nut van de tandarts

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

nut van de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:03

Vorige week is de tandarts voor mijn paard geweest.

Dit doe ik trouw elk jaar. Mijn intrukteur dacht dat het niet echt nodig zou zijn, omdat hij goed schuimt en op beide mondhoeken.

Deze keer had ik een andere tandarts. Mijn arme beestje had joekels van haken aan een kies aan de voorzijde en aan een kies helemaal achterin van de rechterkaak. Echt megahaken. Volgens deze tandarts is dit niet goed behandeld de vorige keer want zelfs in 2 jaar tijd kunnen dergelijke haken niet ontstaan.

Nu snap ik waarom hij sinds een paar maanden ineens steeds het bit aan de binnenkant beetpakte, dan weer wel en dan weer niet. Arm ding.

Hij loopt nu nog voor 1 maand op de wei, maar ik zie uit naar het moment hem weer te rijden. Ik hoop dat ik dit meteen ga merken. Ook voor het paardje denk ik een stuk fijner. Dan denk ik weer, wat een braaf lief ding, ik had denk ik wel flink vals gereageerd met zulk ongemak in mijn mond.

Dan is 60 euro geen weggegooid geld, wel als je 50 euro betaald voor een beetje friemelen in de mond en het moeilijke stuk (achterin de mond niet zo makkelijk, zeker als het paard prostesteert) maar achterwege laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:14

Gelukkig dat je nu een goede tandarts hebt!
Ik ben zelf ook vreselijk argwanendn als het om tandaartsen gaat. Er zijn er een aantal bij die een redelijk goede naam hebben maar de boel belazeren waar je bij staat! Mag ik vragen welke tandarts je had en wie je nu hebt? Mag ook per PB.

KellyH
Berichten: 541
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:52

Jij even blij dat het nu goed gedaan is. Wat een prutser die andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 10:59

Tandarts zijn is nog niet echt een beschermd beroep. Er zijn cursussen in belgie, evenals hoefsmid en daar leer je alleen een beetje basis.

Als ze nog niet toe zijn aan het zwaardere werk, weet je dat niet als leek. Je paardje kan dan proefkonijn zijn, of leermoment. En dan krijg je inderdaad prutsers. Niet alleen het rijden kan dan een probleem worden, maar wat dacht je.... Ook het eten wordt steeds moeilijker omdat door de haken de kiezen niet meer over elkaar kunnen schuiven om te kunnen malen. Je krijgt dan ook een scheef gebit wat steeds schever wordt omdat de kiezen niet meer evenredig slijten.

Aan het eind van zijn werk, schuift hij het ondergebit over het bovengebit en luistert naar het maaleffect, lachen.. maar zo hoort hij of ze weer goed over elkaar schuiven.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 18:58

jeetje wat heb jij er een geld voor moeten betalen. 2 weken geleden is de tandarts bij ons op stal geweest voor ong. 12 paarden. Vooral als je paard 4 of 7 jaar is laten na kijken ivm ruinen tanden of melk tanden die er maar in blijven zitten terwijl de nieuwe tand er onderligt.

3 paarden van stal hadden wat 1 had nog melktanden die getrokken moesten worden. De ander had wolfs tanden die eruit moeten en de ruinen tanden moesten geknipt worden. En de laatste moet een haak weg gehaald worden aan beide kanten.

Kosten voor de paarden die wat hadden standaard 35 Euro en de rest v/d paarden met een super gebit kosten 3 Eur en hij rekende geen voorrij kosten. Super toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 20:39

Ja, prijzen, dat is wat, gewoon natte vingerwerk, weet ik en er worden prijzen gevraagd dat is soms niet meer normaal.

Maar als ik zie wat hij doet en hoelang hij bezig is, en geloof me best zwaar werk voor de rug ook nog. De raspen zijn behoorlijk duur en gaan ongeveer voor 30 paarden mee.

Maar laten we eerlijk zijn 50 euro is toch niks meer tegenwoordig? vorig jaar kostte hij 95 gulden, maar die euro das voor velen het sumum hoor!!
50 euro, klinkt als 50 gulden maar is het niet, het woordje 50 doet de wonderen. Mijn smid is in een jaar tijd 35 gulden duurder geworden.

Krijg ik een kluns voor 35 euro, laat maar zitten, een dure voor 60 euro die het goed doet, ja graag, maarrrre wel duur, maarrrre wat moet ik dan??

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 07:49

Bij ons op stal komt een keer per jaar een amerikaan overgevlogen: Wally Ward. Een klein donker mannetje met veel verstand. Hij levert echt vakwerk. Door alleen naar het gebit te kijken en te voelen kan hij je precies vertellen hoe je paard in de hand voelt als ze onder het zadel lopen. Hij straalt ook enorme rust uit naar de paarden. De overgrote meerderheid behandelt hij gewoon terwijl ze aan een halstertje staan. Een enkele keer komt er een praam om de hoek kijken en van de ongeveer 100 paarden die er staan hebben er slechts 4 sedalin gehad voordat hij aan het werk kon. Ik ben in ieder geval dik tevreden met hem. Ook bij hem betaal je overigens rond de 50 euro maar dat heb ik er wel voor over.