ik blijf er maar mee zitten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

ik blijf er maar mee zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 15:35

Hai!
Ik lees hier al een tijdje mee, maar ik heb hier geloof ik maar 1 keer eerder gepost of zo. Aangezien er eventjes iets van mijn hart moet, en jullie paardenexperts ; zijn hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

4 jaar geleden of zo had ik een verzorgshetje. Op het gegeven moment werd hij 3 en begon ik er af toe wat op te zitten ( eers begonnen met hangen en zo. Niet om echt met hem te rijden, maar hij zou misschien voor het karretje gaa, en ik wilde hem gewoon even wat gewend raken aan gewicht. Op het gegeven moment zat ik er op en toen ging hij er vandoor , gooide mij er met een bok vanaf en trapte mij. Hij liep al eerder te klieren ( hij wilde bijvoorbeeld nooit mee lopen aan de hand; hij ging gewoon stil staan en dan kreeg je hem echt niet meer mee) . Er waren ook wat dingetjes gebeurt op school, en ik werd dus heel erg kwaad. Hij was naar het afdakje toegerend waar de snoepjes waren en hij stond te eten. Nou toen was ik nog niet boos, maar toen hij weeeeer niet mee wilde lopen gaf ik hem een trap. En ik raakte perongeluk zijn flanken Huilen terwijl ik alleen maar zijn kont wilde raken.
iemand kwam langs en die werd heel erg boos op me, die heeft mijn ouders ook gebeld... die waren dus ook kwaad op me
Hij moet best pijn hebben gehad en ik heb er dus na 4 jaar nog steeds last van. BLijf er soms hele nachten door wakker, omdat ik maar met dat schuldgevoel blijf zitten Boos!


hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt? hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 15:44

Ik hoop trouwens dat het topic hier hoort, maar ik weet eigenlijk niet waar anders

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 15:49

nou ik heb zoiets niet mee gemaakt, maar ik denk dat je 1 les heb geleerd en schop een paar daarom nooit. Je weet nooit waar je m raakt...

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 15:50

idd dat heb ik wel geleerd ja. Het ligt ook helemaal niet in mijn karakter eigenlijk...... En het knaagt dus na 4 jaar nog steeds aan me

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:00

Wat vervelend..
Ik had pas ook zoiets met een shetlander...
Ik was ermee aan het wandelen, en ineens stijgerde ze, keihard tegen mij aan. Behoorlijk pijnlijk, en in een reflex gaf ik haar een tik op haar neus (dat doe ik normaal nooit, maar ik hoor van iedereen dat ik strenger moet zijn.. anders loopt elk paard gewoon over me heen). Maar de klap kwam iets te hard aan ben ik bang. Ze was er behoorlijk van geschrokken.
Maar goed... toen ik haar later een knuffel wilde geven, was het alweer helemaal goed.
Dus toen was het wat mij betreft ook weer goed. Zij had mij pijn gedaan, en toen had ik haar (niet moedwillig) pijn gedaan...

Het heeft geen zin om jezelf zoiets kwalijk te nemen. Het was toch niet express..? En hij heeft er vast niet zoveel last van gehad...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:02

ik heb ook een shetlander en ik weet wel dat als ze onwijs irritant aan het doen is (echt irritant dus geen angst oid) dan kan ze ook een rotschop krijgen hoor (voor haar doen een rotschop dan he, voor mij is dat niet met al mijn kracht)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:13

afranselen dat eigenwijze beest! WAar jij je schuldig over voelt.... moet je eens kijken hoe die onderling schoppen, en dan kijken ze ook niet uit waar ze schoppen. En hij keek OOK niet uit toen hij jou een trap had verkocht! ik had met dat beest korte metten gemaakt! WAt een sekreet zeg! Maar hij zal wel flink verwend zijn zo te horen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:38

Whahaha.. echt weer desiree !!!!
Nee, ik ben het gedeeltelijk wel met haar eens hoor, Aanpakken die hap...
Luisteren zal ie, en je hoeft daar geen schuldgevoel over te hebben hoor. Je moet idd eens kijken wat paarden elkaar aandoen op de wei.... die trap in zijn flank is hij allang weer vergeten hoor.. nou jij nog ....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:44

Ik zou me inderdaad geen zorgen maken...onderling gaan ze soms nog erger te keer! En als je ze eens een flinke tik geeft waar ze van schrikken is die reprimande goed aangekomen.

Het is echt beter om een lastig paard of een lastige pony een goede jets/klap of schop (met de wreef van je voet en niet de neus van je schoen) te geven, die goed aankomt. Dat is soms paardvriendelijker dan 5 keer een klein tikje waar ze niet van onder de indruk zijn.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:46

je moet je niet schuldig voelen!!
als hij niet wil luisteren moettie maar voelen
denk gewoon aan al die leuke dingen die met hem hebt gedaan en voor hem hebt gedaan

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:35

Nou afranselen is wel erg overdreven je moet je gewoon duidelijk de baas zijn ander nemen ze je in de maling, naja het blijven natuurlijk shets. Wij werden eerst bij mijn vorige verzorg pony toen we nog geen ervaring had gebeten en geschopt, na een tijd heeft ze ons pas gerespecteerd, maar we hadden toen wel veel harder moeten zijn! Niet shu;dig voelen ik heb een paard ook weleens te hard geschopt, maar goed hij luisterde toen wel *LOL*

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:42

Tindra schreef:
Zij had mij pijn gedaan, en toen had ik haar (niet moedwillig) pijn gedaan...

Hier moet ik echt even op reageren.
Als een paard mij expres trapt,krijgt die een ferme trap terug.
Als zij jou pijn doet,dan mag zij óok best wat pijn hebben hoor.
Pony's zijn echt slim genoeg!
Als iemand die je kent je uitscheldt,of expres pijn doet,ga je die toch ook niet knuffelen?
Gewoon aanpakken,in de wei kijken ze ook niet waar ze trappen(naar andere paarden).

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 23:42

Tindra schreef:
Zij had mij pijn gedaan, en toen had ik haar (niet moedwillig) pijn gedaan...

Wel moedwillig, want je was van plan haar te slaan, al dan niet hard.
Niet dat het wat uitmaakt.

Vroeg me al af wanneer iemand wat ging tegen sputteren, heeft een tijdje geduurd.

Yvette, je hoeft je niet schuldig te voelen.
Als je dat iedere keer doet, dan is het wat anders.
Van dat ene keertje worden ze echt niet anders van, waarschijnlijk voelt ie er zelfs weinig van.
Hij moet gewoon luisteren, en als ie dat niet doet, hoort ie op de een of andere manier straf te krijgen (stemverheffing of een tik oid), das niks raars, maar heel normaal.

Ik sla bijna nooit (heb ook bijna nooit een zweep mee), heel af en toe, maar niet op het hoofd, maar op de flanken, hals of kont.
Wat dat betreft, ben ik, zoals sommige het noemen, te soft.
Maar daar ben ik tevreden mee en mijn paardje ook (wat dacht je dan... Extreme duivel ) en ik krijg veel gedaan zonder te slaan omdat het paard vertrouwen in me heeft (leuk voorbeeld, paard vindt oplegger eng en wil er niet in de buurt komen, na een tijdje ga ik er heen en ga er op staan zodat ze ziet dat het niks voorstelt en ze loopt me zo achterna de oplegger op en weer af en dit meerdere keren).
Aan de andere kant, ze heeft een heel verleden achter zich die niet al te best was en is opdat gebied heel angstig en nerveus en als je haar een flinke tik op haar neus zou geven, gaat ze helemaal over de rooie en is ze weer een stuk (terug gewonnen) (zelf)vertrouwen kwijt.

Zo ben ik een keer beticht van iets naars, omdat ik de pony waar ik op reed, een tik met de zweep gaf omdat ie het nodig had.
En op de momenten waar ie het op nodig had, wat meerdere keren was omdat ie op het moment toen erg vervelend was.
Goed, zij had er niet veel verstand van en zag mij de pony met een zweep slaan, wat voor haar te ver ging, wat voor een ander weer normaal is (niet voor mij, wel voor af en toe als het echt nodig is).

Over die schop moet je je echt niet druk maken hoor, dat stelde niet veel voor als het er maar 1 was en waarschijnlijk niet eens zo´n harde.´
Had die iemand die langs kwam en jouw ouders belde, wel verstand van paarden?
Als ik iemand een paard zag mishandelen (wat jij in mijn ogen nog niet zou doen, daar moet je het veel bonter voor maken), zou ik eerder naar de eigenaar toestappen dan naar de ouders van het kind, dat mag de eigenaar doen of ik zou het kunnen doen, maar na wel eerst met de eigenaar gesproken te hebben.
Of als je in het algemeen denkt aan dieren en niet alleen het paard, ouders en eigenaar.
Hebben je ouders er verstand van?
Aan de ene kant denk ik, wat had dat mens er mee te maken, aan de andere kant kan ik het heel goed begrijpen en vind ik het zelfs knap omdat zij dacht dat er wat fout was dat ze er wat aan deed (wat in dit geval voor mijn gevoel niet nodig was geweest).

Pff, wat een lang verhaal is dit weer geworden, wou het nog wel kort houden, haha Pling .

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 00:01

Hee meid, maak je niet zo druk joh!

Weet je hoe stevig een Shet op z'n pootjes staat? Knipoog Die kan echt wel tegen een stootje (of schopje) hoor! Bovendien was die trap niet onterecht of zonder aanleiding; hij was toch superondeugend?

Gister heb ik zelf m'n eigen merrie nog een flinke mep verkocht; zij beet mij en dat hoort ze niet te doen, dus die krijgt ze terug. Ik heb nu een blauwe plek, ik hoop dat zij iig geleerd heeft van mij af te blijven.....

En idd, zoals Desiree (volgens mij) al opmerkte: kijk eens wat ze onderling doen; dan is zoiets niet exceptioneel ofzo.

Ik kan me trouwens het geveol wel voorstellen, ik kan zelf ook zo zitten met dingen, dat blijft dan maar door je hoofd spoken. Gaat vanzelf over!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:47

Chrystal-gek"]
[quote="Tindra schreef:
Zij had mij pijn gedaan, en toen had ik haar (niet moedwillig) pijn gedaan...

Wel moedwillig, want je was van plan haar te slaan, al dan niet hard.
Niet dat het wat uitmaakt.
[/quote]

Nee, niet moedwillig.. Want als ik haar een zachte tik had gegeven, dan had ze er zowat niks van gevoeld (geen pijn iig).
De bedoeling was gewoon dat ze er een beetje van zou schrikken...

En echt van plan om haar te slaan was ik ook niet. Ze stond ineens met haar benen in mijn buik, dus als reflex gaf ik haar een tik...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:09

Laatst heeft mijn merrieveulen van 3 maanden mij (gericht en zeker moedwillig) een trap verkocht. Ik wilde haar in de stal het halster omdoen en zij draaide zich om en trapte. Ik heb haar toen even erg duidelijk gemaakt dat een paard een mens niet hoort te trappen en dat dat dus erg zeer doet (haar dus!!!!) als ze het wel doet.
Ik heb haar op dat moment dus ook behoorlijk hard aangepakt, maar ze heeft tot nu toe niet een trap meer uitgedeeld naar mensen toe en ze is er ook niet bang oid van geworden.
Als je ziet hoe paarden elkaar onderling bestraffen, zo hard kunnen wij dat niet eens (zonder hulpmiddelen dan o:) )

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:14

als t shetje echt zo vreselijk irri was (en dat geloof ik graag, ik ken dr zat, t zijn niet altijd van die lieverdjes), dan is t echt niet zo'n onwijze ramp dat je hem een trap hebt verkocht. Jij had m bedoeld voor zn kont, en tuurlijk is t rot dat je hem op zn flank raakte. Maar volgens mij heb jij er meer problemen mee dan die shet! Paarden kunnen echt wel wat hebben, als je ze idd soms samen bezig ziet. Bovendien had ie zich maar moeten gedragen, bestraffen is normaal bij erg slecht gedrag. In t begin probeerde Max me wel eens van zich af te meppen als ik zn hoeven deed, heeft ie ook een keer een opdonder gehad. En dat heeft geholpen ook!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:47

Ik heb weleens gehad dat ik 'n mini-shetje aan 't longeren was en dat beest loopt maar te trekken en vooruit gaan, ho maar Boos! Dus ik met die zweep keihard ACHTER hem meppen, staat er opeens 'n auto stil met 'n boze man, moet je dat beestje zo slaan?
Nou om eerlijk te zijn had ik 'm ook 't liefst 'n flinke schop of mep met de zweep verkocht (zowel die pony als op dat moment die man), maar nee, ik bewaarde mijn geduld Schijnheilig

Jij kon er ook niks aan doen, jij moet zeker maar geduldig blijven terwijl hij maar allerlei streken uithaald? Vooral bij zo'n kleintje ziet het er zielig uit, maar het is dat je toevallig hem daar hebt geschopt, hij heeft er toch niks aan over gehouden?
Als ik m'n verzorg-mini-shet hengst 'n schop/mep geeft (ligt eraan hoe hard hij bijt en hoe erg ik schrok Tong uitsteken) omdat hij bijt doet ie misschien 'n stapje achteruit en komt dan met z'n oortjes naar voren voorzichtig weer naar me toe, hij WEET dat hij niet mag bijten en WEET dat hij fout zat. Als ik 'n 'n tikje geef lijkt 't net alsof hij beloond wordt. Je moet wel 'n beetje indruk op 'm maken om tot 'm door te dringen. Het zijn geen knuffelbeertjes Bloos Haha!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:57

Niet schuldig over voelen hoor!! Ik zag laatzt een veulen en die was een tijd gescheiden van zijn moeder geweest en toen wilde hij weer gaan drinken en die moeder gaf hem toch een rotschop! Echt keihard. Dat deed ze gewoon om ff duidenlijk te maken van 'je bent er wel weer maar ik ben de baas'.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:18

Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt Scheve mond
Ik stond een manegepony (toen mijn lievelingspony) te poetsen voor de les, ze stond de hele tijd te klotuh en toen probeerde ze me te bijten, eg heel gemeen. Dus ik gaf haar een tik bij haar schouder ergens, en ze begon helemaal te trillen, eg eng!! Nou toen werd het minder en ben ik tog maar gewoon de les ingegaan en daar ging ze liggen, bleek dat ze koliek had, en met het poetsen borstelde ik haar waarschijnelijk ergens waar ze pijn had en beet ze daarom Frusty Maar omdat ze wel vaker beet dacht ik er niet aan dat er wat zou kunnen zijn Scheve mond

En of je nou een klap of een trap geeft, een trap ziet er alleen veel erger uit....

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 22:13

mijn nieuwe verzorgpaard was in het begin behoorlijk drammerig als ik naast haar liep, wilde mij leiden en voorop lopen ipv mij. Ik had dan een zweepje waarmee ik haar dan af en toe terug tikte, maar niet hard. Dat is al genoeg!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 14:05

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!!!!!
Mijn shet heeft t in t begin ook wel eens te bont gemaakt en ik heb hem heel erg gestraft. Daar voelde ik me ook niet goed bij ,maar soms moet er gewoon iets gebeuren om te laten zien dat sommige dingen echt niet door de beugel kunnen, en te laten merken dat jij de baas bent hier. Hoe die aankomt kun je van te voren niet weten ,want zoiets bedenk je niet van te voren.Hij is nu poeslief (hengst) en alle kinderen kunnen er mee doen wat ze willen (dat mag van mij niet altijd)
Heeft t geholpen? dan is t goed. Heeft t niet geholpen dan moet je nog meer corrigerend optreden ,maar dan wel van te voren bedenken wat je gaat doen als ie t weer doet.
Intuitief weten we wel wat er moet gebeuren maar wij zijn zo ver van de natuur opgevoed en niet gewent met beesten om te gaan dat we onze dieren vermenselijken en dat moet je niet doen .Idd zijn moeder verkoopt hem een rotschop als ie net zo stout is ,als ze er genoeg van heeft . Hoeveel paarden komen er niet van de wei met een blessure die ze van elkaar opgelopen hebben?????
Houd op met jezelf schuldig over dingen te voelen ,je zult je schuldgevoel nog erg veel nodig hebben zo ,en je maakt jezelf alleen maar ongelukkig .

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:37

Ach, van de week gaf ik Iwaldo een tik op zn snuit omdat hij liep te etteren. "Moet je dat arme paard nou slaan? Dat is zielig" was het commentaar van een stalgenoot.
De dag daarop liep ik naar de bak en WaLdo liep echt te slomen.. ik moest m zowat meetrekken. "Geef dat beest een schop dan!' Was het commentaar van een andere stalgenoot van mij. Boos! Moraal van dit verhaal? In de ogen van anderen doe jij het toch nooit goed, aangezien zij niet alles zien en een momentopname zien.
Iemand hoeft mij dan ook ECHT niet te beschuldigen dat ik mijn paard half mishandel ofzo, want als ik vind dat ie een schop verdient heeft dan zal ie er een krijgen en een STEVIGE ook! Die shet voelde niks van dei trap van jou, en volgens mij had ie hem hard verdiend. Waar ik me meer schuldig om zou voelen als je dat al doet, was om het feit dat je m niet eerder eens een flinke trap had verkocht om hem terecht te wijzen.
Tssssk en dan mensen die je ouders gaan bellen. Wat een triestheid zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:44

De fout die je zelf hebt gemaakt is dat je hebt geschopt uit woede en onmacht. Dat vind ik persoonlijk een zeer slechte uitgangspositie. Je mag een paard best een mep geven maar bedenk voortaan wel WAT je doet.
Ik denk dat je hier wel veel van geleerd hebt, je kunt immers geen spiegelei bakken zonder een eitje te breken Lachen

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:52

ja ik heb weleess zoeits meegemaak, ik had een pony en die had scheve bekken en een uitgeschoten wervel, maar wij wisten dat niet. En mijn pony begin dus te gillen en te slaana ls je haar poetsen bij haar benen en buik en kont enzo omdat het pijn deed, en ook bij opzadelen aansingelen en opstappen, dus opgeven moment gaven wij haar steeds een knietje omdat ze daarmee op moest houden (wij dachten dat ze zich aanstelde) maar toen we haar besloten te verkopen en ze werd gekeurd (ze was een jaar daarvoor ook al gekeurd maar toen had een andere dierenarts het niet gezien) dat ze dat had, nou toen voelde ik me ook behoorlijk schuldig en dat doe ik nog steeds dat ik haar heb gestraft omdat ze pijn had en het uitten, terwijl ze daar niks aan kon doen.

maar gebeurt is gebeurt en het enige wat je kan doen denk ik is dat het niet nog eens gebeurt.