Hengst toch naar de keuring...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Hengst toch naar de keuring...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 15:38

Ik heb een twee jarige vos shabrakbonte appaloosa hengst.
Hij kan ontzettend goed bewegen (als hij wil.. *LOL* ) Kwijl
Nu zaten we erover te denken om hem naar de hengstenkeuring te brengen.
de dierenarts was er vorige week toch voor de entingen en dus hebben we hem gelijk maar klinisch laten keuren. Hij is klinisch prima in orde ( de DA vond hem vooral na de buigproef erg snel weer zuiver lopen, nl al bij de tweede pas! en dat bij alle benen!!).
Verder is hij redelijk aan de maat, nl 1.60m op een leeftijd van 2 jaar en 3 maanden en hij is erg rijtypisch gebouwd! Party!!
Zijn moeder is op de nationale keuring ster geworden dit jaar.
En hij is vruchtbaar (3 merries gedekt dit jaar en alle 3 drachtig na de eerste dekking) Party!!
Verder heeft hij absoluut een goed karakter.

Alleen is zijn afstamming erg bekend: Palousa Santos X Sonny af Hojmark X Prins.
En het lijkt me toch erg moeilijk.. Ik bedoel:
Je brengt je hengst toch naar de keuring met de hoop dat hij wordt goedgekeurd en het lijkt me zo'n afknapper als hij dan wordt afgekeurd... ookal weet je van te voren dat de kans op afkeuring erg groot is..

wat vinden jullie, de gok toch maar nemen Verward

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:41

Niet geschoten is altijd mis!! Je kan het dus wel proberen als je maar met beide benen op de grond blijft staan!! En weet waar je aan begint!!
Tuurlijk hartstikke leuk dan toch??!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:57

In het arabierenwereldje zijn bijna alle beroemde goedgekeurde hengsten familie. Waarom? Er zijn een handvol schitterende moederlijnen (BTW: ik heb het hier over russische, daar ligt mijn interesse) en alles zit bomvol met Aswan.
Ok, arabieren zijn geen appaloosa's, maar uiteindelijk is het voor alle voorouders handig als er een goedgekeurde zoon rondloopt. Op zich is het wel zo dat als hij goedgekeurd wordt er met beroemde ouders misschien wat minder vraag naar is, maar het gebeurt toch ook vaak zat dat zonen van het ook heel goed of misschien wel beter doen?
Gok nemen, redt hij het niet dan is dat natuurlijk niet leuk, maar dat is het risico van gokken. Doe je het niet dan verwijt je het jezelf later misschien. Succes alvast!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:49

Lijkt me hartstikke gaaf om dat te proberen, alle ervaringen die je opdoet, eens kijken hoe het er daar precies aan toe gaat en het allemaal een keertje meemaken!

Voor je paardje ook goed, nieuwe ervaringen op doen, is nooit weg toch?
Ik zou het zeker proberen! Al was het alleen maar om te kijken hoe ver je nu eigenlijk komt.

En voor het plezier natuurlijk ook!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 19:45

Iig proberen. Je zegt zelf dat de vooruitzichten netjes zijn.
Heb ik met Den ook gedaan. Hopend op een 2e premie. Wij kwamen thuis met een 1e premie en dagkampioen!!!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:08

Van Sonny en Prins lopen inderdaad ontzettend veel paarden rond maar waarom niet proberen? Als hij echt zo goed kan lopen en een goede bouw heeft zou ik het er zeker op wagen. Zoveel dekhengsten grote maat zijn er niet.
Ik heb zelf een schabrakbonte ruin gehad en een Sonny-dochter dus eigenlijk ben ik wel heel benieuwd naar een foto!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 20:47

Tja,
kan je er niet een onafhankelijke kenner naar laten kijken?

Hou wel het volgende in de gaten:
Het klaar maken voor een keuring kan vaak niet door jezelf gedaan kan worden, het is toch een vak apart en kost klauwen vol met geld als je het moet uitbesteden.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:30

Heej,
Wat leuk eindelijk weer een grote maat hengst voor het appaloosa stamboek.... *LOL*
Als je hem echt naar de keuring wil doen zou ik hem zeker keuringsklaar laten maken en laten voorbrengen!
Laat het ff weten als je hem daadwerkelijk voor de keuring doet! komik zeker ff kijken! Knipoog

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:04

gewoon proberen! en idd, niet geschote is altijd mis! Als het echt een goeie is, zou ik niet twijfelen, want in de grote maat appaloosa's zijn er al niet zo veel he!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 11:47

Ik zal even kijken of ik een foto hier kan plaatsen (zit nu op mijn werk) en ik ben hem al een beetje aan het trainen. Hij loopt nu een aantal x per week aan de longe, af en toe met Pessoa-teugel. En goede kennis van mij heeft ook eens een hengst naar de keuring gebracht en die geeft me de nodige tips. Verder maak ik hem dan zelf keuringsklaar, maar zou hem dan wel laten voorbrengen (zo hard kan IK niet draven Lachen )

Ook staat hij nu al met deken op (als enige van mijn paarden, want ik heb ze eigenlijk nooit een deken op), gewoon voor de zekerheid, maar ik begin er wel steeds meer zin in te krijgen!!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 19:59

Tja ik zou zeggen, gewoon proberen! Ik weet alleen niet hoeveel het kost bij het appaloosa stamboek, een hengst keuren. De eventuele kosten zouden een reden kunnen zijn om het niet te doen. Maar inderdaad doe wat Sjuimpje zegt: Laat er eens een appaloosa kenner naar kijken, of hij een kansje maakt. En verder succes!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 23:24

Ik heb nu al van meerdere mensen gehoord dat we met hem naar de keuring zouden moeten, ook van appie kenners.

Ik heb twee foto's van hem gevonden van toen hij net een jaar oud was, al gedeeltelijk in wintervacht en nu is hij natuurlijk stukken mooier!! Knipoog:

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik nog een recentere foto, maar mijn scanner is kapot, dus ik zal even bij iemand anders de foto inscannen. Dan zet ik hem er zo snel mogelijk op!! *LOL*