voor het eerst met hartslagmeter gereden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

voor het eerst met hartslagmeter gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 23:29

Aangezien ik Ameretto nu twee volle weken tot m'n beschikking heb, leek het me interessant om eens met een hartslagmeter te gaan trainen. Ik kon er eentje huren via Equestrian Nomads (winkel in enduranceartikelen), dat was erg makkelijk te regelen aangezien de eigenares van EN ook aanwezig was op de wedstrijd in Wittelte. Vanavond heb ik er voor het eerst mee gereden. Had verwacht dat het prutsen zou worden: ik had de boel aangelegd volgens het boekje, maar mezelf kennende zou er wel weer iets fout gaan. Maar nee hoor: ik stond aan te singelen en ineens *plop* heel mooi het getalletje 32 in het display van m'n horloge, oftewel paard in rust met hartslag van 32. Dat werkte dus naar behoren Lachen.

Toen de boel even uitgetest in de bak, voor het geval dat. Schrok me lam toen ik ging draven en de boel doorschoot naar 129, maar volgens een stalgenootje (bijna-afgestudeerd dierenarts) was dat heel normaal. Gelukkig maar.

Toen naar buiten. Helaas was Ameretto vrij kijkerig en loperig, in ieder geval niet zo relaxed als zaterdag en zondag, waardoor we niet echt een constant tempo konden aanhouden. Op het eerste drafstuk schoot z'n hartslag steeds van grofweg 120 naar 155 en weer terug, het tweede drafstuk zaten we rond de 120 en het laatste stuk rond de 95, hele nette waarden volgens mijn stalgenootje. Ook in galop hadden we ongeveer deze waarden, iets hoger na de overgang naar draf, maar dat zakte dan weer snel.

Helaas heb ik de boel in stap onder het zadel niet onder de 68 kunnen krijgen. Beest was vrij druk en we hadden nou ook niet echt een 'daasvrije' route, wat hem ook onrustig maakte. Ben ongeveer 1.5 km voor stal gaan stappen en ernaast gaan lopen, hartslag was toen 80. Na een km zaten we op 58, bij stal op 54 en toen we stilstonden om het bakhek open te maken zaten we op 49. En toen ik weer opsteeg om uit te stappen schoot de boel weer boven de 60...

Grappig trouwens om te zien hoe snel de hartslag afneemt als je naast je paard gaat lopen. Het bereik van de zender was net niet zo groot dat ik de waarde constant kon aflezen terwijl ik ernaast liep, maar af en toe even handje naar achteren doen deed wonderen.

Vanavond was nog maar een probeersel, morgen of overmorgen ga ik proberen om wat constanter te rijden. Het was wel erg leuk om te zien hoe zo'n hartslagwaarde toe- en afneemt. Weet nu ook dat Retje niet warm of koud wordt van knetterende brommers die langs komen scheuren, of een aanhangwagen met klepperend zeil. Een rennend kalf daarentegen, daar moet je wel van schrikken *grinnik*.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 23:33

Gaaf zeg, dat zou ik nu ook weleens willen proberen als ik eerdaags lekker veel met Nappes naar buiten kan gaan! Lijkt me best intressant om te zien hoe het verloop van de hartslag is over een paar weken als je je paard traint. Ben benieuwd naar de uitslagen van de aankomende dagen Knipoog , laat je het ons nog even weten Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 01:45

Dat is wel gaaf zoiets, ben benieuwd of je veranderingen gaat merken en hoe snel.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 09:11

Dat is wel grapsig. Wil je er nadat je het hebt uitgeprobeerd, er zelf ook eentje aanschaffen? Om er dan met je training rekening mee te houden?
Volgens mij zou de hartslag van Laiser bij het buitenrijden echt super omhoog gaan. Dan kan hij zich zou drukmaken.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:10

Dat zijn echt handige dingen! Ik had vorig jaar eens een hartslagmeter gekregen (een oudere) maar dat ding is nu stuk. Weet jij misschien waar je ze hier in Nederland kunt kopen, en hoe duur ze zijn?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:22

Ze zijn verschrikkelijk duur als je er 1 wilt kopen, maar wel heel erg goed om mee te werken.
Ik leeende er ook wel eens eentje als ik dressuur trainde. Als je je paard kent, weet je precies bij welke hartslag (hoogte dus Haha! ) hij gaat verzuren, dus wanneer je nog aan het trainen, dus opbouwen, en wanneer je aan het afbreken bent.
Eigenlijk zou iedereen zo nu en dan eens zo'n ding om moeten doen, om de grenzen van je paard goed vast te kunnen stellen.
De eerste keer dat ik er onder begeleiding mee reed, dacht ik trouwens al heel wat te doen, zegt diegene van wie hij is (draver expert), joh hij is nog niet eens begonnen met werken, hij loopt te flierefluiten. Fijn Cool

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 11:36

Die dingen zijn inderdaad schreeuwend duur: het begint rond de 200 euro. Op zich natuurlijk wel een investering, en ik wil er ook zeker t.z.t. eentje gaan aanschaffen (maar eerst eens een ander zadel). Nu is het vooral interessant om te zien wat zo'n hartslag doet, hoe veel tijd mijn paard nodig heeft om zijn hartslagwaarde te laten herstellen tot onder de 60 èn hoe dat dan aanvoelt, zodat ik in het vervolg beter kan inschatten wanneer hij voldoende hersteld is.

Ik heb dit exemplaar van Equestrian Nomads, maar bij de Eventing Shop in Schoonoord hebben ze ze ook. Kijk daarvoor eens op www.eventingshop.nl (zit hier ook dichtbij trouwens, mams en zusje komen donderdag langs, dan gaan we daar zeker even heen!).

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 13:53

o Karin je hebt echt de hele foute site hier neergezet voor mij! Tong uitsteken Zit weer in zo'n vatbare periode, dat ik, ondanks dat ik geen geld heb, allerlei spullen zit te kopen. Ik heb dus alweer wat besteld bij de eventing shop. Bloos Nou ja, wat besteld, best wel veel.
Trouwens die hartslagmeter was 110 euro, zou die een beetje goed zijn?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 16:32

Die 110 euro is alleen de transmitter. Voor 135 euro heb je: de eerste in rij van van hartslagmeters van het merk POLAR (nr 1 in de wereld) . Deze hartslagmeter geeft u tijdens de training / wedstrijd continu door wat de hartslag is van uw paard , Om uw paard optimaal te kunnen trainen zonder onnodige risico's te nemen ivm blessures is een hartslag meter eigenlijk een MUST voor elke ruiter / trainer van ( TOP ) sport paarden . De set is compleet tw Receiver (horloge) transmitter en rubber electroden ( deze veroorzaken geen drukkingen )

Ik vind het trouwens wel super!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 16:43

Leuk speelgoed het Karin? Tong uitsteken
Ik denk inderdaad dat je na een paar weekjes wel heel wat beter kunt inschatten hoe het met de hartslag van je paard is op bepaalde momenten. Lijkt me wel fijn om een tijdje mee te trainen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 17:03

Idd errug leuk speelgoed... Kwijl

Vanmiddag was ik nog in Schoonoord, bij de C1000 op 50 meter van de Eventing Shop vandaan. Kon me beheersen, ik ga er morgen wel naar binnen als ik m'n moeder bij me heb, beeeetje bewerken voor een verjaardagscadeautje (of iig een flinke bijdrage). Tong uitsteken

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:03

Tjee dit is gaaf!!
Tijdens cardiotraining heb ik zo'n klemmetje op mijn oorlel, soms is het moelijk om de juiste lees :ideale hartslag aan te houden....

Ik heb weleens gedacht tijdens mijn pittige priveles "hoe zou het zijn met de hartslag cq verzuring van mijn paard"?
Op bepaalde momenten moet je er doorheen terwijl ik weleens heb van kan dit wel??

En dan bestaat het nog wel voor particulieren ,dacht dat het veel duurder zou zijn.Meer voor de grote jongens Haha!

Toch iets om over na te denken...

En dan deze winkel nog wel redelijk dichtbij Cool

Ik zou hem wel voor een poosje willen huren,zeker als ik weer in training ben .Nu nog steeds het vakantie gevoel.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:49

Ik heb vandaag tijdens een buitenrit, de hartslag meter van mijn vader (stiekum gegapt omdat me pa op vakantie is), hij meette hem prima, TOTDAT ik er op ging zitten, of het bereik dan te klein is Verward
Ik weet het niet, het is er een van POLAR, hij was rond de 200 GULDEN.

Gaaf, karin, dat het zo goed werkte! Moet ook eens een goede, voor paarden proberen.....
Maarja....ikke ben altijd blut, en ik wil ook ooit nog is een GPS kopen....hmmmmmmm helemaal ongmoglijk!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 23:12

Heb vanavond gereden samen met twee andere endurance-combinaties, eentje die hier in de buurt woont en nog eentje die hier op vakantie is. De bedoeling was dat we een relaxed kletsritje gingen houden, en omdat ik toch al zo aan het haasten was om op tijd te zijn heb ik die hartslagmeter vanavond thuisgelaten. Beetje jammer wel, want uiteindelijk ben ik 3 uur van huis geweest en hebben we bijna alleen gedraafd, omdat we knetter werden van de dazen (en onze paarden nog meer). Was wel benieuwd geweest naar de waarden op zo'n rit, die ongeveer gelijk stond aan een korte klasse I-rit (ongeveer 25 km). Maar goed, morgen weer een anderhalfuursritje met nieuwe kansen.