Luister altijd naar je paard (en jezelf!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Luister altijd naar je paard (en jezelf!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 13:04

zie
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=60888&highlight=

vrijdag is eindelijk na lang zeuren van mijn kant de DA geweest, hij heeft dus een ernstige peesblessure en 50% kans op genezing!
Ik was ondertussen al 1 1/2 maand gestopt met hem te berijden (mn bijrijd paard die ik al 7 jaar doe eh deed) omdat ik de aanblik van zn been niet vertrouwde, en het zo raar vond dat hij begon te steigeren bij druk en vooral: omdraaien en steigeren en heel hard naar huis rennen als je buitenreed, dat had ie nog nooit gedaan!
maar ja, het was gewoon ouderdom, ik zag spoken, moest er niet op letten etcetc, was volgens zijn eigenaar een grote zeur...
geloof me, ik had liever dat iedereen behalve ik gelijk had Huilen
hij heeft nu 2 maanden rust, maar vraag me af hoeveel dat gaat helpen, aangezien hij al 1 1/2 maand rust had en hij nog wel op het land staat...

hoop dat iedereen zich lekker heel schuldig voelt, want dat voel ik me ook, omdat ik niet nog meer gepushed heb dat hij onderzocht moest worden. dat wilde ik effe kwijt
Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 15:52

Ik zou je aanraden er ook een fysiotherapeut bij te halen, maar ik lees dat 't niet je eigen paard is. Dus tenzij je zelf daarvoor de kosten kunt/wilt dragen zal dat wel geen optie zijn.

Als je er zelf tijd in wilt steken kun je het volgende doen: Koelen. Ideaal is 3 keer per dag 30 minuten, maar daar moet je maar net tijd voor hebben. Koel niet alleen het onderbeen maar het hele been en ook de schouderpartij (bij voorbeenblessure) of het bovenbeen (bij achterbeenblessure). De theorie daarachter is dat de bloedtoevoer geregeld wordt vanuit het boven de blessure liggende spierstelsel.

Verder is stappen aan de hand over de harde weg ook goed. Probeer dat eerst 1 minuut gedurende 3 dagen. Wordt de pees niet warmer/dikker/gevoeliger, dan kun je 't rustig aan uitbreiden met een minuut en zo steeds verder.

Helaas zal e.e.a. een langdurige kwestie worden (kan tot wel 6 maanden of nog langer gaan duren) omdat hij er dus al een flinke tijd mee loopt. Maar wanhoop niet, 't kan weer zover goed komen dat je er weer normaal mee kunt rijden. Maar of je er nog mee kunt springen, een flinke rengalop trekken of zwaar dressuur rijden, dat blijft de vraag.

In ieder geval veel succes en geduld ermee.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 16:10

sterker nog het is niet eens mn verzorgpaard meer, maar wil hem (zeker niet nu) niet in de steek laten.
De DA had niets gezegd over afspuiten, vreemd he, alleen maar rust
Ik vrees echt voor zn toekomst, voor zn baas bestaat paardrijden uit springen en buitenscheuren..Nog een wonder dat hij het zo lang vol heeft gehouden zonder blessures Huilen

bedankt voor de tip in ieder geval, dat van het hele been ga ik zeker proberen...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 17:40

waarom zet ze hem niet weg voor een jaar opde wei?