Oude paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Oude paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 07:35

Ik lees hier en daar wel eens dat mensen trots zijn omdat hun oude paard nog steeds zo goed loopt, maar wat is nou oud? Persoonlijk vind ik het bepaald niet uitzonderlijk als een paard van 20 nog dagelijks bereden wordt en zelfs nog goed presteerd in de wedstrijdsport. Er zijn zoveel manege ponies die tot ver in de 20 meedraaien in de lessen en ik ken behoorlijk wat paarden die nog steeds op een goed wedstrijdniveau lopen en de 20 al gepasseerd zijn. Als dan iemand een foto plaatst van een paard rond de 20 en je krijgt opmerkingen van: "zo he, die zou ik echt geen 20 geven, ziet er veel jonger uit" dan denk ik weleens hoe wil je dan dat een 20 jarige eruit ziet? Grijs, mager, doffe blik en zwaar artotisch? Nu zijn ponies natuurlijk wel wat geharder dan paarden en het hangt natuurlijk ook af hoe het dier altijd getraind is en in wat voor omstandigheden het gehouden is. Maar een beetje paard, dat altijd goed verzorgd en juist getraind is en geen grove exterieurmatige afwijkingen heeft (wat vroegtijdige slijtage kan veroorzaken) zou toch wel nog in goeie conditie moeten zijn op 20 jarige leeftijd.

Mijn pony is nu 30 en ziet eruit als een gezonde 30 jarige. Ze heeft een holle rug en heeft arthrose, maar ze heeft een heldere vrolijke blik in haar ogen, is goed op gewicht en heeft een mooie glans over haar vacht.

Any thoughts?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 07:48

Pril de meeste paarden halen amper de 20! En inderdaad ponys zijn veel harder en worden ouder, maar komt dat ook niet omdat ze niet zo hard hoeven te werken vaak? Het zijn vooral de kleinere rassen die ouder worden, en dat zijn vaak de paardjes die niet hoeven te werken Haha!
Hoe meer ze moeten werken in hun leven hoe eerder ze versleten zijn, dat moge duidelijk zijn. Dat geldt voor mensen maar ook voor paarden. Een paard zoals die bij mij op stal staat, die in haar jonge leven een jaar of 5 bereden is, en haar verdere leven vanwege rugklachten van de eigenaresse in de wei mocht doorbrengen kan dan ook ouder dan 30 worden. Ze ziet er nog prima uit.
Ik moet dan altijd denken aan nonnetjes die je wel eens ziet. Oude besjes van 80 jaar, met nauwelijks een rimpeltje in hun gezicht.........dan denk ik ook, die hebben nooit geleefd, gewerkt, geen zorgen gehad enz..... dan verslijt je een stuk minder snel Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:02

Ben het wel met je eens Pril. Ik vind iig dat paarden al heel snel oud gevonden worden, een paard van 16 is dat volgens mij gewoon nog niet. Wij hebben een 25 jarige KWPN-er, onze Trammelant (voor foto''s van hem zie mijn profiel) die al vanaf zijn 3e bij ons is(en rechtstreeks gekocht van de fokker, die we nog steeds regelmatig zien). Hij is nu sinds een half jaar echt met pensioen, loopt alleen nog maar in de wei en geniet van zijn oude dag. Maar tot die tijd werd hij nog fanatiek gereden, op M/Z niveau (ook gelopen vroeger) en verkeerde in blakende conditie. ALs je hem nu ziet, dan weet je dat hij niet jong meer is aan zijn doorgezakte rug, gaten boven zijn ogen en artrose draf maar hij straalt nog van levenslust en trots. En zo wil ik dat een oud paard eruit ziet, dan is hij nl van binnen niet oud. En ik geniet er ook van als iedereen zegt dat je hem zijn leeftijd niet zou geven. Wat ik trouwens het meest bijzondere vind is het idee dat hij al bij ons was toen ik nog op de lagere school zat. Hij is echt een deel van ons gezin, ik ben met hem opgegroeid.

Fabienne,

ik ben het niet met je eens dat een paard dat niet hoeft te werken ouder wordt. Trammelant heeft tot zijn 17e wedstrijden gelopen (dressuur en springen) en in de 'echte' sport zijn er ook legio voorbeelden te vinden (Bonfire, Prisco, Amon, Rembrandt, Milton, Big Ben, diverse paarden van de Whitakers). Wat volgens mij veel belangrijker is, is een verantwoorde opleiding op jonge leeftijd.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:15

Ik denk dat er aan het woordje oud geen leeftijd zit. Sommige paarden zijn op hun 16e op en versleten, anderen halen makkelijk de 30.
Ik denk dat het er voornamelijk van afhangt hoe een paard zijn jeugd heeft doorgebracht. Dieren die al voor hun derde of vierde jaar zijn aangereden zijn naar mijn ervaringen vaak ook vroeger versleten.
Van werken wordt een pony niet minder volgens mij. Mits op een normaal niveau en met een goede verzorging.

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:45

Ik vind een paard van 20 nog niet oud, zeker niet. Ken er ook zat die op die leeftijd nog goed lopen. Mijn verzorgpony is een paar jaar geleden afgemaakt, die was toen een jaar of 33 en heeft tot haar 27e ofzo regelmatig gelopen.
Ik ben het er niet mee eens dat een paard dat niet hard werkt ouder wordt. Denk aan manegepaarden en ponies, die worden vaak erg oud. Kleine hondjes worden vaak ook ouder dan grote honden. Paarden zijn vaak veel meer doorgefokt dan ponies.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:17

Ik kende een pony'tje van 25 die nog gek was op springen! je zette haar voor een hindernis en racte er gelijk op af Haha!
En eventjes de beetjes strekken met crossen ging haar ook nog goed af Lachen Dit deed ze niet elke dag maar toch wel vaak! en ze vond het nog leuk ook Lachen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:23

Mijn Imi is 18 en als er eentje hard heeft moeten werken is hij het wel. Hij is in Spanje beleerd en dan weet je het wel. Met 7 jaar heeft hij de SICAB gewonnen, wat heel wat is in Spanje. Toen kende hij dus alle zware dressuuroefeningen als galopspirouettes, piaffe en passage. En ook nog wat Spaanse kunsten als een perfecte spaanse pas en spaanse pirouette.
Dat is aardig wat voor een 7 jarige.
Hier in NL heeft hij onder Eddie de Wolff-vWesterrode laten zien wat hij in de dressuursport kan en heeft op hoog nivo meegedraaid. Daarna is hij nog een aantal keren naar het Z gereden.
Hij is hersteld van een zware peesblessure, een flink virus waarbij hij het aan zijn hart kreeg, spat en als laatste een ontsteking aan het hoefgewricht door een voorwerp van buitenaf....hij had 10% kans om wee volledig te herstellen. Dat laatste was 8 weken geleden en afgelopen zondag hebben we onze eerste show alweer gelopen!!!! Vorig jaar heeft hij nog gedekt en zijn zoon is nu net 4 maanden Lovers
Wij trainen nog vrijwel dagelijks en hij vindt het nog allemaal geweldig. Hij leefde helemaal op toen we weer aan de gang gingen, terwijl hij met echt depri is als hij een tijdje niks mag doen.
18 alweer...soms denk ik wel...jee, hij wordt al oud. Maar als ik hem zo zie, zie ik een blij en godzijdank kerngezond paard, die graag voor je werkt. En zolang dat zo blijft, wordt het geen weidepaardje!

Groetjes Suzanne

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:38

Reina, hier ook op Bokt heeft een paard van ca 36! Dat noem ik pas oud Lachen

Hij ziet er voor zijn leeftijd super uit, heeft zijn hele leven hard gewerkt en is nu met pensioen. Kan een paardenleven mooier zijn? Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:50

Je moet wel het verschil tussen paard en pony duidelijk houden.
Mijn exel is 16 en heeft al artrose. Ik hoop dat ze de 20 haalt.
20 is nie extreem oud maar is zeker niet jong meer. De meeste paarden van 20 hebben wel artrose. Al opgemerk of niet, maar het is wel aanwezig.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:18

Ziolette is vorige week ingeslapen, 21 jaren jong, perfect in conditie, ze glom als een spiegel, altijd vrolijk als ze je zag. Maar lopen, dat kon ze niet meer. Zware arthrose aan beide voorbenen. In d'r koppie was ze nog jong, in stand oogde ze ook niet oud. Maar als ze in beweging kwam, sprongen de tranen in je ogen.

Bij ons op stal staat nog een KWPN-merrie van 27 oogt oud, maar is nog zo fit als een hoentje, wordt dagelijks probleemloos gereden. Uiterlijk van een ouder paard zegt dus niet alles, de een lijkt oud en loopt nog goed mee, de ander oogt jong, maar het lichaam kan helemaal versleten zijn.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:22

Ik weet niet of ieder ouder paard artrose heeft Phoenix. Mijn hengst heeft wsch wel spat, maar dat is nooit op foto;s aangetoond. Drie behandelingen bij Rodinde hebben wonderen gedaan, en sindsdien heeft ie er geen last meer van gehad. Dat is inmiddels anderhalf jaar geleden.
Laatst hebben we foto;s laten maken van het rechtervoorbeen ivm een ontsteking aan het hoefgewricht (geen artrose, maar door een verwonding van buitenaf!) en we waren wel bang voor wat we te zien zouden krijgen....sportcariere vanaf jonge leeftijd, je wilt het wsch niet weten wat ze daar aantreffen op foto;s. Maar.....puntgave gewrichten!!!!! Niks aan te zien! Verward Lachen
Ik was ook stomverbaasd, maar het kan dus wel.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:37

ik ken een 22-jarige merrie die niet volledig rad meer loopt in draf. Kreupel kun je ook niet zeggen, maar rad is het ook niet. Verder lijkt ze nog jong. Ze krijgt overigens nog steeds veulens, dus daarvoor is ze niet te oud Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:15

Het ligt aan het paard wanneer hij oud is.
De ene is op met de 17 de ander met 27.
Ik kende een paard dat 32 is geworden, die meerdere ruiters naar het Z springen heeft geholpen en met de 23 nog M liep en er vooraan bij stond.
daarna heeft hij nog met goed gevolg B parcoursen gesprongen.

Maar dit paard heeft nooit een dierenarts om zich heen gehad als op het enten na. Lachen
Gewoon een super gezond paard.

Maar je ziet ook paarden die heel wat jonger zijn, er versleten uit zien, de Da woont bijna in de stal, tja zulke paarden zijn gewoon op en niet meer volop te rijden.
Een rustig bosritje is goed voor de stramme spieren, maar een training is dan marteling.

Aan ons als ruiters om te kijken hoe je paard er uitziet.
En niet kijken van wat wij graag zouden willen van het paard, maar eigenbelang ook aan de kant durven zetten.

En bij de ene is dat met 17, de ander met 20 en de ander misschien pas met de 32.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:36

zelf vind ik het van het ras afhangen en wat hij in z'n leven gedaan heeft om de term oud mee te geven. Een draver van 18 jaar vind ik zelf dus oud.

Laatst heeft er voor 1 maand een pony gestaan bij ons op stal van 27 jaar oud. Die pony liep nog elke dag en had er ook nog plezier in. Ze had wel allerlei kwaaltjes,maar daar kon ze mee leven. Helaas is deze pony 3 dagen geleden overleden aan een verdraaide maag of darm. Dat vind ik bus wel oud voor een pony.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:57

Ik vind ook dat het aan het paard ligt. Ik ken een 12 jarig paard die er echt al oud uitziet. Doorgezakte rug, versleten achterbenen. Maar zij was op haar derde al nl kampioen was en alles, echt veel te snel
Nu wordt ze gebruikt als fokmerrie, staat overdag lekker op het land met haar vriendje. Het verschilt ook wel per dag hoe oud ze eruit ziet. Ze word verzorgd door 4 meiden, die longeren haar zodat ze toch nog wat beweging krijgt, en als ze een goede periode heeft kan ze echt heel mooi en actief lopen.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:40

Hoi,

Ik denk dat ik op zich wel snap wat je bedoelt. Ik vind het ook niet meer zo belangrijk als vroeg wat de leeftijd van een paard is. Mijn Voice is 22 jaar en ik vind dat ook al best een leeftijd. Aan de andere kant ook weer niet, hij gaat namelijk nog prima mee, maar zijn leeftijd negeren is ook niet goed enk ik. Ik probeer me te realiseren dat hij bijv. toch wat meer een dieseltje wordt, qua lossigheid/stijfheid etc. En ik denk dat het juist goed is om hem gewoon lekker regelmatig beweging te geven en dat hij daardoor hopelijk net zo oud (wat was oud ook al weer?) als zijn moeder wordt (35).

Groetjes,
Judith

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:45

fabienne schreef:
Pril de meeste paarden halen amper de 20! En inderdaad ponys zijn veel harder en worden ouder, maar komt dat ook niet omdat ze niet zo hard hoeven te werken vaak? Het zijn vooral de kleinere rassen die ouder worden, en dat zijn vaak de paardjes die niet hoeven te werken Haha!
Hoe meer ze moeten werken in hun leven hoe eerder ze versleten zijn, dat moge duidelijk zijn.


Dit ben ik absoluut niet met je eens. Want manegewerk is absoluut niet het lichtste werk! En daar lopen heel veel van die pony's juist in mee. Wij hebben op de manege meerdere pony's gehad, die met 30-34 jaar nog voor 100% mee liepen in het werk, zelfs nog springen over 80 cm.
En 1 pony had in jongere jaren al in het manegewerk gelopen, was toen privé geworden en heeft nationaal gesprongen, volgens mij in het Z en die is met 35 met pensioen gegaan bij Tiffy in de wei als gezelschap voor haar veulen. En er was een meisje daar, die er nog af en toe op reed, zelfs nog een paar keer gesprongen, dacht ik. En toen ze 36 werd, ging ze steeds slechter lopen en hebben we haar toch maar in laten slapen. Maar die heeft dus wel haar hele leven keihard gewerkt en die is toch echt wel oud geworden, vind ik.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 01:48

Volgens mij verlengt de levensduur juist van een paard als het altijd correct getraind is. Met nadruk op correct! Want ik kan me voorstellen dat een ruiter die zijn paard jaar in jaar uit op de voorhand L proefjes laat sjokken, nooit een goede warming up gebruikt in de training, in te zware bodem rijdt enz. eerder met een versleten paard zit dan bv. een ruiter met een topspringpaard die een uitgekiend trainingschema wat perfect bij het betreffende paard past, hanteerd. Bonfire heeft toch ook zijn hele leven keihard gewerkt en liep op 17 (toch?) jarige leeftijd nog op z'n best. Dat vind ik dan wel een bewijs van correct trainen. En natuurlijk alles erom heen, het happy houden van je paard, veearts, juiste voer etc. Whitaker won toch ook nog een Volvo met een 20 jarige?

Maar ik las ergens dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard schrikbarend laag lag, 8 ofzo?? (of was het nog lager?) Is dit een gemiddelde van alle disciplines bij elkaar? want ik kan me voorstellen dat de renpaarden het gemiddelde flink naar beneden trekken. Als dit getal alleen voor spring en dressuurpaarden geldt ga ik even heel hard gillen! Dan doen we toch iets heel erg fout in de training. Of zijn we teveel aan het doorfokken op prestaties dat de gezondheid van het paard op een lager pitje komt te staan?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:03

Marije_jiplover"]
[quote="fabienne schreef:
Pril de meeste paarden halen amper de 20! En inderdaad ponys zijn veel harder en worden ouder, maar komt dat ook niet omdat ze niet zo hard hoeven te werken vaak? Het zijn vooral de kleinere rassen die ouder worden, en dat zijn vaak de paardjes die niet hoeven te werken Haha!
Hoe meer ze moeten werken in hun leven hoe eerder ze versleten zijn, dat moge duidelijk zijn.


Dit ben ik absoluut niet met je eens. Want manegewerk is absoluut niet het lichtste werk! En daar lopen heel veel van die pony's juist in mee. Wij hebben op de manege meerdere pony's gehad, die met 30-34 jaar nog voor 100% mee liepen in het werk, zelfs nog springen over 80 cm..
[/quote]

Ik ben het ook niet echt met je eens, manegepaarden verrichten heel zwaar werk, zwaarder dan de meeste pensionpaarden ooit kunnen vermoeden en ben je weleens naar de Spaanse rijschool geweest Verward Meerdere hengsten van 25jr en ouder lopen daar nog mee in de shows, maken nog een perfecte capriool en zijn in een topconditie........ Haha! Volgens mij ligt het puur aan de africhting, de training en regelmaat die het paard krijgt waardoor hij nog op latere leeftijd kan presteren. Iemand die zijn paard elke dag voor hetzelfde oefeningetje de stal uittrekt en zijn paard nooit eens afwisseling geeft of een nieuwe inpuls geeft, ja daar wordt een paard snel oud van!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:38

suzanne schreef:
Ik weet niet of ieder ouder paard artrose heeft Phoenix. Mijn hengst heeft wsch wel spat, maar dat is nooit op foto;s aangetoond. Drie behandelingen bij Rodinde hebben wonderen gedaan, en sindsdien heeft ie er geen last meer van gehad. Dat is inmiddels anderhalf jaar geleden.
Laatst hebben we foto;s laten maken van het rechtervoorbeen ivm een ontsteking aan het hoefgewricht (geen artrose, maar door een verwonding van buitenaf!) en we waren wel bang voor wat we te zien zouden krijgen....sportcariere vanaf jonge leeftijd, je wilt het wsch niet weten wat ze daar aantreffen op foto;s. Maar.....puntgave gewrichten!!!!! Niks aan te zien! Verward Lachen
Ik was ook stomverbaasd, maar het kan dus wel.


ik zei ook bijna elk paard. spat is ook artrose alleen dan in het spronggewicht. dat heeft exel ook. daar loopt ze goed op, maar voor loopt ze slecht.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:19

mijn paard is 15 en voor haar is dat oud, ze is al bijan 10 jaar zwaar dampig dus de jaren tellen wel een beetje dubbel door.

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:39

Iemand vond Felix al oud, Boos! hij is pas 11.
Maar als ik dan zie dat ik hem al 8jaar heb wordt ie wel ouder ja Haha!

We hebben ijslanders opstal van beide boven de 25 en die gaan rustig nog een rit naar het strand maken van 3 a 4 uur.

Ik vind een paard boven de 20 een paard op leeftijd en boven de 25 toch wel een oud paard.
tussen de 30 en 35 zijn ze wel bejaard en daar boven stokoud Haha! Haha! Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:44

Wij hebben een pony op de manege die is 35! En die gaat nog altijd scheuren met de kleine kindje's en loppt echt heel blij rond! Zo pracht beesie he, vind ik nou echt leuk!
Maar ook hebben ze een pony van 34 ofzo en die kan echt bijna niet meer, vind het echt zielig dat ze hm nog indelen in de lessen, die kinderen maar slaan enzo en drijven maar hij is gewoon op!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:30

Mijn paardje werd al genoemd door Batje en inderdaad hij is tussen de 36 en 38 en nog helemaal gezond. We hebben zelfs een keer zijn rontgen foto´s aan een dierenarts voorgelegd alsof het foto s van een 15 jarige waren en ze had hem goedgekeurd Lachen Hij is altijd goed dressuurmatig gereden en ik denk dat dat hem zo goed heeft gehouden!!Tuurlijk hoeft hij inmiddels niet meer te werken, hij is lekker met pensioen en mag los op het erf lopen. Af en toe maak ik nog een kort buitenritje met hem en als hij zijn dag heeft kan hij nog best lastig zijn, hij wil graag erg hard!!! Eigenlijk vind ik het allerbelangrijkst dat je op tijd beslist om je paard te laten inslapen als het niet meer gaat. Ik zou het heel moeilijk vinden, maar als hij straks pijn krijgt, dan is het toch echt gewoon over. ( Stiekem hoop ik natuurlijk op een hartaanval, maar ja, waarschijnlijk zullen het uiteindelijk toch zijn benen worden..)

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:26

tja wanneer kan je een paard nou oud noemen? k denk toch rond de 25!
Kelly was 30 toen ze naar het rusthuis ging. dat vindt ik zelf de perfecte leeftijd. maar het kan natuurlijk ook aan het paard leggen! als het paard veel eerder ouder lijkt, wordt en gedraagd is het vaaak beter om hem eerder naar een rusthuis of meer rust te gunnne! maar er zijn genoeg paarden van 30 die nog rustig manege werk doen! al hoewel vindt ik ze dan toch echt te oud voor manege werk!