kinderen en paarden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

kinderen en paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:28

naar aanleiding van dit topic [VMR] steigeren vraag ik me af wat jullie er van vinden als kinderen alleen zijn met hun paard.

Ik vind als er geen ouder in de buurt is het levensgevaarlijk is.
Zeker als we dan ook nog eens gaan praten over jonge dieren.

En 14 is bij mij dan ook nog een kind, helaas ik voelde me vroeger op die leeftijd ook heel wat, maar weet nu ook beter.Lachen

Dus wat denken jullie ervan?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:33

Wat stom gezegd: "voelde ik me ook heel wat".
Oftewel ik voel me wat? Verward Haha!
dus als je een pony hebt moet je moeder elke keer mee naar je paardje gaan? mee hoefjes uitkrabben, mee wandelingtje maken?
sorry maar wat een kwats..

als er iets gebeurd? bv. een paard sleurt je mee, wat kan die ouder in de beurt dan voor je doen? erachteraan rennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:37

Ok dat is verkeerd uit gedrukt, maar hoe moet ik het dan vertalen, als je een optie hebt zal ik het veranderen.
Het was niet op demanier bedoeld dat je een snob zou zijn of zoiets. Maar meer van dat je denkt dat je al veel weet. ( ook niet op een gemene manier) Haha!

maar ik vind wel dat je ouders in de buurt moeten zijn.
En als er wat gebeurd is er tenminste meteen goede hulp.
Jongeren kunnen eerder in paniek raken, dan ouderen in bepaalde situaties.
Levens ervaring kan je uit benarde situaties halen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-02 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:38

Vanaf wanneer ben je dan volgens jou geen kind meer, ik ben 16, ben ik dan nog wel een kind? Scheve mond

Maar wat Boogiegirl zegt is ook weer waar, ze kunnen niets doen als jij achter je paard aan sleurt als die ervandoor gaat... Maar aan de andere kant zou ik een kind van 10 niet alleen met een paard laten wandelen

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:38

Mijn moeder durft niet eens in de buurt van michelle te komen,dus aan haar heb ik niks Tong uitsteken

Ik vind dit toch wel een beetje overdreven om hierover een topic te starten na het topic"steigeren".

Het kan gevaarlijk zijn ja,maar iedereen leert er toch van?Het kan evengoed levensgevaarlijk zijn voor volwassenen als voor kinderen hoor,misschien dat kinderen wat 'onhandig'met paarden om kunnen gaan,maar je leert er dan toch van?

Zat jouw moeder vroeger ook bij je?Liep je moeder naast je in de manege les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:42

het hoeft niet perse je moeder te zijn, maar wel een oudere.

Verder heb ik al vaker het idee gehad om zulk soort topic te starten, alleen nu deed ik het.
Op dat andere topic was het nogal offline en wilde het er daar dus niet verder over hebben.

verder vind ik idd wel een leeftijd tot 16 een mooie leeftijd daarvoor.
En idd met paarden blijft het zelfs beter als je ouder bent om nooit alleen op pad te gaan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:51

runningkawa schreef:

Jongeren kunnen eerder in paniek raken, dan ouderen in bepaalde situaties.
Levens ervaring kan je uit benarde situaties halen


ff offtopic misschien: maar mijn moeder raakt eerder in paniek als mij in zo'n dingen Lachen

Maar ik vind wel dat je gelijk hebt(of wie zei dat?) dat het wel een beetje gevaarlijk is om een kind van 10 alleen met een pony te laten wandelen, maar dat verschilt ook per kind. ik ken bv een kind van 10 en daar kan ik net zo goed mee praten en omgaan als iemand van mn eigen leeftijd.
leeftijd hoeft niet altijd wat te zeggen. er zijn ook genoeg kinderen/mensen van 17 (bv. mijn zus Tong uitsteken nee geintje) die weer veel kinderlijker zijn.
daarom vind ik het een beetje stom dat als je bv 12 bent niets kunt en een baby bent en iemand van bv 18 weer in tegendeel..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:52

Ik vind het altijd zo link als ik een stel van die jonge grietjes helemaal alleen met de pony's een buitenrit zie maken..... Denk altijd meteen:"Oe jee, als dat maar goed gaat..."

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:54

Kijk het is natuurlijk altijd een risico met paarden wat je neemt.

Ik ben nu 17 en als ik weleens terug denk,dan schaam ik me weleens hoor,echt!En dan denk ik weleens,ben ik wel goed bij m'n hoofd geweest(vb: vaak naar het strand zonder zadel en cap,toen was ik een jaar of 12/13/14 !!!totale rit zo'n 2 uur)Gelukkig nooit wat gebeurd,maar mij zie je niet snel meer zo'n rit maken zonder zadel.
En als er wel wat was gebeurd,dan had ik het helemaal snel afgeleerd.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:04

Jurga schreef:
Ik vind het altijd zo link als ik een stel van die jonge grietjes helemaal alleen met de pony's een buitenrit zie maken..... Denk altijd meteen:"Oe jee, als dat maar goed gaat..."


Ik huur(de) ook weleens ponys en daarmee ging ik samen met 1 of 2 andere de bossen in.
het waren koppige eigenwijze haflinger en af en toe een andere pony.
de eerste keer viel ik al, mijn pony ging er vandoor, schrok van de pony voor me.
2de keer viel ik ook; ik zat lekker aan het galoperen, ken die hele pony niet kwam ik erachter dat het een gemene bokker was, ik viel..
ben niet hard gevallen ofzo gelukkig en gelukkig waren de pony's niet weggerend!

*beetje erg offtopic maarja Schijnheilig *

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:09

Op de wedstrijd in Dronten een paar weken geleden. Iemand had op een behoorlijk hoog paard zijn kind gezet. Cap van pappa op, veel te groot dus. Enfin, paard gaat aan de kletter kind weet niet wat ze moet doen en gilt hard, valt er in de bocht uit maar ja, cap had ze niets aan want die was om d'r nek gegleden. O ja, ze viel op het asfalt. Wonderbaarlijk genoeg had ze niets.

Mijn mening? Tot 16 jaar begeleiding of toezicht. Als ik kinderen zou hebben zouden ze tot die leeftijd niet zonder toezicht bij de paarden mogen. Hard maar ik hou van zowel mijn paard als mijn kinderen dus....

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:09

Ik ben het met je eens kawa!
Soms zie je van die meiden Lips are sealed Lips are sealed

Idd, ik ben zelf ook 10 jaar geweest en heb ook stomme dingen gedaan waarvan ik nu denk " jeetje wat gevaarlijk en dom!" maar ik denk dat je dat pas in gaat zien als je een jaar of 16/17 bent?

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:11

Ik denk wel dat het belangrijk is dat er begeleiding is. Ik ben nu 15, heb ook net mijn eerste paardje. Het gaat heel goed, maar ik ben wel blij dat ik om de meest stomme dingetjes hulp kan vragen, alhoewel dat nu nog niet nodig is geweest. Ik geef eerlijk toe Knipoog dat ik bijvoorbeeld helemaal geen verstand van wondjes ofzo heb, daar heb ik gewoon nog nooit eerder mee te maken gehad. Maar als Sher wat heeft zijn er zat mensen aan wie ik kan vragen wat te doen.
Maar volgens mij is dat niet speciaal aan de ouders, mijn moeder is als de dood voor paarden, en mijn vader is niet bang, maar als Sher hem bijvoorbeeld bijt (wat ze laatst deed) zegt ie ach rustig maar paardje, er is niets aan de hand........lekker slim bij een 2-jarige die nog een heleboel moet leren Frusty

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:47

Ja, een kind hoort onder begeleiding met paarden/ponies om te gaan. En dan bedoel ik ERVAREN begeleiding. Het heeft geen zin een onervaren ouder als begeleider te nemen, van iemand met ervaring kan het kind veel leren en daar gaat het om. Ook het leren inschatten van bepaalde situaties hoort daarbij. paarden/ponies zijn sterke dieren, een ongeluk zit in een klein hoekje. Zelfs het liefste paard kan in een bepaalde situatie gekke bokkesprongen maken. Dan is de ervaren volwassene nodig om het een en ander weer in goede banen te leiden.
Ik weet dat ik als jonge meid ook alles deed en durfde, maar als ik er aan terugdenk, zie ik dat ik ook ROEKELOOS ben geweest. Niet bewust, maar toch. Nu ben ik 39 en help graag mijn dochter met ons paardje, zodat zij het goede leert te doen en het foute leert na te laten.Ook uitleg over de gedachtegang van het paard is belangrijk. Dat leer je niet uit jezelf en op de meeste maneges leer je dat ook niet. Het is naar mijn mening onontbeerlijk in de correcte omgang met je paard/pony.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:48

ben ik met me 16 jaar nog een kind? Volgens jullie denk het wel, en zelf voel ik me ook echt nog niet een verantwoordelijk volwassenen!
Maar ik kan je zeggen, vanaf dat ik een jaar of 8 ben, ben ik een "sleutelkind"... Wist me rustig een middag in me eentje of met me broertje van 5 te redden! Onverantwoord? nee hoor, wordt je zelfstandig van!
Ik heb nu 9 maanden een eigen paardje, genoeg problemen in het begin gehad, lag voornamelijk aan het paardje, wat niet gewent was, wat ik wou doen...
Maar ... hadden me ouders dan iedere middag mee moeten fietsen? Iedere dag moeten toezien, hoe braaf tos zijn voetjes optilt voor het hoeven uitkrabben? hoe ik aan het rijden ben...?
Als ik hulp nodig heb, roep ik de stalhouder wel!

Nou heb ik geen jonge pony (nouja, "pas"7) ben geen 14, maar 2 jaartjes ouder, of dat wat uitmaakt...
Maar... wat wil je horen? Nee, het is heel onverantwoord?
Dan zeg ik je wel: het is heel onverantwoord, als je dat wil horen!
Maar ik kan je zeggen, fiets iedere dag 9 km naar school, kom kweetnie hoeveel automobilisten tegen... en lang niet allemaal kennen ze de regels goed, en of dat verantwoord is?
Je kunt toch niet verwachten dat je ouders tot je 18e (want dan pas ben je "volwassen") je heel de dag volgen en controleren?
Mijn ouders hebben mij en me broertje/broer zelfstandig opgevoed, maar ken ook kinderen, die nu nog thuis komen, en mama doet alles... en die kinderen kun je niet bepaald zelfstandig noemen... kunnen niks zelf regelen, roepen meteen hun ouders erbij...

Vind het nogal een verschil!
Ligt voor een groot deel aan je opvoeding, en die geven je ouders...
en mijn ouders hebben eerst gezien hoe ik ene jaar langs pony's verzorgende, en wisten toen wel, dat ik de verantwoording aankon...
Kun je me ouders heel onverantwoord noemen...
doe dat gerust... Ik weet wel beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:54

Ik ben ook super zelfstandig opgevoed.
maar alleen was ik niet op die leeftijd met paarden.
Er was altijd toezicht van ouderen.
nee dat hoeft idd niet je mammie te zijn, maar wel een ouder iemand.

En een kind van 9 met een kind van 5 alleen thuis.
Sorry maar dat vind ik ook levensgevaarlijk.
Maar goed dat de kinder bescherming dat niet wist!

ik ben ook beneouwd hoe jullie er over 10/20 jaar zelf over denken.
Vast heel anders als nu.
Toen vond ik het ook onzin, nu alleen maar noodzaak.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:57

Ik ben het helemaal eens met het verhaal van Ethelate,ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:00

Ben met Ethelate eens.
een Kawa, ik zou echt geen paard willen als er steeds iemand bij me is en op me zit te letten, die perse mee moet met wandelen enzo.
nee, lijkt me dan niets aan, alleen maar irritant.
maarja, ieder zijn eigen mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:01

In de buurt zijn is niet hetzelfde als op de lip zitten he.
geen dingen gaan overtrekken he

Maar ik spreek jullie over 10 jaar nog wel Lachen

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:04

Waar ligt de grens tussen toezicht en geen toezicht en toezicht en op de lip zitten volgens jullie? Daar ben ik wel eens benieuwd naar...
Laatst bijgewerkt door N00tje op 31-08-02 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:05

Eerlijk gezegd denk ik er nu heel anders over dan toen ik zelf nog kind was.
Mijn ouders lieten mij rustig alleen naar de pony's van opa gaan en ik hing daar hele middagen rond. Ik maakte ook buitenritjes en achteraf vind ik het best wel onverantwoordelijk geweest.
Toen deed ik het gewoon en op 1 ongeluk na is er nooit iets ernstigs gebeurd.
Al doende leert men!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:05

dan van een eindje naar me zitten staren vind ik ook niks Knipoog
en als er wat gebeurt, moet er toch iemand dicht in de buurt zijn(niet van mij), anders is het te laat en heeft het nog geen nut.

okee tot over 10 jaar! Haha! (het gesprek van dan kun je hier al lezen Lachen )

Linnie
Berichten: 1103
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:10

haha als mn pa of ma of allebei meegaan heb ik er nog nix aan want die hebben geen verstand van paarden of maar iets ervan.... en die hebben echt geen zin om elke keer mee te gaan!!

Kuz Linnie

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:35

runningkawa schreef:
Verder vind ik idd wel een leeftijd tot 16 een mooie leeftijd daarvoor.
En idd met paarden blijft het zelfs beter als je ouder bent om nooit alleen op pad te gaan.


Dit vind ik dan weer niet kloppen...
Ik heb liever een kind van 12 bij een pony die oppast en ervaring heeft dan een 16 jarige die vind dat ze het wel kan en het wel eens even zal laten zien.
Wat mij betreft is het totaal niet leeftijd gebonden.
Vind wel dat ouders geregeld mee moeten gaan, zeker bij kinder onder de 13.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 23:53

Ik vind dat het ook per paard verschilt, Ivanka is bijvoorbeeld echt heel rustig, schrikt echt helemaal van niets... Daar zou een kind van 10 best mee kunnen gaan wandelen (Ja, boogiegirl, ik zei dat Haha! ). Niet dat ze dat van mij mogen, maar het kàn wel met Ivanka. Daarentegen zou ik ze met een dekhengst niet laten lopen. Lips are sealed

En ook de vraag van Berdientje; waar zit de grens? (Goeie vraag trouwens Knipoog )
Dat vraag ik me dan ook af, ik denk dat iedereen voor zich een andere grens trekt (wat je ook in dit topic kunt merken en ook ik ben het met Ethelate eens Knipoog ).

En waar leg je de grens van de leeftijd, want ik ben het ook eens met Pinky_girl, ik zou echt niet iemand van 18 met Ivanka bezig laten die denk dat ze het wel kan, dan laat ik liever iemand van 13 bij haar die precies weet wat ze doet!