Dierarts gebeld: Cerise koliek!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Dierarts gebeld: Cerise koliek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 23:44

Vanavond om tien uur belde onze stalhoudster:
Ze waren net nog in de stal even geweest, en Cerise lag in de stal, en kwam pas overeind toen de stalhoudster de stal, haar stal dus, in kwam.
Normaal komt ze altijd meteen overeind, is altijd snel nerveus of onrustig als er iemand binnen komt.

Dit keer dus niet. Verward
De stalhoudster ging haar box weer uit en legde een handje brokjes in de voerbak, Cerise had nauwelijks belangstelling.
Heel langzaam gingen ze op, en toen ging Cerise weer liggen.
Maar de stalhoudster voorkwam dit, deed snel haar halster om, haar man ging met Cerise wandelen in de buitenbak en ondertussen belde zij naar Peter en mij.

Wij kwamen meteen.
Vreemd genoeg maakte ik me totaal niet ongerust. Dat is weer dat vreemde voorgevoel dat ik altijd al heb... alsof alles goed zou komen... Verward

Ik zag de stalhoudster buiten lopen met Cerise, heb het even over genomen, daarna nam Peter het van mij over want ik moet rustig aan doen en morgen weer aan de chemokuur... dus ik ging in de ingang van de stal staan waar 't wat warmer was.

De DA was er vrij snel.
Ondertussen had Cerise gemest tijdens het rondlopen, wat een goed teken was. Wij blij. Lachen Het zag er echter wel licht uit van kleur en nogal droog.

De DA controleerde haar hart, ademhaling en temperatuurde haar.
Ze had nauwelijks verhoging, heel ietsje maar niet noemenswaardig.
Hij dacht inderdaad net als wij aan koliek, maar geen zware vorm. Cerise had al geen neigingen meer om te gaan liggen en was al wat rustiger geworden.
Hij gaf haar twee spuiten: voor de darmen en een pijnstiller.
Daarna moesten we nog een kwartier met haar lopen.

Ze mocht eten, vooral droog goed hooi, en hij raadde aan om haar niet te lang op de wei te laten staan morgen, eerst dus even haar buikje vol eten met hooi en dan pas de wei op, zodat ze niet teveel gras zou eten.

Cerise wilde na het kwartier lopen, toen ze terug de stal in mocht, dolgraag eten... Lachen Terwijl ze dit een uur geleden totaal niet wilde!
Dus wij blij. Ze kreeg droog hooi en de stalhoudster beloofde ook 's morgens om vier uur nog eens naar haar te gaan kijken. Dan moest haar man er toch uit voor zijn werk... lief he. Lovers

Toen uiteindelijk wilde Dorine wel naar huis.
Ik vertrouwde er volledig op dat het goed zou komen, had echt het idee dat Cerise morgen weer 'normaal' zou zijn.
Voor zover mijn paard normaal is dan... Tong uitsteken

Eerst kreeg ze nog van de stalhoudster een deken op, want onze deken was in de was thuis, en toen kreeg ze nog een knuffel... Lovers
Eigenlijk meer voor mijzelf omdat ik haar zo'n lekkere zachte dame vind en zo stapel op haar ben, dan omdat zij het zo leuk vindt om geknuffeld te worden terwijl ze ook hooi kan eten. Haha!

Want ineens was eten weer het belangrijkste in haar leven.
Zoals het ook hoort als je Cerise heet! Schijnheilig

En toch is het vreemd. Terug in de auto...
Peter: Goh wat was je rustig, je raakte geen moment in paniek of zo.
Dorine: Nee raar he, ik wist gewoon dat het goed zou komen.
Peter: Ja, ik ook, typisch he.
Dorine: Wat je gevoel wel niet kan zeggen... Knipoog

Ik heb wel vaker dat ik iets 'aanvoel' laat ik maar zeggen.
Sinds ik Reiki-cursussen heb gevolgd en dus dieren behandel met Reiki, is mijn intuïtie zich alleen nog maar sterker gaan ontwikkelen. De gekste dingen komen soms binnen...
Soms zelfs als ik alleen al een Bokt-bericht lees...

Ik kan het echter niet altijd expres voelen, met opzet, dus was erg blij dat ik vandaag wel wat voelde!
Cerise komt de nacht in elk geval goed door! Party!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 00:13

ahh gelukkig maar!
toch is het altijd even schrikken he als je paardje wat heeft,maar zo te horen komt het wel goed
geef dr maar een extra knuffel van mij en peetje ook hoor! Lovers

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:30

Nou ik schrok wel even toen ik de titel las! Gelukkig was het niet zo'n ernstige koliek.
Sterkte nog voor jullie alledrie!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:16

De ene koliek is ook de andere niet. Paddy heeft ooit koliek gehad en toen bleef ik ook vrij rustig. DE veearst kwam toen een spuitje geven om de darmen te kalmeren. Paddy reageerde daar snel op door weer te willen eten, maar dat mocht nog niet. De 2e keer dat ze koliek had duurde het echter heel lang. De veearts was al eens geweest, had een spuitje gegeven maar het had maar even geholpen. toen belde ik weer. Ik kreeg nu een dienstdoende arts die overigens contact opnam met de veearts die daarvoor geweest was en die zei dat hij zich nu wel ongerust maakte omdat het weg had moeten zijn. Einde verhaal was dat Paddy naar Someren moest voor misschien wel een operatie. Ik heb eens effe in de pisang gezeten. Ik dacht "die raak ik kwijt". Ze hebben een buikpunctie gedaan, het buikwater was gelukkig niet rose maar kleurloos (anders zit er bloed in en dan zit er ergens een scheurtje). Toen hebben ze een gat geprikt in de gasbel en toen kon de lucht eruit, en de druk van de darm af. Daarna kwamen de darmen tot rust. dit grapje heeft me toch f1500,- gekost, maar het had nog veel erger gekund; een koliekoperatie kost 6000,- met 50% kans dat het paard alsnog zal sterven, tijdens of een jaar na de operatie. Nou, en je weet hoe het met Jara is afgelopen he...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 10:46

Vanmorgen (dinsdagochtend) nog even naar haar toe geweest om onze eigen deken op te leggen.
Ze at weer goed, stond in de buitenbak met hooi, mocht nog niet de wei in, dat mocht 's middags pas had de DA gezegd.

Maar toen we er aan kwamen liep ze al richting de wei (achter de buitenbak) om erin te mogen, zo van: "Ik wil bij mijn vriendjes en het gras! Laat me nou!" Schijnheilig

We hebben haar onze deken opgelegd i.p.v. de geleende, deze is ook waterdicht zodat ze het straks niet te koud krijgt bij eventuele regen.
Daarna gingen we de stal doen en mevrouw stond toen weer opnieuw bij het hooi te eten... }>

Toen ik haar later nog ging knuffelen ging ze opnieuw richting de wei, haha. Dondersteen. Maar geef haar eens ongelijk... Knipoog
Zometeen ga ik naar het ziekenhuis voor de chemokuur, met een gerust hart wat Cerise betreft althans.

Wat mijzelf betreft: even 5 dagen goed misselijk zijn, maar dit alles voor een goed doel!
Ik moet goed genezen, want Cerise wacht een 'grote carriere'... *LOL*
Deze winter de B-dressuur, en wie weet volgende zomer ook nog springen als ik geen chemo hoef! Partytime!
Daar denk ik dan maar aan als ik vanavond zit te k*tsen op 't toilet... Clown
Mijn meisie sleept me overal doorheen! Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:30

jeetje Dorine toch even schrikken gelukkig dat het zo goed afliep en wat super van je pensionhouders dat ze zo hebben gereageerd!

Jij sterkte in het ziekenhuis!
*hugz*

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:37

Gelukkig dat alles goed gekomen is!
Lieve stalhoudster trouwens!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:59

Gelukkig maar dat alles goed gekomen is, ik schrok wel van de titel!