Geen vorderingen meer :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Geen vorderingen meer :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 23:24

hey iedereen,
Ik heb het gevoel dat het rijden niet zo goed meer lukt.
Ik heb één keer in de week prive-les. In groepslessen wil ik niet meerijden, want dan moet ik vooraan en heel traag omdat het allemaal beginners zijn. In de prive-les gaat het dan altijd wel redelijk goed. Ik moet de rest van de week trainen wat ik dan heb geleerd. Maar dat is zo saai! een half uur lang op de volte, eerst gewoon blijven (door)draven, dan overgangen draf-stap-draf en draf-galop-draf.
Zijgangen kan ik alleen niet zo goed oefenen, hij komt in verzet in zijn mond en in mijn priveles mag ik het nog niet Verdrietig (nuja, eigenlijk wel normaal)
Weet er iemand wat leuke (en redelijk makkelijke) oefeningen en figuren?
Vandaag ging mijn vader foto's maken en daarom had ik witte bandages en wit dekje opgelegd. Een instructeur van de manege zo tegen een leerlinge van hem "tja, allemaal zo'n moeite voor zoiets" Hij heeft al eerder achter mijn rug gezegd dat mijn paardje lelijk is enzo. Ok misschien vindt hij dat, maar ik niet, maar het werkt zo demotiverend Verdrietig ik heb echt het gevoel dat ik niks kan en precies doe alsof ik goed kan rijden, maar eigenlijk niks kan...
sorry voor mijn gezeur...
xxx

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 00:08

Dit is absoluut geen gezuer hoor!

Ehm, beetje voor de hand liggend misschien, maar: moet je niet eens gaan uitkijken naar een andere instructeur?

Lesgeven vanachter de pc is zo goed als onmogelijk, helaas.....
(niet aanvallend bedoeld, vanzelfsprekend!)

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:13

Andere instructeur zoeken.
Zijgangne kun je al heel snel mee beginnen hoor. Wijken kan eigenlijk al zodra het paard de 3 gangne kent.
Verder kun je gebroken lijnen gaan rijden, 8-jes (voltes 10 meter met steeds van hand veranderen). slangenvoltes. Achterwaarts oefenen, halthouden oefenen. schouderbinnenwaarts mee beginnen. volte sluiten en weer openen.
Er kan dus genoeg en als jij dat niet in de les doet en alleen maar grote voltes rijdt, dan is er wat mis met de les.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:51

Hoi,

Er zijn al een paar leuke tips gegeven voor eenvoudige oefeningen die je kunt doen. Ik zou met dingen als wijken enzo inderdaad wachten totdat jouw instructeur zegt dat het kan, hij zal er toch wel zijn redenen voor hebben dat hij hiermee nog even wil wachten. Maar achtjes rijden, slangenvoltes, gebroken lijnen etc, kun je inderdaad proberen. Ook een leuke oefening om je paard lekker los te krijgen en de juiste stelling te krijgen, is het rijden van "spaghettivoltes". Zo heet het officieel vast niet, maar zo noemen wij het. Je gaat op de A-C lijn telkens anderhalve volte maken van tien meter, die in elkaar overlopen. Als het goed is ben je met drie keer anderhalve volte aan de andere kant.

Die man die zei "zoveel moeite voor zoiets", kan natuurlijk ook bedoeld hebben dat hij zich afvraagt waarom je zoveel moeite deed terwijl je "alleen maar" ging trainen? Misschien bedoelde hij het niet zo negatief als jij denkt. En er zijn trouwens geen lelijke paarden, ieder paard heeft wel wat moois, net als ieder mens. Van dat soort dingen moet je je zowiezo geen reet aantrekken, gaat nergens over.

Heel veel succes en laat je niet op je kop zitten hoor!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:22

Ik zou eens op zoek gaan naar een andere instructeur op stalling. Het is een rotopmerking als een ander over je paard zegt dat het moeite voor niets is en dat het toch nooit wat wordt.....

Persoonlijk vind ik wel dat een paard eerst nageeflijk moet zijn voordat je met zijgangen begint. Aleen dan kan je paard achter beter doortreden en zijn rug gebruiken.

Wat oefeningen betreft kun je eens wat gebroken lijnen rijden, slangenvolte's, van hand veranderen ed. Er zijn genoeg figren en anders bedenk je zelf iets

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 12:31

hey
bedankt allemaal voor de tips.
In mijn lessen moet ik dus altijd een half uur op die volte. Onlangs moest ik elke keer weer dus eerst gewoon alleen volte in draf, daarna volte verkleinen en weer vergroten (zeker een kwartier lang Misselijk ) en dan nog 10 minuten galop. Nu moet ik weer alleen overgangen omdat hij plots niet meer aan mijn hulpen zou staan Verward
Nuja, als de volte sluiten en weer openen goed gaat mocht ik gaan wijken heeft ze gezegd. Ik oefen dat sluiten en openen van de volte dus al 2 maand lang en het lukt nu echt wel al hoor...
Ik hoop dat ik donderdag eindelijk eens iets anders mag doen...

Ik heb ook al gedacht om me aan te sluiten bij een LRV (landelijke rijvereniging) en dan heb ik ook les (zowel springen als dressuur) Ik hoop dat ik daar meer ga leren. Ook bij springen, want in de springlessen hier kan ik amper meerijden: ik heb een grote e-pony en de anderen zijn allemaal C en D's, dus staat het op korte afstanden, waardoor de mijne door een driesprong amper doorgeraakt.
Alleszins al heel bedankt voor de tips en reacties Lachen
xxx

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:36

Ik denk inderdaad dat het voor jou heel nuttig (en heel gezellig!) is als je je aansluit bij die LRV. Want dit is natuurlijk niet leuk, zoals het nu gaat. Zijgangen kunnen inderdaad al redelijk snel een beetje, maar wel onder begeleiding. Ga daar zelf niet aan prutsen. Ik vind de beste manier om met het wijken te beginnen wel die oefening van jou instructeur: de volte verkleinen, en met je been weer naar buiten wijken.

Verder denk ik dat het belangrijk is om veel afwisseling te houden in je trainingsprogramma. Twee maanden hetzelfde doen is voor jou niet leuk, maar ook zeker niet voor je paardje! Blijf die voltes oefenen, maar ga ook rechtrichten (echt recht!), zonder beugels rijden voor de zit, en overgangen oefenen (en als simpele overgangen goed gaan ook eens stap - galop - stap ofzo?! Ook leuk en nuttig!).

Veel succes.

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:25

Het lijkt mij errug saai voor jou en je paardje als je zolang op een volte moet, andere figuren rijden ofzow kan toch geen kwaad????
Ik moet van mijn instructeur , heel veel afwisseling in mijn rijden hebben, waardoor je voortdurend bezig bent met overgangen figuren ,bla bla bla .
Maar wat een rotopmerking van die vent zeg......grrr daar kan ik me zo aan ergeren hee, dat geroddel over wel of niet kunnen rijden.
Wie is hij om uit te maken of je kan rijden of niet.
Ik hoor dit soort dingen ook heel vaak , maar bij mij werkt het eigenlijk wel motiverend zo van: ik zal jullie wel even laten zien dat ik wel kan rijden!!!!!!!! maarja veel suc6 iig

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:27

Volgens mij wordt er wat verkeerd begrepen of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?
Je hebt het toch over 2 instructeurs?
Jouw eigen die je priveles geeft en je niet veel meer laat doen dan volte´s rijden en een instructeur van de manege (die jouw dus geen les geeft) die van die rare opmerkingen maakt (lelijk paard en wit dekje en bandages ala moeite).

Ik zou ook naar die andere manege gegaan zijn om daar groepsles te krijgen, maar ook nog even je prive les aanhouden.
Je weet van te voren niet wat je nou beter bevalt en wat beter voor je is.
En als dat lessen op die andere vereniging je beter bevalt en je het idee hebt dat je vooruit komt, terwijl je dat met je priveles nog steeds niet hebt, dan kun je nog steeds de keuze te maken om daarmee te stoppen.

Wat jij vertelt, lijkt het erop dat de instructeur van jou, jouw vooral de basis leert.
Is het nog een jong paard?
Hoelang rijd je zelf al?

Maar ik zou toch wel graag wat meer afwisseling voor mij en mijn paardje willen.
Rijdt figuren, ga de hele bak rond, maak een buitenrit en ga zo maar door.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 01:32

hey
mijn paardje is niet echt jong meer. Hij is ong 9. Zelf rij ik al 8 jaar (ok zegt niet veel. Maja) ik heb eerst 4 jaar op gewone manegepony's gereden, vooral de basis daar geleerd. Dan veranderd van manege waar ik veel heb geleerd (mocht op paarden rijden van de eigenaar van de manege enzo) dan een eigen paard gekregen, maar dat ging niet goed en dan Gigi gekocht.
Gigi heeft geregeld wel eens bokperiodes gehad, waardoor je bijna niks met hem kan aanvangen. Toen hij net verhuisd wast begon hij me weer uit te proberen en daarom heb ik de eerste drie maand priveles alleen erop gewerkt dat hij aan mijn hulpen stond en niet meer bokte. Daarna beginnen met volte sluiten en openen. 5 maand verder staan we daar nog Frusty
Die waarvan ik les krijg is mijn instructrice, die andere van die rotopmerkingen is idd een instructeur op de manege en tevens dressuurjurylid Scheve mond
Ik heb nu wel al wat meer afwisseling hoor, het is alleen in mijn dressuurtraining altijd hetzelfde. Af en toe springen we ook (1 of 2 keer per week ofzo) want ik doe geregeld jumpings (gaat wel, maar hij crosst altijd te hard ) En we gaan soms ook wandelen.
xxx
ps: morgenavond om half acht heb ik opnieuw priveles,