dringend raad nodig: verwaarloosde pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

dringend raad nodig: verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 21:10

Ik heb echt dringend advies nodig i.v.m. een pony. Naast de stal waar mijn paard staat ligt een boerderij. Op die boerderij staat een shetlandpony, die de boer een paar jaar geleden voor zijn dochter en zoon heeft gekocht. Deze man is (zoals veel boeren) een enorme krent en kijkt niet naar hem om verder, zijn kinderen komen eens in de tijd op bezoek om hem af te raggen (iets anders kan ik het echt niet noemen) en gooien hem daarna weer op het landje.
Nu is het probleem dus het volgende, het beestje is ernstig hoefbevangen, al sinds een paar maanden. Op een gegeven moment zagen we het paardje voorbijstrompelen met ruiter erop, dus uiteraard even gaan kijken. Het was echt om te Huilen , enorm lange hoeven, vieze doffe vacht en een paardje wat verging van de pijn. Het meisje stapte van haar pony af (omdat ze hem toch echt niet naar voren kreeg geschopt) en wilde weer terug naar de boerderij. Echter het diertje moest meegesleurd worden, want het wilde niet meer lopen. Dat was de druppel. De dierenbescherming is toen ingelicht (uiteindelijk toen we een aantal mensen hebben laten bellen) en deze is ook (na veel moeite) langsgekomen. Deze meneer was tot mijn grote verbazing niet eens geschokt en vond hem er nog best goed uitzien. Daarbij had hij de eigenaar van de pony gevraagd om er een dierenarts bij te halen, en meneer had zijn taak weer gedaan. De dierenarts is er natuurlijk nooit bijgeweest, en de smid ook niet. Die boer lacht zich rot als je het mij vraagt. Nu, inmiddels zeker ruim 2 maanden verder, kan het paardje zich nauwelijks meer bewegen, staat hij verwikkeld in het touw waar hij aan vaststaat in zijn eigen mest. Ik echt radeloos, ik trek mij het lot altijd erg aan van dieren, en de enige instantie waar ik mij als burger toe kan wenden laat het afweten. Het enige wat zij kunnen zeggen is 'ja we kunnen niets doen', iets wat ik niet kan bevatten. Er wordt niet meer op gereden, dus zij kunnen nu die boer niets maken. Toch achterlijk, die boer wil zelfs nog een half jaar wachten of die misschien nog hersteld, zo niet brengt die hem weg. Iets wat die nu al moet doen, want iedere boeren l.ul kan zien dat dat dier niet meer te redden is. Wat zou ik nou nog kunnen doen? Mijn gevoel zegt die kerel van de DB bellen en hem eens vragen of die uberhaupt wel weet wat een paard is, want zijn constatering van 'hij ziet er nog best goed uit' duidt op een man die duidelijk niet weet waar hij het over heeft. Zou ik kunnen vragen of een andere mederwerker polshoogte kan komen nemen? Of vertellen hoe het nu gaat met het dier, met het dringende verzoek om nog eens langs te komen omdat de boer klaarblijkelijk al het advies in de wind slaat? Ik heb nog nooit in mijn leven te maken gehad met een geval van verwaarlozing/mishandeling, en kan daarom wel wat advies gebruiken. Bedankt alvast!!

[Edit] titel iets aangepast [/edit]



Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 23:48

Tsja ik heb er ook al aan zitten denken om een poging te wagen dat die boer hem aan mij verkoopt. Maar ik schiet er zo weinig mee op, want dat paardje is rijp voor de slacht. Het is dus ook niet mijn bedoeling om hem te 'redden', maar om ervoor te zorgen dat hij zo snel mogelijk wordt afgemaakt. Zo sneu, 5 jarig beestje..
Het is overigens ook niet zo makkelijk om hem te voeren, want hij staat praktisch naast het huis, en die boer is niet zo happig op bezoek. Met een geweer je van het erf afjagen is vrij normaal voor hem. Ik ga morgen toch nog maar eens bellen met de DB, kijken of dat nog iets oplevert. Zo niet, dan maar een goed verhaaltje verzinnen zodat ik die man zover krijg dat die hem aan mij verkoopt. Wordt nog druk met al mijn weesbeesten, en ze worden ook steeds duurder! Katten, honden en vogels gaan nog wel, maar het moet ook niet veel gekker worden.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Isa_Sofie, Manadeluca, miicchhellee en 91 bezoekers