Hoefsmidkampioenschap 2002

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoefsmidkampioenschap 2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:31

Vandaag kwam ik achter de reden waarom de afspraak bij de smid van vrijdag verzet was: hij had smidwedstrijden in Den Bosch en is Nederlands kampioen hoefsmid geworden.
Een betere smid kan ik me voor Pablo dus niet wensen maar wta houdt zo'n wedstrijd nou eigenlijk in. Raymond (Ramakers) zei dat er in de paardenkrant een stuk zou komen over het kampioenschap maar die heb ik niet.
Ik vind het wel leuk iig. Ik hoorde hem over de telefoon over ene prijs hebben dus daarna vroeg wat hij dan had gewonnen en toen vertelde hij dat. Wat ik begreep was dat er 150 hoefsmeden hebben meegedaan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:44

Ze moeten zo snel mogelijk een paard bekappen en beslaan!
Het is niet gezegd dat je dan een goed smid hebt hoor! Ik denk in jou geval wel, maar we hebben bij ons op stal een smid lopen die is een paar keer ned kampioen geweest, mar durft dus niet diep te nagelen. De ijzers vielen er binnen no time weer af, dus dat schiet niet echt op, ik moet wel zeggen dat hij erg snel is, maar heb liever een smid die het wat rustiger aan doet en het goed doet!!
Maar het is verder wel leuk natuurlijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 16:06

Dat is wel wat anders dan mijn smid zei. Hij zei dat ze beoordeeld werden op de stand en gangen van een paard die hij had bekapt/beslagen. Echt snel is die van mij niet, hij is gerust anderhalf uur bezig met Pablo.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:51

nOu gefeliciteerd met hem!

Die van mij is ook super, maar nog geen Nederlands Kampioen, dat zegt echt wat hoor! Houden, die vent! Niet laten gaan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:53

is hier ergens een uitslag van te vinden?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 02:34

Nou, dit vind ik dus nergens op slaan. Hoefsmeden moet rustig gebeuren, voor vele paarden is het al een angst. Ik wil en word (:D) zelf ook hoefsmid, en zal hier hoogstwaarschijnlijk niet aan meedoen (zeg nooit nooit natuurlijk, ik ken slechts het topje van de ijsberg). Een hoefsmid hoeft zich niet te bewijzen op een kampioenschap, maar onder het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 07:30

Ik heb het nog eens gevraagd aan Raymond maar het gaat niet om snelheid. Niet het kampioenschap waar hij aan meedeed iig. Dit is een kampioenschap van de bond van hoefsmeden oid. Het werd gehouden in Den Bosch en ze werden beoordeeld op hoe de stand van de paarden was en hoe de paarden bewogen na het beslag. En op hoe ze met hun gereedschap omgaan n met welk materiaal ze werken.
Hij is rijksgediplomeerd en maakt gebruik van methodes die hij leert van Utrecht dus ik vond het al een vreemd iets dat hij zou meedoen aan een wedstrijd zo snel mogelijk beslaan.
Volgens hem kwam de uitslag in de Paardenkrant en in het magazine van de Hoefsmidbond (oid).

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 09:41

Katrien:
ik heb die van ons er ook wel eens over gehoord (of hij meedoet weet ik eigenlijk niet), maar het gaat inderdaad niet om snelheid hoor!

Het gaat om de kunde!

Soms krijgen ze ook "speciale" gevallen waar ze wat meemoeten, etcetc.

Ik denk dat het een goed iets is hoor, op die manier blijft je smid op de hoogte van alle nieuwtjes. Zo had die van ons laatst een keer een gesprek gehad met de hoefsmid van Anky en was zo op het spoor gekomen van 1 of ander speciaal ijzer bla bla bla (sorry, ijzers boeien mij persoonlijk niet zo Haha! )

Het is toch fijn om te weten dat je smid zijn vak zo serieus neemt? En nederlands kampioen? Wauw! Dat betekent een bloemetje kopen Katrien!