SGW-training

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-01 19:32

Hmmm, hier komt t dadelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 20:10

Ben benieuwd!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 21:48

Spannend!!

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-01 22:40

Vast een beginnetje, ik ga het echte trainingsschema van onze dierenarts nog ff opzoeken (nou ja mijn moeder dan, het ligt op haar bureau.... ergens

Zoals wij het meestal doen (mijn zusjes en ik), we rijden alle 3 SGW's, misschien dat de SGWers onder jullie (als die er zijn), ze misschien wel kennen Sanne en Merel Blom.

We rijden 3 dagen dressuur, 1 dag springen, zaterdag meestal wedstrijd, zondag rust (veel stap werk)en dan buitenrijden.
Op de rustdag: buigen, strekken veel stappen, lekker losmaken.

Maar goed.

Het belangrijkste is dat je je paard onder de arbeid niet te veel straft, straf ==> angst ==>onvertrouwen ==> keert zich tegen je op een sprong waat het krap wordt.

Probeer in je werk in de bak als hij iets eng vindt het vanuit vertrouwen op te lossen, neit meteen de spoor erin omdat hij "maar door moet lopen" nee zet hem op die plek op een kleine volte, die je een paar meter voor de enge plek in zet, en hem (of haar) er telkens een beetje dichter bij rijdt, en dus telkens je volte wat later inzet, en voordat je het door hebt ben je er weer langs geschoven.
Vooral een beetje overdreven stelling aanvragen in de volte.

In princiepe is voor een B en L cross een gewone dressuur conditie voldoende, 1x in de week springen is prima, voor de afwisselling het beestje 1 of 2x in de week mee naar buiten.
Dat is goed voor de frisse lucht (wij rijden alleen 's winters in de binnenbak) maar ook heel belangrijk voor het vertrouwen, ik weet uit ervaring dat als je met een hoge vaart op een dikke trakhener aan rijd en het paard begint te twijfelen, je paard doorloopt omdat je het hem vertelt, vraagt.
Door al het werk, het vriendelijk oplossen van problemen, het samen werken loopt het paard door, omdat het weet van, het is goed, de baas zegt dat het kan, dus het kan.

Dat is wat je moet bereiken.

Later meer.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-01 22:45

Over een paar dagen meer, anders is het snel over, maar ik moe took eerst ff dat schemaatje hebben, dan kan ik de facts geven.

De rest komt uit de dagelijse omgang, maar er komt meer, don't you wurry!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 22:53

Heb het met interesse gelezen.
Ik rijd wel samengesteld, maar dan met de wagen. Das weer heel wat anders, maar heb toch je stukje met veel interesse gelezen. Ben benieuwd naar het vervolg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 12:50

Die van mij zou een goeie zijn voor SGW. Hij durft, maar is wel voorzichtig.
Buiten in het bos is het leuk met hem. We weten wat we willen en hij laat mij ook braaf bepalen wat er gebeurt. Als de paden slecht zijn moet je wel eens voorzichtig zijn, hij laat zich prima regelen dan.
Hard gaan vindt ie wel leuk, maar vooral erg spannend, zodra ik zachtjes hooo zeg, komt ie keurig terug.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 13:20

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg...
Exloo is twintig minuten rijden met de trailer en volgens mij hebben we geen parcours dichter in de buurt. We zijn net met springwedstrijden begonnen en Muzefee is ook een echte springfanaat. Cross lijkt mij echter ook erg leuk en zodra dat trainingsschema er staat, denk ik dat ik er ook maar eens naar ga trainen...

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 19:22

sgw lijkt me ook leuk..

nahja..
eerst mn eigen paardje maar!!

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-01 23:40

Zeker voor het B en L cross is het voldoende om je gewone ritme aan te houden, en misschien als je buitenrijd iets langer te draven en galloperen dan normaal.

Je weet of je paard goed op conditie is als hij na een goede kilometer op adem kan komen door met hem te draven ipv te stappen.
Het is voor in eht BL en L nog zeker neit nodig om zoals wij dat deden, steile brugopritten op te galloperen (voor een sterke achterhand, en om te leren om door te gaan ookal is de grond niet helemaal lekker).

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 08:13

Ik wilde eerst ook SGW gaan doen, maar mijn paardje is al 21 dus ik heb besloten om het niet te gaan doen, en wil nu Endurance gaan rijden..

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-01 23:40

Heb ik ook nog een tijd gedaan, samen met mijn moeder en zusjes en vader, we zijn ook nog allemaal lid vna de DER, maar we zijn er mee gestopt omdat de SGW een totaal andere bespiering vraagt dan nodig is voor de SGW (SGW=Anaëroob, en Endurance = Aëroob), vandaar.
Maar de beesten vonden t heerlijk, behalve mijn SGW ponieke, die dacht altijd dat eht het wegparcours was (de opwarming voor de cross), dus die was na 10 KM al redleijk leeg Knipoog

We hebben nog steeds 1 endurance pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 01:15

heej, dat met die spieren heeft dat iets te maken met welke spiersoort je wel of niet ontwikkelt?? Zoiets als snelle en langzame spieren?

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-01 14:57

Nee dat heeft te maken met het soort verbranding dat er plaats vindt.

Tijdens de cross is het een snelle zuurstofarme verbranding, hierbij komt melkzuur vrij (krijg je spierpijn van).
Doordat er heel snel heel veel energie gelevert moet worden heeft het lichaam neti de tijd om er zuurstof naar toe te brengen.
De verbranding van glucose vindt plaats zonder zuurstof, en is daardoor anaëroob, dit is een bepaald soort bespiering, die je krijgt van intervaltraining (kort en heftig).

Het tegenovergestelde is Aëroob, dus mèt zuurstof, deze besiering krijg je door duurtraining te doen.

Het is dus zonder zuurstof (zoals bijv. met 100 meter spring) of met zuurstof (zoals een marathon).

Je kan de spieren erop trainen wat voor een soort verbrnading het moet worden, maar het een betekend niet dat het andere niet kan (wel een beetje, een SGW paard kan makkelijk een Klasse 1 endurance lopen), maar het zal nooit èn een M/Z SGW lopen èn klasse 2 of 3 Endurance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 12:09

Aha nu snap ik het geloof ik. ALs ik het goed begrijp heeft dit ook te maken met bepaalde spiergroepen??
Interessant allemaal hoor.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 21:02

ik denk wel dat die langzame en snelle spieren er mee te maken hebben.
WEet het ff niet meer, maar het ene wordt ook wel rode spieren genoemd, en het andere witte.
Witte zijn sprintspieren, dus anaeroob, rode (doorbloeding) zijn spieren die met zuurstof werken. Rode leveren minder snel energie, maar langduriger. Dat zijn dan de langzame spieren. Ik moet het toch nog leren voor mijn biologie, dus dan zet ik het hier wel ff goed, maar ik dacht dat dit wel goed was.
Endurance is idd heel anders dan SGW. k Heb een keer een stukje meegereden met Jet, en dat paard van haar, die loopt hard. Echt lachen. Die van ons lopen ook wel hard, maar die hadden toen al zo'n 30 km gedaan. Het laatste stuk (15 km) reed zij ook nog mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 01:14

Zie je wel, ik heb er ooit iets over gelezen en er is zowaar iets blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:51

Sanne Blom? Volgens mij heb ik daar nog wel eens tegen gereden vroeger. Maar dan zal ze nu wel bij de paarden starten neem ik aan. Hadden jullie een vrachtwagen met een beetje een houten opbouw, en een pony die Endeavour of zoiets heette??

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-01 20:33

Hee iedereen!!

Ik ga ff op de plek van me broer reageren ok?? mijn naam is Merel Blom en ik rij Z2 dress, bijna Z spr. en Z sgw. Mijn pony's lopen op maandag dress. Dinsdag springt 1 van de 3 pony's. De rest dressuur ik. Woensdag weer dressuren, donderdag longeren of gymnatieken, vrijdag als ik de dag daarna op wedstrijd moet, alleen maar een beetje rijden, GEEN nieuwe moeilijke oefeningen, want het stomste wat je kan doen is de dag voor wedstrijd ruzie maken en hem spierpijn bezorgen. Dan op zaterdag met ze op wedstrijd en dan op zondag 's morgens met ze aan de fiets een kilometer of 8 draven en 's middags nog ff gymnastieken. En ook in de molen een uurtje stappen. Ze gaan sowiso iedere dag een uur per dag in de molen. Ik raad aan om in het dressuur werk extra te galopperen en in het weekeinde een paar kilometer buiten te rijden op vlot tempo. Dan heb je hem zo op conditie voor een B of L crosje. Voor mijn pony's ga ik ook vaak ergens trainen en doen we met de EK- trainingen al terrein training. Succes met je wedstrijd en let vooral iedere dag goed op je paard. Als je oefent om iedere dag zijn benen te bekijken of ze niet dik zijn en je gewoon kijkt hoe hij zich voelt, kan je al snel merken of je je paard traint. Succes!

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-01 20:37

Oja, ff voor Zep, wij hadden de pony Endeavour( is nu verkocht) en hebben een gele vrachtwagen met bodeaux rode sport paarden erop als plaatjes.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 09:20

En dat is een heeeeeeele mooie vrachtwagen!! Kwijl Lachen

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 14:17

Dat patserige gedoe.

Die bovenste reactie van "mij" was dus van mijn zusje die er nu is als "merel blom"

Death_Squad

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 15:14

Dit is je zus als het goed is, vond deze foto op een site van een fotograaf. liep die val goed af?


Sanne (wel mooie actie foto's als het goed is afgelopen):
[img]../upload/236/bolmmm.jpg[/img]
[img]../upload/236/sanne.jpg[/img]
[img]../upload/236/sanne2.jpg[/img]
[img]../upload/236/sanne1.jpg[/img]
[img]../upload/236/0004020228.jpg[/img]


_________________
Nee ik ben niet stug, ik kom alleen zo over....[img]../upload/236/smile9.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens 1 op 2001-05-22 15:20 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens 1 op 2001-05-23 12:24 ]</font>

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 15:32

T zijn allemaal foto's van Sanne op Jonnevanck, in Etten-Leur denk ik als ik zo naar de waterbak kijk.

T is redelijk afgelopen, t paard stond boven op haar, maar ze heeftinmiddels al weer andere dingen gehad hoor.

In Lissen knalde ze frontaal op een boom, omdat een of andere grapjas een foto met flits maakte achter een hindernis, waardoor het paard (ander beestje, t volbloedje was het mee), ineens langs de hindernis schoot, en sanne bleef achter de boom hangen, afgevoert met de ampelans (ambulance), t was de laatste hindernis van haar 1e cross met t beestje.

En in februari werd ze omvergeskiet door een vriendin van haar die dacht dat ze er wel ff omheen zou draaien, op de laatste afdaling, laatste dag.

Dus toen ken ze ook afgevoert worden.

Dus we zijn al weer een hoop ellende verder hoor Knipoog

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 15:36

Oh dat volbloedje is het paardje waar Anne van Vulpen L mee sprong. Hij loopt altijd met zijn tong uit zijn mond. Een bruintje. Anne reed hem onder de naam phascal.