tips voor foto's maken van paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:43

digitaal heeft geen zin als je heel groot wil uitvergroten, wel om vooraf wat proefopnames te maken voor licht, achtergrond en zo voordat je met een gewone camera begint. Het beste kun je een spiegelreflexcamera of een compact met eigen keuze voor diafragma gebruiken.

Ik zou een rustige achtergrond kiezen (wat bomen of de wei), een lichte telelens (70-80 mm) en een groter diafragma (4 of 5.6) zodat de achtergrond mooi onscherp wordt. Schiet gewoon twee rolletjes vol, in allerlei situaties. Vaak helpt het ook om er twee direct na elkaar te maken (met motordrive) omdat ze vaak opkijken van de klik van de sluiter. Zorg dat je wat hulp hebt, iemand om Evita vast te houden, iemand om met een bos sleutels of een zakje te ritselen en je fotograaf natuurlijk. Succes ermee, en krijgen we ze ook nog te zien?



Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:21

het groen van bomen is vaak heel mooi, zeker als dat onscherp is en je paard wel mooi scherp. Binnen zou ik zeker niet doen. Digitaal is vaak onvoldoende om een echte vergroting te maken, ik zou op niet meer rekenen dan een a4tje.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:54

Afbeelding
Dit bedoel ik met een mooi onscherpe achtergrond.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:28

Mijn vriendje wordt tegenwoordig ook als paardenfotograaf ingezet, hij is net als Destiny's papa professioneel fotograaf (naast een 'gewone baan') en die kwam dus ook met de tips die ik hierboven noemde. Een groot diafragma zorgt voor weinig scherpte diepte, dus een onscherpe achtergrond. Destiny geeft een aantal goede tips, wb riempjes en zo, overigens vind ik de laatste foto daarvan dus niet mooi, de achtergrond is IMO te onrustig.

SuperPepeijn geeft goede technische tips, alleen misschien niet helemaal duidelijk voor een foto leek.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:07

Rk, het paard op de foto die ik hierboven heb geplaatst is trouwens de moeder van Raimaer.
En er zijn digitale camera's die je kunt instellen op diafragma (Nikon Coolpix 995 bv en meer types van Nikon) maar die zijn idd wel erg prijzig. Rk, ik kom ook Kawa wel eens bewonderen, lijkt me leuk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boeflover, Cjuan, Freyr, marit34, Stelvio en 137 bezoekers