1 paard in 2-paardstrailer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

1 paard in 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 07:54

Ik vroeg mij even wat af, ik ga altijd met 1 paard naar wedstrijden en les
in een 2-paardstrailer.

Het paard staat altijd rechts in de trailer, dit omdat als je pech krijgt het paard dan niet aan de straatkant staat. En omdat het paard dan met inhalen aan de 'veilige' kant staat.
De eigenaar deed het altijd zo.

Nu zijn er ook mensen die hun paard links zetten, voor het geval je in de berm komt.

voor beide kanten is wat te zeggen, maar waar zetten jullie je paard?
Laatst bijgewerkt door germie op 30-07-02 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 08:08

links
Ik ga toch voor de beste wegligging, daar heb ik vaker wat mee te maken dan pech.
En krijg je een ongeluk moet je altijd maar zien hoe het afloopt, hoe veilig je alles ook hebt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:07

In de huidige bit staat een stuk over het paarden vervoeren. Idd ik heb ook altijd geleerd het paard links te zetten ivm wegligging. Er stond iets van als je trailer in de berm komt je de trailer er makkelijker uit krijgt als je paard links staat ivm gewicht.

PLUS dat je niet altijd met en medepassegier weggaat en hij dan dus aan de verkeerd kant staat. Als je paard eenmaal gewend is rechts te staan is omschakkelen wel ff lastig.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:07

Links. De weg loopt altijd iets af richting berm daardoor helt de trailer iets meer over naar rechts door het paard links te zetten komt het geheel meer in evenwicht en geeft het een betere wegligging dit komt het paard ook weer te goede. In geval met ongelukken zal een trailer die in de berm met een paard rechts geladen sneller omgaan.

We hebben ook een paard welke vrachtwagen angst heeft en in het begin hebben we hem rechts geladen maar hij was dan toch drukker op de trailer dan nu links. Zelfs als ze met z'n tweeen gaan dan staat hij nog links dat is nu gewoon zijn plekkie. Op de duur is de angst voor de vrachtwagens ook minder geworden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:24

Ik rij ook met een 2paards trailer met 1 paard er in, en die staat altijd links. Kijk inderdaad maar eens in de laatste bit, daar staat een heel artikel over trailers.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:35

Ik zette Muzefee altijd rechts in de trailer, maar vooral omdat ze geleerd had aan die kant te staan en we in het begin nogal wat laadprobleempjes gehad hebben.
Nu staat ze links in de vrachtwagen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 09:43

Het wedstrijdpaard staat dus altijd rechts, dat heeft ze zo geleerd. Als er een pony meegaat naar les, dan staat die links, het paard blijft rechts. Dit paard loopt altijd links de laadklep af als ze er niet op wil, dus dit is gewoon het handigst.
Ik heb die nieuwe bit ook gelezen, maar heb zelf nog geen verschil gemerkt in stabiliteit tussen 1 paard links of 1 paard rechts. Nu rij ik ook altijd met een enorme trailer (die Brenderup in Bit, maar dan de 2-paardsuitvoering met zadelkamer, en die is dus echt groot). Verder vond ik het trailerartikel niet echt interessant, er stonden geen nieuwe dingen in.

Verder laden we de NRPS-ers links als er 1 in een 2-paardstrailer gaat. Dit is overigens ook een veel smallere 2-paardstrailer.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:12

het gaat niet zozeer om de wegligging maar meer als het misgaat ? Daarom adviseren ze dat. Stel je raakt de brem dan staat de trailer met het paard links steviger.

Met een paar keer oefenen is het paard links staan zo geleerd.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:31

Prisca schreef:
In de huidige bit staat een stuk over het paarden vervoeren. Idd ik heb ook altijd geleerd het paard links te zetten ivm wegligging. Er stond iets van als je trailer in de berm komt je de trailer er makkelijker uit krijgt als je paard links staat ivm gewicht.

PLUS dat je niet altijd met en medepassegier weggaat en hij dan dus aan de verkeerd kant staat. Als je paard eenmaal gewend is rechts te staan is omschakkelen wel ff lastig.


Dat wilde ik ook net zeggen... Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:56

ik wilde ook net zeggen dat er in e Bit een stk voer staat.Haha!
nou jah ik zou mijn pony dnek ik links zetten i.v..m de berm ofzo, maar als Jamy in de trailer staat is dat meestal in een 1,5 paards trailer

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 11:05

Ik heb de ruin altijd links staan, maar meestal is mijn zusjes pony tegelijk met de ruin weg en dan staat Goldie dus rechts...het heeft een paar maanden geduurd om die er ook links op te krijgen, maar het gaat nu *LOL*
In principe hebben we ze altijd links staan als we met een paard weg zijn Haha!

Ik heb trouwens de nieuwe bit nog niet gehad(ben abonnee), is hij al lang uit Verward

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 11:13

Ik kreeg de nieuwe bit afgelopen zaterdag Gomir.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 11:25

O dan is er nog hoop *LOL* Ik heb toch echt netjes betaald Haha!
Ik woon natuurlijk wel aan het eind van de wereld...Party!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 11:48

Wij hadden Herc altijd links en Vol rechts, nu Herc er niet meer is staat Vol nog steeds links omdat hij nu eindelijk op 4 benen blijft staan tijdens transport, dan wil ik hem niet links zetten. Joop kan beide kanten hoewel rechts duidelijk zijn favo kant is. Herc liet zich ook altijd vallen, en Vol dus ook een jaar lang. Ik wil ze niet om zetten omdat ze dan waarschijnlijk weer de hut verbouwen, ik heb liever paard & trailer in 1 stuk!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 11:51

Ik zet het schut schuin. En dan staat hij aan de rechterkant.
Als ik samen met mijn zus wegga zetten we het schut weer recht en dan staat mijn paard links.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:00

tussenschot schuin zetten is levensgevaarlijk!
Het staat dan nl. niet vast en is dus minder stevig. Bij ons heeft onze mini-arabier (1.65 m met 450 kg) het voor elkaar gekregen het schot op zijn buurman te krijgen (1.71 m 560 kg). Die dikke buurman heeft het voor elkaar gekregen om het hele schot eruit te werken terwijl het gewoon 'verankerd zat'. Als het goed is zit er nl een lipje onder de klep en zit het met 2 stangen aan weerszijden achter aan de wand vast. Als er iets gebeurt als het niet vast zit... dan wil ik er niet bij zijn. Goed, wij hadden 2 geschifte paarden in 1 trailer gestopt (je moet wat als je wedstrijden rijdt), maar die waren vroeger echt nog niet zo gek (Vol stond keurig netjes stil, Herc is een ander verhaal, die stond op het eind netjes stil, of hij nou een schot (met hengstenschot) over zich heen kreeg of niet). Het kan echt altijd veranderen. Ik ben blij dat op het moment onze paarden weer rustig op de trailer staan, het is nl geen pretje als er 1 bedenkt dat liggen ook wel leuk is (Herc heeft 2x gelegen).

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 12:10

mmet schuin tussenschot heb je geen achterstang, dus ka nhet paard ook niet leunen met optrekken. Dat lijkt mij gevaarlijk. Of je moet al een aparte lange stang hebben. DAt het schot op zich scheef staat is niet echt gevaarlijk hoor, dat is stevig genoeg (of je moet zo'n zeiltje hebben)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:20

Schuin tussenschot kan wel, maar dan moet je wel je trailer aan laten passen. Dus een extra verankering in de bodem en je achterstangen aanpassen (in een lange en een korte), dus dat het schot op dezelfde manier bevestigd kan worden als wanneer het recht staat. Met een los schot zou ik echt niet durven rijden. Stalgenootje van me heeft haar trailer op die manier laten aanpassen voor een nogal brede Fries die niet genoeg ruimte had met het schot op z'n plek, nu staat hij bij z'n schouder smal, dus kan niet gaan stieren qua omdraaien enzo en z'n heupen en pens hebben meer ruimte door het schuine schot en hij kan er eventueel ook nog tegenaan hangen omdat het gewoon heel stevig vast staat.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:23

Klopt margreet ik ken idd ook iemand dat dat gedaan heeft. Zolang het schot vast staat is het geen probleem. En je kan een apart stang nemen en dier vast zetten. Zag er perfect en stevig uit.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:42

Wij hebben een extra gaatje in de bodem. En we hebben een customized stang, dus geen enkel probleem hiero. Maar anders is het idd gevaarlijk