Vooroordelen Barokke paarden, ook in de hoefslag!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Vooroordelen Barokke paarden, ook in de hoefslag!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 01:11

Af en toe wordt ik zo moe van al dat gezeur dat Barokke paarden, Lipizzaners, Lusitano's en Andalusiers geen ruime gangen kunnen hebben, met teveel knieactie lopen en dat je er maar moeilijk een goed meedraaiend dressuurpaard van kunt maken Frusty Beetje frustrerend vindt ik dat, je wordt zo in een hokje geduwd Huilen Als ik nou eens naar mijn eigen paardje kijk, hij beweegt heel makkelijk en heeft volgens iedereen die er tot nog toe op heeft gereden hele ruime gangen, niet van een KWPN-er te onderscheiden. Ook met cavelleti's lopen kan je gerust de balken op normale paard-afstand leggen want anders struikeld hij erover (hij meet overigens nu 1.54m.)

Mijn ervaring is dat ik weinig postieve opmerkingen naar mijn hoofd krijg geslingerd als mensen horen dat ik een Lipizzaner heb: " wat moet jij nou met een Barok paard?" vragen ze dan, "daar kan je toch geen fatsoenlijke proef mee rijden!?" , "wil je dan niet verder komen in de dressuursport?" Misselijk Zelfs op de merrie keuring vorig jaar was het niet echt positief! Omdat het Lipizzanerstamboek is ondergebracht bij het KWPN zijn er ook juryleden van het KWPN aanwezig, de premies gingen dan ook naar de Lipizzaners met meeste KWPN-uitstraling; veel te grote types en weinig Baroks meer aan. Zo ontzettend jammer.......

Oja, en het vooroordeel dat maar weinig Lipizzaners hoog in de sport lopen..................Er zijn maar rond de 200 raszuivere Lipizzaners in Nederland Verward en ik geloof ook niet dat Nederland zo onwijs veel Andalusiers en lusitano's heeft, nogal wiedes dat je ze niet veel tegenkomt. Trouwens, de Spanjaarden hebben het met hun Andalusiers wel bewezen dat het allemaal wel mogelijk is Haha!
Laatst bijgewerkt door napoleon op 22-09-02 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Tis maar net hoe je dressuur wilt zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 01:18

Ik persoonlijk vind het prachtige paarden! In mijn ogen kunnen sommige zelfs beter lopen dan gewone warm bloed paarden, tis ook maar net hoe ze getraint zijn.

Ik heb een Andalusier gezien die danst gewoon door de bak! Sorry maar ik persoonlijk vind dat een lust voor het oog!

Maar ja mensen zijn allemaal verschillend en hebben allemaal een verschillende smaak, zo ook uiteraard over hoe men het paard het liefst zou willen zien lopen.

Ieder paard is goed in zijn of haar klasse en of rijstyl.

het enige paard waaraan ik erg moet wennen is de zadelbrad of zo iets!
Dat zijn paarden die zo laag met de kont lopen en zo hoog met de voorbenen en de staart helemaal omhoog.
Het blijkt zalig te zitten, maar ik kan er mijn kijk niet op krijgen.
Dat doet er uiteraard niet aan af dat het prachtige paarden zijn.

Monique

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:00

Ja Napoleon, ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor, Lipizzaners en andere barokke rassen worden toch vaak onderschat.
Nou heeft mijn zus een kleine Lipizzaner, die de 1.50 nog niet eens haalt, maar die kan toch behoorlijk lopen! Ik vind dat juist deze rassen onder het zadel vaak meer uitstraling hebben. Maar andere mensen vinden zo'n paard al gauw veel te dik en daardoor 'lomp'. Terwijl de bouw gewoon heel anders is dan een KWPN-er.
Laatst ben ik op een Lipizzaner-wedstrijd geweest in Beilen, dat zag er toch best goed uit allemaal! Er was een jongen/man die jureerde, hij rijdt zelf Grand Prix maar heb zijn naam niet gehoord, die behoorlijk enthousiast was over de Lipizzaner en dat hij de vooroordelen absoluut niet uit vond komen. Hij denkt er zelfs over om zelf met een Lipizzaner aan de gang te gaan als hij een mooi grote Lipi tegenkomt, da's weer een bijkomend probleem voor de topsport, de meeste Lipi's zijn rond de 1.50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:42

Het zijn mooie paarden om te zien die hun eigen sterke en zwakke punten hebben. Ik zie deze paarden heel graag in shows want daar blinken ze echt in uit. maar in de dressuurring zie ik ze eerlijk gezegd niet graag.
Een kennisje van mij werkt met Luisitano's en heeft er zelf een in het Z2 lopen. Ze vertelde me dat de Portugezen echt iets anders aan beweging willen zien dat dat wij verwachten van een KWPN-er. Haar Z2 paard lijkt erg op een KWPN-er qua type en beweging. Maar ik vind dat je het niet met een KWPN-er moet vergelijken, het is gewoon een ander type paard met andere bewegingen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 08:52

Barbiano heeft zoals de meeste PRE's een slechte stap. Het is nu zeker al iets verbeterd maar mooi zal het nooit worden. Als mijn instructrice ooit wel eens zegt overgang maken naar de stap en meneer is 'heet' vraag ik of een overgang naar de telgang ook goed is. ::) Het klopt dat sommige rassen een beperking hebben maar je ziet hoe hoog de PRE's eindigen in de profklasse dus er is nog hoop. En qua karakter is het gewoon een gouden paard. Maar als ik op de manege kijk zijn de meeste KWPN-ers gewoon lui, ze hebben misschien wel de juiste bewegingen maar een lui paard is ook niet fijn. Ik heb persoonlijk niet het doel om de Z te halen, alhoewel ik heel perfectionistisch ben, maar lukt het leuk toch!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:49

waar ik me soms zo aan kan ergeren is dat er van ons gelijk wordt verwacht of gedacht dat we er dressuur me willen rijden.
Of zelfs verwacht wordt dat we het gaan gaan.
Daar komen dus die rare opmerkingen vandaan.

Ik zeg dan altijd maar : wie zegt dat ik dan wedstrijden wil rijden??
Zijn ze snel uitgeluld hoor.

Ik vind barokke paarden prachtig, vooral als ze op traditionele manier gereden zijn.
Ik vind er dus ook geen bal aan als die paarden in de dressuur ring verschijnen.
En ik hoop dat ze nu niet gaan proberen om er ruimere gangen in te gaan fokken omdat we persee de dressuurbaan in willen.

Daarnaast je koopt een paard omdat je dat mooi vind en de voor de een is dat een kwpn en voor de ander een fjord of andalusier.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:24

Lisette schreef:
Barbiano heeft zoals de meeste PRE's een slechte stap. Het is nu zeker al iets verbeterd maar mooi zal het nooit worden. Als mijn instructrice ooit wel eens zegt overgang maken naar de stap en meneer is 'heet' vraag ik of een overgang naar de telgang ook goed is. ::)


Kun je eens nagaan hoe ontzettend veelzijdig die paarden zijn,
beetje bizar rijden en je hebt opeens een gangenpaard Clown


Ik ben sowieso geen liefhebber van proefjes rijden (met "grote" paarden) in een ring en vind juist dat je met een die "speciale" rassen moet doen waar ze goed in zijn en wat het paard leuk vind (de ruiter even buiten beschouwing gelaten Schijnheilig ) . Of dat voor de een proefjes rijden is en voor de ander crossen op een baan, so be it. Maar om nu te zeggen dat Barokke paarden niet geschikt zijn voor de dressuur (het zal dan vooral om "beweging" gaan waar ze slecht op scoren?)...
En de Spaanse rijschool dan?

Napoleon; Wat heeft jou dan doen besluiten een Barok paard aan te schaffen?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 10:35

Sibold schreef:
Napoleon; Wat heeft jou dan doen besluiten een Barok paard aan te schaffen?


Mijn ouders hebben me ooit eens als 9 jarige meegenomen naar Piber in Oostenrijk. Daar staat de hofstoeterij van de Lipizzaners en sinds die ontmoeting was mijn droom een Lipi te hebben Haha!

Stom toevallig dat ik er een heb kunnen kopen, waren Prima en ik ook helemaal niet van plan Clown hij kwam gewoon op een vrije dinsdagmiddag in ons gezichtsveld en bleek te koop te staan, binnen 2 uur was de koop gedaan Haha!

Trouwens als 7 jarige was ikk helemaal verliefd op een Knapstruber, een grote witte met bruine stippen echt een Baroktype, oh ik vond hem zo mooi Lovers Dus ik denk dat het met Davey allemaal is begonnen Knipoog

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:13

Tsja ik heb zelf ook een PRE. Zijn gangen zijn super zelfs zijn stap is zeer ruim (op de keuring een 9). De grootste moeite die ik ga krijgen wat betreft de dressuur is de lengtebuiging. Hij is natuurlijk vrij kort in het lijf. El Roy heeft wel een super achterbeen en menig KWPN-er mag jalours zijn op zijn MEGA uitgestrekte draf.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:20

Merilyn schreef:
Tsja ik heb zelf ook een PRE. Zijn gangen zijn super zelfs zijn stap is zeer ruim (op de keuring een 9). De grootste moeite die ik ga krijgen wat betreft de dressuur is de lengtebuiging. Hij is natuurlijk vrij kort in het lijf. El Roy heeft wel een super achterbeen en menig KWPN-er mag jalours zijn op zijn MEGA uitgestrekte draf.


Die uitgestrekte draf heeft hij van zijn papa die kan ook zo geweldig strekken. Grelo heeft ook een hele ruime stap. Barb helaas niet.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:36

Mijn paard heeft bewezen dat een Andalusier megahoog in de sport kan lopen www.arnd.nl (database, onder Imitador II/Eddie de Wolff v Westerrode)
En hij heeft echt niet in de middenmoot gepresteerd.
Wel is hij ontzettend rijtypisch, je zou hem niet direct als Andalusier herkennen. Hij is ook ong 1.68.
Momenteel rijd ik shows met hem, om het ras te promoten. Hij heeft een wat mindere stap, maar met de juiste training zie je daar weinig van...alleen als ie heet is wil ie gaan telgangen. Maar hij heeft een geweldige draf en galop, maait niet, niet teveel knieactie...net genoeg knieactie zeg maar.
Hij is nu 18, dus weleens wat stijvig, hij heeft wat last van spat, maar hij heeft alles allang bewezen.
Zijn zoon is op 30 mei geboren en volgens de fokker zitten de gangen van zijn vader er al in Lovers
Ik zou er overigens niet mee gaan starten als dat niet zo was. Als hij TE barokke is, is het niet mijn smaak. Ik hou meer van de rijtypische uitvoering, persoonlijk.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Vooroordelen Barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:48

Hi,

Ik wil graag op je onderwerp reageren Napoleon, maar ik weet niet of ik nu een nieuw bericht plaats of reageer. De tekst is namelijk niet in het Nederlands, maar Fins of andere onbekende taal (Titulli, Permbajtja e mesaszhit, Mundesessite, Paraqit?) Kan iemand mij hiermee helpen, want ik kan ook geen PB naar de moderator sturen of een nieuwe bericht op forumzaken zetten:?

Maar v.w.b. vooroordelen Barokke paarden. Ik vind dat je gelijk hebt hoor. Er zijn veel mensen die toch idd vooroordelen hebben & die je er niet vanaf kan brengen. Grom Ik ben zelf helemaal gek van Andalusiers en ik zou er ook graag ooit een zelf aanschaffen. Nu rij in IJslander & dan vind ik ook geweldig, dat daar gelaten. Misschien ooit alle twee? Een mens moet dromen kunnen hebben.
Verward
Maar ik wijk van het onderwerp af Frusty

Ik heb zelf regelmatig is Spanje op P.R.E's gereden & waar mogelijk in NL zie je mij op demonstraties, keuringen, etc. Wat mij opvalt:
Mensen die KWPN of een ander ras gewend zijn, vinden de paarden geweldig. Je hoort echter 'vaak' opmerkingen dat de stap te kort is, etc.
Mensen zijn vaak ook in het ongewisse over dit soort paarden.
De prestaties die Barokke paarden weten neer te zetten zullen nooit a-la Anky- of Isabelle W. paarden zijn. Die bepaalde schwung mist Verward Ik heb er verder weinig verstand van, maar de Spanjaarden hebben toch in Aachen afgelopen jaar weer aangetoond dat ze toch redelijk weten te presteren op niveau?

Barokke paarden zijn nu eenmaal geen warmbloed paarden, maar dat doet ze er niet onder voor. De een heeft nu eenmaal andere kwaliteiten dan de ander. Dit is per ras zo en dit is per paard toch ook zo.

Persoonlijk vind ik Barokke paarden heerlijk om op te rijden. Daarnaast spreekt het karakter mij erg aan. Zelf heb ik nog niet eerder op een Fries gereden, dus daar kan ik niet over oordelen.

In NL zijn er idd relatief weinig mensen die een Andalusier, Lippizaner of Lusitano hebben. In Duitsland zie je echter dat steeds meer mensen interesse hebben & dat ze enorm populair worden. Het gevolg is dat er enorme prijzen gevraagd worden voor die paarden, die het eigenlijk niet waard zijn. Maar ja, dat is overal eigenlijk wel, toch?
Mensen kopen zo'n paard, omdat ze het beest er verder helemaal geweldig uit vinden zien. Maar verder weten ze er eigenlijk weinig vanaf.

Oeps, foutje, niet goed gelezen

Gaaaap wat een lang verhaal. Slapen jullie al Dromen

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Myke op 15-08-02 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:09

Ik vind barokke types heel erg mooi.

Op het Horse Event in Deurne gaf Rafael Soto een clinic met twee andalusische hengsten, de ene was heel rijtypisch en modern. Kon heel goed bewegen en was ook niet zo kort van bouw. Echt een prachtig paard, maar mij niet barok genoeg. Het stempel Andalusier zat er gewoon niet op. Het had net zo goed een witte Holsteiner kunnen zijn en dat vind ik nou jammer.

Dat ze proberen om een wat moderner type met bewegingen die in de huidige dressuur beter passen te willen fokken, kan ik me best voorstellen, maar dit??? Nee.

Ik was laatst op een friezendag in Hoofddorp en zag daar hele slanke hoogbenige, smalle friezen, met dunne manen en bijna geen sokken, ook nog bruin verkleurd door de zon.... dat het friezen waren was bijna niet meer te zien. Zonde. Dit vind ik niet het ras verbeteren hoor. Dat ze wat rijtypischer gaan fokken, prima, maar mag het wel een fries blijven???

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:16

Inmiddels is het taalprobleem opgelost: Albanisch Verward
THX

Maar je hebt idd gelijk Mieke. Iedereen heeft zo persoonlijk zijn voorkeur, maar ik ben meer van de 'oude' stempel. Dus weinig modern het liefst. Maar ik kan mij wel goed voorstellen dat mensen een moderner, rijtypisch paard willen hebben. Persoonlijk vind ik het ook niet mooi.

Ja, Rafael Soto is erg goed. Leuk dat hij voor Spanje uitkomt met Andalusische paarden.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:19

Er is niets mis mee met de barokke paarden, heb ik liever dan een KWPN-er. Ik heb dan ook helemaal niets met een KWPN-er.
Mijn vraag: wat hebben mensen met kwpn-ers? Vanaf het moment dat ik in Nederland kwam wonen, stonden er op elke stal waar ik kwam kwpn-ers en veel mensen willen er ook één. Heb ik nooit echt begrepen. Er lopen echt leuke tussen hoor, er is niets mis met een kwpn-er. Maar het lijkt wel hét paard te zijn. En wat zijn nou typerende kenmerken van een kwpn-er? Zo zie ik tuigers, sportpaarden en alles wat er tussen in hangt onder het naampje kwpn-er. Voor een sportpaard zou het mijn keuze dan ook niet snel zijn, omdat ik graag paarden zie met enorm veel uitstraling, waar je stijl van achterover valt. Dat heb ik dus veel eerder met bijv. een barokke type dan met een kwpner. Nappie is echt wel o.k hoor! Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vooroordelen Barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 12:42

Myke"]
Leuk trouwens, dat je Nappie op je reis in Oostenrijk zomaar bent tegengekomen!

[/quote]

*LOL* nee, ik was zelf 9 jaar toen ik in Oostenrijk voor het eerst Lipizzaners zag en Nappie heb ik kunnen kopen van een Fallabella-fokkerij in Wassenaar Haha! Overigens heeft Nappie wel 25% Piberbloed in z'n aderen zitten Knipoog

[quote="Mirte schreef:
Nappie is echt wel o.k hoor! Haha!


Thanx, ben ook erg blij met hem. De eerste keer dat ik hem zag dacht ik:" is dit het nou?" maar toen ik eenmaal voor de eerste keer op hem had gereden (ik had ponypassen verwacht Clown ) was ik helemaal verkocht Lovers

Ik ben het trouwens helemaal met je eens Mirte, ik zie ook liever wat apartere paarden dan allemaal op elkaar lijkende bruine hoofden uit de boxen Knipoog( dit wil overigens niet zeggen dat ik een KWPN-er niet mooi kan vinden, maar ik kan ze vaak niet uit elkaar houden omdat ze vaak op elkaar lijken.....)

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Vooroordelen Barokke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:50

Oeps, foutje, niet goed gelezen Haha! & er ging iets fout. Ha, ha, reageer blijkbaar te weinig.

Ja, ik ben in Wenen naar de rijschool geweest. Geweldig, en ik wil nog een keer naar Slovenie, Kroatie die kant op. De rijschool in Jerez is ook wel apart om een keer mee te maken.

Je hebt een mooi paardje hoor. Geniet er maar lekker van Pling

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:00

suzanne schreef:
Mijn paard heeft bewezen dat een Andalusier megahoog in de sport kan lopen www.arnd.nl (database, onder Imitador II/Eddie de Wolff v Westerrode)


Die waarbij Eddy de Wolff v Westerrode zandhapt... echt leuk Cool
(andere foto's zijn op een andere manier indrukwekkend, ik denk dat je echt wel blij mag zijn met dat paard)

Hier in het noorden zie ik enorm veel Friezen meelopen in de dressuursport. Helaas missen zij over het algemeen een dragend achterbeen en is de beweging heel erg stuwend. Je 'hoort' een Fries ook heel erg galopperen. Wel zijn het paarden met heel veel front, werklustig en een geweldige uitstraling, een Fries paard onder het zadel geeft je vaak een geweldig 'koninklijk' gevoel.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:09

Toen ik vol enthousiasme aan iedereen vertelde dat ik een mooie Fries had gekocht, werd er meteen gereageerd van; "Wat moet je daar nou mee?" en "Daar kun je echt geen normaal proefje mee rijden....!"

Het lijkt wel of sommige mensen zich niet willen realiseren dat niet iedereen een paard koopt om ver te komen in de dressuursport!

Ik ben van mening dat je een paard kiest dat bij je past en voldoet aan je verwachtingen en eisen en als je daar een mooie proef mee kan lopen (mits je dat wilt!) is dat natuurlijk fantastisch! Lachen

En trouwens de papa van Ynse (Anton 343) loopt toch mooi in het Z2 inmiddels!!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:14

Wat ik wel jammer vind is het woordje 'vooroordelen' wat jij gebruikt. Ieder paard is uniek, jij hebt jou paard uitgekozen omdat het een lipi is dus heb je de raseigenschappen erbij genomen.
Ik kan dus heel erg moe worden van mensen die 'steeds geen winstpunt halen, omdat de jury een hekel heeft aan Friezen/Andalusiers etc.etc.'.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:18

parnassia schreef:
Wat ik wel jammer vind is het woordje 'vooroordelen' wat jij gebruikt. Ieder paard is uniek, jij hebt jou paard uitgekozen omdat het een lipi is dus heb je de raseigenschappen erbij genomen.
Ik kan dus heel erg moe worden van mensen die 'steeds geen winstpunt halen, omdat de jury een hekel heeft aan Friezen/Andalusiers etc.etc.'.


Ik denk dat het met bep. rassen moeilijker kan zijn om een wp te halen. Ik heb echter nog van niemand gelezen hier die 'steeds'geen wp halen omdat het een bepaald ras is. Als je een nette proef laat zien krijg je heus wel een wp. Maar nogmaals dressuur is en blijft een jurysport.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:28

Lisette schreef:
Ik denk dat het met bep. rassen moeilijker kan zijn om een wp te halen. Ik heb echter nog van niemand gelezen hier die 'steeds'geen wp halen omdat het een bepaald ras is. Als je een nette proef laat zien krijg je heus wel een wp. Maar nogmaals dressuur is en blijft een jurysport.


Helemaal mee eens, ik bedoel ook niet een bokker. Ik wou er eigenlijk mee aangeven dat sommige mensen erg gemakkelijk het excuus aangrijpen 'dit jurylid houdt niet van...., dus daarom haal ik bij hem/haar nooit een winstpunt.' In plaats van dat te doen kunnen ze beter rijtechnisch het e.e.a. verbeteren.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 13:33

parnassia schreef:
Wat ik wel jammer vind is het woordje 'vooroordelen' wat jij gebruikt. Ieder paard is uniek, jij hebt jou paard uitgekozen omdat het een lipi is dus heb je de raseigenschappen erbij genomen.
Ik kan dus heel erg moe worden van mensen die 'steeds geen winstpunt halen, omdat de jury een hekel heeft aan Friezen/Andalusiers etc.etc.'.


Dat woordje vooroordelen gebruik ik eigenlijk omdat het me tijdens een keuring 2 jaar geleden eens goed hoog zat! Ik vroeg namelijk nadat Nappie was gekeurd door juryleden van het KWPN op een Lipizzanerkeuring (!) waarom ik een 3e premie had.........details zal ik je besparen maar het kwam er op neer dat ik gewoon zelf maar een glimlachje op m'n gezicht moest toveren en een zadel op het gat in Nappie z'n rug moest leggen en zo kijken of ik dan wat met hem kon bereiken Frusty Hij vond dat Nappes een doorgezakte rug had, hij totaal geen spieren had (beest was net 3 jaar oud en net onder het zadel en als er een geen gat in z'n rug heeft dan is Nappes het wel, die is kaarsrecht!) en dat het geen rijpaardtypes waren zoals meneer ze wilde zien!!!! misschien wil hij Kwpn-lipizzaners zien!

De merrie die als stermerrie werd aangewezen had veel weg van een KWPN-er maar meneer vond dat gewoon een dikke "zeug"! Nou dan heb je het even gehad als dat je wordt verteld!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:04

dat is nou het probleem van deze tijd.
Elk ras moet maar rijtypisch gefokt worden omdat we erop willen dressuur rijden.
we vinden een fries mooi maar hij moet eigenlijk het zelfde kunnen als een kwpn paard.
En dat kan gewoon niet.
En ik vind het friese ras kwa exterieur achteruit gaan, waar is die mooie verheven draf gebleven? En die prachtige sokken?
Of zie ik juist steeds de verkeerde paarden?
Maar hetzelfde vind ik met andere rassen hoor.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 16:41

Cowgirl schreef:
dat is nou het probleem van deze tijd.
Elk ras moet maar rijtypisch gefokt worden omdat we erop willen dressuur rijden.
we vinden een fries mooi maar hij moet eigenlijk het zelfde kunnen als een kwpn paard.
En dat kan gewoon niet.


Ben het helemaal met je eens! Gelukkig fokken ze met de Lipizzaners heel eerlijk en zuiver en besteden ze veel aandacht aan het karakter, tevens proberen ze nu een beetje kleurfokkerij erin te brengen met een zwaryte Lipizzanerhengst. Het eerste wat de eigenaar van Nappie z'n vader aan mij vroeg was hoe het karakter van Nappie is, nou dat is dus perfect. Wat ik bijvoorbeeld van heel veel KWPN-ers die ik ken niet kan zeggen.......