paniek op stal....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

paniek op stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 23:40

vanmorgen zijn we bij ons op stal goed geschrokken!!
ik had een paard terug op stal gezet die net in de trainingsmolen had gestaan.
deze merrie gaat altijd rollen als ze gewerkt heeft, nu dus ook weer.
ineens een hele hoop kabaal, lag ze vast.
ik dus er naartoe, blijkt dat ze met haar achterhoef door de tralies vastzit...
helemaal in paniek natuurlijk, ik dus gauw iemand geroepen.
slijptol erbij, bleek er een verkeerde slijpschijf in te zitten Lips are sealed
toch maar geprobeert de tralie door te slijpen, maar de schijf begaf het...
ondertussen de veearts maar vast gebeld.
begint dat paard in blinde paniek zo hard te trekken dat ze de tralie lostrekt.
wat een kracht heeft zo'n beest dan zeg....
ze is een poosje blijven liggen, ik ben er bij gebleven.
echt heel zielig joh, beest was helemaal van de kaart Scheve mond
ondertussen was de veearts aangekomen, toen stond ze op.
wonder boven wonder is er niks beschadigt zoals het er nu uitziet, alleen een hoop schaafwonden en een wond op de kroonrand.
de veearts heeft de voet helemaal ingepakt en gaf nog wat medicijnen tegen oedeemvorming.
maandag komt ie terug om te kijken of dat alles nog ok is.
en het vervelende is dat er vandaag mensen zouden komen kijken, dat paard staat nl te koop Schijnheilig
nou ja we hopen er iig op dat ie gewoon weer opknapt en er niks aan over houdt.
toedeledoki
gillian

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:57

Wat erg zeg, gelukkig is het goed afgelopen en heeft ze er niet veel aan over gehouden!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 00:03

een ongeluk zit in een klein hoekje en altijd het hoekje waar je het niet verwacht, hoop dat je paard er snel weer bovenop komt, en jijzelf ook natuurlijk
Sarabande

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 09:25

Wow, da's schrikken.. Weer een beetje over de schrik heen? Ach, en die kopers komen een andere keer wel hoor..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 11:09

tralies he...
ik zou dan in feite liever geen tralies hebben, gewoon een halfopen stal...
maarja, dat is moeilijk en ongelukken heb je natuurlijk altijd. gelukkig dat het nog relatief goed heeft uitgepakt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 11:40

phoe da's zeker schrikken zeg. gelukkig dat het goed afgelopen is zeg.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 12:03

dat is schrikken ja, we hebben het ook en keer gehad!
Ik heb bewust gekozen voor en buitenstal die half open is, hij kwam vrij toen ik mijn pony kreeg en ik had er meteen beslag op gelegd Haha!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 13:34

machteloos voel je je dan he?
echt schrikken is zoiets,jippie heeft dit eens met haar paard lois meegemaakt,die zat ook vast in de tralies............

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 14:16

Tip voor de volgende keer: ga op het hoofd van het paard zitten. Klinkt wat grof, maar je kraakt echt z'n schedel niet en hij blijf wél stil liggen.

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 00:19

op zn hoofd gaan zitten he?....wordt moeilijk als ie in het rond ligt te stampen Haha! , daar kun je echt niet bij komen Knipoog
idd is een halfopen stal wel leuk, maar wij hebben 65 paarden op de manege staan, en niet allemaal even vriendelijk tegenover elkaar Haha!
oh ja, het was trouwens niet mijn eigen paard, die heeft zo'n grote poten die komt echt niet tussen zo'n tralie vast te zitten gelukkig Knipoog
was idd wel schrikken zeg.... machteloos voel je je dan ja Scheve mond ik dacht op een gegeven moment dat ie z'n eigen poot eraf zou rukken Scheve mond
gelukkig heeft ze voor zover we nu hebben kunnen zien alleen wat schaafwonden, de ergste zit op de kroonrand, hopen dat het goed geneest...
ze heeft al wel een megadikke poot ondanks de anti-oedeem-medicijnen.
ze steunt er vrij goed op, das wel een goed teken volgens mij Lachen
maandag komt de veearts nog een keer, om het verband eraf te halen en te kijken hoe het nu is.
toedeledoki
gillian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:34

Pfffff ik weet een beetje wat het is. Verleden jaar heb ik ook zo iets met Lois meegamaakt. Na het werk ging hij lekker rollen in de stal. Toen hij op zijn rug lag is hij met zijn achterbeen door de tralies geslagen. Hij kon niet loskomen omdat de takken van het ijzer net bleven hangen. Een stalgenootje was zo helder meteen een handdoek over zijn hoofd te leggen. Daardoor bleef hij heel rustig liggen. Na een tijdje wikken is het been weer losgekomen, zonder ijzer.
Zulke dingen mogen natuurlijk niet gebeuren in een paard-veilige stal. Maar de stallen waar Lois in stond waren echt oud en vroeger was de afstand tussen de spijlen van paardenstallen een stuk groter dan tegenwoordig. Gelukkig wordt alles op stal nu verbouwd en krijgen we veilige paardenstallen die aan de huidige norm voldoen.
Lois is er daarna weer redelijk snel bovenop gekomen. Ik ben wel na 5 dagen [toen was de zwelling grotendeels weg] naar de kliniek gereden om fotootjes te laten maken. Je weet nooit of er iets gebroken is. Gelukkig zag alles er goed uit. Ik heb 8 weken rust genoemen en ben toen weer teruggegaan naar de kliniek voor een controle waarbij ik een pees-scan wilde laten maken. Dat vond de DA niet nodig. Ik heb nog wel aangedrongen op een buigproef en die was helemaal OK.
Ik hoop dat het herstel bij dit paard ook zo voorspoedig gaat!

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 21:58

ja schrikken is dat....
dit paard had geen ijzers en we hebben de tralie door moeten slijpen met een slijptol.
omdat het paard wel vaker vast ligt, weten we dat we echt niet in de stal hoeven te gaan want je wordt er dus echt weer uitgeslagen zo in paniek is ze altijd.
vandaar dat de optie om op het hoofd te gaan zitten afviel Knipoog
de stallen zijn eigenlijk nog niet eens zo oud volgens mij.
maar idd, de nieuwere stallen, ook bij ons, daar staan de spijlen net iets dichter op elkaar.
de eigenaar van de manege heeft zoiets al eens vaker meegemaakt met zijn eigen paard vroeger.
zijn paard, Thomas, heeft zo een hele nacht vastgelegen.
z'n hoofd helemaal opgezwollen, dekens die hij omhad, zaten helemaal in z'n lichaam gesneden.
helaas had ie ook z'n pees doorgescheurd en moest afgemaakt worden.
dat was in de tijd dat anky prisco nog reed, mijn baas reed tegen anky met dit paard.
was dus wel ff slikken voor hem, om dit nog eens mee te maken....
toedeledoki
gillian

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:46

Wat akelig! Je schrikt je toch compleet een tientje van zoiets?

Ik heb ook twee paarden die heel graag rollen na het werk, dat is dus ook de reden dat ik ze altijd even in een paddock laat rollen, ik ben nl. als de dood dat ze het in hun stal gaan doen en vast komen te liggen.

Gelukkig zijn de tralie-openingen bij ons vrij smal en zullen ze in ieder geval niet met hun hoeven klem komen te zitten, maar evengoed kunnen ze lelijke blessures krijgen door paniektoestanden na vastliggen.

Hoe gaat het nu met het paard?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 11:25

Ik laat ze altijd rollen in de bak na het werk, zeker als ik weet dat het een rolgraag beest is. De stallen zijn er bij ons gewoon te klein voor, en ze kunnen idd vast komen te liggen, al dan neit in de tralies. Als ze rollen in de stal dan is er iets aan de hand (koliek oid), ze weten nl dat ze vaak zat in de bak komen om te rollen. Na een wedstrijd laten we ze vaak aan het touwtje op een zanderig stukkie rollen. Ze gaan gelukkig nooit te dicht bij 'n hek liggen oid, en als ze dat al doen jaag ik ze weer op. Moet er niet aan denken, brr!

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 20:03

met het paard gaat alles gelukkig goed.
de wonden zagen er goed uit, het verband is er nu af.
ze moet 3x per dag 10 min. stappen aan de hand op het harde, en dan 15 min. afspuiten/koelen.
beide benen zijn ook minder dik als van het weekend.
in draf loopt ze eigenlijk niet kreupel gelukkig, dus dat ziet er ook goed uit.
over 2 weken komt de veearts nog een keer controleren voor de zekerheid, maar eigenlijk komt alles wel goed.
toedeledoki
gillian