Schokkend: veulenvlees!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Schokkend: veulenvlees!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 16:06

Oké, wat ik vorige week weer meemaakte. Ik moest naar een ruitersportzaak in Apeldoorn om bestelde spullen op te halen. Dus we rijden daar voorbij een slager, staat er daar een uithangbord. Eerst dacht ik nog, goh wat goed, er stond nl. op vermeld: Vlees uit eigen boerderij (dieren worden daar prima gehouden, lekker buiten enz.), waarna een opsomming volgde:
Rundvlees
Kip
Varkensvlees

Toen volgde helaas het volgende:
Lamsvlees
Kalfsvlees

Hier ben ik namelijk absoluut geen voorstander van!

Maar wat daarna volgde was pas echt schokkend!!!!!!!!!!!
Veulenvlees

Ik had hier echt nog nooit van gehoord. Kon mijn ogen dan ook niet geloven! Op zich is het naar mijn idee niet veel erger dan lams- en kalfsvlees, aangezien ik dit ook al misselijkmakend vind. Maar van veulenvlees had ik nog nooit gehoord!

Iemand anders hier wel? En weet er iemand hoe dat dan in zijn werking gaat? (Hoe oud, wat voor rassen, worden ze hier voor gefokt, wordt dit vlees op grote schaal gegeten?)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:08

Bij ons in de buurt zit zo'n vleesfokkerij. Shetlanders, wel 200 stuks. De veulens worden geslacht als het hengsten zijn, merries worden soms verkocht, soms mogen ze blijven., soms ook geslacht.
TEnminste dat is mij verteld. Er lopen horden met shetlanders in het land en allemaal vosjes en zwarten met elk een veulentje.

Ik eet zelf absoluut geen paardenvlees, dus ik weet niet of het smaakt of lekker is.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-07-02 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:08

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar ik vind het niet schokkender dan kalfs- of lamsvlees. En dat eet ik ook gewoon.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:14

bah ik zou het ook nooit eten ofzo...... ik moet er niet aan denken die arme veulens...... jammer genoeg denken niet alle mensen er zo over Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:14

Het verbaasd me eigenlijk helemaal niets en ik snap de ophef ook absoluut niet.
Voor mezelf persoonlijk geldt dat ik alleen vlees eet van de biologische slager en dan niet vaker dan 1 keer per maand. Gewoon omdat we als mensen de natuur met respect moeten behandelen en eens paal en perk moeten stellen aan ons consumptieve gedrag.
Gelukkig gebruiken ze in het bedrijfsrestaurant op mijn werk ook alleen maar vlees- en melk producten van biologische herkomst. Wel zo makkelijk voor mij Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:17

Ik weet denk ik wel welke slager je bedoelt. Dat is inderdaad (o.a.) een paardenslachter. Ik zou het echt niet kunnen eten, maar kan me wel voorstellen dat andere mensen dit kunnen eten.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 16:30

Hoi Jippie,

ik snap wel wat je bedoeld. De reden dat ik het schokkend vind, is dat ik kalfs- en lamsvlees al erg genoeg vond (ook al is het biologisch). Aangezien die beestjes nog zo kort op de wereld zijn. Ik kan me dat ontzettend aantrekken en nu ben ik weer even wakker geschud door het feit dat er dus ook veulens geslacht worden voor vleesconsumptie.

Zelf ben ik vegetariër en fervent voorstander van biologisch vlees (zelf hoef ik dit niet meer, maar wanneer iedereen dit consumeerde zou er een hoop ellende uit de dierenwereld zijn), wat dat betreft kan ik me dus helemaal vinden in wat jij hebt neergezet. Maar als ik vlees at zou ik mij toch echt beperken tot de volwassen dieren.

Mensen die wel lams- of kalfsvlees eten zouden trouwens ook hypocriet zijn als ze geen veulenvlees aten. Dus wat dat betreft is Sonja iig eerlijk. Veulenvlees is inderdaad niet erger dan kalfs- en lamsvlees. Maar ikzelf zou het nooit kunnen als ik vlees zou eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:37

Tja, ik heb er niet zo'n bezwaar tegen, maar moet wel toegeven dat ik het niet bij om 't even welke slager zou kopen. Ook bij ons staat niet elke dag vlees op tafel. Vind ik niet nodig, is goed te vervangen. Ik vind het te lekker om niet meer te eten, en niet lekker/nuttig genoeg om elke dag te eten.

Waarschijnlijk voorkomt het idd veel dierenleed als iedereen stopt met vleeseten, maar dan zouden veel meer mensen vleesvervangende produkten gaan gebruiken, en ik kan zo 123 niet zeggen of daarvoor geen grondstoffen uit Derde wereldlanden gehaald worden; dat zou dan nl. mogelijk weer een volgend probleem zijn.

Denk trouwens niet dat we elke week een lammetje of kalf laten vermoorden ofzo hoor Haha! bij mij blijft het beperkt tot een keertje lamsshoarma en een heeeeel enkel keertje een kalfsoestertje.
Hachee maak ik trouwens graag van paardenlappen, maar daar gaan volwassen paarden in. Niet erger of minder erg dan andere dieren. misschien zelfs wel iets minder erg, omdat een paard zich niet laat mesten, zoals bv een koe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:38

Voor mij persoonlijk geldt dat ik helemaal geen vlees hoef van speenvarkens, kalveren of lammetjes. Ik vind dat ook weer zo'n teken van comsumptiedrag en verspilzucht Boos! .
Maar ik wordt altijd wel een beetje moe van mensen die gaan vertellen dat ze al het vlees van paarden zielig vinden maar wel lekker een kabonaatje od lamskoteletje opknabbelen [hoezoo hypocriet Verward].

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:39

Ik vind het erger als er teveel paarden op de wereld komen en ze slecht behandeld worden. De meeste slagers in Nederland doen hun werk echt goed (zelf van heel dichtbij meegemaakt) en ik zou zo mijn paard naar de slager brengen.
Om met een goede kennis en arabieren fokker te spreken: ach joh, er zijn al veel te veel paarden in deze wereld.
De lijdensweg die sommige paarden gaan is imo te erg voor woorden, als zo'n beestje opgegeten wordt, wat is daar dan mis mee?
Het is misschien jammer of zonde omdat je nooit weet of het een topper wordt, maar dat beestje is iig een lijdensweg bespaard gebleven.

Zelf eet ik weinig vlees, maar dat komt omdat ik het gewoon niet weg kan krijgen, niet omdat ik het niet lekker vind. Ik kan heerlijk smullen van vlees. Ik vind dat je biologisch vlees moet eten, maar meer omdat bio industrie en mono cultures gewoon slecht zijn voor de natuur en het milieu, en die moeten nog langer mee dan vandaag.

Vlees eten is imo minder raar dan melk drinken. Welk volwassen dier drinkt nog melk bij zijn moeder? Geen enkel. Of de mens een dier is of niet heeft er imo weinig mee te maken, maar mensen zijn de enigen die melk van ándere dieren voor consumptie gebruiken. Dat is dan wel niet 'zielig', maar wel uiterst raar.
Zo lang een dier geen pijn heeft of een slecht leven heeft (verrekte moeilijk om dat te bepalen) ga ik niet moeilijk doen. En ook voor die dieren geldt dat ze beter af zijn in mijn maag dan 1 dag langer op deze wereldbol rondlopen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:40

Ik denk niet dat je het als hypocriet moet zien maar meer als ''niet verder nadenken dan je neus lang is''

Iedereen heeft zo zijn eigen mening over vlees eten, ik eet vlees als ik het lust, maar ik eet het niet vaak want ik ben er gewoon niet gek op, wat ik dan eet is vnl. wat kip en wat gehakt.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:43

Er gaan ja ook veulens naar de slacht.Dit vlees wordt echt niet weggegooid hoor, dat wordt ook verkocht. Zelf eet ik bijna geen vlees, vindt het niet eens zo lekker.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:45

Kroon bedoel je? een heel nette slager hoor! zijn broer is paardenhandelaar vaak komen er dus mensen die voor de lol een veulentje fokken maar als het dier gespeend is niet weten wat ze er mee moeten meestal kruisingen en zonder papier dus die zijn slecht te verkopen.
Het gaat voornamelijk om shetlanderveulentje.
weinig verschil tussen een kalf, lam of veulen.

Ik eet trouwens amper vlees vind het niet lekker een cheesburger oid gaat wel maar echt biefstuk ofzo neeh thanx

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 17:20

in ijsland eten ze het heel veel.
Waarom is veulenvlees nou weer zieliger dan kalfsvlees????

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 17:32

stef schreef:
in ijsland eten ze het heel veel.
Waarom is veulenvlees nou weer zieliger dan kalfsvlees????


Volgens mij staat dat er ook niet?

Ik had er zelf wel eens van gehoord, maar heb het nog nooit gehad. Ik eet wel vlees, maar eigenlijk geen kalfs- lams- en dus ook geen veulenvlees. Noem mij maar hypocriet, ik vind het best. Het gaat mij om het idee, het idee dat ik zo'n jong diertje opeet doet mijn eetlust niet ten goede. Zowiezo moet ik nooit te lang nadenken over wat ik nou precies opeet, want ook dat vind ik niet echt geweldig. Overigens staat er bij ons ongeveer drie keer per week vlees op tafel, de rest van de dagen niet.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 17:34

stef bedoeld dat je niemand hoort over lammetjes vlees en kalfsvlees (of bv slachtkuikens) maar zodra er veulenvlees wordt verkocht is dat ineens wel zielig

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 17:38

Dat snap ik, maar volgens mij heeft niemand gezegd dat veulenvlees erger is dan lams- of kalfsvlees.

Maar goed, maakt ook niet uit verder Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 20:45

Het woord klinkt me erg grauw in de oren. Jakkes. Ik vind het inderdaad niet zieliger dan klaveren oid maar ik kende het niet en dan komt het als een kouwe douche aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 21:11

Schokkend vind ik het niet echt.
Persoonlijk kende ik het nog niet, maar aan de andere kant waarom niet en andere dieren wel.

Op een ander topic ging het ook al over bio industrie en dat het zo zielig is, misschien zijn producten van jonge beesten dan juist minder zielig, die staan immers minder lang op stal.

Het is maar hoe je het bekijkt Haha!

Verder neem ik aan fries dat jij wel lid bent van de Da want dat zijn geloof ik tot nu toe de enige berichten die ik van je gelezen heb, of is dat toeval? Lachen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 21:25

Ben eens op de paardenmarkt in Utrecht geweest, vrachtwagens vol met shetland hengstjes gaan zo regelrecht naar de slacht... En wat ik misschien nog erger vond, paardjes van Ponypark Slagharen.... hebben ze hun leven lang kinderen gesjouwd worden ze daarna geslacht... omdat ze te oud werden... Maar ja het is de realiteit. Elk dier vindt ik zielig maar ja ik eet ook vlees, dan wel geen paarden maar toch. Als je het goed bekijkt in een kroketje zit ook paardenvlees... Frusty

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 21:50

Ik eet gewoon elke dag een lekker stukje vlees(scharrelvlees wel te verstaan).
En ik schaam me daar echt niet voor en ik vind het ook niet zielig, ervan uitgaande dat ik dus wel echt scharrelvlees op mijn bord heb liggen.
Bij mij thuis hebben we nooit paardenvlees gegeten, nu nog steeds niet en heus niet omdat ik toevallig 2 paarden heb.

Op ijsland worden/werden ook paarden gefokt speciaal voor het vlees.
Paarden die niet deugen(bokkers, bijters etc) gaan ala minuut op de wagen naar de slager.
Een goede actie om het even grof te zeggen want je houd eerlijke paarden over.
Hier wordt maar een endje geseuld met dat soort beesten.

mm ik kom misschien wel erg hard over?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 08:14

Een hele hoop van onze heerlijke kipfileetjes wordt ook van heel jonge kippen gemaakt die in no-time vetgemest worden en veels te dik amper op hun poten kunnen staan. Ik vind het net zo zielig voor die kip als voor die veulens (waar de veulens er in feite nog beter afkomen want die worden niet vetgemest in een klein hokje). Ik lust zelf geen paarden en geiten/schapenvlees maar in principe is het allemaal hetzelfde.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 13:55

ik denk dat een dier dood veel beter af is dan vetgemest worden of wat dan ook. Slachten is écht niet 'zielig'! Allesbehalve, een spuitje is zieliger, slacht is pats over, spuitje duurt nog even en denk maar niet dat het paard het niet voelt.
Als er goed geschoten wordt is het over voordat je er zelf erg in hebt, laat staan het beest. Slacht is écht niet zielig!

Zelf onlangs een dierbaar paard naar de slager gebracht, ging allemaal keurig netjes. Als ik dit soort topics lees krijg ik gewoon de neiging om gelijk álle paarden naar de slager te brengen. Het is misschien om te zien heel naar, maar het is voor het beest ECHT NIET ZIELIG. Zielig is het als ze te weinig eten krijgen, 23 uur per dag op stal staan, de bio industrie you name it. Slacht is juist heel mooi voor een beest, dan is het tenminste over. En wat er daarna mee gebeurt... tsja, de 'ziel' of de 'geest', hoe je het noemen wil, is er echt al uit, dus dan is het alleen nog maar vlees. Dood is echt absoluut niet zielig, lijden is zielig!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 15:03

Toen ik klein was at ik helemaal niets.. Geen babyprakjes, geen fruit, noppes! Hoevaak mijn ouders niet met me bij de dokter gezeten hebben. Bij toeval kwamen ze erachter dat ik dus wèl veulenbief at (vraag me niet hoe ze daar opgekomen zijn), dus de eerste jaren van mijn leven heb ik alleen maar veulenbiefstuk gegeten.. errug zielig voor die beestjes, die trouwens gewoon met de merrie meegaan naar de slacht, maar dat ik at was toch wel belangrijker!

Moet zeggen dat ik nog steeds een slechte eter ben, maar veulenbief komt er bij mij niet meer in hoor ;-D

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 15:09

Ik ben ook niet tegen het slachten van paarden hoor (zolang ze tenminste niet op een urenlang transport naar het buitenland moeten)! Zeker als ze iets ernstigs mankeren (wat niet meer te redden valt) kan je ze naar mijn idee (als je ze tenminste nog kan vervoeren) beter naar de slager brengen dan dat je ze laat inslapen door de dierenarts. Bij de paardenslager is het veel sneller afgelopen, je komt de trailer uit, loopt ergens naartoe, een schot en klaar. Tenminste geen stress ed. wat soms wel bij de DA zo is (soms trekken ze een paard aan zijn benen om, omdat hij niet wil gaan liggen enz.)

En wat die kippen betreft Natascha, daar heb je helemaal gelijk in: de kip die in de schappen van de supermarkt ligt is over het algemeen niet ouder dan 6 weken. 15% van deze dieren groeien al dood voordat ze geslacht worden, omdat hun hart explodeert (bron: http://www.wakkerdier.nl ). Zoals ik al zei, ik vind het idee van jonge dieren niet prettig en de bio-industrie al helemaal niet (de kip valt dus in beide categorieën).

En Laui!, ik ben het ook met jou eens dat een dier in de bio-industrie beter snel geslacht kan worden, dan hoeft hij inderdaad minder lang te lijden. Maar ik zie liever gewoon de hele bio-industrie verdwijnen.

Maar ik bedoelde het topic meer zoals Pinky girl hierboven schreef:

Citaat:
Het woord klinkt me erg grauw in de oren. Jakkes. Ik vind het inderdaad niet zieliger dan klaveren oid maar ik kende het niet en dan komt het als een kouwe douche aan...



Ik heb het alleen blijkbaar niet zo verwoord. En runningkawa ik ben inderdaad veel met dieren en dan voornamelijk dit onderwerp bezig, omdat het me gewoon heel veel doet. Dus dat het misschien door mij wat vaker ter sprake wordt gebracht is dan niet echt toevallig, je hebt het meestal ergens over waar je vol van bent, vandaar. Ik ben het dan ook eens met Jippie, dat men bewuster zou moeten kopen, dus niet altijd het goedkoopste willen over de rug van mensen/kinderen (Ikea)/dieren (bio-industrie):
Citaat:
Gewoon omdat we als mensen de natuur met respect moeten behandelen en eens paal en perk moeten stellen aan ons consumptieve gedrag.


Voor de duidelijkheid: ik heb niet meer moeite met paardenvlees dan ander vlees. Voor mij zijn alle dieren gelijk wat dat betreft.