Udinde voor het eerst "in 't span"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-01 21:46

Vanavond ben ik met mijn pappie naar Isolda en Udinde geweest. Udinde aan een touwtje gedaan, Isolda schoftstuk op, hoofdstel en lange leidsels en Udinieminie aan het schofstuk geknoopt.
Ze bleef heel kalm en bleef netjes naast mam staan. Toen moesten we in beweging en ook dat ging keurig!
Het hek uit en de polder in, om een stuk te wandelen. Het eerste stuk ging super, ik wa verbaasd dat ze zo kalm naast haar mam liep.
Tot we een klein stukje op weg waren, toen kreeg ze echt in de gaten dat ze vast zat met haar hoofdje!!!
Vol op de rem, ze zat bijna op haar kontje! Maar Isolda was blij dat ze stappen mocht, lekker buiten de wei en liep onverstoorbaar door! Ohohoh, dat vond ze toch niet leuk.

Maar na een 200 meter gehangen te hebben had ze het al in de gaten. Als je maar gewoon naast mam blijft lopen dat komt er ook geen druk achter je oren. Nou toen was het klaar en hebben we heerlijk gewandeld. Isolda was blij, ik was blij en Udinde ook.
Toen we terug kwamen Udinde losgemaakt en een klein klontje gevoerd. Had ze nu echt wel verdiend. Even lekker gekriebeld en haar aan mijn vader overhandigd.

Toen ben ik met Isolda naar de andere kant van onze (kleine) wei gelopen. Isolda was verschrikkelijk zenuwachtig, maar Udinde niet hoor. Ze stond lekker bij mijn vader. En na een klein rondje extra werd Isolda ook een klein beetje rustiger.

He, ik ben zo tevreden! Het was ook zo rustig en vredig weer. Twee kontjes liepen voor me uit, mijn hondje trippelde er lekker naast. Hmmmm.... .Genieten met de hoofdletter G!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:52

owww wat heerlijk meid!!
wat vertel je dat ook weer grappig.ik lig weer helemaal in een kreuk Verward

die udinde,dat word me vast een mooi nummer!!!

komt allemaal goed hoor met je zenuwachtige isolda.veeeeeeeeel oefenen!en gelukkig heb je zo'n lieve vader die je zelfs op zijn sokken nog komt helpen Knipoog

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 07:38

heeeey super Lachen
leuk is dat he? heb je er foto's van gemaakt? wanneer ga je weer voor het eerst op isolda ?
groetjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 10:38

Ik weet het nog niet.... Udinde moet eerst even goed leren aan Isolda vast te lopen, ik denk dat ik er dan op ga. Knoop ik haar er gewoon aan vast en rijd ik een klein stukje. Misschien heeft mijn pa vanmiddag wel een gekke bui en ga ik er vanmiddag op in het land. Maar het is zo lastig rijden met zo'n klein ding rond Isl haar voeten.
Ben wel heel nieuwsgierig hoe ze gaat reageren en straks helemaal als ze een stukje bij elkaar weg moeten. Ik vind het allemaal best spannend!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 11:46

Gaaaaaaaaaaaaf!!
Ik heb een stukje van je verhaal voorgelezen aan Peter, mijn man. Hij heeft totaal geen verstand van mennen/rijden/veulens, maar vindt veulens erg schattig en volgens hem hebben die "een hoge aaibaarheidsfactor" *LOL* .
Zoals je ziet verandert het Algemeen Beschaafd Nederlands bij hem wel eens in ingewikkelde uitingen, maar ach, ik ben al blij dat hij dol is op aaien en knuffelen, zowel bij mij als bij dieren en ook paarden!!
Heel veel succes met Isolda en Udinde, en blijf vooral vertellen over hoe het loopt.

Ik heb totaal geen ervaring met wanneer je weer kan gaan rijden op de moeder, hoe oud is het veulen dan ongeveer Verward . En hoe kun je het beste allebei er aan laten wennen enzo... Van jouw verhalen leer ik een hoop en je vertelt ze zo leuk!
Knuffel voor moeder en kind, en geniet ze!
Groetjes, Dorine.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 12:07

goed hoor!! Ik moest ineens weer denken aan het Fjordenveulen van mijn (ex) vriendin. Die hadden we voor spek-en-bonen voor de wagen gespannen naast haar Hafjo-arabier, met tuigje op, hoofdstel in, net echt. Hij liep ook alsof HIJ diegene was die de wagen trok, en niet de haf. Hij vond zichzelf helemaal geweldig. Als je zo doorgaat zie ik Udinde dat ook nog eens doen. Succes hoor.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 12:29

wat leuk dat ze het doorheeft, ik heb er achteraf wel spijt van dat ik mijn veulen toen nooit aan de moeder heb vastgezet zodat ie ernaast leerde lopen, wel 1 x geprobeerd, maar dat vonden ze beiden maar niks, ach uiteindelijk zijn we er ook wel gekomen, dan mocht ie maar niet mee met rijden Haha! , ik zie het trouwens al helemaal voor me, udinde die uit protest bijna gaat zitten, zo van "ik wil niet" en isolda die gewoon doorloopt van "niet zeuren, meekomen" doet me denken aan die moeders die door de stad lopen met zo'n kind achter zich aangesleurd *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 17:04

GAaf man.
Ik zie het zo voor me. Zo'n bijdehand veulentje met zijn moeder.
nog een tip. Het rijden gaat het makkelijkst als je ze uitelkaar haalt. Dan heb je dat dan ook weer gehad. (wel rustig opbouwen)

Groetjes!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 17:17

leuk joh! toch fijn dat je gewoon kán genieten met die beestjes. Het maakt niet uit hoeveel moeite het kost, met paarden heb je echt altijd wat aan het eind. Vind het echt een superhobby!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 08:23

Hardstikke leuk hoe je er mee bezig bent, ik zou alleen wel zo snel mogelijk mans en kind voor een paar minuutjes al uit elkaar halen hoor!
Bij onze paarden deden we dat al na een week, buren van ons pas na een maand en dat veulen brak de hele stal af! Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt!
Onze merrie kon na een maand al weer lekker mee op een buitenrit van 1 1/2 uur terwijl het veulentje thuis bleef. Het is trouwens ook een belevenis om ze met zijn tweëen mee te nemen en in het bos het veulen los te laten! Ons eerste veulen ging de eerste twee maanden super tot hij ontdekte dat het heel leuk is om wandelaars te terroriseren! Het laatste veulen ging alleen de eerste keer mee, de tweede keer had zij zoiets van toedeledoki! Jullie bekijken het maar! Dan liep ze 100 meter mee en draaide dan al hinnikend om vervolgens lekker bij mijn moeder en de honden te knuffelen, ik heb nog nooit zo'n eigenwijs trutje meegemaakt ze was toen nog geen maand oud!
Dat wordt wat als ik haar over anderhalf jaar ga zadelmak maken!!! Hahahahaha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-01 13:15

Wij zijn er nog niet mee bezig om ze echt uit elkaar te halen. Om de heel simpele reden, we hebben er geen stal voor. Ze moet dus eerst wennen aan het feit dat ze vast zit ergens aan. In dit geval aan mama. We zijn al wel de dametjes een beetje aan het wennen, Isolda moet met mij mee, Udinde blijft bij mijn vader. Dit is een nog geen 10 meter, maar goed. Langzaam aan gaat het beste.
We hebben nu een mooi stevige tuurpen, waar ze in de loop van deze week aan moet wennen. Dan kunnen we langzaamaan de meiden gaan scheiden.
Ik denk overigens dat Udinde er niet zo'n probleem van gaat maken, Isolda des te groter. Die is al hysterisch na 50 meter. Maar ik maak me geen zorgen hoor, het komt allemaal wel goed. Langzaam aan kalmpjes wennen. Dat gaat allemaal prima!