bezoekje aan de familie van Ameretto :-)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

bezoekje aan de familie van Ameretto :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 21:21

Zoals ik al in dit topic schreef, ben ik gisteren op bezoek geweest bij de fokker van Ameretto: [VvdD] Ik ga morgen naar de fokker van Ret...!

Om een uurtje of 12 kwam ik daar aan en ik werd meteen hartelijk ontvangen door de fokker zelf. Hij vond het erg leuk dat ik langskwam en hij begon meteen te vertellen over de nakomelingen van Dieuwke die zij zelf nog hadden (de beide Respects). Die zijn we toen meteen gaan bekijken. Beide beestjes lekker even losgegooid in de bak zodat ik foto's kon maken, en toen kwam ook zijn vrouw thuis van het boodschappen doen. We zijn toen onder het genot van een kopje koffie en een stuk door mij meegebrachte appeltaart foto's gaan kijken en daarna ben ik met de vrouw van de fokker naar een dorp verderop gereden om nog een halfbroer en -zus (de beide Figaro's) te bekijken. Helaas heb ik ze niet onder het zadel gezien omdat beide eigenaren niet thuis waren, maar ik vond het al leuk genoeg om ze nu eindelijk eens in het echie gezien te hebben!

De vrouw van de fokker heeft van alle paarden die ze ooit hebben gehad en/of beleerd een plakboek bijgehouden, met geboortedata, namen en data van nakomelingen en natuurlijk een hoop foto's. Ze hebben altijd Haflingers, Fjorden en NRPS-ers gehad, en diverse paarden beleerd in het tuig. Natuurlijk kwam het gesprek al snel op de nakomelingen van Dieuwke, en dit is wat ik er van heb opgestoken:

Dieuwke zelf is in 1999 verkocht via een kennis in Harskamp aan een vrouw in Schaarsbergen (?) die er nu recreatief mee rijdt. Ze is inmiddels 16 en ik hoop haar toch nog een keertje te vinden.

Haar zeven nakomelingen zijn (met geboortejaar):

1992: Prins Ameretto (v. Prins Abdullah etc. ox). Die is erg berucht hier op Bokt, verdere toelichting overbodig. Haha!

1993: Nucamaro (v. Nucari). Hij heet nu Jasper, is western beleerd en staat ergens in Noord-Holland. Ik heb de adresgegevens van de huidige eigenaren, dus die kunnen binnenkort een belangstellend telefoontje van mij verwachten. Lachen

1994: Fidi (v. Figaro x). Eigendom van de schoondochter van de fokker. Heeft dit jaar een erg leuk veulentje gekregen van Paddox. Fidi is wat steviger en groter dan Ret, maar qua kleur en koppie is het bijna een kopie (op het regelmatige blesje na). Een erg vriendelijk paard, wordt dressuurmatig gereden en ik vond het het mooiste paard van allemaal.

1995: Faykou (v. Figaro x). Helaas in november '96 op anderhalfjarige leeftijd overleden aan zandkoliek.

1996: Faro (v. Figaro x). Staat op stal bij de overburen van zoon & schoondochter en wordt niet zo heel vaak bereden. Faro is dan ook wat minder gespierd dan Ret, maar qua kleur en bouw verder bijna een kopie. Hij kan er iig net zo schlemielig bij staan. De stalhoudster zei nog: 'Het is die met dat groene halster', maar dat had ik natuurlijk allang gezien Haha!. Faro heeft wat meer hengstenkuren dan Ret: hij duikt in het voorjaar regelmatig boven op de merries, terwijl Ret niet eens lijkt te weten wat een hengstige merrie is Haha!.

1997: Geke en 1998: Ruaart (beide v. Respect). Deze staat nog allebei bij de fokker en lijken totaal niet op elkaar. Geke is net als Ret kastanjebruin en Ruaart is donkerbruin, meer zoals Dieuwke. Ze kennen inmiddels het zadel en het bit, maar tot nu toe is er nog niemand echt mee aan de gang geweest omdat de fokker niemand weet die ze netjes kan inrijden (en daar de tijd voor heeft). Leuke paardjes, vooral Geke zou het leuk kunnen doen in de sport. Ruaart zag er wat ingevallen uit, maar was wel de brutaalste van de twee. Geke kon af en toe wat schrikachtig zijn.

Ik heb natuurlijk ook het nodige verteld over onze Ret en wat foto's achtergelaten voor het plakboek, en na een uurtje of drie was het weer tijd om te gaan. Binnenkort ga ik nog eens terug met mijn zusje, want die was ook heel nieuwsgierig geworden. Heb een hoop foto's gemaakt, morgen breng ik het filmpje weg en ik hoop dat ik binnenkort ergens een scanner tot m'n beschikking heb! Lachen

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:17

Leuk hoor, zo`n kennismaking met Ret zijn familie!
Ik wou dat ook meer van Donsje wist... Scheve mond

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:20

Fijn dat het een geslaagd bezoekje is geweest. Ik hoop ook eens de fokker van Barley te bezoeken. Helaas woont die wat verder weg.(Wales)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 22:37

De eindconclusie was trouwens dat Ret de mafste bles heeft van allemaal. Tong uitsteken

Maar idd, het is ontzettend leuk om de familie van je paard eens van dichtbij te zien, en gelijkenissen te ontdekken. Vandaag op de cross in Neede hebben we een halfbroertje en -zusje van vaders kant gezien (beide v. Prins Abdullah) en dan zie je toch ook wel trekjes die ze hebben overgenomen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:44

Wat leuk zeg! Allemaal Ret-look-a-likes *LOL*
en toch blijft je eigen paardje altijd de leukste he Knipoog
En ook leuk dat de fokker zo geinteresseerd is in hoe het nu gaat en zo'n plakboek heeft van al hun fokproducten.
Nu mammie nog vinden!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:01

Karin schreef:
Dieuwke zelf is in 1999 verkocht via een kennis in Harskamp aan een vrouw in Schaarsbergen (?) die er nu recreatief mee rijdt. Ze is inmiddels 16 en ik hoop haar toch nog een keertje te vinden.


Voor zover ik weet, is er maar één Schaarsbergen in Nederland, en dat is een vrij grote wijk in Arnhem. Kan zijn natuurlijk dat er nog een Schaarsbergen is, maar misschien heb je er iets aan?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:59

Schaarsbergen is geen wijk in arnhem het is een plaats, in de gemeente arnhem. Wij hebben daar onze stacaravan staan op een camping. Naast de camping liggen 2 maneges waar ze eventueel best in pension zou kunnen staan. Als ik er ben zal ik best navraag voor je willen doen. Als je me ff de info geeft die ik nodig heb. Schaarsbergen is maar klein dus er is een kans dat ze daar staat natuurlijk.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:18

Echt super leuk dat je weet waar Amaretto nu vandaan komt! Vooral om overeenkomsten te zien met familie, altijd grappig om te zien! Zet je de foto's op bokt neer?

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:34

Was altijd in de veronderstelling dat Schaarsbergen een wijk was in Arnhem..... Toch wel heel erg als je zoals ik je hele leven al in Arnhem woont! Nou ja, het was net zo goed bedoeld in ieder geval.

Je kunt dan ook nog informeren bij pensionstalling De Menthenberg, ligt op de rand Arnhem-Schaarsbergen. Je weet maar nooit!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:44

hartstikke leuk Haha! Is ret zijn mamma nou een draver of vergis ik me hopeloos Verward *LOL*
De mijne stamt namelijk ook uit een (goede) dravermoeder(+stam) en ik wil zo graag weten waarom ze daar een springpaard mee hebben gefokt en of hij nog halfbroertjes/zusjes heeft...Jammer genoeg heb ik niets meer gehoord Huilen

Kun je me trouwens Pb-en waar Jasper/Nucamaro staat? Ik ken volgens mij een westernpaardje dat zo heet(Jasper) Ik weet niet of het dezelfde is Verward Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 21:02

Cody > idd blijft Ret de leukste, al vond ik die beide Figaro's ook erg leuk. Van die ruin valt best wat te maken. Die merrie ziet er gewoon piekfijn uit, 't is dat ik niet zo goed ben met merries en dat de eigenares hartstikke gelukkig met haar is, maar anders... Knipoog

Obsession & Marieke > bedankt voor de tips! En mochten jullie iets horen/zien, dan hoor ik het graag!

Mirte > weet ik nog niet, die paarden zijn natuurlijk van anderen... Maar misschien stiekumpjes in m'n profiel. En ach, ze zijn alleen bedoeld ter illustratie, niet om ze af te kraken. Haha!

Gomir > de mama van Ret is idd een draver. Haar vader is Manza Buitenzorg, hij en zijn papa Star Performer behoren tot de beste vaderpaarden ooit in NL in de drafsport. Alleen deed Rets mama het niet zo goed op de baan, dus werd ze verkocht als recreatiepaard (ze was bereden en betuigd) en ze kreeg dus een aantal veulens.

Wat je vraag over dat springen betreft: dravers staan bekend als vechters en als je ze kruist met andere (bloed)paardjes, dan heb je leuke spring- en sgw-paarden. Kijk maar eens naar kleine Jappeloup die in '88 het Olympisch springen won, 1.58 groot en kruising draver x volbloed. Overigens krijgt Ret niet de schoonheidsprijs voor springtechniek, hij slingert nogal maar springt vrijwel altijd, net een katje zoals hij over die hindernissen gaat. De betrouwbaarheidsprijs krijgt hij dus wel! Haha!

Ik PB jou de gegevens van Jasper/Nucamaro, PB jij mij dan de afstamming van jouw paard? Misschien heb ik nog wat tips voor je om zijn familie te achterhalen.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:59

Jasper (Nucamaro) is gevonden hoor. Zit ook op BOKT als, jawel, Jasper.
We (Karin en ik) hebben al heel wat ge-p.b.'t over allerlei karaktereigenschappen en onhebbelijkheden. Voor een foto: zie het profiel van Jasper.
De familie van Ret en zijn moeder Dieuwke is nu compleet.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:58

He wat leuk zeg allemaal, dat je er zelfs nog 1 op bokt tegenkomt!
Grappig!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:25

Leuk zeg!!!
Heb je foto's van de twee van Figaro?
Of zijn dat de twee die ik al van jou heb gehad?

Kan het trouwens niet zo zijn dat Abdullah weer terug komt met Figaro?
Omdat netty en ret ook zoveel overeenkomsten hebben?

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 07:52

Wat leuk! Als ik Voltrack zijn hele Familie moet gaan zoeken ben ik nog wel eventjes bezig, hij heeft echt een enorm grote familie.
Soms komen we op een wedstrijd zelfs familie tegen...