beter voor paard,tuig en ruiter,toch?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 01:05

Je zadelt op, doet het hoofdstel om (alle gespen zitten links, incl. sluiting halster) en dan om het paard heen om rechts op te stijgen???????????

Wat ik wel regelmatig laat doen (ik rijdt niet meer, maar mijn dochter dus wel) rechts opstijgen met het linkerbeen (zit ze dus achterstevoren op de pony en de pony wordt uiteraard vast gehouden) om mijn dochter dan te laten omdraaien in het zadel.

Wij wisselen na elke rit de beugelriemen om (verwijder de riemen en beugels van het zadel, na elke rit en leg ze dan gekruisd over het zadel heen, de kant waar de gesp hangt is de kant waar de beugel bij de volgende rit moet komen, haal ook na elke rit de bitten van het hoofdstel om uithangen van de gespgaatjes te voorkomen)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:19

Het gaat nite om de paar stappen extra, maar waarom zitten de gespen aan hoofdstel, halster, dekens, mentuigen etc dan ook alleen maar links?
En waarom lopen we allemaal (nou ja de meesten)links naast het paard/pony.
Vanwege de veiligheid, stap je toch ook links op en af de koets????????

Ik denk (en dat is mijn mening) dat een paard weet wat er verwacht wordt als je altijd links op en af stijgt.

Dat een paard, vooral in het begin, zijn evenwicht kwijt is als je rechts op stijgt, komt denk ik (weer mijn mening) omdat hij dat niet verwacht. Net zo bij het rechts afstijgen. Dat het paard na een paar keer rechts opstijgen, beter blijft staan komt omdat hij erop voorbereid is. En heeft in mijn ogen niets te maken dat een paard scheef ofzo is. Op en af stijgen duurt toch geen uren........

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 00:57

Als een ieder nou eens nadenkt over zijn/haar antwoord over het scheef worden van zijn/haar paard..................................................................
dan zouden diezelfde personen de voer en drinkbakken minimaal eens per dag ook aan de andere kant van de box hangen.
Want volgens mij loopt een paard in de box vaker via dezelfde kant (links of rechtsom) naar de voer of drinkbak.
Van die korte momenten van op/afstijgen wordt een paard heus niet scheef...........
Hij wordt toch ook niet doorgezakt van het rijden, wat je veel langer doet..... Of leg je hem ook op de rug om dat weer"recht" te krijgen????????????
En laad je ook achterstevoren in om dat in balans te houden????????
Kont eerst in de stal, zadel achterste voren?????????
Jezelf achterste voren??????????????
Hoorfdstel van af de rechterkant omdoen???????????
Weide hek aee week andersom laten lopen, nog niet te spreken van de box deuren??????????
En ook maar achteruit rijden naar de les met trailer en auto?????????????
kan nog een stapje verder, let op:

de paarden waar jouw paard me op de weide staat, rennen alleen maar linksom, zoek je dan ook paarden die rechtsom lopen (meld je dit aan de pensionhouder of indien eigen paarden koop je anderen cq ren jezelf door de weide of ga je afwisselend naar een andere stal)

Even zonder gekheid die tig seconden dat het duurt om op te stijgen wordt een paard heus niet scheeh of schuin of wat dan ook. Dat je voor jezelf leert van beide kanten opstijgen.... groot applaus, niets mis mee.
Dat je je paard leert dat je zelf links als rechts meeloopt, p[ zich niets mis mee, maaaar (jawel die grote) Een paard leert van jongs af aan dat hij/zij de leider moet volgen (een merrie, jawel, is niet dat paard dat de kudde beschermd) Wijmleren alles van links (als leider) en dan........... gaan we rechts ernaast lopen..........och heren(vanaf het paard gezien) leider weg en wat nu.....................................................schrikken, vluchten(kan niet heb geleerd tegendruk op hoofd is stoppen)...
IK vind het echt onzin om afwisselend rechts en links op te stijgen om je paard "recht" te houden.

verplaats je is in de denkwijze van een paard: ze verstaa geen nederlands (geen enkele taal behalve lichaamstaal), ze leren het ene, zijn erop voorbereid en dan doen de mensen weer wat anders. en ga zo maar door.

Mijn tip: leer te denken als een peuter en dan kun je beginnen een dier te snappem

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 bezoekers