Antoine de Bodt in Lunteren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Antoine de Bodt in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 16:53

Hallo,

Gisteren (zaterdag) was het dan zover....
Ondanks dat bij ons nog volop gebouwd wordt, hebben we getracht om alles goed in orde te maken voor deze dag.
En dus hadden we voor de deelnemers en hun paard bordjes gemaakt, voor op de stallen, een weiland 'ingericht' voor de auto's.... en in onze rijhal wat 'zitjes' gemaakt, en een 'heuse' keuken ingericht Knipoog

Overal stonden onze mensen 'opgesteld', om iedereen op vangen Knipoog en om 12.50 uur kwam de eerste auto & trailer aanrijden.
Een aantal mensen konden het niet vinden... en dus liep het een 1/2 uurtje uit.

De eerste begon... iedereen was toch wat nerveus... en 'sceptisch'
Antoine blijkt een 'gewoon mens' Knipoog dat scheelt Haha!
Na de 2e kregen toch een aantal mensen (ik ook) zoiets van; goh...je ziet ze veranderen... beter lopen, losser... netter....
Ja.. dat kan een goeie instructeur ook, maar je zag toch al wel heel snel resultaat bij Antoine... na ongeveer 5 á 10 minuutjes Cool

De 3e kwam binnen... een jong paard, nét een aantal weken onder het zadel en omdat dit paard een beetje 'vreemd' liep, hadden de eigenaren zoiets van; toch maar even foto's laten maken...
triest, maar waar; beide voorbenen hoefkatrol ontsteking, fase 3 & 4...
Al snel had Antoine door dat dit paard niet goed stil kon staan (vanwege zijn jongheid/balorigheid) en vroeg de eigenaresse af te stappen, zodat hij hem eerst kon werken aan de dubbele longe...

tjee... wat is die man handig hiermee, zeg Cool

De eerste paar rondjes liep het paard inderdaad niet 'rad'... en hij vertelde zijn verhaal (te lang om op te schrijven)... daarna begon hij met het 'rechtrichten' ....
Na nog een aantal rondjes ging hij steeds soepeler bewegen... en werd duidelijk steeds zuiverder in zijn gangen....

er vielen toen toch wel oohh's ...en aaah's Kwijl
Hoe is het mogelijk....
Daarna ging er eerst even iemand anders op (die bij Antoine) hoorde, daarna de eigenaresse nog een rondje, dat ook zij duidelijk kon voelen hoe of wat en wat ze moest doen om dit paard toch te kunnen rijden ipv naar de slachtbank....

We hadden in totaal 8 deelnemers en toch een aardig aantal toeschouwers, waaronder ook een hoefsmid.

Het wordt uiteindelijk iedereen duidelijk hoe belangrijk het is een paard 'recht' te richten.
Dat een paard scheef is, weet bijna iedereen.... maar hoe we het paard recht kunnen richten, is een ander verhaal...
Het lijkt zo simpel...haast een trucje...

Het ontstaan van hoefkatrol ontsteking wordt hiermee ook duidelijk (voor mij althans wel) en is, logisch....
Een paard is scheef... een paard wat scheef is, 'leunt' automatisch naar één kant... belast hiermee dus ook duidelijk één kant en dus dat been... hierdoor kán dus een ontsteking ontstaan...
Als wij, als ruiter zijnde deze belasting niet wegnemen (door het paard recht te richten), wordt de belasting dus meer ... en meer...

Ook wordt duidelijk dat dit alles samenhangt met het belang v. voorwaarts-neerwaarts... goed ruggebruik... aanleuning...
Een paard wat dus aan beide voorbenen bijv. hoefkatrol ontsteking heeft, móet dus goed voorwaarts zijn... hoe meer op de voorhand, hoe meer belasting op zijn toch al 'ontstekende' benen/hoeven...
Een paard wat 'zichzelf' draagt, 'draagt' hiermee op alle benen evenveel belasting.

We hadden verschillende deelnemers; zowel dressuur als western gereden paarden.
En in beide takken v. sport kom je fouten tegen; het 'alleen' maar 'neerwaarts' rijden... Lips are sealed en dus het rijden op de voorhand Scheve mond
Al dan niet 'vergezeld' met het rijden v. hulpmiddelen, want die 'kop' moét omlaag...
Wat mij betreft hebben deze mensen het paardrijden nog niet goed begrepen...
En ook wat mij betreft ligt dat niet aan deze mensen, maar wel aan hun instructeur Boos! die een 'status' hoog wil houden en jou zo snel mogelijk op de wedstrijden wil zien, met een 'opgekruld' paard en slecht ruggebruik.

Wij vonden het zelf dus een zeer geslaagde dag, van een zeer goede instructeur, zeker voor herhaling vatbaar.

Ik wil verder nog iedereen bedanken die geweest is, vond het erg leuk ! Knipoog
Graag hoor ik nog reakties van de 'bokkers' die geweest zijn!!!??

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 18:37

Jurga schreef:
Ik geloof nu ook echt wat Antoine beweert, hoewel ik het dan met visies van de dierenartsen niet goed kan combineren. Maar goed, zeer nuttig en leerzaam en er zit absoluut logica in.


idd... maar een dierenarts 'constateerd' bijv. hoefkatrol ontsteking... en dan?
Zijn kennis reikt niet verder dan een oorzaak, diagnose, medicijn en evt. nog een doorverwijzing naar een hoefsmid, homeopaat (maar dat ligt al gevoelig), uiteindelijk krijg je v. een DA het advies om het paard dan maar in te laten slapen....
Hij is natuurlijk geen instructeur...
Net zoals een Antoine geen DA is...

Maar ik denk dat deze 2... en misschien moet er nog één bij; een goede hoefsmid juist zouden moeten samenwerken i.p.v. mekaars meningen & bevindingen te 'bekritiseren' ....

Daar hadden we het op het eind v.d. avond ( Dromen ) nog even over; zou het geen idee zijn om zulke mensen bij elkaar te brengen;
Dierenartsen
Hoefsmeden
Instructeurs.....

Dat lukt dus nooit zei Antoine ...

Jammer... Verdrietig Het zou zo goed zijn, voor het belang van het paard.... in te zien wat we misschien wel juist goed doen, maar ook en vooral open te staan voor onze fouten, die we toch allemaal maken.
Het valt niet mee... dat bedoelde ik ook met het stukje 'status'...

Antoine zei dat hij het graag zou willen ... dat er bijv. een DA eens zou komen kijken... hij hoéft niet te vertellen dat hij een DA is... hij kan er gewoon 'bij' gaan zitten...toch?

"Zodra de top bereikt is, smelt de samenwerking en vieren hoogtij"
( Lips are sealed )
Ik snap het wel, maar dit zou in het belang van het dier juist voorkomen
moeten worden... toch?

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 18:43

Carys schreef:
.Als eerste wil ik even mededelen dat de organisatie prima was.
De bak is prachtig, die wil ik ook wel. Kwijl pak hem maar in Jolanda en stuur hem maar op Knipoog
Ik was dus de eerste trailer die aankwam, maar heb wel eerst heel Lunteren verkend voordat ik het vond.


aha... was jíj de eerste... Bloos Knipoog
Lunteren is best mooi he? }>
En dan te bedenken dat Lunteren best groot is... en onze stal 5 minuutjes verwijderd ligt van Wekerom... terwijl ons adres valt onder Lunteren Boos!
nja... buitengebied noemen ze dat Haha!

enneh... de bak willen we zelf nog ff houden hoor Knipoog voor het eerst sinds een aantal jaren wacht ik met een glimlach op de winter Haha! Cool
Eerder was het altijd zo van ; ah... nee he... gaan we wéér de winter in...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

erfelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 18:58

Monnik"]
Maar om het zelf goed uit te kunnen voeren denk ik dat je vaker les moet hebben van iemand die deze methode goed beheerst, dan het uurtje priveles tijdens de clinic.
[/quote]

absoluut mee eens !
Ik denk dat het ook verkeerd kan gaan... als je het niet goed begrijpt en vervolgens bijv. de 'scheve' kant nog schever gaat maken, gaat het goed fout...
Maar er zijn toch gelukkig ook goede instructeurs in Nederland !

[quote="Monnik"]
Hoewel hoefkatrol bewezen een erfelijke aanleg heeft, denk ik dat je door deze manier van rijden veel problemen kunt voorkomen.
[/quote]

Ja... en dit is net iets wat ik nog had willen bespreken... was al laat... Slapen Maar hij zegt dus dat hko absoluut niet erfelijk is !
( Verward )
Bij jonge paarden die hko hebben zegt hij; dit zijn dan paarden die in de wei e.d. al zo scheef zijn, dat ze 'belast' zijn en hko krijgen... ( Verward )
Verder vertelde hij nog dat hij in de 35 jaar dat hij met paarden werkt, hij met zijn eigen paarden nog geen één paard heeft gehad met hko...
Maar wel dat hij iemand kende, die inmiddels het 5e (!!!!) paard naar de slacht heeft gebracht met hko... deze persoon wil niks horen van een 'methode' en brengt ze zelf weg... Verdrietig
Ik zou niet meer dúrven rijden... geloof ik... Schijnheilig

Dit gesprek was m.i. net te kort... zou hier best meer over willen weten (bijv. in combinatie met dierenartsen enzo...)


[quote="Monnik schreef:
De organisatie liet niets te wensen over!!! Heerlijke dingen voor de inwendige mens en bij een clinic die voorbij etenstijd duurt is dat wel heel erg prettig.
Een geweldig mooie rijbak, stallen netjes verzorgt, auto makkelijk kunnen parkeren. Alleen een ietwat houterige kont gekregen van de stoelen (is een bank misschien een optie Jolanda Knipoog ?). Kortom de dag verliep eigenlijk op rolletjes!!

Tiptop in orde de organisatie en de clinic hoor! Volgende keer ben ik zeker weer van de partij!


dankjewel Bloos

enneh... wil je volgende keer een kussentje? }>
had het ff gezegd... er stonden ook nog andere stoelen, die witte tuinstoelen zitten heerlijk Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 19:02

Irishje schreef:
weten jullie misschien hoe het is gegaan met donkerbruin tegen zwarte e pony die exon heet? hij staat bij ons op de manege en ik wil weten hoe het met hun is gegaan want ik ben namelijk heel nieuwsgierig..........


ja..nou en of ik Exon heb gezien !
Mooi dier !!!!
Ik geloof dat ik hem ook op de videoband heb staan....

nou ja.. zoals gezegd.. Exon heeft geloof ik, ook hko in 1 of beide voorbenen ( Verward ) en liep de eerste paar rondjes niet 'rad' en zwalkte best wel (scheef)...
Na een aantal rondjes liep hij zuiver ! Kwijl
Tjee... wat ging dit paard 'bewegen' zeg...
Had in eerste instantie dus ook niet gedacht dat er zulke bewegingen inzat...

Heb je de eigenaresse nog niet gesproken?
Ben benieuwd naar haar reaktie hierover...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 19:42

Hoi,

Irishje; we hebben het écht over dezelfde hoor... heb persoonlijk het naambordje Exon opgehangen en hem uiteraard zien staan Knipoog
En een videoband op bokt zetten? dat kan toch niet???? tenminste... kan wel typen.. maar ben geen comp.nerd Haha!

Verder :

lees ik van Sugarmiss en Daniel79 een aantal toch wel interessante vragen... en hoe meer je erover nadenkt, hoe meer vragen je krijgt...
Het zou zelfs nog interessant zijn om een soort bijeenkomst te organiseren, waarin we de kans krijgen deze te stellen.
Het valt natuurlijk niet mee voor Antoine, om alle vragen te beantwoorden, terwijl hij ook moet lesgeven...
Daarbij komt dat een antwoord niet uit één zin bestaat...

Bij ons op stal zijn een aantal mensen (waaronder ikzelf Knipoog ) die Antoine nog eens langs willen laten komen voor prive les...
Misschien is het mogelijk hier een 'theorie gedeelte' aan vast te knopen, zodat een ieder de gelegenheid álle vragen te stellen.

De vragen v. Sugarmiss en Daniel79 zou ik graag ook eens antwoord op willen hebben... moet je ze ff opschrijven Haha! Knipoog en/of willen komen..
Sugarmiss : ben ik dan de enige westernruiter die de paarden eerst eens lekker losrijdt????
lijkt me niet ....
Ik rijdt onze paarden eerst lekker los, licht rijden, voorwaarts-neerwaarts, aanleuning, etc.
Vervolgens ga ik verder met trainen daar waar het paard voor gefokt/geschikt is...
Met een pleasure gefokt paard merk je dat het losrijden écht nodig is, voor hen hoeft het niet zo... zijn lui-ig en willen gráág in jog...
Dat mag... maar pas als ze goed aan het been zijn en pas als ze goed 'dragen' Knipoog Om te voorkomen dat ze op de voorhand gaan lopen...

Een reining gefokt paard heeft het losrijden ook nodig, maar die is al gauw aan het been en 'gebruikt' zijn snelheid tegen je...Haha! ik wil .. ik wil...
Ja... dat mag... maar dan pas als je je 'motor' dusdanig gebruikt door bij míj te blijven ... i.p.v. op mijn handen te hangen (en dus ook op de voorhand gaat lopen) met 'ik wil' ...
dus.... ook 'dragen' van achter naar voren...

Dus denk ik persoonlijk dat ik dat het wel kan... dus of we nu gaan dressuren, western rijden, springen... maakt niet uit... de basis blijft gelijk... ik denk dat je met een goede basis je een heleboel kan !
Zolang je maar de capaciteit v. je paard goed gebruikt en je paard gebruikt waarvoor hij geschikt is...
Hiermee bedoel ik dat een pleasure paard ook een 'wending om de achterhand' moet kunnen maken... maar geen spin...
Net zoals een reining gefokt paard een 'rustige draf' moet kunnen, maar geen 'jog'....
En een 'all-rounder' heeft m.i. van alles een beetje Haha! maar net niet genoeg om bijv. een 'top' pleasure of 'top' reiner te worden...
en hangt er dus een beetje tussenin... leuke paarden voor de dressuur? Haha! Knipoog

Verder ; het meisje wat idd heel netjes reed... heeft al eerder een hele dag meegemaakt bij Antoine en wilde nu zélf eens meerijden, maar volgens mij heeft ze ook gevraagd het haar te leren met de dubbele longe... om dit goed te kunnen voelen... vandaar...

Tevens zag ik wel degelijk verschil in manier; zo mochten de paarden die hko hadden in hun voorbenen en duidelijk op de voorhand liepen, absoluut niét laag gereden worden en juist; handen hoog en 'oprichten'...
Daarnaast hebben we nog een paard gezien met hko in de achterbenen, deze mocht wel weer wat lager gereden worden, ná het goed voorwaarts zijn....
Het 'rechtrichten' op zich is wel maar 1 methode ja... nl. het naar buiten stellen..
Maar Antoine keek duidelijk naar in hoeverre het paard 'over zijn rug' liep en aan de hand daarvan mocht je hem dan wel/niet laag rijden (na het rechtrichten).

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-02 21:55

Francis schreef:
Ik weet niet wat deze meneer doet, en was er ook niet bij, maar het klinkt in ieder geval goed.
Jolanda, je zegt dat het mooi zou zijn als er een dierenarts bij kwam...
Waarom bel je Bert Bokhorst niet eens als je deze meneer weer laat komen voor een clinic. Bert is een 'benen'- en 'bewegings'-man bij uitstek en iemand die ook open staat voor 'andere' behandelmethoden (óók homeopatie). Ik denk dat hij zeker geïnteresseerd is en als hij de tijd heeft graag zou komen kijken... Just a thought...


dankjewel !

ik heb inmiddels al een mail naar Antoine gestuurd om een 'vervolg' afspraak te maken.
Wanneer deze bekend is, zal ik zeker eens wat dierenartsen hier in de buurt, Bokhorst en ook dierenarts Roseboom toch eens horen... ik hoop dat het lukt Schijnheilig Knipoog

Voor de mensen die op de hoogte gehouden willen worden omtrent deze 'vervolg' datum, kunnen dit doorgeven via pb.

We willen dus zelf (met een aantal van onze stal), maar misschien ook wat mensen v. buitenaf een prive les.
De kosten liggen dan wel hoger...
Misschien is het tevens mogelijk om een 'theoriegedeelte' te doen, dus ook voor de toeschouwer, maar dan meer gericht op het vragen stellen & beantwoord krijgen...

Steef : ik zie jullie wel verschijnen ! Knipoog Maar het beste kun je wel even pb-en voor een afspraak...

Favo: heb ik jouw wel gezien? ik zit hier achter de comp. te denken .... te denken... ken er niet op komen Scheve mond Verward Bloos

Enneh... Finnie : jij stapt echt wel weer op je paard hoor ! rijden ! Haha! Knipoog

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 11:07

Hoi,

Youngster; wanneer hij komt, weten we (nog) niet, maar ik houdt je op de hoogte.... Knipoog

En als hij dan komt, zetten we hem zeer zeker even op een 'westernzadel' Haha! eens kijken wat ie daarvan 'bakt' }> Knipoog

En persoonlijk heb ik ook niet zo'n prettige ervaring met Bokhorst, maar dat doet er niet toe....
als hij maar open staat voor 'nieuwe' dingen, die misschien een uitkomst kunnen bieden...
ik zal hem dus wel opbellen en ik hoop dat hij dan wil komen...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-02 22:43

Novelle schreef:
Hoi Jolanda,
Je hebt een mooie gelegenheid om een clinic te verzorgen, mooie binnenbak hoor.

Ik wil je bedanken voor zaterdag, heb weer veel geleerd,
had Antione al 2 keer eerder te werk zien gaan maar elke keer is weer prachtig. Als hij nog een keer komt wil ik er graag weer bij zijn.
Groetjes Anna


dankjewel Bloos we hopen idd nog een aantal clinic's te kunnen gaan verzorgen...
Wel zal ik blij zijn als onze kantine klaar is...

Dus je hebt Antoine al vaker gezien?!

We zijn dus bezig met een vervolg, zeker voor de vrouw die als laatste bij Antoine verscheen... zij mág haar paard weer gaan rijden... maar heeft natuurlijk ook begeleiding nodig..
Volgende keer wil ik zelf ook meedoen, met "sallyman" , hij heeft arthrose aan een voorbeen, loopt verder goed hoor, maar je leert er uiteraard een hoop van !
En wie weet, kan ik het weer overbrengen aan de mensen bij ons op stal Knipoog

Mocht je op de hoogte willen blijven over deze 'vervolg' datum, stuur me dan even een pb-tje...
Noteer ik je gegevens e.d.

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Meeting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-02 22:04

Hoi,

Nou.... de nieuwe 'meeting' datum is al bekend Knipoog

Ik heb een mail terug ontvangen van Antoine en hij komt Zaterdag 23 november voor een 'lesdag' van 7 á 8 uur.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn en het nog niet weten, kunnen me een pb sturen.

Dus gaan we weer 'meeten' Clown Knipoog

Tevens wil ik toch echt proberen om een aantal DA/ hoefsmeden uit te nodigen, lijkt me zeer interessant....
hoop dat het lukt Scheve mond maar... met een beetje 'verbale communicatie' kun je een hoop bereiken Haha!

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 13:15

Sugarmiss schreef:
Lijkt me een goed plan Colinda. Heb je al enig idee wat eea gaat kosten (voor ik me 100% vastleg Schijnheilig )
Weet AdB dat er ook DA's c.q. hoefsmeden aanwezig zijn Verward


Ja.. AdB wil juist graag dat er meer DA en/of hoefsmeden zouden zijn, maar ook (en juist) bijv. instructeurs !!!
Hier hebben we later op de avond nog over gesproken, en hij vertelde dat er een hoop v. deze 'genoemden' niet 'willen' komen...
Ga dit dus zeker proberen.... want vindt het eigenlijk een beetje waardeloos dat sommige mensen 'de balk in hun eigen oog' niet willen zien....
Oordeel niet voordat je iets gezien hebt, en zeker een DA of een hoefsmid/instructeur zouden hier toch voor open moeten staan Verward

v.w.b. de kosten; het wordt dus een 'lesdag' ... dat wil zeggen; zonder toeschouwers, zodat de mensen echt priveles gaan krijgen.
De kosten voor de priveles zijn 50 euro en duurt 7 á 8 lesuur.

Dan wilde ik proberen om ná de lessen een 'theorethisch gedeelte' , maar dan dus voor de DA/hoefsmeden en eventueel nog wat mensen, maar ook weer niet teveel... (ivm de hoeveelheid vragen die op Antoine af kunnen komen)...
Ik weet (nog) niet wat Antoine hiervoor vraagt.....

Wachten we even af....

esther; mocht je willen komen met paard, pb me dan even voor je gegevens.
Ik denk dat ik je wel kan vertellen wie er mee gaan doen, van de 'bokkers'... dus een ontmoetingsplek hoeft dan niet....
(er komen dan ook geen toeschouwers...)

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mira283, Vagabondo en 111 bezoekers