stallingsgeld?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

stallingsgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 12:42

Vorig jaar heb ik me een beetje georiënteerd op stallingsgeld in diverse regio's.
Gemiddeld kwam daar zo'n 500 gulden per maand uit denk ik (waarschijnlijk meer).
Dat zou (grof gerekend) zo'n 250 euro zijn.
Inmiddels ben ik een jaartje verder en heb ik kosten opgeteld en helaas niet afgetrokken (helaas helaas! Knipoog ) en kom ik op een grove rekensom dat een paard houden dik 1000 gulden per maand kost (direct en indirect).
Nog steeds kijk ik naar stallingsgeld etc, en dan kom ik erachter dat sommigen in mijn ogen supergoedkoop zijn. 200 (of zelfs lager) euro per maand, met bak, longeerring, weidegang, paddock, voer, strooisel etc. Hoe het verder is op zo'n stal weet ik natuurlijk niet, maar dan denk ik: hoe doen ze dat? Een deel zal wel te wijten zijn aan een goedkopere regio, maar toch kun je voor bepaalde bedragen toch geen paard huisvesten in nieuwe (bouwjaar 2000) stallen? Daar moet dan geld bij denk ik dan.
Zeker hier in de Randstad is het volgens mij niet haalbaar om je paard voor 200 euro per maand te stallen, mét faciliteiten dan. Bij een boer ben je waarschijnlijk minder kwijt, maar daar heb je geen bak, geen longeerring, geen paddock, geen uitmestservice etc.
Ben ik nou zo wereldvreemd? Of heb ik gewoon een superverwend paard? Goed, hij komt niets tekort, maar als je het allemaal tot een minimum bepert kom ik nog steeds op 1000 gulden (450 euro) per maand. Ook denk ik dat met de euroinflatie het haast niet uit kan allemaal... Hoe doen mensen dat toch? Want ik wil dolgraag mijn paardje voor een scheet en drie knikkers volledig verzorgd hebben Knipoog

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:02

Geen idee hoe mensen het doen, maar ook ik ben hier in de Randstad niet veel kwijt. Voorheen 200 EUR daarbij inbegrepen 2 buitenbakken, opstrooien dagelijks, hooi / kuil en biks. Vanaf 1 September verhuisd naar een nieuwe stal. Daar betaal ik 240 EUR daarbij inbegrepen 2 binnenbakken (20x60 en 20x40), buitenbak (20x60), springtuin, stapmolen, solarium, spuitplaatsen, dagelijks uitmesten en voor naar eigen keus en hoeveelheid. Omdat hij nu nog zo jong is betaal ik 240, volgend jaar wordt dat 260 EUR; dit is ook de normale paardenprijs.
Valt wel mee volgens mij en hij staat daar piekfijn!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:05

Een superverwendpaard heb je niet als je een longeerring hebt hoor... Dat heb je als hij een lekker grote box heeft, veel weidegang en goed voer en natuurlijk een fijn baasje. Gelukkig KAN dat op een pensionstal maar ook heel goed bij een boer.

Ik zit zelfs nog goedkoper dan die 200 euro in de maand. Wij huren zelf een complex met alles erop en eraan (een simpele buitenbak ook alleen hebben we niemand die dat echt nodig heeft) en er staan 4 paardjes.
Veel beter dan een pension Haha!
Wel zelf voeren, uitmesten, weides maken ed, maar dat hoort nou eenmaal bij een paard. Wij kunnen zeggen dat we ECHT alles zelf doen.
Hiertegenover staat dus dat als ik zou willen ik 3 paarden met gemak kon houden voor het zelfde geld als jij 1....
Helaas gaat dit ook ooit weg en dan wil ik waarscheinlijk zoeken naar een leuk boertje of weer iets voor mezelf.. Dromen

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:12

Wij betalen ook rond de 200 euro......voor 2 binnenbakken, 1 buitenbak, een roundpenn, een stapmolen, een spuitplaats en een poetsplaats. Verder wordt ze als het mooi weer is in de wei gezet, ze wordt elke dag opgestrooid en gevoerd, en een keer per week word ze uitgemest. Lachen
Tja ik denk dat je het moet treffen, ik woon ook in de randstad. Overigens denk ik wat betreft de uitmestservice je geen verwend paard heb, maar dat je zelf een beetje verwend ben Knipoog Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:18

Ik betaal 100 euro per maand. Stalling, met paddock, zadelkamer, spuitplaats, weidegang, bak (gedraineerd en met hippotex), hindernissen, strooisel en voer.

Alles is net nieuw gebouwd.
Voor een luxe binnenbox betaal je daar 180 euro. Ik huur daar dan een zeecontainer die de hele dag openstaat zodat hij zo de paddock in kan.

Ik vind dat ook niet echt duur en ik snap ook niet hoe die man aan die prijs is gekomen.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:53

Citaat:
(of zelfs lager) euro per maand, met bak, longeerring, weidegang, paddock, voer, strooisel etc.

Geen longeerring, wel een stapmolen...
Ik betaal 150 Euro in de maand. Er wordt dagelijks voor me uitgemest en mijn paard wordt dagelijks in de stapmolen en daarna in de wei gezet.
Ik mag gebruik maken van de vrachtwagen onder voorwaarde dat ik er dan ook voor zorg dat de tank weer volgegooid wordt.

Maar...

Hiervoor rijd ik dan ook hun jonge paard en breng haar (op hun kosten) uit op wedstrijden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:55

Ik heb de mazzel dat het paard bij mij pa in de schuur staat. Ik betaal dus nix. Wat het stallingsgeld bij ons in de buurt is vraag ik me weleens af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:06

Ik ben ook wel eens druk aan het inventariseren geweest maar ik kom op precies hetzelfde verhaal uit hoor Laui!
Er is zeker wel stalling te vinden waarbij je per maand veel voordeliger uit bent maar dan ben je ook op een andere manier met je paard bezig. Ik heb nu een aantal eisen gesteld waar ik streng aan vast hou. Wanneer ik daar concessies aan zou doen zou ik ook wel uit de voeten kunnen bij een boer met hele dagen weidegang. Scheelt me een hoop aan bijv. bijvoeren en ijzers want ik zou hem met blote voeten op de wei zetten. Ik zou geen wedsrtijden meer rijden, niet zulke dure lessen nemen. Op die manier kun je makkelijk een paard houden voor rond de 200 Euro per maand. Maar daar doe ik het niet voor, dat is voor mij de lol niet dus ben ik duurder uit Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 14:12

Op dit moment doe ik ook nog alles zelf, uitmesten etc etc. Ik weet ook wel dat paardrijden een dure hobby is, en ik wil gewoon niet dat mijn paard iets tekort komt.
Ik moet alleen op den duur hier wel weg en dan moet hij dus in pension, hij staat nu nl thuis. Ik vind de stallingsprijzen allemaal achterlijk duur, maar als ik heel eerlijk ga tellen wat ik pm aan mijn paard uitgeef dan is dat gewoon (alles erop en eraan, dus ook rijbroeken, vervoer, da etc) 1000 gulden (450 euro). Als ik dan kijk dat stalling (waar heel veel inbegrepen is) vaak voor 200 euro wordt aangeboden... Misschien als ik heel basic alleen strooisel/voer en uren mesten tel dat ik dan wel op minder uit kom, maar gewoon sec alle kosten voor mijn paard... dan vind ik stalling eigenlijk best goedkoop op pensionstallen.
Het voordeel van thuis is dat hij de godganse dag buiten komt, geen miepige paarden om zich heen heeft (worden we allebei heel zenuwachtig van) en dat ik zie wat hij voor voer krijgt etc. Ik zou het eigenlijk niet anders willen, want dit is voor mezelf toch wel ideaal, maar als ik nou ergens anders heen zou moeten, dan vind ik de prijzen die ik soms zie echt láág.
Hier in de buurt is één manege die vraagt 1200 gulden stallingsgeld, belachelijk duur natuurlijk, maar een andere manege vraagt 800-900 piek en weer een ander 750. Dan is het beeld van 200 euro of 250 euro als gemiddelde wel heel erg uit z'n verband gerukt. Het is veel geld, maar sommigen weten dus echt belachelijke bedragen voor stalling te vragen. Ik zou heel blij zijn als ik mijn paard goed kwijt kan voor 'weinig', maar ik geef toch liever een paar euro'tjes (je kunt t natuurlijk ook overdrijven, 700 piek aan stalling zie je mij niet uitgeven, zeker als daar niet eens wei bij zit (midden in t bos) en de stallen niet met goud behangen zijn) meer uit aan mijn paard...

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:44

dan heb ik het getroffen ben E175 kwijt voor stal daar zit voer, uitmesten en faciliteiten bij zoals: 2 binnenbakken, 7 weilanden, 2 buitebakken en een mooie buitestal bij in ook het hooi/kuil. ze gaat elke dag naar buiten en ik bepaal wat voor voer en hoeveel ze krijgt in overleg als ik een dag niet kan dan wordt ze buitengezet door bea (zeg maar stalmeesteres) dan heb ik de dierenarts er niet bij gerekent omdat ze omdat momnet niet lekker is!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:56

Ik betaal zomer en winter nu 145 euro per maand.Mijn paard heeft een ruime box (3,5 bij 3, 5) in de zomer staan ze op het weiland en krijgen eventueel hooi bijgevoerd
in de winter zit 1 zak biks in de 2 weken bij, stro, hooi, kuilgras.
We heben een longeer/losgooibak, een zware losgooibak (bodem is zwaar) en een riijbak die redelijk onderhouden word(op het moment is het dus snert en we wachten op nieuwe snippers.
Ik koop zelf nu ze drachtig is een andere Pavo brok(sport2) en voedeingssupplement van povo (total suply) verder hou ik van luxe dingen, en heb alles teveel Lachen dekens, dekjes halsters..heel veel nog helemaal nieuw.
Maar goed, mijn paard krijgt dus niets te kort zoals je ziet
Vooral een grote box vind ik belangrijk, en de zomer in de wei Lachen
De paarden worden 2 keer per dag gevoerd, maar niet uitgemest
Ik regel wel met vriendinne dat in de winter onze paarden veel buiten komen.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:22

Ik vraag het mij soms ook wel af..ik ben ook altijd ruim 500 en soms wel 600 euro kwijt per maand.Ik betaal nu 298 euro stalling, maar 1 september heb ik een stal voor 96 euro per maand.Scheelt iets Haha! maar dan moet ik wel zelf stro,hooi en voer betalen.Dan nog ben ik een stuk goedkoper uit.
Verder kan ik ook nooit mn geld in mn zak houden als ik weer eens iets leuks zie voor Chinouc.
Ach ik hoop gewoon ooit een stal aan huis te hebben met weide.Dat lijkt me echt idiaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:55

Ik ben aan stalgeld 160 euro kwijt.
Daar zit alles bij in.
Maar het zaagsel krijgt de stalhouder weer van mij omdat ik dat gratis aan kan komen.

Verder zet de stalhouder ze wel buiten, maar hij is wel eens wat laks dus moet ik weer eens grommen Scheve mond
En dat geld dus ook met voer enz.

Verder heb ik de beschikking over een buitenbak. Geen allweather dus met regen of vorst kun je niet rijden.
En verder dus geen luxe.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 16:20

Ik merk trouwens wel dat het 'besparen' op stallingskosten echt niet lukt bij mij. Het geld gaat hem vooral in voer en supplementen zitten...
We hebben ook duur strooisel (hennep), maar daar varen de paarden goed bij (om niet te zeggen geweldig), en bovendien is het als je zuinig doet (vaak drollen wippen, arbeidsintensief dus) goedkoper dan ander strooisel, bovendien is het schoner (van stro maken onze paarden altijd een zootje), maar goed, ze vreten zich tonrond aan hooi (niet eens van dat superdure kruidenhooi) en kuil. Ze krijgen appels en wortels, komen echt elke dag een paar uur buiten. Ik heb geen binnenbak, geen warme stal (zijn buitenboxen), maar het is echt ideaal.
Wat ik echt neit snap is dat een manegehouder hier dus 700 gulden minstens kan vragen als hij 1 binnenbak heeft, 1 buitenbak en 1 stapmolen, verder prachtige uitrijmogelijkheden midden in het bos, maar geen wei, daar moeten ze dan speciaal heen in de zomer. De manege die wel wei heeft (waar de paarden niet inmogen want het grootste gedeelte is nu springtuin) vraagt dus schaamteloos 1200 gulden.
Als ik dan zie dat het een paar km (hemelsbreed) verderop voor stukken minder kan, dan snap ik echt niet wat die mensen er nog zoeken? Maar goed, het kan allemaal nog veel goedkoper, zelfs in de Randstad, dat verbaast mij echt. Ik weet wel dat grote maneges door schaalvergroting minder kunnen vragen, maar dan nog... Ik vraag me dan echt af of zo'n pensionhouder nog geld verdient...

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 16:50

Voor Nico betaal je hier zo'n 160 euro in de maand. Maar, dan moet je nog zelf uitmesten, eigen voer kopen, zelf voeren, stro (of mot) er nog bijkopen, kuil er nog bijkopen, er is er geen binnenbak, een slechte buitenbak (niet omheind).

Maargoed, wat wil je in the middle of Hilversum.

Daarintegen heeft ie wel een mooie grote stal van 4x3 en staan ze zomers in een heeeeeel groot weiland!

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Stallingsgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:10

Ik ken een pensionstal. Men betaald een zomer- en een wintertarief.
In de zomer betalen de mensen 140 euro omdat de paarden dan hoofdzakelijk dag en nacht in het land staan. In de winter betalen ze 170 euro. (als ze in de zomer 's nachts op stal staan dan is het ook 170 euro p/m). Er zijn goede uitrijmogelijkheden, 2 buitenbakken. De paarden staan in de winter gemiddeld 3 uur p/dag in de de paddok. Mesten is voor eigen rekening, voeren 's avonds is voor eigen rekening, krachtvoer is voor eigen rekening. Hooi/kuilgras, stro en voeren 's morgens is voor rekening pensionhouder. Er staan zowel wedstrijdruiters als recreatieruiters. Ze zijn gevestigd in de Randstad.
Zo nu weet je wat meer over stallingsgelden.......

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:22

Tja ik zit net als shaienne in een goedkope regio.
ik betaal 140 allin ik heb een 50x 35 buitenbak.
en een stal van 3.5 bij 4 er wordt elke dag uitgemest (maar dat doe ik eigenlijk altijd zelf wel)
hij wordt binnen en buiten gezet en in de zomer staat ie dag en nacht buiten.
Ik mag ook longeren in de bak en ik zit aan de veluwetrail hoef alleen maar het erf af te stappen. ik betaal daarnaast 350 gulden (is altijd in september dus nog geen euro rekeing gehad)
lidmaatschap bij de LR vlakbij (15 min stappen onder het zadel)
daar kan ik 24/7 in de 20/40 of de 25x 50 binnenbakken

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:34

Ik sta op een manege met ruime (nieuwe) stallen, binnenbak, 2 buitenbakken, longeerbak, solarium, binnenwasplaats, buitenwasplaats, kantine, ze wordt uitgemest en gevoerd Haha! en ik betaal 170 euro, ik ben lang geen 1000 gulden per maand kwijt...

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:44

ik heb het wel erg goedkoop getroffen met m'n 70 euro in de maand zie ik.
Daarbij zit in begrepen: Buitenbak(goed berijdbaar zomer en winter),longeerbak(zelfde),Afspuitplaats,hooi ,stro en af en toe kuil.

Ik mest zelf uit,ik zou niet weten waarom ik het niet zelf zou doen,ik zou er absoluut niet meer voor gaan betalen om d'r uit te laten mesten,ik bedoel,ik kom iedere dag,dan kan ik dat kwartiertje zelf wel uitmesten,dat vind ik er nou eenmaal bijhoren.

Er wordt gevoerd,in de wei en uit de wei gehaald en gewoon goed verzorgd,eigenaar boerderij let goed op de paarden.

Het is op een melkkoeien boerderij,met 14 paarden.(op deze boerderij dus wel een bak etc. ) Lachen

Voor de grotere stallen,de paardenstallen betaal je hier 140 euro.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:13

Ik heb het nog het beste van allemaal getroffen Tong uitsteken Ik hoef €0 stalgeld te betalen *LOL* Ivankje staat op een boerderij, waar ze dag en nacht lekker op de wei staat. Als ik er een stalletje bij wilde bouwen moest ik dit (uiteraard) wel zelf betalen en dat gaan we dan ook doen.

De boerderij is van mn oom, vroeger woonde mijn oma daar ook. 5 Jaar geleden is zij overleden en sindsdien maakt mijn moeder daar 2x per week schoon en kookt eten voor hem. Daarom is het voor mij dus gratis, dan doet hij voor ons ook iets terug.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 20:19

Ik heb een binnen en buitenbak (beide 20 x 60),2 paddocks,een stapmolen,wasplaats en binnenkort solarium tot mijn beschikking.Mijn box is 3,5 x 3,5.Ik betaal 165 euro per maand (fl 375 in die richting).Mijn paard staat in een knappe stal,moet hem wel elk jaar zelf schilderen,en oke,ik sta op een manege.Maar ik mag gratis en voor niets in groepslessen meerijden.En oke,ik heb een kleine kast.Ik sta in de regio Amsterdam (Noord-Holland)

Maar het valt te overleven,voor mij en mijn paard is het er luxeus genoeg,
alhoewel ik af en toe wel wens dat de manegekinderen snel weer op ponykamp gaan (=veel rust) }> Schijnheilig

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:46

Ik betaal voor misty 140 E per maand, daarvoor heb ik: een goede buitenbak, een gigantische wei, stallen van 4 bij 4, spuitplaats met warm water, 4x perdag eten, weidegang dus, dat doet de staleigenaar ook, hij mest ook de stal uit.
Groetjes iris

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:02

ik las net dat je bij een boer geen rijbak hebt enz. en dat de stalling daarom een stuk goedkoper is.
Bij mij op stal zijn de prijzen voor onze regio best laag.
Incl-> stal, stro of koolzaadstro, kuil, rijbak, paddock, weidegang, soort van spuitplaats, mogenlijkheid tot lenen van trailer en auto, je paard wordt 'smorgens buiten gezet en eventueel weer binnen.
excl-> bix

Als jij zelf 'savonds voer klaar zet geeft hij het je paard voordat ze naar buitengaan. Rond half 9 staan ze allemaal buiten.

Hiervoor ben je ong. 175 euro voor kwijt. vind ik zelf niet echt duur. Alleen een deel van het erf is in de winter een lekkere blubber zooi.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:47

Ik betaal nu nog 170 euro dan heb ik een ruime stal 3,5 bij 3,5, buitenbak{niet altijd rijbaar}longeer/losgooibak, veel weiland, hooi, stro en biks.zelf uitmesten.
de eigenaar van de stal houd ze heel goed in de gaten dat vind ik wel fijn en de sfeer op stal is goed, is wel belangrijk.
Hij is misschien van plan om het stal geld omhoog te doen voor de winter maar wij vinden dat er dan ook meer faciliteiten moeten komen,want voor 250,- kan ik op een andere pension stal staan, waar binnenbak, goeie buitenbak, spuitplaats, solaruim, paddock, longerbak, ruime boxen zijn.
Maar mijn paard voelt zich alleen heel fijn daar en dat vind ik toch wel het belangrijkst...dus ik zal waarschijnlijk toch niet zo snel weg gaan...

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:56

Tja, dan hebben wij het erg getroffen. Wij betalen 125,- Euro voor een box van 4 x 3,5 voor een pony en 175,- Euro voor een paard. Moet je wel zelf uitmesten en je paard op de wei zetten. Binnenbak van 20 x 65 buitenbak van 20x 40 overdekte longeerbak, stapmolen en alle voer inbegrepen. Alleen extra betalen voor verlichting bak in de winter (is een kleine bijdrage) en een muntautomaat voor het solarium. Maar we gaan pas over 4 weken naar deze nieuwe stal toe. Voorlopig betaal ik dus nor 140,- Euro voor een te kleine box en een hoop elende.
Maar de prijzen hier in de achterhoek zijn inderdaad veel voordeliger als in de rest van het land