Mag een ander jouw paard slaan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Mag een ander jouw paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 13:02

Normaal gesproken heb ik er helemaal geen moeite mee als iemand anders mijn pony aanpakt. Het is tenslotte een jonge -net gecastreerde- ruin en die wil je nog wel eens uitproberen. Zelf behandel ik hem ook best wel streng. Ik geef hem liever 1 harde knal, dan 10 kleine. Dat werkt gewoon het beste bij hem.

Maar goed... er kwam een hoefsmid die ik nog niet kende. Hij was een beetje grieperig en chagarijnig. Met alle respect, hoefsmid is een heel zwaar beroep.
Ook is hij iemand die heel erg veel praat. Hij kletst je de oren van je hoofd.

Met het beslaan van het paard voor Mananzo is hij anderhalf uur bezig geweest. Mananzo heeft die tijd vast moeten staan.

Toen was eindelijk Manans aan de beurt.
Hij heeft er werkelijk een uur over gedaan om hem te bekappen. Terwijl dat wel in een 10-15 minuten gedaan kan zijn. Maar die man bleef maar praten.
Mananzo gedroeg zich echt heel erg goed, ondanks hij nog maar 2 maanden ' in handen' is.
Maar bij het laatste been (voorbeen) was zijn geduld een beetje op en vond hij het niet meer leuk. Hij moest alleen nog zijn hoef vijlen en daarbij moet het been naar voren op zo'n paaltje gezet worden.
Mananzo trok een beetje met dat been.
Toen ineens...die hoefsmid die grijpt hem vast en die schopt hem toch zo ontzettend hard in zijn buik. Echt waar, wel 3 of 4 keer met schoenen met stalen neuzen.
" Wat een rotbok" zei hij ook nog eens.

Ik durfde echt niets meer te zeggen, ik was er zelf ook van geschrokken. Okee, als het rechtvaardig was geweest, dan vond ik het best, maar ik vind toch dat die hoefsmid eerst zn werk maar moet doen en dan mag die van mij part zo lang kletsen als hij wilt. Dit durfde ik natuurlijk niet te zeggen. Frusty

Hoe zijn jullie in dit soort situaties?
Laatst bijgewerkt door Shaienne op 30-08-02 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:04

Weet niet of ik er zelf iets van zou zeggen (ben soms wel een scheiterd). Maar ik zou iig proberen een andere smid te vinden. Nu zal Mananzo het niet fijn meer vinden bij de smid denk ik zo. Huilen Sterkte

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:10

dat hoeven ze bij mij niet te proberen!
Ik stuur ze regelrecht van het erf af, en naar zijn geld kan ie fluiten.
Hij WEET dat ie met een jong paard bezig is, en Hij WEET dat ie daar geduld voor moet hebben, als ie dat niet kan moet ie zich enkel bezighouden met oudere, superbrave paarden.
Kom nou.
Straks heb jij een hoefsmidprobleem doordat mananzo bang wordt...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:11

Als mij dit gebeurt was, had hij naar z'n auto kunnen rennen. Zoiets doe je niet, bij geen enkel paard. Laat hij bij de HEMA worsten gaan verkopen zeg, wat een eikel.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:23

bah wat een verschrikkelijke vent!!
Mensen die Pinky ook kennen mogen hem best op fijn flikker geven. Hij is nou eenmaal af en toe verekkes irritant (en vaak juist niet tegen mij).
Inge heeft hem een keer super hard terug gebeten en toen was dat geintje ook weer over.
Maar meestal doen de mensen er niets aan (tis niet hun paard, ik geef ook liever niet een ander paard op zn kop). En dan doe ik het asnog.
Maar bij Mananzo was het helemaal niet nodig.
Liever nieuwe hoefsmid nemen?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:30

Zo hard schoppen vind ik een beetje onzinnig! Onze hoefsmid is altijd super rustig, heeft 1 keer het paard van een vriendin van mij een tip gegeven met een vijl, die was echt heel erg aan het klieren, maar dat is wat anders. Sommige paarden kunnen echt heel vervelend zijn, maar vier keer hard schoppen in z'n buik vind ik wat overdreven.
Je zei dat hij een beetje grieperig was (is natuurlijk geen excuus, maar kijk even hoe hij de volgende keer is) De hoefsmeden liggen nou ook niet voor het oprapen natuurlijk!! Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:30

iedereen weet wel gelijk wat ie moet doen he als de smid het paard eens op zijn donder geeft, gelijk de smid uit de laan.
Ik durf hier eigenlijk geen oordeel over te geven omdat ik er niet bij ben geweest.
Mijn paard is ook wel eens stout nou dat hoeft ie bij mijn smid niet te proberen.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, en ja hoefsmeden zijn tenslotte ook op de hoek verkrijgbaar .

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 13:31

Ja echt wel....ik ga het wel met mijn stalhouder overleggen. Hij doet zijn werk wel goed, trouwens. De stalhouder had ook al eens ruzie met hem en vind ook dat hij de paarden zo hard behandeld.
Dus ik ga wel met hem overleggen of we misschien een ander kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:32

Als het echt maar is op 1 x wat terug trekken op dat paaltje dan mag hij van mij zeker niet slaan.

Maar is hij gigantisch aan het kl0ten, dan mag hij van mij een flink pak rammel verkopen.

Dat geld dus ook met binnen en buiten zetten.
Kawa heeft in het begin de stalhouder nogal uit geprobeerd en ik heb dus ook gezegd dat hij hem dan maar een keer heel flink aan moest pakken.
Het probleem was namelijk als ik erbij was, Kawa heel braaf was, maar was hij alleen bleek hij recht omhoog te staan.
Meteen op zijn plek zetten die hap.

Stalhouder, hoefsmid e.d hoeven niet te verongelukken met mijn paard.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 14:00

Ik vind dat je een paard alleen schopt als hij jou een schop geeft...verder niet. Ik word zelf hoefsmid, en weet hoe ik met jonge paarden moet omgaan, omdat ik er zelf ook een heb. Veel geduld. Zeker bekappen is eng voor een jong paard, en je moet er veel geduld voor hebben, om te laten zien dat het niet eng is. Wanneer het echt staat te klieren, kun je hem even aantikken, maar schoppen is pas het laatste middel waar ik naar grijp.

Mijn paard mogen ze alleen meppen als ik ze gevraagd heb er iets mee te doen, en hij is echt vervelend. Van mij krijgt hij ook weleens een hijs. Hij is tenslotte nog jong, bijna 2,5, nog niet zo lang geleden gecastreerd. En probeert weleens wat Tong uitsteken Heel logisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 14:36

Tja het lligt ook wel een beetje aan het paard. Sommige dieren zijn echt niet opgevoed en dan kan ik met voorstellen dat je nogal snel uithaald als smid zijnde. Maar schoppen onder de buik???? Never. Zo iets is trouwens behoorlijk risicovol dus dat geeft weer aan dat deze man geen kennis van paarden heeft.
Mijn eigen paard hoeven ze niet proberen te slaan. Als ik het zie ben ik bang dat ik zelf ga meppen. Mijn paard is heel netjes opgevoed en verstaat goed Nederlands, dus slaan is absoluut niet nodig. In lastige gevallen, bij een DA of tandarts, ben ik er altijd zelf bij en dan corrigeer ik mijn paard zelf wel.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 14:44

Pfff dat zou ie bij mijn ponytje niet moeten proberen! Hij weet dat ie met een jong paard bezig is, daar moet ook geduld voor hebben! Schoppen vind ik sowiezo een slechte straf. Ik vind net als xono dat je een paard alleen mag schoppen als hij jou schopt! Als ik zou zien dat iemand zoiets met mijn paard doet, zou ie heel snel weg moeten zijn, een klant minder hebben en een uur voor niks gewerkt hebben, want hij moet er dan echt niet op rekenen dat hij dat geld nog gaat krijgen... Boos!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 14:50

Om deze reden zijn wij met een bepaalde hoefsmid gestopt. Onze vorige pony Dino was 3 toen we hem kregen, een afwachtend en soms bang paardje. In ieder geval geen enkel kwaad in de zin, ook niet bij de hoefsmid. Toch vond die kerel het nodig om hem geregeld op een ruwe manier terecht te wijzen. Gelukkig vonden we snel een andere hoefsmid die wèl geduld had met jonge paardjes. Natuurlijk hoort een paard zich te gedragen bij een hoefsmid, ongelukken kun je niet gebruiken. Maar ruwheid en onredelijkheid tegenover paarden tolereer ik niet.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Mag een ander jouw paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:04

Nou, sorry hoor, maar als ik al een eigen paard zou hebben dan zouden ze zeker met hun tengels van m'n paard moeten afblijven..

Hoewel ik zelf wel de instelling heb dat je een paard best mag straffen als hij echt gemeen is.. Dan zou degene die het slachtoffer is best wat terug mogen doen! Hoewel het bij paarden vaak lompheid is hoor Haha!

Zo heb ik een mooi voorbeeld van een vriendinnetje van mij gehad (Angeltjuh) Er was een meisje bezig met haar paard, het beestje gaat op haar teen staan en ze geeft hem een keiharde lel.. Toen heeft Angel haar een tik gegeven.. Als een paard op je teen gaat staan dan is dat lompheid, daar kan hij niet altijd wat aan doen..

Stel: Je paard bijt je, dan bijt ik terug in neus of oor. Of als hij schopt, dan krijgt hij een schop terug!( als dat dan mogelijk is he? Haha! )

Maar dat doen ze in de natuur ook, het ene paard laat het andere paard niet ongestraft bijten of slaan.. Haha!

Maar een paard zomaar een aantal schoppen geven als hij even zijn voet terugtrekt bij de hoefsmid vind ik zeker niet kunnen! En al helemaal niet met een jong paard! Boos! Straks is het dier bang voor iedere hoefsmid die zijn pad kruist!

Ik zou dus zeker een andere smid zoeken als ik jou was!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:05

Ik weet niet wat ik zou doen maar ik zou het zeker niet prettig vinden.
Mitrona etterde ook een beetje bij de smit omdat ze dergelijke dingen niet echt gewent was, de smit gaf haar dan een klapje met de vijl op haar buik puur om af te leiden, dat vond ik een prima oplossing.
Een dergelijke schop werkt alleen maar averechts.

Je weet gewoon vaak niet op het moment wat je moet doen, je staat zo perplex.
Misschien dat je de smit even rustig kunt aanspreken de volgende keer en dat je zoiets liever niet meer wilt maar of er naar een andere oplossing gezocht kan worden.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:25

hmm of ik er zelf wat van zou zeggen... geen idee... dat zie ik ter plekke wel! Zo is het paard van mijn vriendin door de hoefsmid bewerkt met de hamer er kan nu absoluut geen vreemde in de buurt komen! En de smid weet van niets. Inmiddels gaat ze naar een andere smid die met veel liefde en geduld zijn vertrouwen probeert te winnen, maar hij stond altijd als er een vreemde aan zn box stond helemaal tegen de wand gedrukt!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:29

mag ik vragen welke smid dat was??? Ik heb nl ook een keer zo'n vreemde smid meegemaakt bij mn vz pony's. Trapte Nina ook een paar keer flink terwijl ze juist een eind op de goede weg was om voetjes te geven.
Normaal is t niet erg als iemand een paard even terechtwijst maar onder die omstandigheden en op zo'n manier dus wel!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:31

ik zou boos worden... en niet betalen!

Als hij onterecht jouw paard een klap of trap verkoopt, geef ik hem önterecht"geen geld!
Het is zijn beroep, en weet zeker wel wat hij doet, maar moet rechtvaardig blijven!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:45

Vaak zie je het niet overigens. Joop stond constant op de smid te leunen, toen hij dus een geintje flikte kon hij ook een stomp in zijn buik krijgen, van de smid. Ik vond het ook raar, maar zag daarna (even opgelet) dat hij constant op de smit ging staan leunen, nou dat kán gewoon niet, en dat mag hij best begrijpen.
Hij was vroeger bang voor het branden, en toen heeft de smid geen vinger naar m uitgestoken, gewon rustig ho-braaf en verder niets. Nu is hij echt niet bang meer en loopt hij gewoon te zeiken (zonder dat ik het zie, maar de smid voelt dat wel, Joop doet dat overigens ook bij mij wel eens, hij wéét dat hij zijn eigen lompe poten op moet tillen). Ik stond wel even zo van: ho, mijn smid, die al 6 jaar m'n paard nauwelijks aangeraakt heeft geeft m n trap van hier tot Tokyo? Maar ik kon t wel begrijpen. Wist je smid dat Mananzo nog maar zo kort met mensen omgaat? Als hij dat niet wist kun je het hem m.i. niet kwalijk nemen.
De meeste mensen hoeven mijn paard ook niet te schoppen of te slaan, maar ik heb gister weer geleerd dat hij echt wel eens een rotjens nodig heeft van iemand anders omdat ik het anders nooit doe. Hij moet zich gedragen, niet lummelen!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:12

niemand mag mijn paard slaan. doe het zelf ook niet ten zij ze over me heen wil walzen dan mag een ander het ook, maar anders heb je goede ruzie met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:25

En zo kreeg ik dus een paard dat zich liever niet laat beslaan of bekappen, omdat een smid zijn geduld verloor en mijn paard als vervelend te betitelen terwijl hij bang was. Smid heeft mijn paard toen zwaar aangepakt met een hamer (bulten stonden op zijn rug) en dat werkt niet bij een bang paard. Kalmte en rust sla je er nu eenmaal niet in.

Verder hoeft niemand mijn paard te slaan, ik heb al zat problemen zien ontstaan wegens onrechtvaardig straffen. Meestal zie ik trouwens dat anderen dingen toelaten die ik niet tolereer en zie ik mensen dingen proberen die in mijn boekje niet voorkomen. Logisch gevolg is dan dat mijn paard het niet begrijpt en daar hoeft ie niet voor geslagen te worden.
Zo zou mijn paard een keer een ander paard gebeten hebben. Dat andere paard heb ik van onder naar boven onderzocht, maar er zat nog geen haartje verkeerd. Hij had niet gebeten, maar kreeg wel een lel voor zijn harses waar ie zo van schrok dat ie zijn hoofd zo hard tegen de deur stootte dat er een bult van links naar rechts boven zijn ogen stond die hem erg veel pijn deed. Degene die hem geslagen had, kreeg de volgende dag het halster niet om en moest mijn paard voor straf maar binnen blijven. Ach ja.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:20

De paardentandarts heeft mijn vos een keer goed aangepakt,
en dan ook ECHT GOED.

Maar hij liep dan ook gewoon met zijn oortjes naar voren te kloten en had hem dus ook verdient.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 17:38

Ligt er natuurlijk wel aan wanneer, als Ivanka echt heel erg aan het mutsen is, dan vind ik het wel terecht. Maar Ivanka is niet zo'n muts-paard, doet 9 van de 10 wat er van haar gevraagd word, maar als ze haar onterecht op haar donder geven...dan krijgen ze mij op hun dak }> (en dan moet je uitkijken Schijnheilig Knipoog )

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:07

In dit geval zou ik boos worden.. Lodewijk heeft wel eens met die vijl voor z'n kop gehad.
die was ook zo aan het kloten en had al een paar keer een dreun gehad van mij.
maar die vijl kwam harder aan.
Als het nodig is krijgen ze van mij wel een trap onder hun pens 1 is genoeg tenzij hij slaat want dat weten ze dondersgoed slaan is not done niet naar mij en ook niet naar een ander.

Die smit die jij hebt zou bij mij kunnen vertrekken.
Ik ben blij met de smit die ik nu heb hij pakt een paard aan als het nodig is maar heeft engelengeduld als het nodig is bij de jonge paardjes

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:29

ik vind dat als je iemand anders met je paard om laat gaan dat diegene het paard ook mag straffen al je paard vervelend is. Maar wat die hoefsmid deed was niet terecht. In principe mag een hoefsmit imo best wel een dreun uitdelen maar het moet wel terecht zijn.