Brand op de manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Brand op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:01

Gisteravond is een aanhangwagen van een vrachtwagen geladen met strobalen naast de manege in de fik gestoken en afgefikt.
Gelukkig stond er geen wind en is de brand niet overgegaan op de manege. Zodra ze door hadden dat er brand was hebben ze eerst zelf beblust met de brandslang maar dat lukte niet maar de brandweer was ook gebeld en die kwam gelukkig snel. Je kan je wel voorstellen dat het flink heeft gefikt, droog stro met dit weer...Vanochtend rook nog alles naar fik.
Ze hadden voor 1 keer de aanhanger er neer gezet om vanmorgen na het uitmesten uit te laden maar een stel rotjong/vandalen heeft er de hens in gezet. Echt belachelijk. De paarden in onze stal zijn behoorlijk geschrokken want de rook kwam de stal in en toen kwam de brandslang langs en even later stond de brandweer vlak voor hun neus. Ik was er zelf niet bij, was al naar huis maar het bazinnetje van mijn buurpaard wel. Haar paard was flink aan het stressen (steigeren) tijdens de brand maar Pablo stond alleen maar bangig achter in zijn boks.
Pablo was gelukkig niet gestressed vandaag en ook niet schrikkerig dus die is er niet meer van onder de indruk.

Echt eng zoiets.
10 jaar geleden is er een stal afgebrand op onze manege. Toen hebben rotjong vuurtje gespeeld in de stro-opslag... De stallen die daar aan grensde zijn toen helemaal afgebrand. Er zijn toen geen paarden in de brand omgekomen maar 1 paard hebben ze wel moeten inslapen omdat die in paniek het bos in was gerend en daar in prikkeldraad terecht was gekomen.
Ik hoop echt dat dit nooit meer gebeurd. Nu is het net goed gegaan.
Ze zetten iig nooit meer stro nog op die plek maar er een manege blijft kwetsbaar met al dat hooi, stro en levende dieren.
Je wilt niet weten wat ik de lui die de fik hebben aangestoken wel aan zou willen doen.

Plattegrondje van een deel van de manege:
Afbeelding

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:34

Bah, wat een misselijke streek. Boos! Sommige mensen beseffen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn. Dit is de nachtmerrie van iedere paardenhouder.

Wat een geweldige opluchting dat niet de hele boel in de hens is gegaan!
En dat Pablo er geen psychische schade aan over lijkt te hebben gehouden.

Hebben ze er enig idee van wie de daders waren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 23:42

Gwen schreef:
Hebben ze er enig idee van wie de daders waren?

Nee, die waren natuurlijk foetsie maar de brandweer houdt het er op dat het zonder meer is aangestoken.

Het verbaasde me wel dat de paarden vandaag alweer zo rustig waren. Die moeten toch behoorlijk paniek hebben gevoeld.

Ik hoop echt dat ze niet nog eens proberen wat er nog meer kan fikken op de manege.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 09:42

Wat een kl**tzakken zeg!! Dat was wel erg dichtbij. Kan me voorstellen dat je je wezenloos geschrokken bent. Gelukkig hebben de paarden er niks aan over gehouden. Zelf had ik daar ook niet aan moeten denken. Alles is letterlijk met een sisser afgelopen. Als je die kereltjes te pakken krijgt.....je hebt mijn zegen. }> Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 09:45

Vreselijk zeg! ik hoop ook dat ze niet terug komen, ik zie niet hoe mensen zoiets kunnen doen.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:01

dat is schrikken zeg ! gelukkig is het op tijd ontdekt en geblust, het kan ook anders :
op de stal waar een vriendin van ons staat was begin dit jaar een grote brand (is toen ook op het nieuws geweest enzo) zij hadden daar een varksensfokkerij en een pensionstal. de varkens/biggen zijn toen allemaal verbrand maar alle paarden konden gelukkig gered worden.
wel waren ze in een klap alle spullen kwijt, zelft geen halstertje om paarden te vangen. gelukkig heeft een pensionhouder uit de buurt ze allemaal op kunnen vangen.

lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 12:50

erg,maar gelukkig zijn de paarden in ieder geval oke

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 01:21

jeetje eng is dat zeg!
ik werd gisteren ook gebeld,de manege stond misschien in de fik,dus wij ernaartoe geraced,bleek(sorry hoor )gelukkig een schuur tegenover de stal,dus aan de andere kant van de weg in de fik te staan!maar ik was me wel echt rot geschrokken toen ik het hoorde.
gelukkig is er niets gebeurt bij jullie!