik snap dat rage onder de jongeren niet zo. Ik vind dat zo negatief klinken, kan misschien aan mij liggen hoor.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:46

ik heb eerder het idee dat de pessoa teugel in is.
Ik ben gewoon standaard tegen hulpteugels, ik heb altijd zoiets gehad dat het met de juiste opleiding/scholing niet nodig is.

Ik heb 1x een thiedeman gebruikt, maar voelde gelijk dat dat ding bij mij niet thuis hoorde.

NikkiJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:03

Mijn Instructeur heeft een motto en daar ben ik 100% mee eens:
Als je goed met een hulpteugel kunt rijden dan kun je ook goed zonder rijden.
In andere woorden: hulpteugels zijn overbodig!
Ik gebruik hulpteugels nooit onder het rijden, wel tijdens het longeren (met name de gogue) Maar ben echt van mening dat met hulpteugel rijden echt niet nodig is. je leert beter rijden zonder.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 11:02

nou NikkiJ ik kan een hoop problemen opnoemen waarbij een HULPteugel toch een handige HULP is hoor Lachen Je moet er gewoon niet iedere dag mee rijden en goed opletten wanneer je hem gebruikt!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 11:06

NikkiJ schreef:
Mijn Instructeur heeft een motto en daar ben ik 100% mee eens:
Als je goed met een hulpteugel kunt rijden dan kun je ook goed zonder rijden.
In andere woorden: hulpteugels zijn overbodig!
Ik gebruik hulpteugels nooit onder het rijden, wel tijdens het longeren (met name de gogue) Maar ben echt van mening dat met hulpteugel rijden echt niet nodig is. je leert beter rijden zonder.


Ik ben het er 50% mee eens Haha!
Een hulpteugel kán helpen, maar je moet indd nooit afhankelijk van zo'n ding worden. Dan zit je fout. Maar opzich kan een hulpteugel dus wel degelijk helpen, maar alleen in goede handen..

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:36

ik gebruik hem ook weleens bij een pony van mij, als ie vervelend is met z'n hoofd (en dat is ie heel vaak) en ik ben ook een kind Tong uitsteken 12

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

tiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:55

hoi

Ik heb ook de tiedeman als hulpteugel beruikt maar wel tijdelijk en afwisselen. en net zo lang afwisselen totdat ik zonder kon rijden.
want je moet inderdaad niet afhankelijk zijn van een hulpteugel.

het paard waar ik hem toen voor gebruikt heb was ook echtb gevaarlijk: een afgekeurde draver en kop in de lucht en gaan en dan vooral omvallen in de wendingen in de bak maar vooral buiten echt eng soms Extreme duivel . dat was dus ook voor mijn eigen veiligheid.
daarna ging het zonder( wel lesgehad) super.na fawisselend gebruik

groetjes mejet