Sporen (oh yeah!! een hot item)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-01 09:14

Wat ik net lees op Horses bij medisch forum vind dus echt weer over het randje. "Nathalie" rijdt met wielspoortjes en schreef dit berichtje: "Ik rij al maanden met scherpe wieltjes, en nu heb ik vorige week per ongeluk iets te hard geprikt. Daarbij verwondde ik mijn paard in zijn buik. Het is best een flinke wond, er kwam ook bloed uit. Wie weet hoe ik dit het best kan behandelen ? En kom dan aub niet aan met onzinverhalen dat ik niet met scherpe sporen moet rijden, want dat maak ik zelf wel uit. Alvast bedankt voor serieuze reacties !!" Ten eerste geloof ik dus niet dat dit een serieus bericht is, maar stel dat, dan vind ik dit toch wel triest. Je moet toch wel behoorlijk slordig met je been zijn geweest om "een flinke wond" te veroorzaken. Sporen die zulke verwondingen geven zouden uberhaupt niet toegestaan mogen worden. Okee, er zijn paarden die een erg gevoelige huid hebben en snel een plekje krijgen van een spoor, of een allergie hebben voor het materiaal van de spoor, kan gebeuren. Maar ik heb het idee dat "Nathalie" beter eens een paar keer per week de fiets kan pakken om haar kuitspieren te trainen want die lijken wel wat te weinig te doen, aangezien ze haar paard zo`n verwonding heeft getrapt. Nog even voor de duidelijkheid: nee, ik ben geen softie, ik heb niks tegen sporen en als een paard mij een trap geeft krijgt ie een trap terug. Ik vond dit gewoon een raar bericht. Maar goed, ik kan het fout hebben. Ik ken nathalie niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 12:27

nu zal ik heel eerlijk zijn dat ik fatima (van ada) weleens met een knopspoor heb open gereden. Geer grote wond, geen bloed, beetje haar eraf. Stom eigenlijk want er bleek een haper aan de spoor te zitten (gelijk weg gegooid dus)
Dit forum (bokt) is dus gemaakt om zulke verhalen als die van nathalie te weren

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 12:51

stef ik denk dat die verhalen ook hier neer gezet kunnen worden. is heel makkelijk je logt in onder een tweede naam en je verteld zo een leuk verhaaltje. je kan nu alleen de naam van iemand anders niet gebruiken, dus niet lekker gaan stoken onder andermans naam. en zoals je zelf al zij dit kan iedereen gebeuren. het is alleen jammer dat sommige mensen het erom doen door een zo scharp mogelijke spoor te nemen. net als met hulpteugels. gebruik je ze verkeerd kan het vervelende gevolgen hebben maar als je ze echt goed gebruikt is het een fijn hulpmiddel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 13:00

Ik vind trouwens dat het niveau op horses ontzettend gedaald is (of misschien valt het me nu pas op).
Ik zie alleen maar ruzies en felee discussies die nergens over gaan! Ik kom er eerlijk gezegd ook bijna niet meer. Als ik daar ga kijken knap ik meteen af.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 13:03

Toevallig heb ik gisteren ook mijn paard opengehaald maar dan met een knopspoor. Hij zag opeens weer een heel eng spook achter het hek, sprong opzij, waardoor ik mijn evenwicht verloor en hem waarschijnlijk in zijn bastje heb geprikt. Zielig he, maar ik deed het niet met opzet!
Het kan zijn dat die Nathalie haar sporen ook niet goed onderhoudt, want als wielsporen niet meer kunnen draaien zijn ze ontzettend gemeen. Maar ik ben het wel met haar eens, dat er altijd door mensen van de plaza en forums zo ontzettend makkelijk geoordeeld wordt. Iedereen ziet alles zo zwart/wit en daar erger ik me dan weer te pletter aan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 13:05

het nivo van horses daalt omdat de meeste "normale" mensen nu hier zitten!!!!!!! *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 13:11

hey maar Heike en Bart kunnen tohc ip's lezen? Dus die zien het direct!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 13:17

yep dat wel. Maar nergens voor nodig, wel dan?

Ik vind het al een heel groot voordeel dat je niet kan stoken op andermans naam. En als er iemand is met een bepaalde naam die steeds onzin plaats kunnen we die 'bannen' Maar dan moet er wel hel wat gebeuren denk ik.

Ik vind dat je met spoortjes je paard nooit mag openhalen. Natuurlijk kan het wel eens gebeuren dat er wat haartjes weggaan. zeker als ze gaan verharen. Toch vind ik dat je dan ook eens moet nadenken. gebruik je je spoor echt niet teveel...

Begrijp me goed. ik reed ook met spoortjes. heb er niets tegen hoor. Maar je moet ze wel met beleid gebruiken. Soms wordt er iets te vlug naar gegrepen. Bedenk dat een paard een vlieg over zijn huid voelt lopen...

Hij voelt je been heus wel. maar wil het niet begrijpen. Of vind het te moeilijk. in dat geval helpt een scherper spoor niet. Sporen zijn er voor de fijnere hulpen. Soms net dat beetje extra.


_________________
"Riding: the art of keeping a horse between you and the ground"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-02-25 12:29 ]</font>

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 13:30

paarden zijn inderdaad heel gevoelig. maar ze kunnen dat gevoel afentoe ook uitzetten lijkt wel. gewoon lekker alle hulpen negeren.

Bij horses is t inderdaad erg verandert. denk dat dat komt doordat er veel nieuwe mensen zijn 9de oude zijn weg gegaan) die elkaar nog helemaal niet kennen en daardoor toch elkaar vaak verkeerd begrijpen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 14:08

ik vind horses echt saai geworden,ik zit eigenlijk alleen nog maar hier.soms kijk ik daar weleens maar dan reageer ik niet of nauwelijks en de meeste verhalen zijn zo saai,of heb ik al duizend en een keer al eens op gereageerd omdat ze steeds weer met hetzelfde komen.

heike en bart!topie hoor dit forum.owja hoe kan ik zo'n leuk plaatje bij me naam krijgen?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 14:11


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 14:30

doetiehetnu?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 15:01

Ik denk dat wanneer je met een stil been rijd met prikkeldraad(bijwijze van) je paard nog niet open kan rijden en dat wanneer je met een schoppend been met een knopspoor al flink uit kan halen. tja zegt genoeg als je je paard zo flink openhaald je dan zelf niet bedenkt van ai misschien is dit wel te...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 15:33

Jopie 'slijt' altijd van mijn sporen. Vooral als ik hem geschoren had. Gewoon gevoelig, ik deed er nooit gek mee, maar ik kom niet onder zijn buik uit, dus ik zat eerder met mijn sporen te porren. Tja, ik denk niet dat ik hem ooit echt een wond zou kunnen trappen, moe tje toch flink je best voor doen of niet? Met Voltrack rijd ik zeker nog niet met sporen, in de Bit ook weer een verhaal (ingezonden brief), een 4jarige met sporen rijden (hij ging heftig in het verzet, steigeren ed). Is toch niet nodig? Leer eerst het paard lekker lopen, evenwicht etc, dan pas kun je over sporen gaan denken. Bij Joop rijd ik de laatste tijd weer met sporen, maar op mijn gewone been reageert hij beter, bovendien kan ik hem dan makkelijker een schop verkopen (heeftie wel eens nodig) en dan doe ik hem verder ook geen pijn...

Laui

_________________
In deze stilte, die fluistert als de wind, ben ik alleen
In deze stilte, die ruist als de zee, ben ik alleen
In deze stilte, die brult als een waterval van woorden, ben ik alleen, alleen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laui! op 2001-02-25 17:56 ]</font>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-01 18:17

Okee okee, ik zie het al, was een beetje "overacting". Ik wist niet dat het zo makkelijk was om een wondje te veroorzaken met een spoor. Ik vond het alleen zo gruwelijk klinken: een flinke wond en ook nog bloedend. Maar ja ik zal het wel verkeerd gezien hebben en mischien was het echt een ongelukje. Ik hoop in ieder geval niet dat dit ooit met mijn paard gebeurd. (Hoewel ik ook nooit met sporen rijd, behalve op wedstrijden omdat dat nu eenmaal verplicht is.....)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 19:05

Dit vind ik ook al zo BELACHELIJK!!!
(No offence ik spreek alleen de genen aan, die zoiets bedenken.)

Waarom zou je nou verplicht met sporen moeten rijden? Als je het nou zonder KUNT. Dan hoef je toch niet sporen aan??
Ik begrijp dat echt niet......

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 21:17

Tja bij de M moet je nu enmaal met spoortjes rijden. ik vind het belachelijk maar goed. Als je toch prima kunt rijden zonder spoor?!

net als in de ZZ dat je persee met stang moet rijden. als je het toch ook kan op een halster dan laat je toch zien dat je veel beter bent. nou ja. dressuur*zucht* af en toe....

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 21:21

Ja, ben ik het ook wel mee eens. Soms lijkt het me makkelijk om ff een dik bit erin te hangen, maar daarmee geef ik aan dat ik het zo niet kan. En ik wil het op een trensje kunnen, dan kun je rijden, is je paard goed en dan kun je op een stang ook wel rijden denk ik.. Maar ja, sommigen halen het nét op een trensje en rijden dan verder ope en stang, zonder dat ze het echt kunnen. Of ze oefenen met stang... Blech Misselijk

Laui

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 10:10

Ik rij met sporen en Barbiano loopt heel goed door. Alleen kan ik hem niet met zweep rijden en als hij echt vervelend is is dat ooit de methode om hem bij de les te houden. Nu krijg ik natuurlijk weer iedereen over mij heen maar pech. Mijn sporen zijn keibot en ik gebruik ze 98% van de tijd niet maar als het nodig is gebruik ik ze wel. Groetjes Lisette

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 11:49

Ik rij op Jur met sporen. Of het andere paard niet, die is heel vlug. Reageert al op je zit, dan vliegt ze al weg. Ik had pas op haar gereden en ik kijk naar beneden, zie ik dat ik mijn sporen nog om had! Toch een bewijs dat ik ze niet gebruik als het niet nodig is, gelukkig.
Maar Jur kan soms best lui zijn, vooral de laatste tijd. Ik reed altijd met zweep maar nu niet meer, ik probeer mezelf dat af te leren. Op de wedstrijd mag het immers ook niet en ik vind het gewoon makkelijker zonder dat ding.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 13:51

ff voor de duidelijkheid: Ik heb verder niets tegen sporen hoor!!
Heb er zelf ook weleens mee gereden. Maar goed, ik ben er dus wel op tegen als je je paard ermee beschadigt!