Mijn magische aantrekkingskracht tot paardenhoeven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Mijn magische aantrekkingskracht tot paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 20:39

Tja Haha!

Op kerstavond ben ik al in mijn maag getrapt door een jolig paard dat blij was de wei in te gaan. Heb toen een week in het ziekenhuis gelegen met een gescheurde lever..Maakte toen het grapje dat ik het wel zonde vond dat ik zo veel pijn had zonder een mooie blauwe hoefvormige plek op mijn buik te hebben..


Iets te hard geroepen blijkbaar, want ik heb vandaag een keurig hoefvormige blauwe plek/wond op mijn bovenbeen Pling

Had Fleur op de manege gelongeerd en even gereden en dat ging prima! We wandelden rustig terug naar huis, en ineens hoor ik een hond achter ons. Ging heel snel, maar ik geloof dat hij haar achterbenen aanviel. Fleur maakt dus een rotbok, maar raakt daarbij mijn bovenbeen. Behoorlijke pijn dus, maar dankzij mijn lieve stalgenootjes zijn Fleur en ik veilig thuisgekomen.. Lachen

Misschien dat iemand dit trouwens weet: Een kennis zei dat ik aansprakelijk ben voor alle schade omdat mijn paard trapte. Klopt dit? Het feit dat mijn paard trapte is een natuurlijke reactie op de aanval van de hond, dus ik denk van niet.. Is er iemand die er wat meer verstand van heeft?

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 20:43

liep de hond los?
zo ja, is de eigenaar van de hond aansprakelijk.
een hond mag eigenlijk niet eens loslopen, alleen op de daarvoor bestemde plaatsen.
maar misschien kun je dit beter vragen aan een verzekeringsmaatschappij die verstand hebben van paardenzaken.
veel beterschap Knipoog
toedeledoki
gillian

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 13:45

Juist omdat het een eigen gedraging van het paard was ben je aansprakelijk!
Voor een paard ben je risicoaansprakelijk. Dat wil zeggen dat jij voor eigen gedragingen van het paard aansprakelijk bent.
Dus ook als je iemand anders met jouw paard laat rijden/lopen en er gebeurd iets dan ben jij aansprakelijk, of de persoon die het paard rijdt/vasthoudt moet zelf expres schade hebben veroorzaakt.

Maar ja ik weet niet in hoeverre de hond in dit geval de oorzaak was.
Als de hond inderdaad los liep dan wordt het misschien weer een heel ander verhaal.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 13:54

Ja, de hond liep los..

In principe lijkt het me ook niet zo veel uitmaken. Niemand is echt gewond (ja, ik kan een tijdje niet rijden en loop moeilijk, maar goed) dus er zal ook wel verder niets meer over gedaan worden, maar ik was even nieuwschierig Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 23:10

Auwww Babat! Nou ik hoop dat je been snel weer opknapt. Sterkte!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 23:19

Ik kan inmiddels weer redelijk lopen, dus ben Fleur net een kusje komen brengen.. hoop met een weekje weer op haar rug te zitten! Lachen

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 23:47

heb ik ookg ehad de hond van een meisje bij ons op stal liep los rond te rennen met een halstertouw en Jamy houd al niet zow van honden en al helemaal niet van rennende. Maar toen bleef het halstertouw achter haar been hangen en zij trapte dus naar achter waar ik net stond Boos! dat deed dus pijn

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 07:53

Ik vraag me dus af of jij aansprakelijk bent als de hond los liep, lijkt mij niet. Ik word altijd een beetje narrig van dit soort verhalen, je bent er zelf nog al makkelijk onder, maar voor hetzelfde geld lig je in het ziekenhuis en krijgt je paard de schuld van iets waar hij eigenlijk niets aan kan doen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 08:29

Als ik in het ziekenhuis zou liggen zou ik er ook wel meer werk van maken hoor Lachen Ik ben zelf niet bij de eigenaar geweest, maar vrienden van me wel, en ze schijnt heel redelijk te zijn..
Een kennis, niet de eigenaar, zei dat het de schuld van mijn paard is, en ik wilde even weten of er iets van waarheid in zat.