Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:20

ikke schreef:
Laten we even niet vergeten dat de chip ons door de NHS door de strot is gewrongen, omdat ZIJ wilden voorkomen dat er fraude wordt gepleegd op wedstrijden (minder dan 1% van de deelnemers). Alle overige argumenten zijn er door de NHS aan de haren bijgesleept om deze beslissing te rechtvaardigen.
Vergeet ook niet dat de grootste chipfabricant ook een van NHS' hoofdsponsors is.
Aan de chip kunnen geen eigendomsrechten worden ontleent, hij is simpel te vernietigen en zorgt daarbij voor nodeloze medische risico's.

Sokymat is geen sponsor van de KNHS.
I&R systeem komt niet van de KNHS
er werd meer gefraudeerd dan de 1 % die bekend is (grootste gedeelte van een ijsberg zit onderwater en zie je niet)
Aan DNA kunnen ook geen eigendomsrechten worden ontleend. En dat is ook de opzedt niet van I&R
Dat gemakkelijk vernietigen vinden de experts anders niet... en zie ook het nut er nog steeds niet van in om een paard te laten chippen om vervolgens de chip stuk te gaan maken.
En er zijn veeeeeeeel meer dngen op te noemen die nodeloze medische risico's met zich meebrengen.

Zit me trouwens af te vragen of het voor een paard prettiger is om dood om te vallen doordat ik hem ontwormd heb of dat hij opgevreten wordt door wormen????? Beide gevallen gaat hij dood.
Zou het voor een gechipt paard dat overgenomen is door de verzekering en bestemd voor de slacht prettiger zijn om daar aan zijn einde te komen of ou het voor een paard met DNA die overgenomen is door de verzekering in het handelscirquit terecht komt met een "zoekgeraakt" paspoort die alsnog gechipt wordt en zijn dagen pijnlijk slijt als recreatie paard ergens in Europa???

maar even een heeeel andere vraag, schoot me zo even te binnen.
Stel ik koop een paard en het paspoort en papieren zijn zoekgeraakt, maar de verkoper vertelt dat er DNA bepaald is.
Kan ik dan zo weer haren laten trekken en dan weten ze in dat lab/insituut welk paard het is?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:25

ikke schreef:
Aan de chip kunnen geen eigendomsrechten worden ontleent, hij is simpel te vernietigen en zorgt daarbij voor nodeloze medische risico's.

Klinkt ovetuigend, maar hoe dan wel? En wie kan allemaal zo'n chip vernietigen?

Ik vind 14 "probleemgevallen" op 100.000 echt niet zoveel. Dat er 2 paarden zijn doodgegaan bij het chippen, is inderdaad heel erg (ik zou eht niet willen meemaken Verdrietig ). Maar we weten ook niets van alle andere factoren die hierin zouden hebben kunnen meespelen. Bovendien zijn aan medicatie die je je paard geeft ook altijd risico's verbonden.

Ik vind chippen best zinvol, maar of het nu echt verplicht moest worden... tja. Ik geloof dat het in België nog niet moet, dus wij zijn nog even gerust.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:27

@ Alane:...er zijn landen waar ze pas ontwormen als uit mestonderzoek gebleken is dat het nodig is....
(...en kort door de bocht is zelden een goede basis om a.d.h.v. argumenten beslissingen te nemen...)

verder:
1. Ja...dna gaat de databank in en is zo weer terug te vinden...
2. Ook van paarden die gechipt zijn, kunnen heel makkelijk de gegevens zoek raken...(al is het alleen maar omdat niet elke chip door elk apparaat gelezen kan worden)
3. Op het moment dat jij besluit om je gechipte, afgekeurde paard te laten slachten, laat ik de mijne inslapen.....Trouwens...dat scheelt misschien...mijn paard wordt geen sportpaard...dus afkeuren voor de sport zit er zowiezo niet in...
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 01-02-05 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:30

Ik had gezien het aantal anti berichten, verwacht dat het aantal veel hoger zou liggen.
Tuurlijk is het erg als het net jou paard is, waar wat mis mee gaat, maar als we dat willen voorkomen kunnen we beter gaan dammen.
Alle blessures van rijden, enten, anti biotica ,enz wat verkeerd gaat, ligt heel veel hoger.
daar zou ik dan wel eens cijfertjes van willen zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:00

nienke07 schreef:
@ Alane:...er zijn landen waar ze pas ontwormen als uit mestonderzoek gebleken is dat het nodig is....
(...en kort door de bocht is zelden een goede basis om a.d.h.v. argumenten beslissingen te nemen...)
Er zijn ook landen waar de ezel heilig is, ik heb het over NL . Vwb die argumenten, beter aan de hand van argumenten die ontstaan zijn nav ervaringen dan adv feiten die niet waar zijn.
nienke07 schreef:
verder:
1. Ja...dna gaat de databank in en is zo weer terug te vinden...

Is dat zo? Ik had geen idee, vandaar mijn vraag. Zat me te bedenken dat je wel de cijfercode en de daarachter hangende DNA streng kunt vergelijken maar geen idee dat je strengen ook kunt vergelijken.
nienke07 schreef:
2. Ook van paarden die gechipt zijn, kunnen heel makkelijk de gegevens zoek raken...(al is het alleen maar omdat niet elke chip door elk apparaat gelezen kan worden)

Dat is onzin, een eis is dat de chip uniform af te lezen door de gangbare apparaten... Snap niet hoe je de gegevens kwijt kunt raken door een reader die het niet doet/of niet kan lezen.
nienke07 schreef:
3. Op het moment dat jij besluit om je gechipte, afgekeurde paard te laten slachten, laat ik de mijne inslapen.....Trouwens...dat scheelt misschien...mijn paard wordt geen sportpaard...dus afkeuren voor de sport zit er zowiezo niet in...

En dan maar afwachten of ze paard willen meenemen...
Ik heb enkel paard verzekerd. Een paard hoeft geen sportpaard te zijn voor de verzekering... scheelt ook weer Haha! én ondanks dat ik chip kan ik ook in het paspoort laten vermelden "niet gescikt voor menselijke consumptie" en betekent niet willen chippen niet automatisch dat het paard niet geslacht "mag" worden. daar zitten nl ook de nodige consequenties aan.

Ik vraag me trouwens af, stukje gelezen op www.nl-paardenpaspoort.nl
of paarden met DNA dadelijk wel alle medicijnen kunnen krijgen die vrij komen dankzij de I&R regeling. Zoals ik het las gaat het kstje niet open voor paarden met DNA registratie.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:24

Volgens mij kan je met DNA alleen nog maar vergelijken of een paard idd dát paard is wat op papier staat.
Als het niet dat paard is, kan je niet even gaan zoeken welk paard het dan wel is.

Verder is DNA nog steeds niet snel te testen.
Bij een chip weet je met een reader binnen een paar sec. het nummer en kan je kijken of dat klopt met de papieren.
Zo niet, dan is de kans groot dat je het paard in een van de databases terug kan vinden.
Nu nog wachten tot ze dat allemaal aan elkaar koppelen. Dan kan je zelfs binnen een minuut precies zien welk paard het is.
Met DNA is dat technisch nog niet mogelijk (op een betaalbare manier).

Alane schreef:
Ik vraag me trouwens af, stukje gelezen op www.nl-paardenpaspoort.nl
of paarden met DNA dadelijk wel alle medicijnen kunnen krijgen die vrij komen dankzij de I&R regeling. Zoals ik het las gaat het kstje niet open voor paarden met DNA registratie.

Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar.
Want als een DA straks echt het paard moet identieficeren i.v.m. medicijngebruik en paspoort, duurt dat veel te lang met een DNA registratie.
Met een chip weet een DA binnen een minuut of hij het juiste paard behandelt volgens de papieren.
Anders is het absoluut niet waterdicht.

@ Ikke: Op de meeste stallen wordt enten en ontwormen ook door de strot gewrongen zoals je dat zo vriendelijk zegt.
En enten is ook verplicht volgens NHS als je aan wedstrijden mee doet.
Maar daar zijn mensen ondertussen al aan gewend.
Dat zal over een paar jaar met chippen ook wel zo zijn... Ach gut

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:34

Billy schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat er net zoveel paarden overlijden na een enting dan na het plaatsen van een chip.
En paarden moeten iig elk jaar, en liefst 2x per jaar geënt worden.
Nemen we dan niet teveel risico met enten voor lief?
Daarbij denk ik dat de complicaties kunnen varieren van een bloeding of een bult bij het inbrengen tot een zwevende chip.
En ook hier durf ik wel weer te stellen dat er op de 100.000 paarden wel 14 zullen zijn met een entreactie.
Ik snap dus niet waarom iedereen zich zo druk maakt om die chip.

You go girl!!!! OK dan!

Ik snap ook niet dat er zo veel ophef over wordt gemaakt. Maar goed, wie ben ik?
Ik denk trouwens dat er wel meer paarden zijn die een entreactie krijgen dan de 1 op 100.000 waar jij het over hebt! (al dan niet door het verkeerd prikken van een arts).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:22

Op de laatste genetica symposium in Japan, na-jaar 2004, is een nieuwe DNA methode internationaal voorgesteld. Testen gebeurt aanzienlijk sneller en een draagbare 'les' apparatuur is in prototype stadium en onderzoek. Kosten worden hierdoor, omdat men verwacht GROOTTE SCHAAL aankoop, zeer sterk gedrukt. Achter liggende gedachtte van de makers ... DNA typering van dieren voor iedereen en meteen beschikbaar te maken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:24

En nee ... meer informatie hierover heb ik niet omdat de man ( Ach gut ) heeft zijn bagage verloren en al de papieren/brochures/vakbladen van de symposium ook. Hij (een fransman) is bezig duplicaten te krijgen vanuit Japan maar er is een taal probleem Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:40

En toch snap ik het hele probleem rondom het chippen niet Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:46

MarijeR schreef:
2 op de 100.000.
Dat is 0,002%
En dan niet door de chip maar door complicaties door verkeerd ingebrachte chips.
Valt me nog mee als je hoort wat voor 'opleiding' die chippers krijgen...

Er gaan ook jaarlijks paarden dood door een enting, niet meer enten dan maar? Dat is gelukkig niet verplicht...

Mijn dieren lopen door mijn keuzes veel en veel meer risico's in hun leven dan door het chippen.
Iedere keer dat ze vervoert worden, is de kans groter dat ze verongelukken onderweg dan dat ze dood gaan door een chip. Enten, erg gevaarlijk...
Enig idee hoeveel paarden verongelukken in de wei?
Ze worden gedekt... Levensgevaarlijk, minimaal 2-4% van de merries en veulens overleefd dat niet...
Eigenlijk ben ik best een dierenbeul... Rolleyes

De kans dat een paard in NL door ouderdom sterft is tegenwoordig erg klein........

helemaal met je eens OK dan!

wat was de gemiddelde leeftijd van een paard in NL ook alweer, rond de 7 jaar ofzo? al die naar de kl*te gereden paarden, om de mishandelingen en verwaarlossde dieren nog maar niet op te noemen.....
geloof ook dat 4 op de 10 veulens de 3 jaar niet eens halen ivm ongelukken in de wei en ziektest etc

dan vind ik die 0,002 % die dood gaat na het chippen erg minimaal!

als het je eigen paard is dan kan ik begrijpen dat je helemaal gek wordt, maar ik hoor van zoveel mensen dat ze het zo goedkoop mogelijk willen laten doen, tsja je moet maar net die goedkope kwakzalver tegenkomen die niet goed ontsmet oid Lips are sealed

ik ken een paard dat na het enten is overleden, ook maar niet meer enten dan...dat gebeurd jaarlijks, of zelfs 2x per jaar, chippen is maar 1 malig dus de kans dat er wat gebeurd is gewoon klein gelukkig!

zoals je begrijpt, mijn paarden zijn allemaal gechipt Ja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:03

Peterina schreef:
Op de laatste genetica symposium in Japan, na-jaar 2004, is een nieuwe DNA methode internationaal voorgesteld. Testen gebeurt aanzienlijk sneller en een draagbare 'les' apparatuur is in prototype stadium en onderzoek. Kosten worden hierdoor, omdat men verwacht GROOTTE SCHAAL aankoop, zeer sterk gedrukt. Achter liggende gedachtte van de makers ... DNA typering van dieren voor iedereen en meteen beschikbaar te maken.

Sorry... Eerst zien en dan geloven...
Iets zegt mij dat het nog wel eens heel wat jaartjes kan gaan duren voordat alle bevoegde controlerende instanties in Nederland zo'n apparaatje hebben... Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:41

Peterina schreef:

Wat heb je dan aan dat ding?
DNA wordt maar 1 X bepaald en dan voorzien van een code... Dan moet dat aparaat ook nog aangesloten zijn op de database van dat lab waar nu alle staaltjes opgeslagen zijn.
en voor de controle van nog geen 800 paarden (op dit moment) lijkt het me absoluut niet rendabel.
Zo'n reader kost de hele wereld niet en als er nu collectief ingekocht kan worden, dan worden ze nog goedkoper.

Heft die man zijn spullen nog niet terug? Lijkt me toch niet zo heel moeilijk om dat te achterhalen. Najaar 2004 is al bijna 6 maand geleden...
Heeft Frankrijk trouwens ook een ontheffingsmethode ipv chippen en welke?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:47

MarijeR schreef:
Peterina schreef:

Sorry... Eerst zien en dan geloven...
Iets zegt mij dat het nog wel eens heel wat jaartjes kan gaan duren voordat alle bevoegde controlerende instanties in Nederland zo'n apparaatje hebben... Haha! Haha!

De nieuwe protocol en reader heeft niet allen betrekking op dieren maar ook voor mensen, oa vlieghaven controle ( Verward ). Dus het kan wel sneller gaan dan je denkt.

Dat de aparaat aangesloten moet worden op de database is nu ook het geval voor chip controle, dus daar veranderd niets, allen dat het nu een standarisatie is.
Een centrale database waar alle DNA types opgeslaan staan - maakt niet uit welke lab - die ten alle tijden beschikbaar en bereikbaar is. Dit zou pas vooruitgang zijn. Zeker als je nu weet wat gebeurt bij een chip controle op parcours ... optimaal is deze vorm van controle ook niet!

Die goede man heeft zijn kleren terug maar helaas zijn labtop en papieren niet!

Tot nu toe krijgen wij alleen het bericht uit Frankrijk dat er niet gechipt moet worden! En dit komt van officieele instantie en fokkers.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:54

ik vind een chip gewoon dom...
waarom iets in je paard zetten waarvan je niet weet of het wel letterlijk veilig is..
een DNA test vind ik net zo goed als een domme chip alleen iets meer geld Bloos
als ze je paard echt willen stelen doen ze het toch wel,echte 'profs' kunnen mss wel iets doen zodat de chip geen werking meer heeft...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:01

beautylover schreef:
waarom iets in je paard zetten waarvan je niet weet of het wel letterlijk veilig is..
als ze je paard echt willen stelen doen ze het toch wel,echte 'profs' kunnen mss wel iets doen zodat de chip geen werking meer heeft...

Waarom eet je dan nog vlees, groenten e.d. als je weet dat dit niet goed is voor de gezondheid? Vlees is BSE-kans...groeten zijn gespoten,...de kans dat je hier als mens aan overlijd is minimaal...net zoals er 2 paarden overlijden aan een verkeerd ingebrachte chip...hoeveel paarden zijn er gechipt en hoeveel gaan er dood? Denk eens aan de andere risico's? Dit is weer een overdreven bericht van iemand die het gelijk aanstelt...bekijk eerst een de mogelijkheden tot voorkoming hiervan...heel erg zielig dat deze paarden hieraan overleden zijn maar ik blijf erbij dat chippen behouden moet worden! Al is het maar voor registratie bij de slacht. Ze kunnen hier helemaal nagaan of dit paard gezond is e.d.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:04

Hermesdeux schreef:
beautylover schreef:

Waarom eet je dan nog vlees, groenten e.d. als je weet dat dit niet goed is voor de gezondheid? Vlees is BSE-kans...groeten zijn gespoten,...de kans dat je hier als mens aan overlijd is minimaal...net zoals er 2 paarden overlijden aan een verkeerd ingebrachte chip...hoeveel paarden zijn er gechipt en hoeveel gaan er dood? Denk eens aan de andere risico's? Dit is weer een overdreven bericht van iemand die het gelijk aanstelt...bekijk eerst een de mogelijkheden tot voorkoming hiervan...heel erg zielig dat deze paarden hieraan overleden zijn maar ik blijf erbij dat chippen behouden moet worden! Al is het maar voor registratie bij de slacht. Ze kunnen hier helemaal nagaan of dit paard gezond is e.d.

... Dit is weer een overdreven reactie van iemand (anders) die het gelijk aanstelt ...

... Ze kunnen hier helemaal nagaan of dit paard gezond is e.d. ... ??? Hoe ???

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:16

Wiehiee, met hoeveel topics hierover gaan we bokt nog vervuilen ?
Want dat vind ik het de laatste tijd worden, de 1 probeert de ander te overtuigen van het wel of niet chippen... ziet niemand dan in dat dat nevernooit lukt ?
De antichippers blijven anti-chip, de voor-chippers blijven voor-chip ( tenminste zo de laatste tijd te lezen gaan niet veel meer mensen op bokt om )

14 op de 100.000

Hebben we met zn allen afgelopen jaar ook even de cijfers bijgehouden van alle losgebroken en daardoor doodgereden paarden ? De paarden die verdronken zijn in de sloot, plus de paarden die aan een hartaanval/stilstand whatever zijn doodgevallen tijdens de sport ?
( weten we nog al die nieuwsberichten op bokt waar iedereen vol afschuw op reageerde ? )

Als je die optelt zul je een hele boel meer gevallen tegenkomen dan die 14 gevallen van de chip waarvan 2 ( slechts 2 ! ) dood zijn gegaan (en daarbij nog door onjuiste inbreng )

Kortom : wie schrikt van deze cijfers kan beter zn paard 24/24 op stal klappen en er niks meer mee doen, overkomt hem t minst.
Kan niet uitbreken en doodgereden worden, kan niet in de sloot terecht komen en daardoor verdrinken en kan niet tijdens de sport iets aan het hart krijgen.
Zijn we daar ook vanaf, geen enkel risico meer nemen dus

Nerd Lips are sealed

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:29

Peterina schreef:
De nieuwe protocol en reader heeft niet allen betrekking op dieren maar ook voor mensen, oa vlieghaven controle ( Verward ). Dus het kan wel sneller gaan dan je denkt.

Als er zo'n snelle DNA tester op de markt is, in een zeer compacte (draagbare) vorm, denk ik toch dat het nog wel even duurt voordat iedere DA, ieder concours en alle andere controlerende instanties en personen zo'n apparaat hebben.
En wat gaat zo'n test dan kosten? Lijkt me nog steeds duurder dan even snel een chipreader langs de hals van het paard halen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:01

Peterina schreef:

Dat de aparaat aangesloten moet worden op de database is nu ook het geval voor chip controle, dus daar veranderd niets, allen dat het nu een standarisatie is.

Dus niet... het chipnummer staat in het paspoort.
De DNA streng is vertaald in een cijfer code en zal dus gematched moeten worden...

Peterina schreef:
Een centrale database waar alle DNA types opgeslaan staan - maakt niet uit welke lab - die ten alle tijden beschikbaar en bereikbaar is. Dit zou pas vooruitgang zijn. Zeker als je nu weet wat gebeurt bij een chip controle op parcours ... optimaal is deze vorm van controle ook niet!

Wat is er mis dan aan die vorm van controle? In principe kan alla minuut worden gezien of het paspoort en het paard bij elkaar horen... dit in tegenstelling tot DNA.
Dan vraag ik me ook nog even af of ik niet mag weigeren dat men haren uit mijn paard trekt ter controle... immers hoef ik niet te bewijzen dat het paard het paard is, maar zij dat het paard niet het bewuste paard is. (denkt aan de Lowina affaire)

Peterina schreef:
Die goede man heeft zijn kleren terug maar helaas zijn labtop en papieren niet!

Tot nu toe krijgen wij alleen het bericht uit Frankrijk dat er niet gechipt moet worden! En dit komt van officieele instantie en fokkers.

Zijn ze wel dubbel aan het berichten dan... Frankrijk heeft aangekondig ook te gaan chippen als identificatie methode in de I&R regeling.

Vwb die man, lijkt me toch stug dat hij niet weet, of kan achterhalen wie allemaal op dat sumposium zijn geweest en via hun niet de benodigde info boven water kan toveren.
En spraak als hindernis... Frans- tegen Frans die ook engels kan en voila...
En zal er zeker wel wat te vinden zijn op www over zo'n machine.

Er is ook wel een apparaat te verkrijgen die de chipnummers kan veranderen op afstand Ja Zelfs kan peilen waar de chip is incl. paard op een redelijke afstand Ja... apparaatje kost alleen een vermogen.... en je hebt er wel heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel ruimte voor nodig Ja
Worden gemaakt, getest enz. voor oa NASA Haha!

En DNA op een vlieghaven controle? dat IRIS scan gedoe was een flop, niet waterdicht hoe groter die database hoe onzorgvuldiger de uitslag.
Op luchthavens werken ze oa met RFID.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:07

lang leve de chip.

VOORBEELD
te koop :
mooie 13 jarige pony..........niet gechipt, geen papier.
Misschien is die pony wel 17 jaar..........

Mooi systeem.
Kunnen ze ook geen papieren meer omruilen.
Mijn nieuwe paard is net een paar dagen geleden gechipt............
Het is nog steeds hetzelfde paard Knipoog

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 02:17

Het hele chippen, is , net als de invoering van de euro, niet goed voor onze portomonnee en vrijheidsgevoel.

Verder is het een grote puinhoop.
Chips die niet gevonden kunnen worden, dubbele, 3 dubbele chips zelfs bij paarden, ik heb al van alles gehoord.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 02:42

MarijeR schreef:
Want als een DA straks echt het paard moet identieficeren i.v.m. medicijngebruik en paspoort, duurt dat veel te lang met een DNA registratie.
Met een chip weet een DA binnen een minuut of hij het juiste paard behandelt volgens de papieren.

Op het moment dat mijn paarden vanwege het feit dat ze niet gechipt zijn maar alleen DNA zijn geregistreerd niet de juiste medicatie kunnen krijgen heb ik twee keuzes: Of ik jas er alsnog een chip in en laat ze behandelen, of er dreigt een rechtszaak.
Op dit moment neig ik toch echt naar de rechtszaak. Helemaal omdat ik niet geloof dat het hele systeem rond de chip waterdicht is. Want wat als de chip niet meer te lezen is? Moet mijn paard dan maar dood omdat de chip niet meer werkt? Bovendien kunnen de dierenartsen dat absoluut niet met hun eed combineren, en mijn paard gaat gerust behandeld worden.

Er is ook nog een derde optie: emigreren. Aangezien Duitsland er op dit moment absoluut nog tegen is en men in Belgie ook niet pro-chippen is: even de grens over en je bent van het gezeik af.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 02:54

Cassidy schreef:
MarijeR schreef:

Op het moment dat mijn paarden vanwege het feit dat ze niet gechipt zijn maar alleen DNA zijn geregistreerd niet de juiste medicatie kunnen krijgen heb ik twee keuzes: Of ik jas er alsnog een chip in en laat ze behandelen, of er dreigt een rechtszaak.
Op dit moment neig ik toch echt naar de rechtszaak. Helemaal omdat ik niet geloof dat het hele systeem rond de chip waterdicht is. Want wat als de chip niet meer te lezen is? Moet mijn paard dan maar dood omdat de chip niet meer werkt? Bovendien kunnen de dierenartsen dat absoluut niet met hun eed combineren, en mijn paard gaat gerust behandeld worden.

Er is ook nog een derde optie: emigreren. Aangezien Duitsland er op dit moment absoluut nog tegen is en men in Belgie ook niet pro-chippen is: even de grens over en je bent van het gezeik af.

Ik denk het, jij zegt het OK dan!
Behalve dat van die chip er alsnog injassen Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:29

Anita_D schreef:
Ik denk het, jij zegt het OK dan!
Behalve dat van die chip er alsnog injassen Bloos

Ik zei alleen dat ik die keuze had. Niet dat ik het zou doen Haha!